Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat te doen bij gestolen verhalen?

Laat ik op voorhand zeggen dat ik niemand hier wil betichten van plagiaat of iets dergelijks. Ik neem aan dat iedereen voordat hij/zij een manuscript opstuurt naar een uitgever het eerst laat beoordelen door een persoon met schrijfervaring danwel een tekstbureau. Ik las in een andere topic (http://www.schrijvenonline.org/forum/het-uitgeefp…) dat een deelnemer van dit forum een manuscript had opgestuurd naar een schrijfster. Deze schrijfster heeft het volgens de gebruiker van dit forum als inspiratie gebruikt voor haar nieuwe boek. Ik vroeg mij af of er op dit forum meer mensen waren die een soortgelijk iets hebben meegemaakt. Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Valt er überhaupt iets aan te doen? Op dit forum zitten ook veel mensen die zelf een tekstbureau hebben of daar werkzaam voor zijn. Zijn er hier mensen die van zoiets zijn beschuldigd? Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Het lijkt mij namelijk zwaar Moeten een tekstbureau's bij oprichting een getuigschrift ondertekenen waarin zij zwart op wit verklaren het beroepsgeheim te handhaven of stuurt een schrijver een manuscript op in goed vertrouwen? Nogmaals, ik wil niemand ook maar ergens van beschuldigen. Net als velen hier ben ik ook bezig met een verhaal en wil ik het in een perfecte staat bij een uitgever neerleggen. Een goede manuscriptbeoordeling is daarbij een welkom hulpmiddel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker bij dit soort zaken, moet je niet zomaar iets roepen, Justus. Je wil mensen toch niet (onbedoeld) op het verkeerde been zetten? Gewoon even nadenken voor je op send klikt (en dat achterwege laten als je het niet precies weet).

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry vvor de overlast.
Het was geen overlast, Justus, maar gewoon even irritant. Niet om je nu aan te vallen of zo, daar niet van, maar Zjaan had een hele goede website gegeven waar een heleboel op wordt uitgelegd, en dan ga jij weer allemaal tegenstrijdige dingen roepen. Ik raak daarvan in de war. Denk de volgende keer gewoon even goed na voordat je wat gaat roepen ;)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar toch heeft justus 269 wel gelijk met zijn:
Je kan iemand pas beschuldigen van plagiaat als je verhaal is uitgebracht.
Wanneer je namelijk iemands werk geheel overpent en het resultaat in de la legt - wie zal je dan kunnen beschuldigen van plagiaat? Zo heb ik zijn post opgevat.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, aangezien ik als beginnend schrijver schijnbaar spoken zie, ga ik nu een voorbeeld geven waarin ik die spoken aan het daglicht breng. Een aspirant schrijver komt terug van vakantie en logt in op de website van SO. Hij komt er achter dat hij in een topic die hij zelf gestart heeft wordt beschuldigd van het beschuldigen van een ander lid van het forum van plagiaat. Hoewel hij zelf van mening is dat hij nooit iemand ergens van beschuldigd heeft, biedt hij toch maar zijn excuses aan want in zijn brein ontwikkelt zich een boek waarin de hoofdpersoon van het een of ander beschuldigd wordt. Hij neemt letterlijke citaten over die hier op het forum staan en fingeert de namen van de personen die de beschuldigingen maken. Zelf schrijft hij zijn boek niet onder de naam die hij op het forum gebruikt, sterker nog, hij schrijft het niet eens onder zijn eigen naam maar onder een pseudoniem. Het boek wordt een succes en de aspirant schrijver breekt door. Is hier sprake van plagiaat, en zo ja, kan de schrijver aangeklaagd worden?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerder gebaseerd op een waargebeurd verhaal dan plagiaat zou ik zo denken. Te meer omdat de citaten die hier staan niet bepaald de bedoeling hebben literair te zijn. Als je moeder vandaag roept 'het eten is klaar!', dan zou dat betekenen dat je die zin niet meer in je manuscript kan pleuren zonder haar toestemming? Zo wordt het een paranoïde karikatuur.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het zijn wel citaten die zwart op wit ergens staan en binnen een soortgelijke context opnieuw gebruikt worden. De uitpraken waar jij het over hebt zijn niet alleen uitspraken, het is ook nog eens gemeen goed. Net als 'Wil je met me trouwen' of 'Bedtijd'.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De citaten in dit topic moet men in mijn ogen evenzeer als dagdagelijkse conversaties beschouwen. Ze verschillen in niets van een gesprek dat je op café zou hebben (vermits hier geen sprake is van creatieve uiting, enkel van geventileerde mening) en uitspraken (bij voorkeur onliners) die daar gedaan worden kan je wel degelijk overnemen. Vraag is enkel of ze een aanvulling kunnen betekenen voor een literair werk. En of iemand er nog maar over zou vallen (te meer omdat ik vermoed dat niemand hier het idee had om zijn eigen posts te hergebruiken). Het voorbeeld is los van de juridische realiteit al vrij hypothetisch.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was er niet ooit een vrouw die een blog bijhield over haar nannywerk en dat ze wat kreeg met de vader van de kinderen? Uiteindelijk heeft ze de blog verwerkt in een boek, en iedereen was daar heel boos over omdat ze hun reacties hadden gebruikt. Weet verder niet meer wie toen gelijk heeft gekregen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerder gebaseerd op een waargebeurd verhaal dan plagiaat zou ik zo denken. Te meer omdat de citaten die hier staan niet bepaald de bedoeling hebben literair te zijn. Als je moeder vandaag roept 'het eten is klaar!', dan zou dat betekenen dat je die zin niet meer in je manuscript kan pleuren zonder haar toestemming? Zo wordt het een paranoïde karikatuur.
Je mag iemand citeren. Je mag iemand zelfs uitgebreid citeren. Iemand kan geen auteursrecht claimen op wat hij gezegd heeft, anders was journalistiek onmogelijk. Stel ik interview iemand en later heeft hij spijt van wat hij gezegd heeft. Dan mag ik nog steeds zijn citaten plaatsen, wat die ander daar ook van vindt. Dan hoef ik me echt geen zorgen te maken over een copyrightproces. Hetzelfde geldt voor wat ik hoor op straat. Als iemand een verhaal vertelt op het terras, en ik hoor dat, dan mag ik dat hele verhaal gebruiken in mijn eigen verhaal zonder daar toestemming voor te vragen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was er niet ooit een vrouw die een blog bijhield over haar nannywerk en dat ze wat kreeg met de vader van de kinderen? Uiteindelijk heeft ze de blog verwerkt in een boek, en iedereen was daar heel boos over omdat ze hun reacties hadden gebruikt. Weet verder niet meer wie toen gelijk heeft gekregen.
Comments onder een blog blijven eigendom van de reageerder. Daarop zit nu juist weer wel auteursrecht. Net als op deze reacties. Niemand mag bijvoorbeeld mijn posts hier bundelen in een boek zonder mijn toestemming.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was er niet ooit een vrouw die een blog bijhield over haar nannywerk en dat ze wat kreeg met de vader van de kinderen? Uiteindelijk heeft ze de blog verwerkt in een boek, en iedereen was daar heel boos over omdat ze hun reacties hadden gebruikt. Weet verder niet meer wie toen gelijk heeft gekregen.
Comments onder een blog blijven eigendom van de reageerder. Daarop zit nu juist weer wel auteursrecht. Net als op deze reacties. Niemand mag bijvoorbeeld mijn posts hier bundelen in een boek zonder mijn toestemming.
BernadetteB heeft gelijk, daar is een rechtszaak over geweest. Alsublieft: http://www.bright.nl/van-forumthread-tot-roman

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Google leert me dat Fok uiteindelijk geen juridische stappen heeft ondernomen, dus dat er geen rechtszaak over is geweest. http://www.nu.nl/internet/1000255/ophef-over-boek… Jammer, want zo weten we niet wat de rechtspraak hierover denkt. Al is de kans nog niet irreëel dat men afzag van juridische stappen omdat men geen rechtsgrond bleek te hebben, hoogstens wat verontwaardiging van nietsvermoedende geldwolven die hun terloops geschreven reacties ten gelde wilden maken.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel ik interview iemand en later heeft hij spijt van wat hij gezegd heeft. Dan mag ik nog steeds zijn citaten plaatsen, wat die ander daar ook van vindt. Dan hoef ik me echt geen zorgen te maken over een copyrightproces.
Ik denk dat dat dan meteen de laatste keer is dat je een interview afneemt. Als degene die je interviewt iets te vertellen heeft dwingt hij eerst af dat hij inzage heeft voor plaatsing. Als journalist schrijf je het stuk dan op z'n scherpst en ga je later met de geïnterviewde onderhandelen wat er wel en niet in mag.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel ik interview iemand en later heeft hij spijt van wat hij gezegd heeft. Dan mag ik nog steeds zijn citaten plaatsen, wat die ander daar ook van vindt. Dan hoef ik me echt geen zorgen te maken over een copyrightproces.
Ik denk dat dat dan meteen de laatste keer is dat je een interview afneemt. Als degene die je interviewt iets te vertellen heeft dwingt hij eerst af dat hij inzage heeft voor plaatsing. Als journalist schrijf je het stuk dan op z'n scherpst en ga je later met de geïnterviewde onderhandelen wat er wel en niet in mag.
Zo werk ik in elk geval niet. Ik ben al twintig jaar journalist. Ik laat me niets afdwingen door een interviewpartner.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook niet als het er echt toe doet? Politici bijvoorbeeld? Onze nieuwe koning? Nederland wint het WK in Brazilië en jij mag Van Gaal interviewen?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook niet als het er echt toe doet? Politici bijvoorbeeld? Onze nieuwe koning? Nederland wint het WK in Brazilië en jij mag Van Gaal interviewen?
Ik heb politici geïnterviewd. En acteurs, sportmensen, schrijvers, filmregisseurs, noem maar op. En nooit met mijn handen gebonden. Hoe het gaat als ik de koning zou interviewen weet ik niet. De RVD is een verhaal apart en ligt buiten mijn werkveld.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus als Wim Lex morgen zegt dat die Harry Hol een goede journalist is en dat hij door jou geïnterviewd worden mits je het voor plaatsing aan de RVD ter inzage geeft, zeg jij nee? Acteurs, regisseurs, schrijvers, muzikanten zijn ongebonden en staan de pers vaak alleen te woord als er iets van hen op de markt verschijnt. De ene sporter is de andere niet. Sven Kramer is een stuk toegankelijker dan een topvoetballer die bij zijn club niet speelt en zo de selectie van het nationale elftal niet haalt. Dan staan de journalisten in de rij en leest de perschef en de zaakwaarnemer het interview voordat het geplaatst wordt.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus als Wim Lex morgen zegt dat die Harry Hol een goede journalist is en dat hij door jou geïnterviewd worden mits je het voor plaatsing aan de RVD ter inzage geeft, zeg jij nee? Acteurs, regisseurs, schrijvers, muzikanten zijn ongebonden en staan de pers vaak alleen te woord als er iets van hen op de markt verschijnt. De ene sporter is de andere niet. Sven Kramer is een stuk toegankelijker dan een topvoetballer die bij zijn club niet speelt en zo de selectie van het nationale elftal niet haalt. Dan staan de journalisten in de rij en leest de perschef en de zaakwaarnemer het interview voordat het geplaatst wordt.
Zullen we afspreken dat we dit gesprek voortzetten als jij ook wat werkervaring als journalist hebt? Je probeert me nu namelijk de les te lezen over mijn beroep. En dat is tot op zekere hoogte amusant maar het getuigt niet echt van inzicht van jouw kant. Als je dingen wil leren over journalistiek en interviews en de strijd over de quote dan kan ik je veel vertellen. Maar alsjeblieft ga mij nou niet vertellen hoe ik mijn werk doe :-)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Een aspirant schrijver komt terug van vakantie en logt in op de website van SO. Hij komt er achter dat hij in een topic die hij zelf gestart heeft wordt beschuldigd van het beschuldigen van een ander lid van het forum van plagiaat. Hoewel hij zelf van mening is dat hij nooit iemand ergens van beschuldigd heeft, biedt hij toch maar zijn excuses aan want in zijn brein ontwikkelt zich een boek waarin de hoofdpersoon van het een of ander beschuldigd wordt. Hij neemt letterlijke citaten over die hier op het forum staan en fingeert de namen van de personen die de beschuldigingen maken. Zelf schrijft hij zijn boek niet onder de naam die hij op het forum gebruikt, sterker nog, hij schrijft het niet eens onder zijn eigen naam maar onder een pseudoniem. Het boek wordt een succes en de aspirant schrijver breekt door.
Mijn piece of cake: 1. Dit is een droom - je zou wel willen dat het zover zou komen, maar 2. geschreven tekst is niet hetzelfde als een tekst die je hoort op straat of in een openbare gelegenheid. Op geschreven teksten geldt auteursrecht, en inderdaad: citeren mag, maar onder bron- en naamsvermelding. Wanneer Schrijven Magazine een artikel publiceert over een topic dat hier behandeld wordt, wordt van tevoren gezegd dat er een artikel van zal verschijnen, en in dat artikel staat altijd wie wat gezegd heeft. Dus je kan niet zomaar citeren, ook niet uit dit forum.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus als Wim Lex morgen zegt dat die Harry Hol een goede journalist is en dat hij door jou geïnterviewd worden mits je het voor plaatsing aan de RVD ter inzage geeft, zeg jij nee? Acteurs, regisseurs, schrijvers, muzikanten zijn ongebonden en staan de pers vaak alleen te woord als er iets van hen op de markt verschijnt. De ene sporter is de andere niet. Sven Kramer is een stuk toegankelijker dan een topvoetballer die bij zijn club niet speelt en zo de selectie van het nationale elftal niet haalt. Dan staan de journalisten in de rij en leest de perschef en de zaakwaarnemer het interview voordat het geplaatst wordt.
Zullen we afspreken dat we dit gesprek voortzetten als jij ook wat werkervaring als journalist hebt? Je probeert me nu namelijk de les te lezen over mijn beroep. En dat is tot op zekere hoogte amusant maar het getuigt niet echt van inzicht van jouw kant. Als je dingen wil leren over journalistiek en interviews en de strijd over de quote dan kan ik je veel vertellen. Maar alsjeblieft ga mij nou niet vertellen hoe ik mijn werk doe :-)
Ik probeer niemand de les te lezen. Ik probeer alleen maar aan te geven dat er heel wat journalisten zijn die de inzage wel toestaan. Dat jij dat niet doet, is geheel aan jou. Maar jij zult als geen ander weten dat er mensen die zijn zonder bepaalde restricties geen interviews geven, tenzij ze de media nodig hebben of alleen als het 'live' voor radio of tv is. En zelfs dan kunnen ze afspraken maken over de onderwerpen die al dan niet besproken mogen worden. Die info (of gebrek aan inzicht zoals jij dat noemt) mag jij dan amusant vinden, ik vind het eerder amusant dat je daar zo tegenin gaat want volgens mij heb je de journalistieke mores ook niet geschreven.
Een aspirant schrijver komt terug van vakantie en logt in op de website van SO. Hij komt er achter dat hij in een topic die hij zelf gestart heeft wordt beschuldigd van het beschuldigen van een ander lid van het forum van plagiaat. Hoewel hij zelf van mening is dat hij nooit iemand ergens van beschuldigd heeft, biedt hij toch maar zijn excuses aan want in zijn brein ontwikkelt zich een boek waarin de hoofdpersoon van het een of ander beschuldigd wordt. Hij neemt letterlijke citaten over die hier op het forum staan en fingeert de namen van de personen die de beschuldigingen maken. Zelf schrijft hij zijn boek niet onder de naam die hij op het forum gebruikt, sterker nog, hij schrijft het niet eens onder zijn eigen naam maar onder een pseudoniem. Het boek wordt een succes en de aspirant schrijver breekt door.
Mijn piece of cake: 1. Dit is een droom - je zou wel willen dat het zover zou komen, maar 2. geschreven tekst is niet hetzelfde als een tekst die je hoort op straat of in een openbare gelegenheid. Op geschreven teksten geldt auteursrecht, en inderdaad: citeren mag, maar onder bron- en naamsvermelding. Wanneer Schrijven Magazine een artikel publiceert over een topic dat hier behandeld wordt, wordt van tevoren gezegd dat er een artikel van zal verschijnen, en in dat artikel staat altijd wie wat gezegd heeft. Dus je kan niet zomaar citeren, ook niet uit dit forum.
Maar hoe kom je erachter dat ik het gebruikt heb? Nogmaals, op dit forum maak ik gebruik van naam X, mijn echte naam is Y en ik breng het boek (geheel fictief en zonder referenties aan dit forum) uit onder naam Z. Hoe leg je die link tussen die drie namen. Het is theoretisch en misschien vergezocht, maar een discussie overnemen en die gebruiken voor een verhaal (letterlijke citaten) is toch geen droom?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik probeer niemand de les te lezen. Ik probeer alleen maar aan te geven dat er heel wat journalisten zijn die de inzage wel toestaan. Dat jij dat niet doet, is geheel aan jou. Maar jij zult als geen ander weten dat er mensen die zijn zonder bepaalde restricties geen interviews geven, tenzij ze de media nodig hebben of alleen als het 'live' voor radio of tv is. En zelfs dan kunnen ze afspraken maken over de onderwerpen die al dan niet besproken mogen worden. Die info (of gebrek aan inzicht zoals jij dat noemt) mag jij dan amusant vinden, ik vind het eerder amusant dat je daar zo tegenin gaat want volgens mij heb je de journalistieke mores ook niet geschreven.
Neem nou maar van mij aan (dat doe je niet, weet ik, jammer) dat je er met een buitenstaandersblik tegenaan kijkt. Natuurlijk wordt er wel eens inzage geven in een artikel. Maar dat betekent niet dat de geïnterviewde vervolgens wat te zeggen heeft over de uiteindelijke inhoud. Het gaat bij dergelijke inzage om het controleren op feitelijke onjuistheden, niet over welke quote weg moet. En uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid en de vrijheid uiteindelijk bij de journalist. Die mag zonder opgaaf van redenen alle commentaar van de interviewpartner gewoon naast zich neerleggen. Dat er onderhandeld wordt over interviews ontken ik niet, maar jouw stelling 'dat het altijd zo gaat' is echt veel te kort door de bocht en daar reageerde ik op. Je verbindt er allerlei harde consequenties aan 'dan mag de journalist niet...' of 'dan moet de journalist...' Of, in je laatste quote 'Dan kan de geïnterviewde bepalen wat er al dan niet besproken wordt' Onzin. Zo werkt het gewoon echt niet.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Maar hoe kom je erachter dat ik het gebruikt heb?
Ocultar, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je die teksten gewoon niet zomaar kunt gebruiken. Wat ik als een droom definieer, is niet:
een discussie overnemen en die gebruiken voor een verhaal (letterlijke citaten)
maar:
Het boek wordt een succes en de aspirant schrijver breekt door.
En dan blijft onverlet dat je andermans geschreven tekst niet zomaar had kunnen knippen en plakken vanuit dit forum (of een ander) en die publiceren in je boek, zonder naam en bron te noemen.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Therese, daar gaat het juist wel om. Ik begrijp dat ik ze niet mag gebruiken (daarom begon ik er een topic over). Het gaat er om dat wanneer ik ze gebruik, hoe iemand daar achter komt. En wat die persoon dan kan doen als ik niet mijn echte naam gebruik. Harry, waar zeg ik dat dat altijd gebeurd? Het gebeurt, net zoals jij zegt. En natuurlijk gaan geïnterviewden geen eisen stellen over wat er uit moet, maar je kunt natuurlijk wel onderhandelen, want het is en blijft een bron die je later (misschien pas over een paar jaar) weer nodig hebt. Ik neem aan dat wanneer je dan direct nee zegt, je die bron verliest. Voor altijd.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Therese, daar gaat het juist wel om. Ik begrijp dat ik ze niet mag gebruiken (daarom begon ik er een topic over). Het gaat er om dat wanneer ik ze gebruik, hoe iemand daar achter komt. En wat die persoon dan kan doen als ik niet mijn echte naam gebruik.
Je echte naam kan altijd achterhaald worden. Zeker als er iets met geld is, is het makkelijk. Hoe iemand erachter komt? Hoe vangt een koe een haas?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harry, waar zeg ik dat dat altijd gebeurd? Het gebeurt, net zoals jij zegt. En natuurlijk gaan geïnterviewden geen eisen stellen over wat er uit moet, maar je kunt natuurlijk wel onderhandelen, want het is en blijft een bron die je later (misschien pas over een paar jaar) weer nodig hebt. Ik neem aan dat wanneer je dan direct nee zegt, je die bron verliest. Voor altijd.
Nou je begon hier mee:
Als degene die je interviewt iets te vertellen heeft dwingt hij eerst af dat hij inzage heeft voor plaatsing. Als journalist schrijf je het stuk dan op z'n scherpst en ga je later met de geïnterviewde onderhandelen wat er wel en niet in mag.
En ik zei tegen jou dat het niet zo werkt. En het werkt inderdaad niet zo.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Therese, daar gaat het juist wel om. Ik begrijp dat ik ze niet mag gebruiken (daarom begon ik er een topic over). Het gaat er om dat wanneer ik ze gebruik, hoe iemand daar achter komt. En wat die persoon dan kan doen als ik niet mijn echte naam gebruik.
Kan zijn dat het jou daar specifiek om gaat en dat ik in algemene zin heb geantwoord - maar wat in algemene zin geldt, geldt in dit geval ook voor specifieke gevallen. Stel dat jij teksten van dit forum gebruikt in jouw bestseller, denk je dan niet dat er mensen van dit forum zijn die het boek lezen en zich achter de oren gaan krabben wanneer ze citaten tegenkomen die ze herkennen? We weten toch vrij goed wat we zoal schrijven, hier. Dan is de stap naar de uitgeverij die je boek uitbracht, snel gezet - en wat jij nu tegenover Harry beweert over journalisten zal zomaar 1, 2,3 voor jouw carrière kunnen gaan betekenen.