Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat te doen bij gestolen verhalen?

Laat ik op voorhand zeggen dat ik niemand hier wil betichten van plagiaat of iets dergelijks. Ik neem aan dat iedereen voordat hij/zij een manuscript opstuurt naar een uitgever het eerst laat beoordelen door een persoon met schrijfervaring danwel een tekstbureau. Ik las in een andere topic (http://www.schrijvenonline.org/forum/het-uitgeefp…) dat een deelnemer van dit forum een manuscript had opgestuurd naar een schrijfster. Deze schrijfster heeft het volgens de gebruiker van dit forum als inspiratie gebruikt voor haar nieuwe boek. Ik vroeg mij af of er op dit forum meer mensen waren die een soortgelijk iets hebben meegemaakt. Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Valt er überhaupt iets aan te doen? Op dit forum zitten ook veel mensen die zelf een tekstbureau hebben of daar werkzaam voor zijn. Zijn er hier mensen die van zoiets zijn beschuldigd? Zo ja, wat hebben zij toen gedaan? Het lijkt mij namelijk zwaar Moeten een tekstbureau's bij oprichting een getuigschrift ondertekenen waarin zij zwart op wit verklaren het beroepsgeheim te handhaven of stuurt een schrijver een manuscript op in goed vertrouwen? Nogmaals, ik wil niemand ook maar ergens van beschuldigen. Net als velen hier ben ik ook bezig met een verhaal en wil ik het in een perfecte staat bij een uitgever neerleggen. Een goede manuscriptbeoordeling is daarbij een welkom hulpmiddel.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, jij had het over een droom. Dat was natuurlijk ook zo. Die doorbraak noemde ik omdat het zo'n boek dan door een groter publiek gelezen wordt en dus ook misschien iets eerder ontdekt. Ik heb helemaal niks tegen journalisten al komt dat misschien nu zo over. Ik kan me zo voorstellen dat een journalist als hij iemand wil interviewen eerst afspraken maakt waarover het interview gaat of dat hij inzage voor plaatsing geeft. En als de geïnterviewde sommige dingen misschien iets anders verwoordt wil hebben, dat je dan als journalist niet meteen nee zegt. Want dan hoef je nooit meer voor een interview aan te kloppen. Blijkbaar heb ik me daarin vergist. Als ik zelf ooit geïnterviewd wordt, kan ik de proef op de som nemen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, jij had het over een droom. Dat was natuurlijk ook zo. Die doorbraak noemde ik omdat het zo'n boek dan door een groter publiek gelezen wordt en dus ook misschien iets eerder ontdekt. Ik heb helemaal niks tegen journalisten al komt dat misschien nu zo over. Ik kan me zo voorstellen dat een journalist als hij iemand wil interviewen eerst afspraken maakt waarover het interview gaat of dat hij inzage voor plaatsing geeft. En als de geïnterviewde sommige dingen misschien iets anders verwoordt wil hebben, dat je dan als journalist niet meteen nee zegt. Want dan hoef je nooit meer voor een interview aan te kloppen. Blijkbaar heb ik me daarin vergist. Als ik zelf ooit geïnterviewd wordt, kan ik de proef op de som nemen.
Dat je je dingen zo voorstelt is niet erg. Maar jij presenteerde je aannames als feit en accepteerde geen tegenspraak. Leer daar nou van. Dat maakt een discussie veel leuker.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, jij had het over een droom. Dat was natuurlijk ook zo. Die doorbraak noemde ik omdat het zo'n boek dan door een groter publiek gelezen wordt en dus ook misschien iets eerder ontdekt. Ik heb helemaal niks tegen journalisten al komt dat misschien nu zo over. Ik kan me zo voorstellen dat een journalist als hij iemand wil interviewen eerst afspraken maakt waarover het interview gaat of dat hij inzage voor plaatsing geeft. En als de geïnterviewde sommige dingen misschien iets anders verwoordt wil hebben, dat je dan als journalist niet meteen nee zegt. Want dan hoef je nooit meer voor een interview aan te kloppen. Blijkbaar heb ik me daarin vergist. Als ik zelf ooit geïnterviewd wordt, kan ik de proef op de som nemen.
Dat je je dingen zo voorstelt is niet erg. Maar jij presenteerde je aannames als feit en accepteerde geen tegenspraak. Leer daar nou van. Dat maakt een discussie veel leuker.