#232 - Kinderpraat
‘Zeg, weet jij wat een hoer is? Een hoer! Weet je wat dat is?’
Nee, dit is geen vraag uit één van de vele pseudo-informatieve laatavond-magazines op de één of andere commerciële zender –programma’s waar een goede huisvader enkel "al zappend” op terecht komt en louter voor de “boeiende interviews” naar blijft kijken.
Niets van dit alles: het is zomer, het is klaarlichte dag en aan het woord is één van de achtjarige genodigden op het verjaardagsfeestje van mijn oudste zoon.
Ik doe even alsof ik er niet ben en spits de oren.
‘Neen? Weet jullie dat dan niet?’ zo gaat de stoere vraagsteller verder, ‘een hoer, wel, dat is een meisje dat met alle jongens naar bed gaat, behalve met haar eigen lief.’
Ik denk: ‘bijna juist!’ en ik glimlach. Ik besef dat het correcte antwoord –‘Een hoer is een meisje dat met alle jongens naar bed gaat, maar alleen met haar eigen lief de liefde bedrijft’– een concept bevat dat nog te abstract is voor kinderen in de overgang van het tweede naar het derde leerjaar.
Ach, die verjaardagsfeestjes...
Je weet niet half hoe zenuwslopend het is voor een ouder wanneer zeven kinderen als een stelletje uitgelaten apen de tuin onveilig maken. Ik probeer mezelf als opzichter van dienst zo onzichtbaar mogelijk te maken; ik bekijk het schouwspel vanuit een soort antropologische interesse.
Op een welhaast wetenschappelijke manier maak ik een mentale nota: ‘Acht jaar is de leeftijd waarop de menselijke diersoort begint te experimenten met humor. Dit uit zich hoofdzakelijk in het vertellen van vieze grappen; hoe schunniger, hoe liever.’
De schrik slaat me wel vaker om het hart als ik erbij stilsta hoe vlug de jaren van het ouderschap voorbij vliegen. Ze lijken al zo wereldwijs, die achtjarigen, vooral als ze woorden in de mond nemen zoals penis of chocoladecondoom.
Wanneer ik merk dat mijn oudste zoon wat stoute scheldwoorden betreft niet verder raakt dan ‘dikke poep hahaha!’ vraag ik me in alle ernst af of ik daar nu trots op mag zijn, of eerder bezorgd moet om wezen. Loopt de ontwikkeling van zijn woordenschat niet wat achter in vergelijking met die van zijn leeftijdsgenootjes? Moet hij deze vakantie zijn vocabularium vulgaris niet wat verrijken?
Ik word algauw gerustgesteld: zo hard loopt het bij de andere kinderen ook nog niet. Dat blijkt wanneer ik het ene kind op wel heel letterlijke wijze een schuine mop hoor vertellen aan het andere. Na de pointe staren beide kinderen elkaar onderzoekend aan:
‘Is de mop gedaan?’
‘Ja, dat is hem.’
‘Ik begrijp hem niet, begrijp jij hem?’
‘Nee, ik dacht dat jij hem wel zou begrijpen.’
‘Maar jij bent degene die hem vertelt.’
‘Ik weet het, ik heb hem gisteren pas gehoord en toen lachte iedereen, maar ik weet niet waarom. Misschien is het maar een stomme mop.’
Opeens kijken de kinderen mij aan. Ik zie de vraagtekens in hun ogen, maar ik hou me van den domme, alsof ik de grap niet gehoord heb, of alsof ik hem ook totaal niet snap. Ik kuch eens en lach stiekem in mijn vuistje.
Het besef dat ze toch nog niet alles weten, is een hele verademing.
Opmerking voor de
Dank je wel voor je
Schrijfcoach Katja de Vries
O Bruno, Bruno, Bruno.
Tilma schreef: O Bruno,
Bruno Lowagie schreef: Wat
Bruno 1: Het was al erg dat
Tilma schreef: Bruno 1: Het
Bruno Lowagie schreef: Mocht
oh, nou ben ik toch vooral