Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is jouw beste schrijftip?

Op Twitter starten we vanaf vandaag een tweet-actie om de beste schrijftips van de community te achterhalen. Deze oproep kan natuurlijk niet achterblijven op het forum van Schrijven Online.

Wat zijn jou beste schrijftips? Heb je een bijzondere, unieke of juist erg komische tip die andere schrijvers van pas zal komen? Laat het ons weten!

Wij verzamelen de leukste tips en publiceren deze onder vermelding van de auteurs in het komende nummer van Schrijven Magazine, dat op 12 oktober verschijnt. Dit nummer staat geheel in het kader van de beste schrijftips.

Bovendien verloten wij onder de leukste schrijftips vandaag en morgen een vrijkaartje voor Manuscripta. Morgenmiddag om 17:00 uur nemen wij contact op met de winnaars van de kaartjes.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga even de honden uitlaten, Therese, dan lees ik daarna je andere vijf tips. :) Dit is niet offtopic. Tip: Koop of krijg een hond en ga er minstens vier keer per dag mee wandelen. De ene helft van de wandelingen gebruik je om te reflecteren op wat je net geschreven hebt, op de andere helft van de wandelingen krijg je inspiratie omdat de onderwerpen om over te schrijven gewoon op straat liggen. Probleem is dat schrijvers te vaak binnen zitten en ze niet zien liggen.
Door die vele blokje om wandelaars ligt inderdaad iets op straat.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan een praktische: Zet bij het nalezen van je manuscript je tekst op 200%. Dan kun je niet meer scannend lezen en zie je elk foutje gegarandeerd. Nog een praktische: Heb je je werk ingestuurd naar uitgevers ga dan geen drie maanden op je nagels zitten bijten, maar schrijf alvast je volgende bestseller. Zo win je tijd als je nog een heel oeuvre op wilt bouwen. Stuur je werk ook naar meerdere passende uitgevers tegelijk. Nog een praktische: Ben je een man en wil je een literaire thriller op de markt zetten, verzin dan een jong vrouwelijk pseudoniem. Meer kans dat je in de slushpile opvalt. Doe er desnoods een pikante foto van je buurvrouw bij. Later kun je altijd nog eerlijk bekennen dat je zelden hoge hakken draagt. O ja, als je mijn - ongetwijfeld fantastische - tips zou willen opnemen in het blad, dan graag onder mijn eigen naam (Netty van Kaathoven) en niet onder 'Zjors'. :D
Ik kan op Twitter geen man vinden die hakken draagt en literaire thrillers schrijft. Die tip over deskunige Tweeps helpt dus niet. Nog erger, nu verdenken ze mij van schunnige praatjes.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: Geweldig dit topic. een en al humor. Ik ben al met mijn zoveelste bestseller bezig, Zjors. Geen hond die het vreten wil. Op twitter inspiratie opdoen? Iedereen krijgt inspiratie van mij. Hoe kan ik de schrijvers behulpzamer zijn?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Geweldig dit topic. een en al humor. Ik ben al met mijn zoveelste bestseller bezig, Zjors. Geen hond die het vreten wil. Op twitter inspiratie opdoen? Iedereen krijgt inspiratie van mij. Hoe kan ik de schrijvers behulpzamer zijn?
Door een Tweep te worden! Een Twoosh te schrijven over mannen die liever op hoge hakken lopen dan op Crocs. [Het is bijna onmogelijk on topic te blijven als je deze serieuze reacties leest]

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Maak je geen zorgen. Je wordt vanzelf geband. Geen van beide schoenen raad ik aan. Het is logisch dat dit topic uitdaagt. Grijp je kans. Zoveel krijg je er niet in je leven.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zal Yrret morgen met een kater wakker worden? :confused: Een schrijftip: drink nooit te veel tijdens het schrijven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een tip: 1a. Sla je werk regelmatig op. 1b. Maak dagelijks een back-up van je werk.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je geen hond hebt, ga krantjes rondbrengen of word postbode ;) (het opsnuiven van buitenlucht is inderdaad erg belangrijk!) Ik heb er ook nog één die ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen; Vraag proeflezers die écht kritisch zijn (die niet bang zijn om je voor je hoofd te stoten) om je tekst te lezen. En doe wat met hun opmerkingen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan heb ik ook nog een tip :) Zorg ervoor dat je personages een eigen, unieke stem hebben. Een handigheidje hiervoor is om voor elk personage een kort dagboekfragment te schrijven waarin ze zich voorstellen en iets vertellen over zichzelf, hun verleden. Schrijf dit dagboekfragment in de eerste persoon, zodat je ook echt hun stem 'hoort'! Een tweede handigheidje is om je personages te interviewen. Nodig ze bij je thuis uit om te komen eten en/of ga samen koken (kan ook gewoon samen een biertje drinken in de kroeg). Dan weet je meteen hoe het personage praat, wat zijn/haar achtergrond is en hoe hij/zij zich gedraagt. Het geeft je ook meteen een beeld van de onderlinge reacties (en relaties) tussen de hoofdpersoon en de bijpersonages. Zo'n interview kan je erg helpen om je personages tot leven te laten komen en te leren kennen alvorens je je verhaal begint. Geeft je meteen een strak personage om mee te beginnen :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je afvragen of het beter is een hond of een kat te hebben als je schrijver bent.
Ik heb ze allebei :P

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeg je baan niet op. Het geld zul je hard nodig hebben, en het biedt ruim voldoende inspiratie.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoek proeflezers die je kunnen helpen je werk naar een hoger niveau te brengen. Daarvoor moet het niveau van je proeflezers op de punten waarop je feedback vraagt (spelling, grammatica, verhaallijn, plotontwikkeling, enz.) in elk geval dat van jezelf evenaren.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb altijd zelfvertrouwen, maar niet zo veel dat het je zelfkritiek ondermijnt. Heb altijd zelfkritiek, maar niet zo veel dat het je zelfvertrouwen ondermijnt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wacht niet op de ideale omstandigheden om te schrijven, want dan komt het er nooit van. Schrijven kan (bijna) altijd en overal. In de trein, tijdens de middagpauze op het werk, terwijl je borstvoeding geeft, op café, ... De eerste versie hoeft niet perfect te zijn, daar zorg je voor tijdens het herschrijven. De eerste versie moet gewoon af. Als je daar moeite mee hebt, doe dan eens mee aan NaNoWriMo. Goede proeflezers zijn een must, maar je leert ook enorm veel door zelf te proeflezen. Schrijf ook eens buiten je "comfort zone". Een ander genre, een thema dat je niet meteen heel veel zegt (voor een wedstrijd bijvoorbeeld), een doelgroep waar je niet eerder voor schreef, een hoofdpersonage dat helemaal anders denkt en handelt dan jijzelf. Klinkt het niet, dan botst het; het is in ieder geval een goede oefening en wie weet levert het wat moois op. Zorg voor een goede planning op voorhand, dan gaat het schrijven van de eerste versie des te sneller en moet je achteraf minder herschrijven. Gebruik je zintuigen, zowel in het dagelijkse leven als in je schrijfsels.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb altijd zelfvertrouwen, maar niet zo veel dat het je zelfkritiek ondermijnt. Heb altijd zelfkritiek, maar niet zo veel dat het je zelfvertrouwen ondermijnt.
Die vind ik mooi! :nod:

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"A great story is life, with the dull parts taken out" (Alfred Hitchcock). Zorg ervoor dat je verhaal conflict bevat. Een scene zonder conflict is een 'dull' part. In dialoog betekent dit: niet over koetjes en kalfjes praten, ieder citaat moet er toe doen, tenzij het de bedoeling is dat een personage over koetjes en kalfjes praat omdat hij bijvoorbeeld iets verzwijgt (ergens omheen draait) of gewoon een saai personage is...dan is dat ook conflict :P

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zet muziek op die past bij je schrijf"mood" of die past bij je verhaal of personage. Een glas wijn erbij helpt me vaak ook.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb net een gast aan tafel uitgenodigd. Ik ben benieuwd wat hij van mijn bevindingen vindt. Dat weet ik nog niet. Het rolt er vanzelf uit.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een trein of busreis maakt of moet wachten, schrijf dan je gevoelens op, je gedachten, beschrijf wie of wat je ziet. Als oefening of om later in een verhaal te verwerken. Begin de dag met een aantal minuten ongestoord denken voordat je het ontbijt klaarmaakt, voordat iedereen wakker wordt. Neem überhaupt tijd om te denken. Doe mee aan schrijfwedstrijden met het doel om jezelf uit te dagen. Speel met de inhoud en de vorm van het verhaal. Ken jezelf.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb altijd zelfvertrouwen, maar niet zo veel dat het je zelfkritiek ondermijnt. Heb altijd zelfkritiek, maar niet zo veel dat het je zelfvertrouwen ondermijnt.
Dit is geen schrijftip, dit is filosofie van de koude grond. :rolleyes:

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt! Er zijn op willekeur twee winnaars gekozen die een vrijkaartje voor Manuscripta ontvangen. Edit: en één ervan was mijn bericht voor :-) De redactie bedankt iedereen voor hun enthousiaste inzet in dit topic (en de daaropvolgende humor). Meer tips zijn altijd welkom. Zoals eerder vermeld: wij zullen een reeks tips selecteren en die meenemen in het volgende Schrijven Magazine, dat op 12 oktober verschijnt. Volgende week starten we weer met een verloting, zeer waarschijnlijk in de vorm van een andere schrijfgerelateerde vraag. Houd de website en het forum dus in de gaten!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Bovendien verloten wij onder de leukste schrijftips ...
Er zijn op willekeur twee winnaars gekozen ...
Waren we dan voor niets zo leuk ... :confused: ;) @ Xu: Van harte!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik wist niet eens dat het om een 'wedstrijd' ging. Gefeliciteerd, Xu. Nou weet ik niet of je echt blij moet zijn met een willekeurige uitverkiezing. :confused: Het lijkt wel een verloting zoals bij 'echte' wedstrijden.