Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

$$$

Het is eigenlijk een beetje een stomme vraag, maar, gedreven door menselijke nieuwsgierigheid en jeugdige onbevangenheid, zal ik hem toch stellen: Hoeveel verdien je ongeveer met een gemiddeld boek? Laten we uitgaan van een gemiddelde schrijver, geen verfilming of iets, geen bestseller maar een boek dat niet heel goed is. Er is absoluut kwaliteit, maar het is geen ongelooflijk goede.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arthurvh: De reden dat ik besloten heb met deze nieuwe uitgever in zee te gaan is dat ik denk dat er daar meer deuren voor me geopend kunnen worden dan tot nu toe het geval was. Ik had het geluk dat mijn debuut het erg goed deed (nu 3e druk, in 1 jaar tijd en veel publiciteit), maar de meeste lezers moesten het boek bestellen via Bol.com omdat de boekwinkels het vaak niet in hun winkel hadden liggen. Reden daarvoor is dat mijn (eerste) uitgever vrij klein is en boekwinkels daarom niet zo snel een titel van hem bestellen voor in hun voorraad. En doen ze het wel, dan bestellen ze zodra het boek in hun winkel is uitverkocht (en bij mij was de eerste druk van mijn debuut in het hele land in een week uitverkocht) niet meer bij. Vraag me niet waarom, dat is een heel andere frustratie en topic en ik weet het antwoord ook niet precies. Maar met een grote uitgeverij is dat anders: dan ligt je boek ineens WEL in stapels in alle boekwinkels door Nederland. En dan verkoop je er dus ook veel meer. Want mensen die op Bol een boek kopen zijn er echt naar op zoek, maar mensen die gewoon op zoek zijn naar 'een goed boek' en daarom even in de winkel gaan snuffelen zouden mijn boek daar nooit tegenkomen. En nu (volgend jaar) dus wel. En ik vind dat ik dat verdien, want ik werk hard en wil gewoon dat mijn boeken de weg naar zo veel mogelijk lezers vinden. Ter vergelijking: oplage eerste druk van mijn debuut: 2000 Oplage eerste druk van mijn tweede boek (twee weken geleden verschenen): 2500 Waarschijnlijk wordt de oplage van het derde boek bij die uitgever weer zoiets, veel hoger zal het niet zijn want hij is en blijft natuurlijk een kleine uitgever. Oplage eerste druk van mijn nieuwe boek bij de nieuwe uitgever: 8000. Daar word ik dus blij (en eerlijk gezegd ook wel een klein beetje nerveus want ze hebben blijkbaar veel vertrouwen/verwachting) van. Overigens heb ik niets negatiefs te zeggen over mijn eerste uitgever, ik ben dankbaar dat ik daar twee jaar geleden een kans heb gekregen en anders had ik nooit geweest waar ik nu was. Maar een grote kans laat ik natuurlijk niet liggen, dat zou dom zijn. En omdat ik nu bij beide uitgevers een boek uitbreng volgend jaar stoot ik niemand voor het hoofd (hoop ik).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij die laatste opmerking van Arthurvh sluit ik me aan, Kim. Erg interessant topic vind ik dit, trouwens. Net als Brijner (dacht ik) ben ik nog lichtjaren verwijderd van dit stadium maar ik lees graag jullie ervaringen en meningen. Het verhaal over Tommy Wieringa kende ik al en deze gang van zaken is blijkbaar geaccepteerd, verbazingwekkend vind ik dat. Hoe kan het dat er zo weinig wordt gedaan aan boekpromotie, marketing en reclame? Uitgeverijen zijn toch ook gebaat bij goede verkoopcijfers, waarom dan alleen die aandacht voor de gevestigde orde en sneeuw over de rest? Of gaat dit via kanalen waarvan ik als lezer (en beginnend schrijver) geen weet heb? Hoe kom je er achter hoe een uitgever staat aangeschreven en hoe die de publiciteit regelt? Gewoon vragen in een boekhandel?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim schreef:
Met mijn eerste uitgever heb ik afgesproken dat ik deel 3 vd trilogie nog bij hem uitgeef. Het nieuwe boek komt daar dan gewoon tussendoor. Dit is een tijd geleden met hem besproken, maar ik weet niet zeker of hij het zich nog kan herinneren. Binnenkort zal (moet) ik het hem officieel vertellen.(...) In eerste instantie voelde ik me een overloper, maar nu zie ik in dat niemand verliest. Mijn oude uitgever geeft deel 3 uit, mijn nieuwe uitgever een heel nieuw boek. Iedereen blij.
Kim, in je contract staat dat dat gewoon mag hoor. Daar hoef je je niet lullig over te voelen. Dit staat er in artikel 15 lid 8:
8. Het staat de auteur vrij om voor nieuw werk een overeenkomst aan te gaan met een derde. Op verzoek van de auteur is de uitgever bereid met de auteur of met deze derde in overleg te treden over de mogelijkheid tot en de voorwaarden voor een eventuele beëindiging van deze overeenkomst ondanks het feit dat zich geen van de in dit artikel genoemde beëindiginggronden heeft voorgedaan. De uitgever blijft echter gerechtigd om de auteur aan deze overeenkomst te houden.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie: Dat klopt inderdaad, het was meer een soort gevoelskwestie omdat ik een goed contact heb met mijn uitgever en het een beetje lullig vond in persoonlijk opzicht, denk ik. Arthurvh: Nee, ik had deze uitgever niet zelf benaderd ten tijde van mijn zoektocht naar een uitgever voor mijn debuut. Zou wel grappig zijn anders, inderdaad. Blijf jij wel bij je eerste uitgever, Eufdrie?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kim: dat je andere boeken net zulke successen worden. Dat weet ik wel zeker! Ik denk dat als je bij de eerste was gebleven je toch wel behoorlijke spijt zou hebben gekregen. Niet alleen om het geld maar ook om je persoonlijke groei en mogelijkheden. Toch? @Ing: de grote ruimgesorteerde boekhandel weet dat soort dingen van uitgeverijen volgens mij wel. (ik heb het bij ons in het dorp ook wel gevraagd.) @Eufdrie: wat doen ze in zo'n geval? Bevelen ze je bij een ander aan? Ze laten je toch niet zomaar bungelen? Bestaat er niet een soort van afvloeiregeling naar een andere uitgever voor jou?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben met verschillende instanties in gesprek hoe ik dit nu moet oplossen, Mara. Ik ben natuurlijk (nog?) helemaal niet goed thuis in dat wereldje. Voorlopig bungel ik dus...

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie wat een kutnieuws!!! :( Veel succes, als ik jou was zou ik gewoon als een gek op zoek gaan naar een nieuwe uitgever. Je hebt jezelf in principe al bewezen (debuut), dus dat moet niet al te moeilijk zijn toch?? Mara: Thanks! Je hebt gelijk.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat niet zozeer om het vinden van een nieuwe uitgever, daar zie ik niet zo'n probleem in. Het gaat om de rechten van mijn eerste boek.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verkochte oplage van 10.000 exemplaren van mijn tweede boek zou mij tussen de € 67.000 en € 136.000 bruto opleveren. Hmmm, klinkt best veel als ik het zo bekijk. Dan zou ik mijn XJ40 toch gauw tegen een XK8 kunnen inruilen (zwijmel). Voor het gemak ga ik eerst maar voor de 1000 exemplaren. Kan ik alvast een modelletje van die XK8 aanschaffen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je het dan over een eigen beheerboek, Mario? Bij een uitgever kan ik me dat niet voorstellen. Als je boek 20 euro kost en je krijgt 2 euro per boek royalties, zit je met 10.000 ex nog maar op 20.000. En ja, zie die 10.000 maar eens kwijt te worden. In eigen beheer is een paar honderd reeeler.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors 1.) Dan heb ik het inderdaad over het feit dat ik het gedeelte van de uitgever ook in mijn zak stop. 2.) Daarom hou ik het eerst maar op de duizend ;-)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk krijgen die uitgevers wel erg veel, vind ik. Zonder al die uren die de schrijver eraan schreef waren zij nergens. Stopt een uitgever wel zoveel uren in de marketing en alles verder om het boek?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitgevers hebben ook een hoop kosten. Een boek op de markt brengen kost puur aan manuren en materiaal al best een smak geld. Op veel boeken draaien ze zelfs verlies...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet de uitgever krijgt zoveel, het is de (boek-)handel die 40 % krijgt. En die houd je mooi in je zak als je zelf verkoopt.