Afbeelding

Iedere schrijver van fictie of non-fictie moet oppassen voor valkuilen tijdens het schrijven. Schrijven Online zet de 5 meestgemaakte fouten op een rijtje.
Dit is misschien wel één van de meest onverstandige dingen om te doen tijdens het schrijven. Je hoofd zit vol met regeltjes rondom schrijven; je dialoog moet in orde zijn, show don’t tell, zinnen moeten vloeiend lopen. Niets is echter zo belemmerend als een creatief proces verstoren met deze regeltjes. Schrijf eerst een (groot) deel van je verhaal en ga daarna pas herschrijven en schrappen. Je zult zien dat je veel productiever schrijft en meer inspiratie hebt.
Dialoog is een handige tool om informatie in je verhaal over te brengen. Show don’t tell, toch? Je kunt hier snel teveel in doorslaan. Kijk maar naar onderstaand voorbeeld:
‘Kan ik de dvd morgen op komen halen?’ vroeg Hans.
‘Nee, morgen moet ik werken. Ik ben dan niet thuis, dus we moeten een ander moment afspreken.’
Je lezer kan prima zelf conclusies trekken, je hoeft echt niet alles voor te kauwen. Dit is irritant en haalt tempo uit je verhaal.
Heb je nog nooit een thriller gelezen, maar wil je er wel eentje schrijven? Niet aan beginnen! Tenminste, niet voordat je je hebt ingelezen in het genre. Elk genre, van sciencefiction tot chicklit, heeft zijn eigen kenmerken qua structuur, motieven en verhaalsoort. Zorg dat je weet welke verhalen er al bestaan, hoe schrijvers dit genre aanpakken en voor welke clichés je moet oppassen.
Als schrijver moet je kilometers maken; het schrijven van een goed boek kost ontelbare uren werk. Een grote valkuil voor schrijvers is echter dat ze zichzelf dwingen om altijd door te blijven schrijven – er moet tenslotte iets op papier komen. Zit je al een paar uur naar een lege pagina te staren? Stop gewoon. Je kunt beter iets anders gaan doen en de draad weer oppakken als je wel in de stemming bent. Van inspiratieloos schrijven wordt een verhaal alleen maar slechter.
Met de eerste bladzijden van je verhaal wil je de lezer vastgrijpen en daarna niet meer loslaten. Deze eerste kennismaking met jouw boek is cruciaal voor de verwachtingen die je lezer heeft en om hem over te halen verder te lezen. Tegelijkertijd proberen we vaak een boek rustig op gang te laten komen; kennismaken met personages, met de setting, de lezer in de juiste sfeer brengen. Zoek naar de juiste balans tussen het introduceren van verhaalelementen en het op gang brengen van de actie. Als de eerste tien pagina’s een slakkentempo hebben, zal de lezer weinig zin hebben om door te blijven gaan.
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!