Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven is een leuke hobby volgens Paul Sebes

'Leg je er tijdig bij neer als je doorhebt dat een professionele schrijfcarrière voor jou niet is weggelegd. Het is moeilijk en vaak pijnlijk om dit aan jezelf te moeten bekennen, maar veel amateurschrijvers zullen eens moeten toegeven dat een echte schrijfcarrière te hoog gegrepen is,' aldus Paul Sebes. Hij vertelt vandaag in de Volkskrant dat je doorzettingsvermogen en dicipline moet hebben. Talent alleen is niet voldoende. Een select groepje van om en nabij twintig schrijvers in Nederland kan van zijn boeken leven. De overgrote meerderheid moet het hebben van bijverdiensten. Maar je mag ook de moed niet laten zakken, vindt hij. Schrijven is een hobby die je met passie moet uitvoeren. Laat anderen wat lezen en probeer zo nu en dan een column of een verhaal te schrijven voor een verhalenwedstrijd of het maandblaadje van de sportclub. Ook daar kun je genoegen uit putten, en wellicht kun je zo een flink lezerspubliek bereiken dat je stukken graag leest. Ik dacht, ik maak er maar weer een topic over. Jullie willen toch alles over en van Paul Sebes weten. :D

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hou op, SolarCell. Nog even en ik ga mijn werkgever zeggen dat ik mijn nieuwe functie toch maar niet accepteer :p Overigens werd Paul Sebes in een plaatselijk krantje aangekondigd als: de groot auteur PS.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Isaak, de meeste schrijvers die van hun boeken kunnen leven, leven dan ook van hun boekEN. Plus uitleengelden.
Ja, ik snap wat je bedoelt, maar de meeste boeken zijn toch geen blijvend succes???? Ik denk niet dat er nog zoveel van bijvoorbeeld Van Dis' 'Indische duinen' of 'Nathan Sid' of 'Familieziek' worden verkocht. er zijn volgens mij niet zoveel eeuwige sellers. En uitleengelden daar wordt niemand volgens mij rijk van. Das nog geen cent per boek!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Isaak, de meeste schrijvers die van hun boeken kunnen leven, leven dan ook van hun boekEN. Plus uitleengelden.
Ja, ik snap wat je bedoelt, maar de meeste boeken zijn toch geen blijvend succes???? Ik denk niet dat er nog zoveel van bijvoorbeeld Van Dis' 'Indische duinen' of 'Nathan Sid' of 'Familieziek' worden verkocht. er zijn volgens mij niet zoveel eeuwige sellers. En uitleengelden daar wordt niemand volgens mij rijk van. Das nog geen cent per boek!
Erg snugger vind ik je opmerkingen niet. Natuurlijk zijn de meeste boeken qua opbrengsten geen eeuwig leven beschoren. Dus leef je van inkomsten gegenereerd per boek, per jaar! Als IT/kantoorklerk krijg je toch ook maar 1 jaarsalaris voor 1 jaar werk?? Het jaar daarop moet je toch ook gewoon weer aan de bak?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Sebes bedoelt is dat de verkoop alleen, maar een paar schrijvers overeind zou houden. Lezingen, columns in opdracht, het voordragen, korte verhaaltjes voor tijdschriften zijn daarbij niet meegeteld. Daar houdt een schrijver zijn inkomsten mee overeind. En daarbij komen de subsidies van Fonds voor de Letteren, Literair productiefonds, literaire prijsjes, betaalde vertalingen en voorschotten. En met een beetje geluk een vertaling, of een filmadaptatie. Maar dit alles samen komt maar bij een paar schrijvers voor. De meesten krijgen van verschillende inkomsten een beetje en komen misschien net aan een modaal inkomen (en een schrijver heeft natuurlijk een dubbel modaal inkomen nodig om ook alle lasten zelf te kunnen betalen - als verzekering, pensioen en alle bijkomente kosten)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante draad. Lang ook en terwijl ik hem doorlas had ik herhaaldelijk de neiging om te antwoorden, maar jullie gingen maar door... het bleef interessant, hoor. Toch wil ik hier iets aan toevoegen. De goede man Sebes stelt dat schrijven slechts een leuke hobby is. Dat slechts staat er niet, maar dat proef ik in de woorden. Later zie ik dat er met hoge opleidingen gegooid wordt. Weet je, dat vind ik eigenlijk best intrigerend. Alsof je alleen na een lange studie de noten hebt om muziek te maken... Toch is het altijd meegenomen omdat je basis groter is. Ik zou graag wat meer van die basis hebben. Er is nog een noodzaak, namelijk de bittere noodzaak. Dit gaat niet om de keus tussen geld verdienen en liefhebberij, maar om schrijven omdat je anders verloren bent.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'verloren' omdat ik niet schrijf? hmmmm.....op dit moment heb ik juist zo'n ervaring achter de rug waarvan je gaat denken dat schrijven zelfs niet eens meer een liefhebberij is...

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt als een teleurstellende, negatieve ervaring, Assepas. :confused:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dank jullie wel. Het is inderdaad teleurstellend en zeer negatief. En ik vang de positieve energie op FS!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'verloren' omdat ik niet schrijf? hmmmm.....op dit moment heb ik juist zo'n ervaring achter de rug waarvan je gaat denken dat schrijven zelfs niet eens meer een liefhebberij is...
Tja, denken? Schrijven is geen hobby... niettegenstaande het feit dat ik het heerlijk vind om te doen... als ik in de flow zit. Als ik er niet in zit, blijft er die drang, de noodzaak om een verhaal te construeren. Dat betekent slapeloze nachten en veronachtzaming van sociale contacten... eh... maar het opschrijven, het herschrijven en redigeren... alles maakt het compleet. Eigenlijk ben ik nooit klaar, niet echt.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is al een hele lange lijst van reacties, die ik eerlijk gezegd niet helemaal gelzen heb. Misschien zeg ik nu iets wat al eerder is gezegd, waarvoor mijn excuses. Maar meteen vanaf het begin dacht ik dat de tegenstelling "professioneel" tegenover "hobby" een verkeerde tegenstelling is. Je gaat dan denken aan de tegenstelling tussen de hobby-voetballer en de prof-voetballer en alleen de laatste is de echte omdat hij ervoor betaald wordt. Ik dacht aan een andere vergelijking. Je hebt recreatieschakers en clubschakers. De eerste spelen af en toe en potje schaak, verdiepen zich niet in de theorie van het schaken, spelen geen partijen na, lezen de schaakbladen niet. Het gaat ze gewoon om de gezelligheid van het spel. Je hebt ongetwijfeld schrijvers die af en toe iets maken. Ze hanteren daarbij maatstaven die aangepast zijn aan hun persoonlijke omstandigheden. Maar of je nou geld verdient of niet met schaken, je beoefent het met overgave als je al die andere dingen wel doet, als je kortom een maatstaf voor je eigen werk hanteert die niet prive is, maar met de aard van het "vak" te maken heeft. Kortom: als je het serieus neemt. Als je bij jezelf zegt, elke keer als iemand kritiek heeft op je tante Betjes en andere ontsporingen, dat "ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" dan neem je het schrijven niet serieus als iets dat je leren kunt en waaraan maatstaven vast zitten. Een schrijver die leest, leert, zich maatstaven oplegt, worstelt met interpunctie, stijl, vorm en compositie is dan een "echte" schrijver, of ie publiceert, er geld mee verdient en door critici geprezen wordt of niet - dat doet er niet toe. Wie dat allemaal aan zijn laars lapt - die heeft een hobby.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan iemand mij vertellen waarom er zo negatief wordt gedaan over Sebes op deze? Ik heb er zojuist al een topic over geopend. Ik lees heel veel negatieve opmerkingen over die man terwijl ik nergens kan opmaken dat iemand werkelijk bijvoorbeeld een cursus bij hem gevolgd heeft.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben het niet over een cursus, marge, maar over de publicaties van Sebes. Zouden we dan een cursus van hem moeten volgen om zijn publicaties beter c.q. positiever te interpreteren? Dat is toch ook wat veel gevraagd?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marge, ik heb zijn stukjes uit de Volkskrant hier samengevat omdat we een schrijversforum zijn en Sebes is een literair agent. Interessant genoeg voor ons. Maar zijn stukjes vond ik maar matig; soms zelfs warrig. Van een literair agent mag je anders verwachten.