Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

HEMA, Fristie, Bussink chocoladetaartenbollenkoek

Hallo allemaal, ik las laatst een verhaal voor iemand, en ik vroeg mij af of je merknamen mag gebruiken in je teksten. Voor diegene van wie ik het verhaal lees, kan dit handig zijn om te weten, maar ook voor mezelf.

Dus: In hoeverre mag je schijven: Ik ben naar de HEMA geweest voor een nieuw overhemd. Of ik bestelde een Magnum.

Ik kan me voorstellen dat zolang je de producenten of winkels niet beledigd ze alleen maar blij zijn met deze reclame. Of kunnen ze zeggen je gebruikt onze naam en daardoor verkoopt je boek beter en dus willen we daarvoor betaald worden.

Ik kan me een tijdje geleden herinneren dat ik ineens een aantal boeken achter elkaar las waarin de Ray Ban zonnebril telkens terug kwam. Ik begreep toen dat het iets heel speciaals moet zijn... Of is het andersom en zouden die schrijvers betaald krijgen om die naam te noemen.

Of moet je dan de Hema benaderen en zeggen ik gebruik jullie naam in positieve zin, betaal me maar?

En hoe zit het nou met productmerknamen die eigenlijk een product zijn geworden. Zoals ik maakte het aanrecht schoon met Vim. (je zegt niet schuurmiddel)
(jajaja ik ben heel oud, Vim bestaat vast niet meer, maar er zullen nog wel meer van zulk soort merkproducten zijn die zo een begrip/ding zijn geworden.

Wie brandt er los?

Roos

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toevallig las ik hier net over in "Het geheim van de schrijver" van Renate Dorresteijn. Daarin vertelt ze dat het beter is (merk)namen te gebruiken, in verband met de herkenbaarheid. Lezers kunnen zich hierdoor beter identificeren met de personages. :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je noemt ´haar´ geen Within Temptation, maar de zangeres van Silent Tears? Zangeres Sharon den Adel van de BAND Within Temptation zal zich wellicht gevleid voelen, maar of dat ook voor de rest van de band (Robert, Ruud, Jeroen, Stephen en Martijn) geldt? Je zou toch zeggen dat als je een zangeres gebruikt in je boek, dat je dan op zijn minst even research doet of het wel een zangeres IS, of misschien een band?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk weet ik dat Within Temptation een band is en geen zangeres zoals Shakira en Rihanna. Maar de hoofdpersoon uit mijn boek weet dat niet, die denkt dat het alleen de zangeres is. Dus waarom zou ik hen niet zo mogen noemen?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar mag ik mijn verhaal in de Efteling laten afspelen? Tim in de Efteling, zal vast goed verkopen. Maar ik denk dat ik ruzie krijg met de mensen uit Kaatsheuvel.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je ruzie krijgen? Toch alleen maar mooie reclame voor hen dat jouw Tim er plezier heeft (hoop ik tenminste)? Gewoon doen zou ik zeggen :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het argument "het is toch alleen maar reclame voor hun" gaat niet op als het over copyright gaat, Aart. Of zou jij het leuk vinden als mensen stukken van jouw verhaal zonder toestemming zouden publiceren onder het mom van "da's toch mooi reclame voor jou?"?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, da's waar. Maar waarom zou je op een blog wel mogen zetten dat je naar de Efteling bent geweest maar in een boek niet? Maar ja, misschien praat ik weer onzin.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tim in de Efteling, zal vast goed verkopen.
Ik denk wel dat je mag schrijven: Tim in het pretpark. En dat dan uit de beschrijvingen van de attracties enzo (zonder namen) blijkt dat het om de Efteling gaat, maar alleen als je de Efteling kent.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is of het mag. Of het is toegestaan. Daarop graag een antwoord. (De vraag is n i e t of je jezelf daardoor beknot, of dat je jezelf zou willen beknotten, tenzij... enz. )

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het niet mag. Volgens mij zou ik eerst de Efteling om toestemming moeten vragen. Niet dat ik echt over dit pretpark wilde gaan schrijven, maar er is wel een instantie waar ik mijn hoofdpersoon graag naartoe wil sturen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat mag gewoon. Al eens een boek van Houellebecq gelezen? Die noemt alles met merk en als het even kan, productinformatie, afmetingen en prijs. Ik vind wat Fré zegt interessanter dan deze hapklare discussie. Zelf lees ik niet erg graag merken in boeken. Het haalt je uit de gecreëerde realiteit van de schrijver. En da's vaak jammer.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is de reden dat het niet mag? Dat is wel interessant. Laten we toch eerlijk zijn: de Efteling is zélf gebaseerd op sprookjes. Niemand heeft daarvan het copyright. In Kaatsheuvel hebben ze er een sprookjespark van gemaakt. "Reden voor de oprichting van de Stichting Natuurpark Efteling was dat de plaatselijke economie teveel afhankelijk was van de schoen- en leerindustrie. De Efteling is een 'uitbouw' van een al bestaand initiatief van pastoor De Klijn en Kapelaan Rietra." (bron: vaste vriend Wiki Pedia). En over de sprookjes van Grimm zegt Wiki dit: "De gebroeders Grimm waren de Duitse broers en taalkundigen Jacob Ludwig Karl Grimm en Wilhelm Karl Grimm. Jacob (1785-1863) was een Duits taalkundige. [...] Hij en zijn broer Wilhelm (1786-1859) verzamelden Duitse sagen, die zij publiceerden onder de titel Kinder- und Hausmärchen (1812-1822). Later ontstond de mythe, dat de gebroeders Grimm jarenlang door de Duitse landen waren getrokken om er de sprookjes te verzamelen. In feite werd dat gedaan door vrouwen uit hogere kringen, die de teksten aan de broers toestuurden." Lees vooral die laatste zin aandachtig.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn boek "Pas op, Tirza!' zitten de meiden steeds te zoeken en chatten op Sugababes, een meidensite. Ik heb ervoor gekozen om de eigenaar van die site vooraf alle fragmenten te sturen waar de site in voorkomt. Hij stelde dat zeer op prijs. Hij heeft het niet gehad over wat wel of niet zou mogen. Wel vertelde hij mij zijn angst dat de site in een kwaad daglicht zou komen staan in mijn boek, omdat het boek gaat over een oudere man die de meisjes misbruikt via de site. Achterin hebben we dan ook op zijn advies de procedure opgenomen hoe meiden kunnen handelen als ze misbruik vermoeden. Hij was daar content mee. Iedereen tevree. Het noemen van de sitenaam voegt denk ik wel wat toe aan het boek.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Die site ken ik, Zjors. En, grappig: ze hebben er ook een (show)topic over mijn boek aangemaakt! Dat is raar, dat je leest wat ze over je vinden, waarom dit of dat ... haha.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik in een boek lees dat het manuscript veilig is opgeborgen in een Lips brandkast of een safe van Chubb, dat weet ik dat er aan het manuscript de hoogst denkbare waarde wordt toegekend. Het noemen van een van deze twee merknamen staat daar borg voor. Functioneel en absoluut n i e t storend. Zo, heb ik ook weer eens een antwoord gegeven dat helemaal niet werd gevraagd. De echte vraag was namelijk: Mag je merknamen gebruiken? Is dat toegestaan?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie niet in waarom niet. Zolang er respect is voor het product, lijkt het me geen enkel bezwaar. Maar ' k ben geen jurist. De vraag of je het wilt als schrijver, is een andere kwestie.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je het niet wilt, is er geen probleem. Dan doe je het niet. Einde topic. Maar als je het wel wilt, kun je het doen op de manier zoals Zjors beschrijft: communicerend met de mens achter het merk. Zelf heb ik wel eens iets geschreven over voedsel uit blik uit een bepaalde supermarkt. Dat was niet complimenteus te noemen. Maar ik mag er nog altijd binnen komen. :) Dus ach. Ik denk wel, dat als je schrjft: "De rookworst van Unox is verser dan die van het huismerk van Albert Heijn," (of andersom) dan zul je dat moeten aantonen. Of als je schrijvend stelt: "Er gaan maar drie varkenspootjes in de snert van Super de Boer, en dan nog met de [piep] eraan." Dan moet je dat bewijzen. Maar als in een verhaal Piet tegen Jan zegt: 'Jongejonge, die snert van Super de Boer is ook niks. Ik heb er maar twee varkenspootjes in gevonden, terwijl mijn moeder er altijd vier ingooit,' dan valt niemand zich er een buil aan. Want er zitten helemaal geen varkenspootjes in de snert van Super de Boer. (Ehm... dat dénk ik. Dit is een veronderstelling, een hoopvolle verwachting, zo moet ik het zeggen. Geen verslaglegging van feiten. Voordat meneer de Boer een juridisch briefje door mijn brievenbus laat schuiven :( ). Ik ben daar eigenlijk niet zo bang voor, hoor.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die vraag is toch al drie duizend keer (bij benadering) beantwoord? De grote namen kunnen niet anders dan het toelaten, onder het mom van "gemeengoed", de kleine zaken hebben het geld niet om de merknaam vast te leggen - het is juridisch haast niet te overzien wat je moet ondernemen om het gebruik van een woord te verbieden. Misschien is er een kleine schemerzone, maar daar krijg je niet snel mee te maken. Dus: het mag, twijfel je, contacteer dan mensen met zeggenschap.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het hier, geloof ik, al eens gezegd dat ik ooit een boek van Dirk Bracke las (het enige: Straks doet het geen pijn meer) waarin voortdurend Coca-Cola of Fanta Light gedronken worden (voorbeelden kunnen afwijken). Ik heb me nooit zo geërgerd aan een boek als toen, hoewel het een erg boeiend thema is en de structuur erg goed is. Ik begon na een tijdje zelfs te denken dat de man geld ontvangen had van zaken om ze te vermelden in zijn boek. Wat is er mis met "cola" of "limonade" of "een motor" of "de supermarkt"? Wat voor mij, bijvoorbeeld, wel kan, is een armoezaaier naar Harrod's laten gaan en daar rijk word door het vinden van een loterijbriefje. Enerzijds omdat het voor die armoezaaier waarschijnlijk een grote stap is om naar Harrod's te gaan, en de beschrijving van een groot, exclusief winkelcentrum toch nooit de werkelijke luxe van Harrod's aangeeft. De stap naar rijkdom (en het vinden) kan dan een katalysator zijn.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bxlmans zit ook stevig aan de Fanta tegenwoordig. Dan had whisky toch meer cachet. Ik blijf erbij dat merknamen meestal in de weg staan van het verhaal.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Godfried Bomans, Nicolaas Beets en Adriaan Pauw noemden in hun werk herberg 'De Geleerde Man' bij de naam, (die nog altijd bestaat) en n i e t bijvoorbeeld een 'etablissement in Bennebroek'. Overbodig te vermelden dat ik me daaraan n i e t geergerd heb en dat (bijna !) niemand het storend vond, vind.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even opgezocht: Product Placement is verboden in België. (Voor de onwetende: Product placement is het tegen betaling vernoemen of tonen van merken in media) Sinds 2005 is er echter een paragraaf toegevoegd voor het medium televisie/film: "Naam- en merkvermeldingen van producten, zonder de bedoeling ze als prijs ter beschikking te stellen in andere programma's, kunnen worden aanvaard als ze voor het programma inhoudelijk verantwoord en noodzakelijk zijn." Ik vraag me bij zoiets af of geld niet altijd noodzaken creëert.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"(Voor de onwetende: Product placement is het tegen betaling vernoemen of tonen van merken in media)." In Nederland heet dat 'sluikreclame'. "Sluikreclame is een marketingtactiek waarbij mensen (meestal acteurs) in een toneelstuk, film, televisieserie of boek een bestaand commercieel product gebruiken. Korte (en onvolledige) lijst van Nederlandse en Vlaamse televisieprogramma's die aan sluikreclame doen: SBS6 Start op 6 Vrienden van Amstel Live, met Amstel bier. VTM Aspe, met Alpro RTL4 Goede tijden, slechte tijden Koffietijd Verhuisbericht Baantjer, met onder meer Yakult De tv-serie Vrienden voor het Leven, met de winkelketen Zeeman Eigen Huis en Tuin, met bouwmarkt Praxis en Upstairs Traprenovatie Life and Cooking, het programma van multinational Unilever." (Wikipedia)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als het noemen van een merk niet bedoeld is als reclame, hoe heet het dan?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"In een zogenaamde 'Engelse pub' in een arabisch emiraat, wilde een Engelsman dolgraag een biertje, maar vroeg aan de barkeeper : Heb je alstublieft wat anders dan dat f... Heineken. 'Ja,' zei de aangesprokene behulpzaam en verheugd: 'Amstel'. Dan dronk hij nog liever Guinness, maar dat was er ook niet. Hij legde uit dat hij een ambachtelijk Belgisch biertje prefereerde boven het chemische, Heineken. Hij wist namelijk waar dat gefabriceerd werd. In het industriegebied van de stad N." Roos, met jou vind ik, dat we nog steeds niet weten wat mag of niet mag. Hoewel Marriejeanne wel het meest bij de vraag blijft, en waarschijnlijk het dichtst bij het goede antwoord is gekomen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn beste rosen172, die aanspreking zal ik vanaf nu steevast gebruiken als ik denigrerend wil doen, las je wat godje schreef? Ik plaats het even opnieuw:
De grote namen kunnen niet anders dan het toelaten, onder het mom van "gemeengoed", de kleine zaken hebben het geld niet om de merknaam vast te leggen - het is juridisch haast niet te overzien wat je moet ondernemen om het gebruik van een woord te verbieden. Misschien is er een kleine schemerzone, maar daar krijg je niet snel mee te maken. Dus: het mag, twijfel je, contacteer dan mensen met zeggenschap.