Start » Nieuws » Schrijfles van Mirjam Boelsums: scène en setting

Schrijfles van Mirjam Boelsums: scène en setting

25 September 2017

 scène en settingSettingen en locaties. Filmproducenten besteden er miljoenen aan. Waarom zouden wij schrijvers, die kunnen reizen in de geest, die kunnen putten uit het reservoir van de verbeelding, hier geen gebruik van maken? In het komende nummer van Schrijven Magazine laat Mirjam Boelsums in op de setting van je verhaal.

Mirjam Boelsums

Ik herinner me hoe ik eens mijn snurkende reisgenoot ontvluchtte en de nachten alleen doorbracht op een dobberend zeiljacht op een meer in Canada. In plaats van te slapen, schreef ik verder aan mijn roman. En wat denk je? Er kwamen compleet nieuwe scènes uit. De locatie was de scènes binnengeslopen en bracht kleur, details, karakterverdieping en zelfs nieuwe plotwendingen.

De plekken waar je scènes zich afspelen bepalen je verhaal. Waarom zou je je lezers niet verrassen met nieuwe gebieden die ze kunnen ontdekken via de personages, gezien door hun ogen en nauw verweven met hun handelingen? Daarbij probeer je alle elementen van de locatie te ontwikkelen en creëer je lagen van details die de lezer het gevoel geven zelf in de scène aanwezig te zijn.

Hoe kies je een goede locatie? En hoe beschrijf je die het best? Je leest het in het komende nummer van Schrijven Magazine. Plus oefeningen!

Het komende nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 16:00 u. een abonnement.

SPECIALE AANBIEDING

« terug naar het nieuwsoverzicht

Gerelateerd nieuws:

- Zo geef je je personage een eigen stem
- Op zoek naar een spannend decor
- De schrijfgeheimen van Pepijn Lanen (Jeugd van Tegenwoordig)
- Beter leren schrijven? Lees Schrijven Magazine!


Schrijven

Ontvang de gratis nieuwsbrief boordevol tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
Schrijven
  • 5 essentiële schrijftips van Jonas Jonasson (De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween)
  • Alles over het schrijven van een familieverhaal
  • Zo maak je tijd om te schrijven
  • Stoomcursus literaire non-fictie
  • Wat kunnen romanschrijvers leren van toneelschrijvers?
  • Niet de plot, maar het ritme is essentieel voor een goed verhaal
  • Suspense opbouwen? Doseer je informatie

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 juli 16:00 u. een abonnement!

WORD ABONNEE