Afbeelding
Foto gemaakt door Alexandra Smith
Foto gemaakt door Alexandra Smith
Als het braafste meisje van de klas zat ik gisterenavond vooraan bij de presentatie van literair agent Remco Volkers die een Week van het Schrijven workshop gaf in Scheltema op het Rokin. Bij het horen van zijn tips, liet ik mijn pen driftig over het papier van mijn notitieblokje gaan. Met mij nog zevenenveertig aandachtige luisteraars die erg geïnteresseerd waren in de weg van manuscript tot boek en veel vragen stelden over het verwezenlijken van die ene grote schrijversdroom!
Remco Volkers: ‘Een literair agent laat zich misschien nog wel het beste vergelijken met een artiestenmanager, maar dan voor boeken. Ik probeer nieuw schrijftalent te ontdekken en deze bij een uitgeverij binnen te brengen. Als vertegenwoordiger van de schrijver wil ik natuurlijk het beste voor hem of haar. Ook wanneer het manuscript eenmaal bij de uitgeverij ligt, houd ik nog altijd vinger aan de pols: kan ik persberichten aanleveren of van betekenis zijn in het marketingplan? Ik blijf betrokken bij de promotie van het boek. De schrijver kan trouwens zelf ook heel veel doen om het boek te promoten, denk aan sociale media!
Schrijvers sturen manuscripten naar me toe, maar ik zoek ook zelf naar dat nieuwe schrijverstalent. Want tja.. wat is een literair agent zonder schrijvers! Soms stuit ik op een talent door bijvoorbeeld op zoek te gaan naar winnaars van schrijfwedstrijden, of struin ik het web af naar bijzondere blogs of korte verhalen. Ik ben ook altijd benieuwd naar de persoon achter het verhaal, welke schrijfstijl heb je, over welke onderwerpen schrijf je graag. Zo heb ik alle achtenveertig deelnemers van vanavond vooraf gegoogled!’
‘Vanzelfsprekend behoort een manuscript aan een bepaalde kwaliteit te voldoen. Het is een proces van schrijven, schrappen en schaven. Mijn advies is om een genadeloze proeflezer aan te stellen. Iemand die met de stofkam door jouw manuscript gaat en kritisch durft te zijn, dat zijn je beste vijanden!
Veel mensen spelen met het idee om een boek in eigen beheer uit te geven. Ik zeg weleens gekscherend eigen beheer of eigenwijs. Kijk, iedere stap in de totstandkoming van een boek is vakwerk. Dat geldt ook voor het redigeren van teksten. De gedachte: mijn buurvrouw haalt de d’s en t’s er wel even uit en mijn zus maakt een paar aquarellen die als illustraties kunnen dienen, is vaak te gemakkelijk. Mocht je iets in eigen beheer willen uitgeven, doe het dan wel echt heel erg goed!’
‘Wanneer je jouw manuscript naar een literair agent opstuurt, is het belangrijk om deze te voorzien van een bio, waarin relevante zaken vermeld staan. Zoals: schrijfervaring of eerdere schrijfsuccessen. Daarnaast is het goed om een synopsis toe te voegen. Vaak kan ik aan deze stukken namelijk al zien of het manuscript goed is en dan heb ik nog geen letter gelezen!
Een uitgeverij vraagt ook naar de beoogde doelgroep. Schreef je dit manuscript voor de intelligente net 5 vrouw of voor de Chardonnay drinkende huisvrouw?’ Dat is iets waar je zelf vooraf over kunt nadenken.’
‘Mijn hart gaat sneller kloppen als ik een manuscript ontvang waarvan ik denk: dit is het! Het verhaal zit goed in elkaar, ik merk dat de lezer het met plezier geschreven heeft en de personages zijn met liefde vormgegeven. Dat laatste puntje vind ik heel belangrijk. Denk aan brood dat met liefde gebakken is, dat proef je!
Met zo’n schrijver neem ik graag contact op en wanneer het van beide kanten goed voelt, tekenen we een overeenkomst. Op dat moment komt die grote schrijversdroom voor een auteur ineens dichtbij. Om dit te vieren proosten we bubbels of cappuccino, al naar gelang het tijdstip, in het kantoortje van Remco.’ http://hetkantoortje.nl/
Door: Natasja Bijl
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!