Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is jouw beste schrijftip?

Op Twitter starten we vanaf vandaag een tweet-actie om de beste schrijftips van de community te achterhalen. Deze oproep kan natuurlijk niet achterblijven op het forum van Schrijven Online.

Wat zijn jou beste schrijftips? Heb je een bijzondere, unieke of juist erg komische tip die andere schrijvers van pas zal komen? Laat het ons weten!

Wij verzamelen de leukste tips en publiceren deze onder vermelding van de auteurs in het komende nummer van Schrijven Magazine, dat op 12 oktober verschijnt. Dit nummer staat geheel in het kader van de beste schrijftips.

Bovendien verloten wij onder de leukste schrijftips vandaag en morgen een vrijkaartje voor Manuscripta. Morgenmiddag om 17:00 uur nemen wij contact op met de winnaars van de kaartjes.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Durf je eigen hoofdpersoon te zijn. Wat ik bedoel: durf jezelf dusdanig te vereenzelvigen met je hoofdpersoon dat je huilt als hij huilt, dat je bibbert als hij angst ervaart, dat je eigen onrust toeneemt als hij in een gevaarlijke situatie geraakt. Werp geen drempels op omdat je zelf laf bent. Je lezer zal het aan je tekst kunnen aflezen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan een praktische: Zet bij het nalezen van je manuscript je tekst op 200%. Dan kun je niet meer scannend lezen en zie je elk foutje gegarandeerd. Nog een praktische: Heb je je werk ingestuurd naar uitgevers ga dan geen drie maanden op je nagels zitten bijten, maar schrijf alvast je volgende bestseller. Zo win je tijd als je nog een heel oeuvre op wilt bouwen. Stuur je werk ook naar meerdere passende uitgevers tegelijk. Nog een praktische: Ben je een man en wil je een literaire thriller op de markt zetten, verzin dan een jong vrouwelijk pseudoniem. Meer kans dat je in de slushpile opvalt. Doe er desnoods een pikante foto van je buurvrouw bij. Later kun je altijd nog eerlijk bekennen dat je zelden hoge hakken draagt. O ja, als je mijn - ongetwijfeld fantastische - tips zou willen opnemen in het blad, dan graag onder mijn eigen naam (Netty van Kaathoven) en niet onder 'Zjors'. :D

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees je verhaal hardop voor. Dan vallen rare zinnen vanzelf door de mand. @ Zjors, die laatste... Gniffel. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die dat echt doen of gaan doen door jouw tip.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een praktische: Ben je een man en wil je een literaire thriller op de markt zetten, verzin dan een jong vrouwelijk pseudoniem. Meer kans dat je in de slushpile opvalt. Doe er desnoods een pikante foto van je buurvrouw bij. Later kun je altijd nog eerlijk bekennen dat je zelden hoge hakken draagt.
Dat is commercieel gedacht. Trouwens, een man op hoge hakken ...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu toch bezig: Zoek deskundigen via Twitter. Zit je vast met je verhaal omdat je specifieke info nodig hebt, plaats dan een oproep op twitter met #dtv en een verzoek om te retweeten en binnen een paar uur kun je weer gefundeerd verder. Nog een: Durf kritiek van collega-schrijvers op je tekst met het schaamrood op je kaken te aanvaarden, maar durf het ook eventueel na weging te verwerpen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is commercieel gedacht. Trouwens, een man op hoge hakken ...
Ja, dat is commercieel gedacht en dat brengt me op een volgende tip: Een gevierd schrijver kun je worden door uitzonderlijke kwaliteit in je teksten te leveren, maar een rijk schrijver word je pas als je dat combineert met commercieel inzicht. Volg dus gelijktijdig met je schrijfcursus een marketingopleiding.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een praktische: (straks word ik geband vanwege overdadig posten in dit topic) Heb je moeite met beginzinnen maken, ga dan naar de bieb en schrijf daar van minstens honderd boeken in jouw genre de beginzinnen over. Gegarandeerd dat je er deskundig in wordt. Nog een tip: Als je verhaal af is, kijk dan pas hoeveel er aan de start weg kan. Vaak kan je beginzin weg, soms een hele alinea, maar soms ook een heel eerste hoofdstuk. Dat had je dan alleen maar nodig om 'op gang te komen'. Maar je lezer hoef je dat duwtje niet te geven.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu toch bezig: Zoek deskundigen via Twitter. Zit je vast met je verhaal omdat je specifieke info nodig hebt, plaats dan een oproep op twitter met #dtv en een verzoek om te retweeten en binnen een paar uur kun je weer gefundeerd verder. Nog een: Durf kritiek van collega-schrijvers op je tekst met het schaamrood op je kaken te aanvaarden, maar durf het ook eventueel na weging te verwerpen.
Zoek deskundigen via Twitter! Ja, jij hebt echt humor. Gefundeerd verder na een paar uur! Ja, ik val ondersteboven van het lachen. Dus je schrijft dit zonder schaamrood op je kaken. Mooi. Twittermotie verworpen!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En vooral niet stoppen na één poging ... Is ook een schrijftip, hoor.
Je inspireert me echt vanavond, peetrebel: Ben je een starter in schrijversland, voel jezelf dan succesvol als een van de twintig inzendingen die je doet naar wedstrijden en dergelijke tot een succes leidt. Zorg dus dat je veel ballen in de lucht hebt. Schroef na verloop van tijd je eisen op naar een op de vijftien, een op de tien en uiteindelijk naar: alles wat ik schrijf moet een succes zijn. Trek daar rustig tien jaar voor uit. Haalbare doelen dus.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt eraan wie je volgt... kan je zeker verder helpen, Twitter. De vrouwenthriller is al een aantal maal succesvol beproefd. Voor fantasy een naam aannemen die Engels klinkt of zou kunnen klinken.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is commercieel gedacht. Trouwens, een man op hoge hakken ...
Ja, dat is commercieel gedacht en dat brengt me op een volgende tip: Een gevierd schrijver kun je worden door uitzonderlijke kwaliteit in je teksten te leveren, maar een rijk schrijver word je pas als je dat combineert met commercieel inzicht. Volg dus gelijktijdig met je schrijfcursus een marketingopleiding.
Marketing regel 1. Rijk worden zonder enige vorm van kwaliteit is mogelijk. Marketing regel 2. Verzin een illusie. Illusie regel 1. Iedereen kan rijk worden.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja, nu gooi ik ook zeven praktische duiten in het zakje: 1. Zorg dat je altijd pen en papier bij de hand hebt. Een gedachte is zó vervlogen, en de accu van je I-Pad is natuurlijk net leeg wanneer je die Ene Inspirerende Grootse Gedachte hebt!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu toch bezig: Zoek deskundigen via Twitter. Zit je vast met je verhaal omdat je specifieke info nodig hebt, plaats dan een oproep op twitter met #dtv en een verzoek om te retweeten en binnen een paar uur kun je weer gefundeerd verder. Nog een: Durf kritiek van collega-schrijvers op je tekst met het schaamrood op je kaken te aanvaarden, maar durf het ook eventueel na weging te verwerpen.
Zoek deskundigen via Twitter! Ja, jij hebt echt humor. Gefundeerd verder na een paar uur! Ja, ik val ondersteboven van het lachen. Dus je schrijft dit zonder schaamrood op je kaken. Mooi. Twittermotie verworpen!
Ja, Yrret, ik bedoel dit serieus. Ik zat eens vast met een kinderverhaal over een ziekenhuis en binnen een paar uur had ik contact met twee (voor mij onbekende) verplegers op de Intensive Care (die op dat moment vrij waren hoor, dat je niet denkt dat ze al twitterend iemand dood lieten gaan) die me de info gaven die ik nodig had. En hup, mijn verhaal kon weer verder. Zo vond ik ook een paardenmasseur waar ik later bij een praktijksessie mocht komen kijken. En zo nog meer deskundigen op hun vakgebied, die mij tips konden geven. Iemand die wist hoe je (en of je) een zwemvest aan kunt trekken als je al in het woeste water ligt, bijvoorbeeld. Kost meer tijd als je het zelf moet gaan uitproberen in een stormachtig meer. :D Waarom denk je dat ik het niet meen?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt eraan wie je volgt... kan je zeker verder helpen, Twitter. De vrouwenthriller is al een aantal maal succesvol beproefd. Voor fantasy een naam aannemen die Engels klinkt of zou kunnen klinken.
Ik zal mijn naam aanpassen. Dnikdoog.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
3. Zorg dat je altijd je leesbril bij je hebt. Wie weet wat voor bijzondere teksten je tegenkomt, en dan kun je ze net niet lezen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
4. Als je niet precies weet hoe het zit met aanhalingstekens enzo: daar zijn cursussen voor. Volg ze. Zorg dat je tienen haalt. Interpunctie hoort bij het geschreven woord.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zoen van Tja, een hondje van Zjors, een woord van Thérèse en een ban van Dries, zo kom je er wel. Sorry dat ik je 'zeven' onderbreek.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
5. Neem ook altijd je fototoestel mee - of je telefoon met ingebouwde camera als je die hebt. Bij het beschrijven van een plaats, een ding, een dier kun je, thuisgekomen, even goed kijken hóe precies ook weer 'het' eruitzag.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga even de honden uitlaten, Therese, dan lees ik daarna je andere vijf tips. :) Dit is niet offtopic. Tip: Koop of krijg een hond en ga er minstens vier keer per dag mee wandelen. De ene helft van de wandelingen gebruik je om te reflecteren op wat je net geschreven hebt, op de andere helft van de wandelingen krijg je inspiratie omdat de onderwerpen om over te schrijven gewoon op straat liggen. Probleem is dat schrijvers te vaak binnen zitten en ze niet zien liggen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
6. Onderbreek nooit een bevlogen schrijver wanneer die zeven praktische tips uit haar toetsen rammelt. Je mist zo veel; daar krijg je spijt van.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Offtopic, deze lieverd is er even bijgekomen,peetrebel: http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/search/l… Nog een tip: Ben je ergens vol van (bijvoorbeeld je nieuwe hond) blog daar dan uitbundig over. Geen hond die het wil lezen, maar je maakt schrijfkilometers zonder dat je het merkt. En hoe meer schrijfkilometers, hoe soepeler je teksten uit je pen komen. Schiet eens op met tip 7, Therese, want de honden wachten ongeduldig en ik durf de deur nog niet uit na je tip 6.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
7. Neem een goede laptop-, pc-of I-Padverzekering. En houd je oude machine(s) achter de hand voor het geval je laptop of pc het begeeft en je de tijd tot je een nieuwe hebt, moet overbruggen. Al snel ben je vier tot zes weken onthand, brodeloos en aangewezen op andermans goedheid; en dat is het allerergste niet: andermans toetsen zitten op andere plaatsen, dus je bent veel meer kwijt dan je dingetje. Je bent de weg kwijt. En dat is niet inspirerend. Zo.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7. Neem een goede laptop-, pc-of I-Padverzekering. En houd je oude machine(s) achter de hand voor het geval je laptop of pc het begeeft en je de tijd tot je een nieuwe hebt, moet overbruggen. Al snel ben je vier tot zes weken onthand, brodeloos en aangewezen op andermans goedheid; en dat is het allerergste niet: andermans toetsen zitten op andere plaatsen, dus je bent veel meer kwijt dan je dingetje. Je bent de weg kwijt. En dat is niet inspirerend. Zo.
Ik ga aan 1000 blz. boek schrijven over de weg kwijt zijn. Bedankt voor de inspiratie.