Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling, deel 2

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van ...?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook:

Hier staat deel 1: http://www.schrijvenonline.org/forum/10306

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, De/het (kap)salon? Hier in België zeggen wij: het kapsalon. Nu las ik net een Nederlandse boek en daar stond: de kapsalon. Dat is voor ons, Belgen, dus echt gek klinken. Blijkbaar is het Nederland meer logisch met het lidwoord 'de' ervoor?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan beiden, volgens Van Dale. kap·sa·lon (de/het; m en o; meervoud: kapsalons) 1 zaak, bedrijf van een kapper Ik, als Vlaamse, zou "de salon" zeggen als het over de plek gaat, "het salon" als het om de meubelen gaat, maar "het kapsalon" (niet helemaal logisch dus, nooit over nagedacht).

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het salon" heb ik hier te lande (NL) nog nooit gehoord. Van Dale heeft ongetwijfeld gelijk, maar ik durf te stellen dat 99% van de autochtone Nederlanders "de salon" zegt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geldt dat dan echt voor heel Nederland, of enkel voor Holland? Want vaak zegt men in het Zuiden toch hetzelfde als in Vlaanderen. Weer iets nieuws geleerd iig, ik zou "de kapsalon" zonder opzoeken als fout hebben aangeduid, klinkt voor mij als "de boek" (en zelfs van mijn eigen "de salon" zou ik getwijfeld hebben of het geen dialect was en er in een AN tekst waarschijnlijk toch maar "het salon" van gemaakt)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is de of het kapsalon geen spreektaal? Is het juiste woord eigenlijk niet: 'een kapperszaak?' :-)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kapperszaak hoeft nog geen salon te zijn; het woord 'salon' suggereert een zaak met meer uitstraling. Je kunt wel een oud/groezelig kapperszaakje tegenkomen, maar een oud kapsalonnetje, nee. De kapsalon is dus geen spreektaal.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, ik vroeg mij af of het "beslissingnemer" of "beslissingsnemer" is? Met of zonder S? Ik heb er nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden (weet ook niet precies waar ik zou moeten zoeken). Alvast bedankt voor de reacties.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Beslissing' als eerste deel van een samengesteld woord vraagt altijd om een tussen-s. Dus beslissingsnemer. Zulke dingen vind je in het Groene Boekje :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt, Thérèse, maar als ik vervolgens in de woordenlijst kijk bij beslissing, dan vind ik - beslissingsbevoegdheid - beslissingspartij - beslissingsrecht en nog een paar. In de woordenlijst staat geen enkele samenstelling met beslissing zonder tussen-s. Vandaar dat het me incorrect lijkt om van die trant af te wijken als het om een -nemer gaat.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Beslist", siste de beslissingsnemer slissend. Sorry. De tussen-s is een kwestie van smaak. De woordenlijst geeft de meest gebruikte varianten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet iemand of het is: 'om niet kopje onder te gaan' of 'om niet kopje-onder te gaan'? Dankjewel!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En Van Dale geeft het Groene Boekje helemaal gelijk. Jammer, want ik vind kopje-onder gewoon foeilelijk.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En Van Dale geeft het Groene Boekje helemaal gelijk. Jammer, want ik vind kopje-onder gewoon foeilelijk.
Hear hear! :/

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een vervoegingsvraag. Ik dacht dat grijnzen in de verleden tijd een t krijgt omdat de z een s wordt. Mijn spellingchecker is het er niet mee eens. Nou is de scrivener spellingchecker soms heel suf, dus ik vraag het even aan deze community hier. Bij woorden als grijnzen, ga je dan in de verleden tijd uit van een z of een s?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat als de M in het kofschip komt te staan? Ik droomte? Er gaan stemmen op om die M erin te zetten.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap nooit zo goed hoe je zou kunnen 'stemmen' voor spellingsveranderingen. Hoe figuurlijk dan ook. Spelling hoort bij een levende taal die soms wel en soms niet veranderd.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjulliewel (of is het dank jullie wel? :p) Ik vind kopje onder ook mooier dan kopje-onder eigenlijk. Jammer ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eigenlijk nog een vraagje. Is het 'aan het einde van de gang' en 'aan het eind van het pad' (?) > ik twijfel altijd over of het eind/e moet zijn in zo'n voorbeelden, en vraag me af of bovenstaande redenering al/niet klopt? Dankjewel!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wolfke, ik zou denk ik beiden met: het eind gebruiken. Gevoelskwestie, meer niet. En volgens mij is ook goed: het einde van het pad/gang. Kwestie is wat je mooier vindt.