Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven is een leuke hobby volgens Paul Sebes

'Leg je er tijdig bij neer als je doorhebt dat een professionele schrijfcarrière voor jou niet is weggelegd. Het is moeilijk en vaak pijnlijk om dit aan jezelf te moeten bekennen, maar veel amateurschrijvers zullen eens moeten toegeven dat een echte schrijfcarrière te hoog gegrepen is,' aldus Paul Sebes. Hij vertelt vandaag in de Volkskrant dat je doorzettingsvermogen en dicipline moet hebben. Talent alleen is niet voldoende. Een select groepje van om en nabij twintig schrijvers in Nederland kan van zijn boeken leven. De overgrote meerderheid moet het hebben van bijverdiensten. Maar je mag ook de moed niet laten zakken, vindt hij. Schrijven is een hobby die je met passie moet uitvoeren. Laat anderen wat lezen en probeer zo nu en dan een column of een verhaal te schrijven voor een verhalenwedstrijd of het maandblaadje van de sportclub. Ook daar kun je genoegen uit putten, en wellicht kun je zo een flink lezerspubliek bereiken dat je stukken graag leest. Ik dacht, ik maak er maar weer een topic over. Jullie willen toch alles over en van Paul Sebes weten. :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar hoeveel mensen halen hun hele inkomen uit één baan? Talloze gezinnen leven in Nederland van anderhalf inkomen. Veel vrouwen (lees moeders) hebben een halve of iets kleinere baan. Zijn die vrouwen dan ook niet professioneel bezig als ze op hun werk zijn? Waarom zou het schrijven van kinderboeken waarmee je een klein inkomen verdient dan opeens iets anders zijn. Thuisschrijfmoeder staat wat mij betreft gelijk met administratief medewerkster of lerares voor 20 uur.
Ooit begonnen als thuisblijfmoeder, nog steeds thuisblijfmoeder, al is die noodzaak er nu niet meer zo met kids van 19-18-16 jaar, maar toch professioneel schrijver. Waarom vind ik dat? Niet omdat ik nu al zoveel boeken heb gepubliceerd of een literair schrijven ben. Omdat ik de hele dag met schrijven bezig ben en er inmiddels een leuke boterham mee verdien zolang ik blijf schrijven dan. Als we alleen van mijn inkomen zouden moeten leven, moet de broekriem aangetrokken worden en wat luxe geschrapt worden, maar het zou kunnen. Het hoeft niet, gelukkig niet. Is het nog wel zo leuk om professioneel schrijver te zijn als het moet?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een select groepje van om en nabij twintig schrijvers in Nederland kan van zijn boeken leven. (Aldus Sebes)
Hier geloof ik dus helemaal niets van.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zit het volgens jou, SolarCell? @ josje: wil je a.u.b. je quote herstellen?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is de maatstaf van "leven van"? En op wie is deze in welke mate van toepassing? Pietje neemt genoegen met 1000,- of minder per maand, terwijl Pieter-Jan met 6000,- of meer, pas zijn gezicht durft te laten zien...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leven van het schrijven dat zou ik best willen. Maar dan moet je inderdaad elke dag een verplicht aantal woorden schrijven wil je je aan je schema houden. En dan wordt het 'gewoon' werk. Het is ook op hele rare tijden dat je ineens besluit om te gaan werken aan je verhaal, tenminste, dat heb ik dan. Wel elke dag maar op hele andere tijden. Toch een soort afwisseling.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verplicht aantal woorden hoef je niet te halen - wat zou dat de ene keer frustrerend zijn, en de andere keer fantastisch. Tenzij je iemand van strakke schema's, roosters en matrixen bent. Een invuller, zeg maar. Soms (vaak, helaas), als je een aantal woorden 'gehaald' hebt - want het gaat niet om 'woorden halen', tenminste niet bij mij - dan moet je er de volgende dag weer een aantal van wegstrepen, omdat ze toch niet zo goed bleken te zijn, of misschien wel goed waren, maar niet pasten. Een verhaal groeit. En je hebt snelbloeiers en laatbloeiers, en kortbloeiers en langbloeiers. Maar eerst moet het groeien. Daar kan een vreselijk traag ritme in zitten; de bloei kan dan juist weer mooier en langduriger zijn. Kán. Je weet nooit wat de zon, de storm of de regen doet.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had Zjors in het topic "Leven van de Lira" (als ik het goed heb) niet al 'aangetoond' dat een aantal schrijvers alleen al kunnen leven van de opbrengsten van uitlenen? Dan moeten er toch 'aanzienlijk' meer kunnen leven van het schrijven (én de biebopbrengsten).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zijn er zeer veel mensen die met schrijven hun kostje verdienen. Zie het voorbeeld van jeanne thamar. Ook Lucatero verdient er zijn geld mee. En allerhande journalisten, secretarissen, en andere scribenten, natuurlijk. Het zijn schrijvers. Maar nu heb ik laatst begrepen dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een auteur en een schrijver. Gaat het gesprek díe kant weer uit. :confused: Laten we eerst de verschillende beroepen inhoudelijk eens definiëren en determineren en dan zien hoeveel mensen er hun broodje pindakaas, zalm of kaviaar van kunnen kopen. Ik gok op meer dan twintig. Misschien heeft Paul Sebes alleen maar proberen aan te geven dat het er niet veel zijn; in vergelijking met andere beroepen met enige status.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik word een beetje kriegel (is dat goed nederlands) van Sebes zegt dit, waarom zou hij dat zeggen, Sebes zet dat, waarom zou hij dat zeggen. Het is ook maar een man met een mening. Het verschil tussen een schrijver en een auteur vind ik wel heel spannend. Misschien leuk voor een nieuw onderwerp?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké Ceridwen, als deze topics irriteren stop ik er wel mee. Dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht echter dat dit leuke discussies waren.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hooguit mij hoor Pluis, daarvoor hoef je er niet mee te stoppen! :D . Nee, gekheid, dat was niet mijn insteek. De discussie op zich vind ik leuk, maar ineens vond ik het zo afdwalen en viel me het hoge Sebes-zegt gehalte op. Aangezien ik het met je eens ben dat hij nogal warrig over kan komen, met en zonder koffie (een van de andere topics), is het verleidelijk om over de betekenis van zijn uitspraken te gaan discussieren, over hoe hij het bedoelt zal hebben. Maar dat gaat eigenlijk niet als hij niet zelf meedoet om zich te verklaren. :o Waarschijnlijk weet ik gewoon zelf niet goed wat ik er mee aanmoet. Ik probeer al een half uur lang uit te puzzelen wat de brave borst nu eigenlijk zegt in zijn stukje.
Hij vertelt vandaag in de Volkskrant dat je doorzettingsvermogen en dicipline moet hebben. Talent alleen is niet voldoende. Een select groepje van om en nabij twintig schrijvers in Nederland kan van zijn boeken leven. De overgrote meerderheid moet het hebben van bijverdiensten. Maar je mag ook de moed niet laten zakken, vindt hij. Schrijven is een hobby die je met passie moet uitvoeren.
Weer die warrigheid, wat staat hier nu eigenlijk. Zo is schrijven altijd een hobby, en een hobby voer je altijd uit met passie. Maar daaruit volgt dat alle parttime werk een hobby is, en je maakt mij niet wijs dat, weet ik het, kassa draaien bij meneer Deen, je passie kan zijn. :( Ik snap hem niet, dat zal het zijn.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je iets doet, doe het met passie. Het is zelfs een Bijbels gegeven. Geen half werk, geen slappe hap, geen lauwe loene, maar: heet van de naald, uit hart en nieren, te vuur en te zwaard. Of het nu hobby is, bijbaantje, werk ... wat kan een mens nog meer hebben? Whatever je doet, doe het met hartstocht. Maar nu is het weekend en rusten we uit. Met evenveel gloed.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, warrigheid van Paul Sebes. Hij is dus ook maar een mens, net zo als al die anderen. *zucht van verlichting* Ik vond het leuk om deze topics te openen om dat we allemaal in de ban van het schrijven zijn. En omdat Sebes blijkbaar een voet heeft tussen die zo begeerde uitgeversdeur, dacht ik dat we allemaal wel wilden weten hoe we te werk moeten gaan om ook zo'n voet te krijgen. Vandaar!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer die warrigheid, wat staat hier nu eigenlijk.
Als één ding duidelijk wordt in de topics over Sebes' stukjes in de Volkskrant, is het wel dat Sebes zelf niet zo goed kan schrijven... ;) Dan komt nu mijn tip: als je niet goed genoeg schrijft om je manuscripten gepubliceerd te krijgen, wordt dan literair agent. Wel onthouden dat je niet zo handig met de pen bent als je je tips op papier wilt zetten voor literaire wannabees :D .

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mwah, ik denk niet dat Paul Sebes mixed signals geeft, maar de uitgeefwereld zelf. Sebes geeft aan dat je moet netwerken, maar als je een steengoede roman hebt geschreven hoeft al dat genetwerk niet. Die schrijvers die zich tot de top 20 hebben weten op te werken, willen daar wel blijven en zullen er alles aan doen om het zo te houden. Zou er veel haat en nijd zijn onder schrijvers?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou er veel haat en nijd zijn onder schrijvers?
ik lach me suf.... ik zou willen zeggen: ik denk het niet... maar vrees dat ik dat niet kan.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las in de gauwigheid: Zou er veel haast en tijd zijn onder schrijvers? Misschien moet ik de bril eerst maar opzetten voor ik begin te lezen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mariejeanne, je las een tijdje terug ook 'thuisschrijfmoeder'. Blijf vooral veel verkeerd lezen; dat levert veel moois op.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik vond het eigenlijk ook wel heel mooi gevonden van Jommeke. :)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het, ik ben een vrouw, blond en boven de dertig, dus ik heb ze niet allemaal meer op een rij, maar lachen jullie mij nu uit? :confused:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad allemaal erg mixed, waarschijnlijk omdat niemand de sleutel in handen heeft. Sebes vertaalt die mixed signals dan ook nog eens naar een verward verhaal waar je als druk netwerkende schrijver dan uit moet vissen hoe hij graag zou willen dat jij je presenteert. :confused: Omdat hij het zegt wordt er goed geluisterd, dat zou hij zich inmiddels moeten realiseren. Waarom dan niet iets kordater, in plaats van een ´kan alle kanten op´ uitspraak.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haat en nijd niet, denk ik, wel afgunst. Veel van die schrijvers hebben toch wel een behoorlijke persoonlijkheid, dus dat zal wel regelmatig botsen. Ik weet niet of kinderboeken ook gelden, maar ik weet dat veel bekende kinderboekenschrijvers hartstikke goed met elkaar overweg kunnen en intens bevriend zijn (Paul van Loon, Jacques Vriens, Sjoerd Kuyper, Hans Hagen).

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een select groepje van om en nabij twintig schrijvers in Nederland kan van zijn boeken leven. (Aldus Sebes)
Hier geloof ik dus helemaal niets van.
Ik geloof dat wel. Ik heb toevalligerwijs laatst een modelcontract onder ogen gehad voor literaire werken. Als je een paar duizend boeken verkoopt verdien je daar gemiddeld 10 a 12,5% van de nettoverkooppprijs op. Dan moet je echt duizenden boeken verkopen wil je een beetje geld verdienen. CPNB heeft net de top 100 bekendgemaakt, het grotendeel van de top 100 (Nederlandse, maar voornamelijk buitenlandse literatuur) ligt tussen de 30.000 en 40.000 exx. Dat betekent dat een auteur daarmee ongeveer 45.000 EURO verdient. Voor 1 boek! Dat lijkt best veel, maar hoe lang schrijf je daar wel niet voor? En hoe groot is de kans dat je volgende boek ook zo'n succes is? dus ik denk echt dat Nederlandse auteurs er niet van kunnen leven... Ik weet niet hoor, laat mij maar lekker in de IT werken, dan verdien ik tenminste nog wat :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Isaak, de meeste schrijvers die van hun boeken kunnen leven, leven dan ook van hun boekEN. Plus uitleengelden.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Isaak Zes uur. Kut, de wekker! Een klein uur later sukkelt hij de wijk uit en sluit braaf achteraan in de rij. "En dan het file-leed..." grapt Evers... 12 kilometer...! Het is 09:17 uur als hij opgefokt de parkeerplaats van het über saaie kantoorpand oprijdt. Hij buigt zich over zijn stuur en kijkt door de voorruit omhoog de somberheid in. Regen, regen, regen op m'n kop... ai... Nee, het ziet er niet naar uit dat het binnen drie minuten zal stoppen met regenen... De man grist zijn attachékoffertje van de passagiersstoel, plukt zijn gsm uit de carkit en laat hem in zijn binnenzak glijden. Telt dan tot drie, 1 - 2 - 3 - rukt de portier open, manoeuvreert het koffertje boven zijn hoofd en zet het op een lopen. Onderweg drukt hij driftig op de afstandsbediening, hopende dat zijn leasebak op slot zit, want door de regen kan hij de lichten niet zien knipperen en door harde wind hoort hij geen piepjes... Eindelijk binnengekomen... ziet hij dat hij er niet uitziet. Zijn keurig gefixeerde haardos is gemetamorfoseerd tot een natte, plakkerig brei en als de lift hem eindelijk redt en de deuren langzaam dichtschuiven ziet hij nog net hoe die lekkere blonde receptioniste het uitproest... Hij moet naar de tiende verdieping... kijkt op zijn horloge. Twintig minuten te laat voor de bila met zijn baas! Kut files ook altijd! Acht uur en twintig minuten later staat hij weer in diezelfde lift... met dezelfde file in het vooruitzicht. Hij loopt niet langs diezelfde lekkere receptioniste want die is al naar huis. Rent door diezelfde regen naar diezelfde trots, zijn auto. Hij had verdomme geen opslag gekregen, misschien over een half jaar, had zijn baas gezegd. Tsss... 40.000 EURO. Voor 1 jaar! Ik weet niet hoor, laat mij maar lekker schrijven, dan verdien ik maar wat minder...