Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling, deel 2

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van ...?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook:

Hier staat deel 1: http://www.schrijvenonline.org/forum/10306

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Diana. Mirandala: die regels ken ik wel, maar over 'eind/e' vond ik niet meteen iets. Toch bedankt ook :)

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De link gaat in op het fenomeen buigings-e bij bnw. Jouw redenering in de quote volgt 'de/het' in met of zonder /e. Dit geldt dus niet voor eind/e. Ik hoopte daarmee je twijfel weg te nemen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht inderdaad, dat als er een regel was, dat het iets daarmee te maken had, maar niet dus. Dankjewel, Mirandala, nu ben ik helemaal mee :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nog een keer in de war raakt met dit onderwerp: die buigings-e krijg je bij bijvoegelijk naamwoorden en is afhankelijk van het geslacht van het zelfstandig naamwoord. Eind of einde is zelf een zelfstandig naamwoord en zal dus niet op die manier verbogen hoeven worden

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nog een laatste vraagje :D 'toen hij de deur openduwde.' > dit komt van het werkwoord 'openduwen', dan klopt bovenstaande? (of is het hier 'open duwde' van elkaar?) Dankjewel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus, dan aan elkaar? Ik ken die vervoegingen wel, maar twijfel blijkbaar toch in die bepaalde woordvolgorde.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het hele werkwoord aaneengeschreven wordt, dan vervoegingen ervan ook (als tenminste de woordvolgorde zich daarvoor leent).

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is juist? 'De zonnestralen weerspiegelen in het water.' of 'Het water weerspiegelt de zonnestralen.' Dus: wat weerspiegelt in wat?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het water weerspiegelt de zonnestralen, of de zonnestralen worden weerspiegeld in/door het water.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het water weerspiegelt de zon. Het zonlicht weerkaatst op het water. Het verschil is dat het voor optie 1 min of meer windstil in je verhaal moet zijn. Waait het wel, beweegt de wind het water en kunnen de golven cq. rimpelingen enkel het zonlicht weerkaatsen en niet de zon spiegelen. Optie 1 kun je dus gebruiken om aan te geven dat het niet waait, zonder dit te benoemen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha. Thanks, ik vind het nog behoorlijk ingewikkeld. Ik ga mijn tekst even goed bestuderen om te kijken wat er precies gebeurt. Bedankt voor het meedenken!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is nog een ander aspect aan de twee opties. Dat is de focus van wat je wilt zeggen. Is het water belangrijk of zijn de zonnestralen dat? Ook Miranda in #254 geeft aan dat je impliciet meer kan zeggen dan wat je direct schrijft.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt Leonardo. Wat betreft focus is er ook de focalisatie: waar het ene personage het water dat zonlicht zo grillig ziet weerkaatsen, kan de ander klagen dat het zo waait.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey allen! Ik worstel momenteel met een geval van bezits-s en zou heel blij zijn met jullie hulp. Namelijk, is het: Bernards jas, of Bernard's jas ? Bernard wordt uitgesproken als [Bernaar]. Ik heb echt geen idee of dit een geval is waar de uitspraak in het gedrang komt indien er geen apostrof bij komt, of niet. Heel erg veel dank! x

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij moet je hier de s gewoon vastschrijven. Je kunt aan de naam niet zien dat je bernaar zegt, en dat wordt ook niet duidelijk als je wel een komma gebruikt. Gewoon plakken dus.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Door de s eraan vast te plakken verandert de naam niet. Dat is b.v. wel het geval bij Rosa. Rosa's jas. Bij Rosaas krijg je een andere klank.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is juist? Dat soort dingen is... Dat soort dingen zijn... (ik twijfel omdat het lijkt op 'een aantal dingen IS')

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan het allebei. Met is leg je de nadruk op "dat soort", met zijn op "dingen". Hetzelfde als voor 'een aantal dingen' inderdaad.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar 'een aantal dingen zijn' is fout...
Ik heb in de hogeschool geleerd dat het allebei mag, afhankelijk van waar je de nadruk op wil leggen. Puur grammaticaal is het inderdaad enkelvoud.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een aantal dingen zijn me nog niet duidelijk. Zomaar een voorbeeldje. Maar hier zou ik persoonlijk nooit 'is' gebruiken. Wat Hekate zegt: het hangt van de nadruk af.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook een vraag over bijvoeglijke naamwoorden. Als je twee bijvoeglijke naamwoorden achter elkaar plaatst, moet je dan dezelfde regels toepassen wanneer je slechts 1 bijvoeglijke naamwoord hebt? Bijv volgens de standaardregels: Een knappe mooie man. Een mooi, schattig meisje. Zijn er hierop uitzonderingen? Want soms zie ik dat er een '-e' achter het bijvoeglijk naamwoord wordt weggelaten.