Afbeelding
Pixabay
Pixabay
Bij het schrijven van een verhaal dat jou persoonlijk aangaat komen altijd een aantal dingen kijken. Je moet gaan bepalen of je fictie of non-fictie wilt schrijven, je moet (zover dat kan) kritisch kijken naar wat je in het verhaal verwerkt, en je moet een balans zien te vinden tussen dialogen en zintuigelijke waarneming. Maar hoe pak je dit aan?
Als (beginnend) schrijver is er niks fijner dan uit je eigen ervaringen een verhaal te schrijven. De eerste tip die je in gedachte moet houden is dan ook: Kill your darlings. Iedere schrijver kent deze term, maar het uitvoeren is nog een heel andere zaak. Jij vindt als schrijver en als deelnemer van het verhaal namelijk al snel dat iets bij het verhaal hoort, maar dat is niet altijd het geval. Het schrappen van stukken uit je verhaal is moeilijk, maar wel echt noodzakelijk. Mocht je er zelf niet uitkomen, kan je altijd aan een buitenstaander vragen of hij/zij wil kijken. Vaak kan een buitenstaander veel makkelijker beoordelen of bepaalde stukjes ook bijdragen aan het verhaal, omdat zij er dus (meestal) wel objectief naar kunnen kijken.
Feit of fictie? Dat is de grote vraag. Voordat jij begint aan je verhaal moet je van tevoren bedenken of je 100% waarheidsgetrouw wilt vertellen wat er precies gebeurd is, of dat je wilt afwijken van de werkelijkheid om je verhaal ‘beter’ te maken. Een spannend verhaal kan als fictieve thriller soms spannender zijn dan als waargebeurd verhaal. Dit betekent niet dat je je hele verhaal moet aanpassen, maar soms kan een beetje overdrijven al een heel verschil maken. Hoe dan ook worden je verhalen vaak beïnvloed door de dingen die je zelf meemaakt.
Ook belangrijk om in gedachten te houden, is hoe gedetailleerd je een situatie beschrijft. Iedereen is gek op een schrijver met een schrijfstijl waardoor je je midden in het verhaal waant. Je verliest jezelf in het verhaal en begeeft je eventjes in de wereld die de schrijver voor je gecreëerd heeft. Maar het kan ook doorslaan, waardoor jouw verhaal voor 90% uit zintuigelijke beschrijvingen bestaat terwijl het misschien eigenlijk om de dialoog hoorde te gaan. Dat wil natuurlijk niemand. Daarom is het belangrijk om goed af te wisselen tussen de dialogen en de sfeer die je in je verhaal verwerkt.
Blijft het ondanks deze drie tips lastig om je persoonlijke verhaal op papier te krijgen? Lees dan ons artikel over de 10 dilemma’s bij het schrijven van een familieverhaal, of probeer een van onze wekelijkse autobiografische schrijfopdrachten.
Bron foto: Pixabay
Door Sanne van Veen
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.