Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

de literaire vesting in Nederland

Mag ik om te beginnen de titel van mijn debuutroman meedelen: Het fatale manuscript. Sinds ik in november van dit jaar debuteerde voer ik een harde strijd om met die roman de blijkbaar onneembare literaire vesting in Nederland binnen te dringen. Ik mail en ik schrijf, ik spreek vriendelijke woorden en ga te keer - het maakt niet uit. De verdedigers van de vesting (de redacteuren dan wel recensenten van de zogenaamde kwaliteitsmedia) zijn niet te vermurwen: ik kom er niet in! Sterker nog: men neemt zelfs niet de moeite om even te berichten waarom het bij voorbaat (zonder het gelezen te hebben) al duidelijk is dat mijn boek niet de moeite waard is. Wie heeft hier ervaring mee of wie heeft er een mening over? Ik ben benieuwd. Peter

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Het leven is verrukkelluk' : Ja, dat is zo inderdaad fout geschreven. De titel luidt: 'Het leven is vurrukkulluk'. En op die manier is het weer niet fout, maar doelgericht creatief taalgebruik, net als van Koot en De Bie dat deden. En zó gemakkelijk is dat nog niet, om creatief met taal om te gaan.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oké, dit probleempje hebben we uit de weg geruimd. Iedereen bedoelt het goed. Mooi! Gaan we weer terug naar de Hype. Laten we eerst even stellen dat een hype wat anders is dan in de publiciteit komen, hoewel het wel nauw verwant is. ALs ik "Het fatale manuscript" aanbied aan Hare Majesteit - op zich is dat niet zo moeilijk, weet ik uit eigen ervaring op een koninginnedag - en het wordt letterlijk een fataal manuscript voor haar (bijvoorbeeld omdat er een bom in verborgen zit), dan is publiciteit gegarandeerd - nee, sterker nog, ik denk dat je daarmee een plaats in de geschiedenisboekjes verwerft. Maar het zal jullie niet verbazen dat ik, als Oranjeklant, die publiciteit niet wens. En trouwens, als christen mag ik niet doden, dus dat gaat niet door. Het moet mogelijk zijn een hype te creëren zonder negatieve publiciteit. Ik heb overwogen een comité te beginnen die het creëren van een hype in goede banen moet leiden (A.A.N. = Actiecomité Auteurs Nederland). Hoe lijkt dat? Het eerste doel zou kunnen zijn: speciale A.A.N.dacht te vragen voor debuterende auteurs. Waarbij voorop moet staan dat alle debutanten - ook zij die via p.o.d. of uitgaven in eigen beheer publiceren en schrijvers van (door de elite geminachte) streekromans - evenveel kansen moeten krijgen.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een actiegroep die ijvert voor speciale aandacht aan debuterende auteurs! Uitstekend idee. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn ongeveer anderhalf miljoen(!) Nederlandse aspirant auteurs, naast één miljoen 'echte schrijvers'. Het lijkt mij een zeer moeilijke opgave om al de beginnende schrijvers evenveel kansen te geven.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Wonderer Ze zijn in ieder geval van plan het 'ooit' te gaan doen. Met een initiatief zoals dat hier nu door Peter van den Burg beschreven wordt... komt dat 'ooit' misschien snel dichterbij!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet, hoor. Ja, als iedereen massaal aan de POD gaat, misschien, maar er is nog steeds een kwaliteitstoets en je maakt mij niet wijs dat al die anderhalf miljoen mensen iets goeds afleveren.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het getal van anderhalf miljoen schijnt ook zwaar overtrokken te zijn. Zie dit stukje van Louis Stiller: http://www.schrijvenonline.org/node/5526 Maar het blijven er nog steeds veel. Een ambitieus plan, Peter. Het lijkt me vooral lastig om schrijvers te verenigen, ze schijnen nogal eigenwijs te zijn. Zo is een echte vakbond voor schrijvers in Nl ook nooit van de grond gekomen. Of is die er ondertussen wel?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat eens even iets zien dan, van je boek. We hebben nog steeds geen flauw idee.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Peter, je verschuilt je nu achter het feit dat je een digibeet bent en niet weet hoe je een topic hier moet openen, maar je hebt toch dit topic geopend? En dat bij Boekpresentatie gaat toch precies zo. Ik krijg een beetje het idee dat je niet echt wat van je boek wilt laten zien. Wat wil je dan voor promotie? Dat schiet niet op.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het wel aardig om de proloog hier af te drukken. Dat geeft meteen informatie over de voorgeschiedenis van het boek, en een mogelijk vervolg... ............................................................................................................................................... Beste Boudewijn, Het zal je mogelijk verbazen, maar ik schreef ooit een verhaal – het is al weer een aantal jaren geleden – waarmee ik dacht te kunnen debuteren als schrijver. Het verhaal was bescheiden van omvang; misschien wel te kort voor een boek en te lang voor een artikel. Maar naar mijn onbescheiden mening was het interessant en uniek in z’n soort. Optimistisch stuurde ik het manuscript, met als titel 'De geschiedenis herschreven', naar uitgeverij P. De begeleidende brief begon als volgt: “Stel dat de twee wereldoorlogen niet hadden plaatsgevonden, hoe zou de geschiedenis dan verlopen zijn?” De brief moest de geadresseerde ervan overtuigen dat het bijgesloten manuscript beslist uitgegeven moest worden. Achteraf denk ik: hoe naïef kan zelfs een 50-plusser nog zijn. In ieder geval, enige weken later zat er een enveloppe in de bus met daarin het manuscript en een keurig briefje waarin mij meegedeeld werd dat P. besloten had het werk niet uit te geven. Mij schoot het verhaal te binnen over iemand in Frankrijk die een minder bekend werk van de grote Franse schrijver Flaubert had overgeschreven en het onder zijn eigen naam voor uitgave aan maar liefst vier gerenommeerde uitgevers had aangeboden. Het was vier keer afgewezen. Ik was dus in goed gezelschap en zette door. Maar dan anders. Ik stuurde het manuscript naar de redactie van het dagblad T. met het voorstel het geschrevene weer te geven in een serie artikelen. Deze keer nam men zelfs niet de moeite om te reageren. Ik bleef nog een poos (vergeefs) hopen en langzaamaan verdween het manuscript uit mijn gedachten. Tot ik mij naar aanleiding van gebeurtenissen in het Midden-Oosten, de problemen rond Israël en de Palestijnen, de zelfmoordaanslagen en het moslimterrorisme realiseerde dat veel ervan een opvallende gelijkenis vertoonde met datgene wat in mijn Geschiedenis herschreven te lezen staat. Ik vroeg mij af: is het mogelijk, dat mijn zelfverzonnen geschiedenis, of een deel ervan, zich ook in werkelijkheid voltrekt ? Beschik ik misschien over een zekere paranormale begaafdheid? Moet ik denken aan déjà vu, voorschouw, voorspellende dromen, of dat soort zaken (of maak ik mezelf nu belachelijk)? Beste Boudewijn, jij bent psycholoog van je vak, een kenner van de mechanismen van het menselijk brein (geheugen, herinneringen en dergelijke) en, wat minstens zo belangrijk is, een onderlegd amateurhistoricus. Wil jij het manuscript lezen en mij meedelen wat je ervan vindt? (Zie de bijlage.) Dit moet trouwens wel onder ons blijven – als je het verhaal gelezen hebt, zul je dat begrijpen. Ik ben erg benieuwd naar je reactie. Met vriendelijke groet, Philip Sandbergen PS Ik heb een idee: kom langs als je het gelezen hebt. Dan drinken we een goed glas wijn en onderwijl bespreken we mijn ‘geschiedenis’. Ik bel je nog voor een nadere afspraak. ----------------------------------------- Philip voegde het bestand De geschiedenis herschreven als bijlage toe en verstuurde de mail naar Boudewijn Westdijk. Een week later belde hij en een afspraak was snel gemaakt. -------------------------------------------- EERSTE DEEL

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Peter! Het lijkt me niet slecht. Nu word ik benieuwd naar het eerste deel. :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof niet dat ik een digibeet ben - al weet ik niet precies waar de grens ligt tussen het wel/niet digibeet-zijn -, maar ik geef wel toe dat 'het computerwerk' me van nature niet het makkelijkst afgaat. Maar soms helpt een simpele aanwijzing; bijvoorbeeld die van Zjors. Ik begrijp daaruit dat het publiceren bij Boekpresentatie net zo gaat als hierboven, waar ik de proloog van mijn debuutroman heb weergegeven. Makkie dus. M.a.w., wat ik verder nog kwijt wil van het boek is te vinden op Boekpresentatie (want, hoe dan ook, wie mijn boek helemaal wil lezen, zal het moeten kopen...)

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Actiecomité wordt opgericht. 4.372 schrijvers sluiten zich aan. De eerste actie vindt plaats. Mogelijkerwijs veel media. Bij de negende actie is alles alweer doodgebloed. 4.363 die het weer zelf moeten opknappen. Hoe sympathiek ik deze gedachte ook vind, en het enthousiasme van Peter erg waardeer, ik hou voorlopig twijfels. De oplossing ligt mijns inziens op een heel ander vlak. Daar ben ik zo goed als uit. Ik kom hier nog via andere kanalen en dit forum op terug. Ik verwacht dat het rond mei 2008 zal zijn.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom schrijf je er dan nu al over, Griseo. Dat vind ik irritant. Wachten tot mei.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Criseo, je maakt ons wel erg nieuwsgierig! Ariadne, en al die anderen die zo positief reageren op mijn boek: hartelijk dank. Volg vooral ook de Boekenpresentatie. Ik moet ook zeggen, dat ik al met al toch wat publiciteit genereer. Er zijn nu wat interviews verschenen (dan wel verschijnen binnenkort) in bladen en omroepprogramma's; regionale bladen en omroepen weliswaar, maar toch...! Voor degenen die de regio Oost wonen: 9 februari kom ik in het programma Aksent van RTV-Oost (12.00 uur). Het zal wel vnl. over mijn tweede boek gaan (dat nog niet uit is en dat in die regio speelt), maar ik hoop dat mijn 'Fatale manuscript' toch ook nog aan de orde kan komen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Iris. Leuk, dat we elkaar zo op het w.w.w. ontmoeten. Je woont en werkt in Kampen, heb ik begrepen. En een beetje dezelfde achtergrond (prot.chr. en wat daar mee samenhangt). Prachtig, toch?! Ja, ik mag niet klagen. MIJN TWEEDE BOEK IS ZELFS NOG NIET AF! En nu al zoveel publiciteit. Misschien heeft het er ook mee te maken dat nr. 2 een totaal ander boek wordt, volstrekt onvergelijkbaar. [Voor de andere deelnemers aan dit forum die niet op de hoogte zijn: mijn tweede boek wordt een roman die zich afspeelt in de regio Zwolle-Kampen in de eerste helft van de 20e eeuw, in het boerenmilieu aldaar. Sommigen noemen zoiets een streekroman - ik zeg dat met de enige zorg, want er zijn nogal wat 'kenners' voor wie het etiket 'streekroman' meteen een diskwalificatie inhoudt...] Maar, hoe dan ook, ik sta ook nog steeds volledig achter mijn debuutroman. En ik meen nog steeds dat het mogelijk moet zijn om ook met zo'n boek (dat inderdaad moeilijk is voor de gemiddelde lezer - dat blijkt gewoon uit de reacties, ook uit mijn directe omgeving) 'de literaire vesting binnen te dringen'. Misschien is het wel aardig om, juist in het kader van dit forum-onderwerp, ook dat 2e boek in de discussie te betrekken. M.a.w. misschien is het wel aardig om hier blijvend verslag te doen van de vorderingen van de publiciteit rond boek nr. 2 om te kunnen vergelijken met boek nr.1. Dan kunnen we zien of er, wat de publiciteit betreft,verschil is tussen een 'moeilijk' en een 'makkelijk' boek.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Betrek je ook boeken van anderen in je vergelijkend warenonderzoek, PetervandenBurg, of houd je het bij je eigen publicaties?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn toch allerlei boeken die al of niet door 'de literaire vesting' heenbreken? Als je die betrekt bij je onderzoek, krijg je een completer beeld van de plaats van je eigen werk, en kun je gemakkelijker je doelen stellen, lijkt me. Het maakt niet zoveel uit, welke titels je neemt. Kies er een paar uit je eigen genre, bestudeer hoe ze dáár gekomen zijn, wáár ze gekomen zijn en analyseer de route. Misschien kunnen topics van anderen hier op het forum je daarbij behulpzaam zijn. Ik denk aan het boek van rudolf: Sissi's Winterlied. Ook een historische roman. Het lijkt me dat je een beetje te veel gefocust bent op je eigen werk, zonder te zien waar het werk van anderen staat, ten opzichte van jouw werk, en hoe het daar gekomen is.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hey, wat leuk een artikel erbij. En dus een gezicht achter de nick. :) Je tweede boek heeft een onderwerp dat me zeker intrigeert. Familieverhoudingen kunnen dodelijk zijn. Ook in kleinere dorpsgemeenschappen, waar de sociale controle welig tiert... De link die je legt naar de roep om familieopvang binnen de zorg is dan ook een zinnige. :nod: @ Griseo, ik lees nu eigenlijk je onderschrift pas bewust. Prachtig, tragisch en so true. :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, Voor alle duidelijkheid: ik heb geen historische roman geschreven. In ieder geval geen historische roman in de gangbare betekenis van het begrip. Ik geloof wel dat mijn debuutroman moeilijk in een hokje te plaatsen is: 'if history' zou kunnen (daar is geloof ik geen Nederlandse term voor); 'thriller' vind ik ook prima (zou het 'politieke thriller mogen zijn?). Maar 'historische roman'- nee, ik geloof niet dat het juist is. Maar hoe dan ook, het is waar: het is beter om er een boek bij te betrekken. Het boek van Rudolf vind ik prima. Maar hoe zou je daar zelf over denken, Rudolf? (O ja, toch maar bij voorbaat een waarschuwing: ik heb eigenlijk helemaal geen tijd voor extra dingen, dus op welke termijn e.e.a. gerealiseerd is, weet ik niet...!)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw genre is SF - alternatieve geschiedenis. Het enige andere boek dat ik daarover heb gelezen is van Tais Teng en dat is echt helemaal geweldig. Maar dat is best science-fiction-achtig met magie en alternatieve wetenschap enzo, dus dat is het ook weer niet echt... Oh, de trilogie van Greg Keyes valt daar ook onder, geloof ik, maar ook dat handelt over niet-bestaande technologieen en alchemie...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Puur technisch gezien niet, want fantasy is wat in een andere wereld gebeurt, en SF is wat er in deze wereld (zou kunnen) gebeur(t/en).