Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

de literaire vesting in Nederland

Mag ik om te beginnen de titel van mijn debuutroman meedelen: Het fatale manuscript. Sinds ik in november van dit jaar debuteerde voer ik een harde strijd om met die roman de blijkbaar onneembare literaire vesting in Nederland binnen te dringen. Ik mail en ik schrijf, ik spreek vriendelijke woorden en ga te keer - het maakt niet uit. De verdedigers van de vesting (de redacteuren dan wel recensenten van de zogenaamde kwaliteitsmedia) zijn niet te vermurwen: ik kom er niet in! Sterker nog: men neemt zelfs niet de moeite om even te berichten waarom het bij voorbaat (zonder het gelezen te hebben) al duidelijk is dat mijn boek niet de moeite waard is. Wie heeft hier ervaring mee of wie heeft er een mening over? Ik ben benieuwd. Peter

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of bij de koningin inbreken en je boek op haar nachtkastje leggen. :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De koningin komt hier op koninginnedag. Ik kan het boek vast wel in een echte Friese koek verstoppen;-)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verdiep je eens in Guerillamarketing. Kijk voor info op: http://www.zibb.nl/Bedrijfsvoering/Marketing-Sale… Benader een bekende Nederlander of Nederlandse. Het liefst iemand die tamelijk serieus genomen wordt èn regelmatig op de televisie te zien is. (Harry Mens?) Stuur hem/haar in ieder geval het boek toe. Organiseer een 'brainstormfeestje'. Nodig 'n stuk of wat mensen uit voor 'het feestje' en vermeld bij de uitnodiging duidelijk wat de bedoeling is. Tijdens het feestje krijgt iedereen 'n paar minuten (zet een wekkertje) de tijd om zijn/haar idee over publiciteit rond het boek te spuien. Laat iemand notuleren! Als iedereen aan de beurt is geweest, bespreek je vervolgens met z'n allen de meest opvallende ideeën. Feest daarna lekker verder en buig je pas de volgende dag over de meest besproken ingevingen. Of... huur gewoon een goed marketingbureau in!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waw! Wat veel goede voorstellen! Bedankt allemaal. Maar 't zal wel moeilijk kiezen zijn. Ik overweeg een en ander en wacht ondertussen op nog meer ideeën. (P.S. ELiza Waarom een Friese koek? Ik woon in Groningen - mag 't ook Grunneger kouk zijn?)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, Beatrix komt naar Friesland dit jaar. O.a. naar Makkum, waar ik woon. Maar een Grunniger kouk vind ze vast ook heel lekker. Zeg ik wel dat het een echte koek uit het Noorden is;-)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk is een speciale site over het boek ook onontbeerlijk! Maak het spannend en geheimzinnig voor de bezoekers van de site. Geef de bezoekers een paar stukjes van de tekst te lezen, breek het af op een spannend moment... Breng het alsof de bezoekers van de site op het punt staan om dé onthulling van de eeuw mee te maken. Klop het alleen niet tè erg op, de mensen moeten achteraf niet het gevoel hebben dat het één grote anti-climax is. Je mag vooral géén teleurstellingen creëren.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Forum-vrienden, 't heeft me wel een nachtje nadenken gekost, maar dan heb je ook wat: het perfecte plan om een hype te creëren Met excuses aan al die collega's die zo ijverig hun ideeën hebben aangedragen. Hoewel, met mijn idee borduur ik wel verder op de tip van ELiza. Ik ga inderdaad iets doen ter gelegenheid van koninginnedag (Beatrix komt dit jaar tenslotte mooi dichtbij, niet waar?) Laat ik bij het begin beginnen. Mijn debuut heet dus 'Het fatale manuscript'. Echt waar, ik verzin dit niet, hoor! Kijk maar op www.gopher.nl (onder 'winkel' de titel van mjn boek intikken). Ik ga inderdaad het boek aan Hare Majesteit aanbieden. Maar ja, 't is wel het FATALE manuscript... Voel je wel?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zal wel aan mij liggen, maar néé, ik "voel" het perfecte plan niet aan. Je wilt het FATALE manuscript aan de koningin aanbieden. Wat moet ik daar dan bij aanvoelen? Wil je haar met het boek gaan vermoorden of zoiets? Lijkt mij 'n beetje drastisch... :D, maar in dat geval heb je inderdaad wel héél veel gratis publiciteit.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoe ga je dat in de praktijk aanpakken? Als je het niet goed organiseert, loop je de kans een flater te slaan. Dan heb je wel de publiciteit maar misschien net niet die je graag wilt. :) Het lijkt me grappig als je ons op de hoogte houdt.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit ben ik volledig met Marriejeanne eens. Als je zoiets niet uiterst voorzichtig aanpakt... bereik je precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar wees voorzicht met onze koningin graag! (ik wil hier geen koningshuisdiscussie, maar ik ben er wel trots op dat ik in een land woon met zo'n historische traditie, die zou ik niet graag beschadigd zien. En de koningin ook niet).

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs Nederlanders die het koningshuis geen warm hart toedragen, zullen het een schrijver die de koningin "misbruikt" om publiciteit voor z'n boek te krijgen... niet in dank afnemen!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus: denk óók om je eigen naam, Petervandenburg, is de boodschap.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik me ineens afvraag (misschien zie ik het ergens over het hoofd), maar heb je van iemand een objectieve beoordeling over je boek, Petervandenburg? Want we denken wel allemaal met je mee, maar ikzelf heb eigenlijk geen idee over hoe het boek geschreven is, terwijl dat natuurlijk wel een goede indicatie geeft voor een masterplan om de literaire vesting neer te halen. Kun je een stukje laten lezen? Bij Boekpresentatie heb ik het niet gevonden. Daarbij: met de ene objectieve beoordeling kun je naar iemand anders stappen voor de volgende. Zo bouw je je eigen literaire vesting OP, in plaats van een schimmige muur AF te breken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, Je hebt natuurlijk volkomen gelijk: eerst maar eens het boek lezen, dan pas kun je een oordeel geven. En natuurlijk heb ik mij, een tijd geleden al, aangemeld voor de Boekpresentatie; maar daar is iets fout gegaan, want er is nooit iets verschenen. Ik heb daar al contact over opgenomen met Dries, dus ik heb goede hoop dat het binnenkort in orde is. Er is nog een mogelijkheid om kennis te nemen van de inhoud van mijn boek: het kopen (via de site van Gopher). Nee, niet voor jezelf natuurlijk - daar is geen beginnen aan, al die boeken van de collega's kopen - maar als cadeau voor je vriend/vriendin/kennis etc. als die bijvoorbeeld jarig is. Je koopt het, leest het eerst zelf -voorzichtig, niet tijdens het ontbijt want het moet er picobello uit blijven zien- en geeft het vervolgens cadeau. Ceridwen, Je kunt gerust zijn: ik ben een toegewijd aanhanger van het Oranjehuis. Wat dat betreft heeft Hare Majesteit weinig van mij te vrezen. Maar ja, om de publiciteit te halen moet je soms risico's nemen. Ik ben er nog niet helemaal over uit, hoe het allemaal in z'n werk zal gaan, in ieder geval moet de poortdeur van de literaire vesting aan barrels... (en als je mijn boek gelezen hebt, zul je begrijpen waarom)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toch... soms is een boek succesvol zonder al deze marketingtoestanden. Gewoon omdat iemand een supergoed boek schrijft en het dan via mond tot mond reclame zijn weg naar de lezers vindt. Ik denk bijvoorbeeld aan Nachttrein naar Lissabon van Patrick Mercier. Niet het makkelijkste boek en zeker niet oppervlakkig, maar het is pas opgepikt door de recensenten nadat het onder de lezers al een succes was. Vervolgens werd het na goede recensies alleen maar nog een groter succes. Dit had weinig met een hype of allerlei kunstgrepen te maken. (waarmee ik uiteraard niets wil zeggen over de kwaliteit van het boek van TO of andere schrijvers hier)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Inderdaad, Irene. Een geweldig boek. Vol bezieling, idealen en filosofische inzichten. Prachtig geschreven ook nog eens! Ik heb er soms bij zitten huilen. Eindelijk weer eens een boek van schoonheid en waarheid en goedheid. :nod:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werd erop gewezen bij een boekpresentatie van een dichter. Door een boekrecensent van een landelijk dagblad nota bene. Hij vertelde mij dat hij er kort geleden een recensie over geschreven had, maar dat het eigenlijk via via al een succes was. Vond het wel een mooi verhaal, dat sommige boeken zonder sensationele reclame acties ook door velen gelezen worden.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zeker een heel mooi verhaal. :nod: Ik wist het niet, dat het op die manier zo 'groot' geworden is. Dat maakt het nog specialer! Terwijl het al bijzonder is, want het is geen makkelijk boek. Mercier richt zich ook niet op de 'gemiddelde' lezers. Hij houdt een groot pleidooi voor taal en literatuur. Maar misschien betekent het wel dat veel lezers zo langzamerhand snakken naar de grote verhalen die ergens over gaan? I would surely hope so. Hetzelfde is trouwens gebeurd met De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón. Ook via mond-op-mond-reclame van de lezers groot geworden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, ik mag toch hopen dat het mond-tot-mond reclame was en niet dat iedereen na het lezen van het boek spontaan aan het reanimeren sloeg. :unibrow: (Eigenlijk reageer ik hier nooit op taalfoutjes, maar deze lees ik wel vaker en ik vind het zo grappig, zie het dan helemaal voor me)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je wilt toch niet zeggen dat de promotie van je boek hier al fout loopt, Peter. Iedereen kan toch gewoon zijn boek hier promoten bij boekpresentatie. Je klikt boekpresentatie aan en klikt dan op nieuw topic. Voila, invullen en we kunnen beoordelen of we echt hard moeten gaan rennen met jouw boek in de hand. Lees dit!! Lees dit!!! Nou, hoppa, zet het er eens even neer.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede zaak, Zjors, dat je ons weer bij de les brengt. (kom op mensen, we gaan toch niet moeilijk doen over een taalfoutje. Trouwens wat is een 'taalfoutje'? ALs je eenmaal 'beroemd schrijver' bent, kun je je alles veroorloven - zo is mij wel eens opgevallen. Dan kunnen 'fouten' zelfs gezien worden als kenmerken van grote klasse...! Ja zeker, ik ga het op boekpresentatie zetten (sorry ik ben niet zo goed in die computer-dingen). Maar ik moet eerst aan het werk - er moet toch uiteindelijk ook nog brood op de plank komen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zolang we nog mekkeren over de tapijtlegger als hij het tapijt scheef afgesneden heeft, mogen we ook over taalfoutjes vallen, zeker als schrijvers onder elkaar. Terwijl ik ook heel goed weet dat een foutje in een klein hoekje ligt, maar toen ik las 'mond-op-mondreclame', had ik dezelfde gedachte als Irene: waarom schrijven mensen dit steeds: mond-op-mondreclame? Hebben ze dan geen beeldend vermogen, gekoppeld aan hun taalvermogen? :) En als je eenmaal 'beroemd schrijver' bent, kun je je helemaal niet alles veroorloven. Integendeel.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch maar even een nieuw onderwerp tussendoor: Fouten in de literatuur: Wat dacht je van het befaamde (hooggewaardeerde) boek van Remco Campert: 'Het leven is verrukkelluk' (...) Trouwens: Wat dacht je van een 'fout' als het meervoud ' kinderen' (eigenlijk is goed: 1 kind, 2 kinder (zie ook het Duits)). Als dus een 'fout' maar lang genoeg door velen gemaakt wordt, wordt het vanzelf 'goed'...

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: Aart, ik sta ook versteld van mezelf. Terwijl ik al dacht, toen ik het intypte: Wat een raar woord, al die mensen die elkaar betongen. :unibrow: (Met mijn beeldend vermogen is niks mis, dus, marriejeanne, ;)) Maar het drong niet tot me door dat het gewoon verkeerd was. HAHAHAAH!!! Kenjenagaan!! 't Zal wel het late tijdstip geweest zijn. 8) Anyways, die vaud zal ik nooit meer maken. ;) Peter, ik vind het prima, hoor. Irene deed het heel vriendelijk, dus geen enkel probleem. Ik ben het met je eens dat taal altijd verandert (taal leeft tenslotte, elk gebruiksmiddel verandert in de praktijk) en dat beroemde schrijvers daar veel invloed op hebben. Zie Koot & Bie die de prijs van de Nederlandse Taalunie hebben gekregen voor hun vernieuwende bijdrage aan onze schone taal. Moseskriebel! Maar deze schrijfwijze zie ikzelf toch nog steeds liever als een fout. ;) Hoe dat zij, Ik ben altijd diep onder de indruk van goede boeken die ondanks het volkomen gebrek aan aandacht in de verzamelde pers & media toch enorme bestsellers worden. Zoals dat van Pascal Mercier. En De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón. Dát was het punt dat ik wilde maken (in navolging van Irene). :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoelde het ook vriendelijk en schatte zo in dat Ariadne het wel kon hebben. :) Zoals ik al zei, maak ik er geen gewoonte van om op taalfouten in berichten te reageren, omdat ik het idee heb dat het over het algemeen niet op prijs wordt gesteld. Hoewel ik me soms haast niet in kan houden. Sommige verschrijvingen zijn gewoon erg grappig en in andere gevallen zijn ze zo tenenkrommend, dat mijn taalknobbel ervan gaat jeuken. Maar goed, misschien moeten we over het wel of niet reageren op taal en spelfouten eens een apart draadje openen. En nu ben ik hier weg en zal ik dit topic niet meer vervuilen met mijn off-topic geschrijf. ;)