Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat te doen bij gestolen verhalen?

Laat ik op voorhand zeggen dat ik niemand hier wil betichten van plagiaat of iets dergelijks. Ik neem aan dat iedereen voordat hij/zij een manuscript opstuurt naar een uitgever het eerst laat beoordelen door een persoon met schrijfervaring danwel een tekstbureau. Ik las in een andere topic (http://www.schrijvenonline.org/forum/het-uitgeefp…) dat een deelnemer van dit forum een manuscript had opgestuurd naar een schrijfster. Deze schrijfster heeft het volgens de gebruiker van dit forum als inspiratie gebruikt voor haar nieuwe boek. Ik vroeg mij af of er op dit forum meer mensen waren die een soortgelijk iets hebben meegemaakt. Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Valt er überhaupt iets aan te doen? Op dit forum zitten ook veel mensen die zelf een tekstbureau hebben of daar werkzaam voor zijn. Zijn er hier mensen die van zoiets zijn beschuldigd? Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Het lijkt mij namelijk zwaar Moeten een tekstbureau's bij oprichting een getuigschrift ondertekenen waarin zij zwart op wit verklaren het beroepsgeheim te handhaven of stuurt een schrijver een manuscript op in goed vertrouwen? Nogmaals, ik wil niemand ook maar ergens van beschuldigen. Net als velen hier ben ik ook bezig met een verhaal en wil ik het in een perfecte staat bij een uitgever neerleggen. Een goede manuscriptbeoordeling is daarbij een welkom hulpmiddel.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, nee, ik heb het niet op sol gelezen. Het is ook al wel een jaar geleden toen ik daarnaar zocht. Van een kennis is ook een stuk tekst gepikt. Ze heeft het maar laten zitten.
Geen paniek! Amateurtjes onder mekaar, toch?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als een tekstbureau een tekst pikt, lijkt me niet dat zoiets goed is voor hun reputatie. Als een gevestigde schrijver een tekst van een amateur pikt dan zet de amateur dat op facebook en op zijn blog en belt ook nog de krant, want hoe bizar is dat? Als een amateur een tekst van een gevestigde schrijver pikt, zal het hem niet veel opleveren, behalve beschimping en ellende. Als er al iemand achter komt, want het is al zo moeilijk om uberhaubt gelézen te worden als beginnend schrijver/amateur. Als een amateur van een andere amateur de tekst pikt dan doe je daar niet veel aan, denk ik. Maar concreet: wat bereikt die ander met jouw tekst? Als die tekst zo geweldig was, stond het dan al niet in gouden letters met jouw naam erbij gepubliceerd? Ideetje: Als je echt heel bang bent dat je niet kunt bewijzen dat jij een tekst eerder hebt geschreven, zou je (delen van) je tekst op een blog of cloud kunnen zetten. De blog zet je dan offline, zodat je, mocht het ooit nodig zijn, een datum van prepublicatie kunt overleggen. Mailen naar jezelf is ook een optie. Wedstrijdbijdragen zitten in ieder geval in je verzonden mai. Als je je bijdrage online moet invoeren, kun je eventueel een screenprint maken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat is dat voor een denigrerende opmerking Van Heust? Ik raak nooit in paniek, tenzij mij verteld wordt dat ik nog een week te leven heb. Ik heb het op een site gelezen over auteursrechten. Je denkt toch niet dat ik zoiets uit mijn mouw schud? Nee, ik ben niet kwaad. Zonde van mijn energie. Bevalt prima. Zouden meer mensen moeten proberen.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is dat voor een denigrerende opmerking Van Heust? Ik raak nooit in paniek, tenzij mij verteld wordt dat ik nog een week te leven heb. Ik heb het op een site gelezen over auteursrechten. Je denkt toch niet dat ik zoiets uit mijn mouw schud? Nee, ik ben niet kwaad. Zonde van mijn energie. Bevalt prima. Zouden meer mensen moeten proberen.
Als je zo zeker van jezelf bent, dan heb je afgelopen nacht met een grote kan koffie aan je zijde verwoede pogingen gedaan om de desbetreffende plaats van vermelding toch nog te achterhalen. Het resultaat, het liefst in de vorm van een url, zou wel wat licht in de duisternis scheppen. Bovendien had ik je in reactie #30 van dit topic een aantal vragen gesteld. Ik wil ze met alle liefde herhalen maar om de toorn waarmee je de jonkheer belastte aan mijn adres te voorkomen, vermijd ik die reprise liever. De antwoorden daarentegen wacht ik met spanning af.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tijd geleden gelezen (weet niet meer waar) dat je een paar zinnen achter elkaar letterlijk mag overnemen. Is het langer dan moet de bron vermeld worden.
Dit klopt van geen kant, zoals Mijre ook aangeeft. Een en ander is te lezen in de auteurswet, de echte wettekst dus, die gewoon op internet staat, in het Nederlands, dus hoe moeilijk is het? Iets anders is de Fair Use-clausule in het Amerikaanse copyright, maar daar heb je als Nederlandse schrijver niet mee te maken. Net zo min als met het copyright zelf - dat bestaat in Nederland niet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, ik weet zeker dat ik het gelezen heb. Thérèse zei ook nog een keer dat ik geen stuk tekst letterlijk mocht overnemen, dat ik dan moest parafraseren. Ook dat schijnt niet te mogen. Ik had wel de bron vermeld. Denk maar niet dat ik de hele nacht op blijf om te zoeken waar ik dat een hele tijd geleden gevonden heb. Ik zeg ook niet dat ik me vergist heb. Dat het niet mag is me nu wel duidelijk. Degene die een stuk tekst voor zichzelf gebruikt heeft, is iemand die recensies schrijft. Ze heeft er niets aangedaan omdat ze daar lichamelijk niet toe in staat is. Dit vriendelijke topic nog even doorgelezen. Dacht je echt dat ik met bezweet en met een droge keel achter de pc zit? Het was een geintje van me. Ik zal het er in het vervolg bij zetten.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een interessante discussie. De moeilijkheid is dat we maar een beperkt aantal letters ter beschikking hebben om woorden en zinnen mee te maken. Het zou een wonder zijn wanneer elke zin uniek was. Iemand die bewust een idee van een ander pikt moet creatief erg arm zijn. Dat er een wet voor (of is het tegen) is uitgevonden, bewijst dat het vaker gebeurd. Wanneer ik zeker wist dat mijn idee de ander een bestseller had opgeleverd, zou ik uitzoeken wat voor stappen ik kon ondernemen. In het andere geval zou ik mijn energie beter gebruiken. Zjors heeft gelijk, het komt vaker voor dat meerdere mensen op het zelfde idee komen. Dat zijn niet alleen schrijvers, je ziet het ook in andere takken van sport. Bij het bezweet en met droge keel achter de pc zitten, kreeg ik de indruk dat je Tja wilde beschuldigen. Is dat respectvol en on topic?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het over auteursrecht gaat maakt het verschil over welk recht je het hebt. Nederlands, Belgisch of internationaal. In de Wikipedia staat het keurig beschreven. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht Als mijn tekst gestolen zou worden zou ik allereerst een gat in de lucht springen, zeker als de dief een bekende schrijver zou zijn. Kennelijk is het in dat geval waardevol genoeg om gestolen te worden. Juridisch verweer is over het algemeen een riskante, kostbare aangelegenheid, waarbij je altijd het risico loopt dat je zelf van plagiaat wordt beschuldigd.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat er een wet voor (of is het tegen) is uitgevonden, bewijst dat het vaker gebeurd.
De wet is gebaseerd op een internationale wet uit 1888. Voor die tijd kwam het nogal eens voor dat uitgevers teksten (her)publiceerden zonder toestemming/medeweten van de auteur, die er dan ook niet voor werd betaald. De wet is niet in eerste instantie gericht op diefstal door andere "schrijvers", maar richt zich op de bescherming van de auteur en diens broodwinning. De enorme angst dat andere "schrijvers" teksten kopiëren en als eigen tekst uitgeven, lijkt mij iets van de laatste tijd (invoering van de tekstverwerker). Vroeger moest je daarvoor het manuscript te pakken krijgen en overtypen. Nu is het Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V en je hebt een hele roman gekopieerd. Tuurlijk, stukken en beetjes uit boeken kopiëren is van alle tijden, maar echte rechtszaken over plagiaat zijn vrij zeldzaam. Nog steeds, als het gaat om gepubliceerde auteurs die van gepubliceerde auteurs jatten.
Als het over auteursrecht gaat maakt het verschil over welk recht je het hebt. Nederlands, Belgisch of internationaal.
Heel veel verschil is er niet binnen Europa (EU).

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar concreet, gebeurt het? De vraag van de topicstarter is toch
Ik vroeg mij af of er op dit forum meer mensen waren die een soortgelijk iets hebben meegemaakt. Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Valt er überhaupt iets aan te doen? Op dit forum zitten ook veel mensen die zelf een tekstbureau hebben of daar werkzaam voor zijn. Zijn er hier mensen die van zoiets zijn beschuldigd? Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Het lijkt mij namelijk zwaar
Beginnende schrijvers - en dan vaak hele beginnende - heb ik hier vaker over die angst voor plagiaat zien posten, ook hele jonge schrijvers to be. Bang om iets van een verhaallijn weg te geven, alsof beginnende schrijvers een idee van een ander nodig zouden hebben. Schrijvers en vooral amateurs barsten over het algemeen juist van de ideeën, lijkt het, als je op proeflezen kijkt, is dat wel duidelijk. Het is eerder de uitwerking die hapert. Ook in reacties op dit topic kwam geen storm van voorbeelden van plagiaat. Er worden geen namen van bureaus genoemd, geen concrete voorbeelden van schrijvers die dit zelf hebben meegemaakt. Waardoor wordt die angst veroorzaakt, als er eigenlijk geen basis voor die angst is, vraag ik mij dan af. Even kort door de bocht: als de angst voor plagiaat een ongefundeerde angst is, dan zijn topics als deze eigenlijk de enige basis voor die angst.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na alles te hebben gelezen wil ik reageren. De manier hoe er over Tja gesproken wordt vind ik in sommige reacties beneden de maat. Tja, mag iets meer waardering krijgen voor de uren die ze voor het proeflezen vrij maakt. Het zal niet in haar opkomen om ook maar iets van iemand te stelen. Die kennis over wie ze het had ben ik! Een schrijfster heeft meerdere zinnen uit mijn website gebruikt voor haar eigen website. Ik noem haar naam niet. Dat heeft niets met angst te maken. Ik heb het achter mij gelaten.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook in reacties op dit topic kwam geen storm van voorbeelden van plagiaat. Er worden geen namen van bureaus genoemd, geen concrete voorbeelden van schrijvers die dit zelf hebben meegemaakt. Waardoor wordt die angst veroorzaakt, als er eigenlijk geen basis voor die angst is, vraag ik mij dan af. Even kort door de bocht: als de angst voor plagiaat een ongefundeerde angst is, dan zijn topics als deze eigenlijk de enige basis voor die angst.
Niet helemaal. Ik heb een paar keer in andere topics het verhaal voorbij zien komen van een uitgegeven schrijfster die als bijverdienste manusripten beoordeeld/redigeerd, die wordt verdacht van plagiaat. Let op, het zijn hierbij alleen maar verdenkingen. Ben het met Bloem50 eens over de behandeling van Tja in dit topic. Zelf heb ik in geen van haar antwoorden iets gezien wat aanleiding gaf tot sommige reacties.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ocultar, ik vind je reacties naar Tja niet prettig. Houd je a.u.b. objectief bij je onderwerp. Ik denk overigens, met Zjors, dat je spoken ziet. Redactiebureaus c.q. auteurs die anderen ondersteunen / coachen bij hun werk, hebben helemaal het doel niet om het werk van die anderen te gebruiken voor hun eigen verhaal. Ze hebben hun eigen ideeën. Over het in vertrouwen toesturen van je tekst naar een redacteur / redactiebureau: de redacteur moet ook maar vertrouwen dat zijn werk betaald wordt, niet? Of betaal je vooruit?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb in mijn boek een tweetal leuzen 'gejat' die ik onverwacht geplaatst heb. Ze zijn overduidelijk niet van mij en ging ervan uit dat het daardoor mocht. De grap zit m in de diefstal. He Tja,als m'n deurmat versleten is, dan stuur ik je een pb'tje

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het draadje gelezen en ik denk dat plagiaat niet heel vaak zal voorkomen, zeker niet onder professionals. Toch is het mij twee keer overkomen, niet bij een verhaal overigens. Honderd jaar geleden toen ik nog een kuiken was heeft iemand mijn tekeningen gejat. Ik kwam er achter toen ik in de boekwinkel ze in een kinderboek vond als illustratie. Ik was helemaal verbaasd. Iemand vond ze blijkbaar goed genoeg om te jatten en ook nog goed genoeg om te publiceren. Daar heb ik toen niets meegedaan. Later zijn mijn ontwerpen voor een graf gejat. Daar ben ik behoorlijk van over de rooie geweest. Zeker omdat het heel persoonlijk en emotioneel was. Ik heb toen een advocaat ingeschakeld, maar in praktijk bleek het nog helemaal niet zo simpel om mijn gelijk te halen. Dit persoon heeft goed verdiend aan mijn ontwerpen. Ze staan inmiddels op heel wat begraafplaatsen. Ik troost me met de gedachten dat ik in ieder geval heel wat mensen heb kunnen bedienen met een mooi graf. Maar het blijft een rotstreek. Buiten de wetgeving om vind ik dat iemands verhaal, ontwerp, muziekstuk, maakt niet uit, altijd van dat persoon blijft. Ere wie ere toekomt. Als ik iets geweldig vind zal iedereen het weten, juist ook wie de maker is. Dat lijkt me algemeen beschaafd gedrag. Verder vind ik wel dat je heel zeker van je zaak moet zijn, wil je iemand beschuldigen. Iemand vals beschuldigen van plagiaat vind ik net zo erg. Ik wens een ieder succes met zijn schrijven. Groeten

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Wat is dat voor een denigrerende opmerking Van Heust?
Denigrerend? De aanspreektitel is Jonkheer.
Niet doen. On topic blijven.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
myssica schreef:
Verder vind ik wel dat je heel zeker van je zaak moet zijn, wil je iemand beschuldigen. Iemand vals beschuldigen van plagiaat vind ik net zo erg.
Juist. Naar mijn inschatting is het ten onrechte mensen van plagiaat verdenken of beschuldigen een groter probleem dan het plegen van plagiaat zelf en komt het veel vaker voor. Alleen al in het afgelopen jaar kreeg ik twee keer van iemand zo'n melding van vermeend plagiaat. Een van die twee keer gebeurde dat op dit forum naar aanleiding van een pas afgesloten schrijfwedstrijd. Voor de goede orde, ik werd gelukkig niet zelf beschuldigd, maar ik kende de persoon waar het om ging wel. In beide gevallen heb ik het betreffende verhaal gelezen en vergeleken met het origineel waaruit 'gejat' zou zijn. Mijn conclusie was twee keer dezelfde. Er waren overeenkomsten in de clou, maar zo vaag en algemeen dat het naar mijn mening op toeval berustte of op het bekende verschijnsel dat je denkt iets origineels bedacht te hebben, terwijl je onbewust toch deels geput had uit een idee of thema dat je ergens ooit las. Verdenkingen van plagiaat kunnen best te goeder trouw geuit worden door mensen die rotsvast overtuigd zijn van hun gelijk. Dat maakt de gevolgen er niet minder om. Iedereen die makkelijk het woord plagiaat in de mond neemt, zou zich moeten realiseren wat er gebeurt met iemand die ten onrechte beschuldigd wordt. PS Daarmee spreek ik mij niet uit over het voorbeeld van Ocultar uit de beginpost. Dat kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan iemand pas beschuldigen van plagiaat als je verhaal is uitgebracht.
Waarom?

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij, weet het niet zeker word het pas officieel auteurs rechtelijk beschermd als het is uitgegeven. Of gepubliceerd, volgens mij is dat hetzelfde.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee. Zo gauw 'een creatieve uiting' (een verhaal, een gedicht, een lied, noem maar op) er is, is het meteen ook via het auteursrecht beschermd, uitgegeven of niet.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij, weet het niet zeker word het pas officieel auteurs rechtelijk beschermd als het is uitgegeven. Of gepubliceerd, volgens mij is dat hetzelfde.
Lees de websites, Justus. Daar staat het allemaal.