Afbeelding
Anthony DeRosa via Pexels
Anthony DeRosa via Pexels
De keuze vanuit wie je het verhaal vertelt en op welke manier je dat doet, heeft een grote impact op je verhaal. Het kan je boek zelfs van middelmatig tot ijzersterk maken. Het perspectief geeft kleur aan je verhaal en daarom is de keuze van groot belang voor jou als schrijver. Hoe kies je een verrassend perspectief?
Het perspectief van je verhaal heeft meerdere facetten. Vanuit welk personage bekijken we de gebeurtenissen? Zijn het er meerdere die je afwisselt per hoofdstuk? Maar ook: hoe leest het perspectief? Je kan namelijk kiezen voor een ik-perspectief, een personaal perspectief of een alwetende verteller. In dit artikel gaat het vooral om wie het verhaal vertelt. Als je meer wil weten over de verschillende perspectieven, lees het overzicht hier.
Door een slimme keuze te maken wie je verhaal vertelt kan je veel doen. Elk personage heeft een andere achtergrond en ervaringen, en zal dus ook een andere kijk op de wereld hebben. Daarmee kan je iets anders doen dan anders. Om een beeld te schetsen hoe groot die invloed is, zetten we een aantal voorbeelden op een rij.
Een verrassend perspectief geeft ruimte om een onbetrouwbare verteller te beschrijven. Elk personage is in zekere zin onbetrouwbaar: hun achtergrond, opvoeding en persoonlijkheid kleurt altijd de bril waardoor ze kijken. Of wat ze zien de waarheid is, dat is voor jou als lezer om te bepalen. Maar met sommige personages kun je het extreme in gaan. Denk aan de dementerende hoofdpersoon uit Hersenschimmen van J. Bernlef, die personen door elkaar haalt en steeds minder besef heeft van zijn omgeving. In Room van Emma Donaghue heeft de vijfjarige Jack niet door dat hij en zijn moeder gevangen worden gehouden en gelooft hij dat de wereld buiten hun kamer niet bestaat. In het laatste geval weet de lezer dat de buitenwereld wel degelijk door gaat met bestaan, maar soms kan een personage je voor de gek houden. Zo blijkt de hoofdpersoon bijvoorbeeld de moordenaar te zijn, maar besloot hij dat detail net even weg te laten.
Denk dus goed na wie de verteller wordt en vooral ook hoe die keuze je verhaal kleurt. Je hebt snel de neiging om de veilige keuze te maken, maar soms kom je tot de conclusie dat je bijpersonage eigenlijk veel interessanter is geworden dan in eerste instantie gedacht. Bekijk dan nog eens goed: moet deze persoon niet je hoofdpersonage worden? Hoe verandert dit het verhaal? En ook: wat houdt het personage geheim voor anderen of zelfs voor de lezer? Liegt hij tegen zichzelf? Dit zal je verhaal veel spannender, interessanter én origineler maken. Wees dus niet bang om je perspectief eens op z’n kop te gooien!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!