Afbeelding
Bron: Pixabay
Bron: Pixabay
Als je manuscript af is, laat het dan een week liggen. Pak het er na die week weer bij en lees het alsof je het verhaal voor de eerste keer in handen hebt. Houd tijdens het lezen de volgende tips in gedachte. Voldoet je manuscript hieraan? Of moet je nog het een en ander finetunen?
Een beschrijving van een ruimte is leuk, maar overdrijf het niet. Houd de hoofdlijn vast en wijk daar niet te veel vanaf. Als je te veel details en bijzonderheden beschrijft, bestaat er een grote kans dat de lezer afgeleid wordt. Er gebeurt te weinig in het verhaal, het is saai. De lezer wil beweging, er moet iets gebeuren.
Als je te veel je best doet, zet je vaak overbodige woorden op papier. Het is te begrijpen dat je iets op een originele en mooie manier wilt omschrijven, maar dat is dus niet in elke zin nodig.
Zolang het duidelijk is wie wanneer in het verhaal aan het woord is, zijn sprekersattributies overbodig. Schrap dus zoveel mogelijk attributen als ‘, zegt…’ om de vlotheid te behouden.
De interessantste dialoog, de beste grap of het grootste morele dilemma komt altijd tijdens of vlakbij de climax. Zo niet, dan neemt je verhaal gedurende het lezen wellicht in humor af, dat zou jammer zijn.
Zorg ervoor dat elke gebeurtenis die je beschrijft, iets toevoegt aan het verhaal. Waarom is die ene scène belangrijk? Wat vertelt het? Wat is het doel? Wat is het conflict? Wat is het verlangen van je personage en wat of wie staat zijn verlangen hier in de weg? Hoe is deze actie verbonden met de rest van je verhaal? Moet je nog iets toevoegen om een hoofdstuk van belang te maken of is schrappen beter?
Als je iets leest, moet het geloofwaardig zijn. Het is daarom een goed idee om je manuscript door iemand anders te laten lezen. Vraag of hij erop wil letten of alles geloofwaardig is, als hij bij iets denkt: ‘Ja, tuurlijk’ of ‘dat kan nooit,’ zal je iets moeten veranderen.
Zoals de meeste schrijvers weten: schrijven is schrappen. Dat betekent dat het soms écht beter is een zin waar je zo trots op bent, achterwege te laten. Als het niet in de context past of als het te veel van het goede is, schrap het.
Als je in het begin van je boek weinig gedachten beschrijft, houd dat in de rest van je boek dan ook vol. Als je op een punt meer zinnen besteedt aan gedachten, probeer dan óf te schaven óf in de rest van je boek ook meer gedachten aan te brengen. Let zo ook op de hoeveelheid dialogen en andere beschrijvingen.
Als je een verhaal met een spanningsopbouw neerzet in je boek, verwachten lezers antwoorden te krijgen op alle vragen die bij ze worden opgeroepen. Houd daar rekening mee en ga na of je de vragen aan het eind van je boek allemaal beantwoord hebt. Dat geldt ook voor de beloftes die je wellicht maakt in je voorwoord: houd je eraan.
Lees je manuscript nog een keer na. Heb je alles van de bovengenoemde tips verwerkt? Check als laatste de tekst op spellingsfouten. Gedaan? Dan kun je je manuscript met een gerust hart opsturen.
Bron: Writer’s Digest
Schrijven maakt gelukkig, dat weet iedereen die schrijft. Maar waarom is dat zo? Dat lees je in Schrijven Magazine #6 van 2018.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!