Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

de literaire vesting in Nederland

Mag ik om te beginnen de titel van mijn debuutroman meedelen: Het fatale manuscript. Sinds ik in november van dit jaar debuteerde voer ik een harde strijd om met die roman de blijkbaar onneembare literaire vesting in Nederland binnen te dringen. Ik mail en ik schrijf, ik spreek vriendelijke woorden en ga te keer - het maakt niet uit. De verdedigers van de vesting (de redacteuren dan wel recensenten van de zogenaamde kwaliteitsmedia) zijn niet te vermurwen: ik kom er niet in! Sterker nog: men neemt zelfs niet de moeite om even te berichten waarom het bij voorbaat (zonder het gelezen te hebben) al duidelijk is dat mijn boek niet de moeite waard is. Wie heeft hier ervaring mee of wie heeft er een mening over? Ik ben benieuwd. Peter

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een maand is nog wel wat kort hoor, om iedereen in medialand in de steigers te krijgen. Bij wie heb je gedebuteerd?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien zijn je verwachtingen als debutant inderdaad een beetje hooggespannen. Vertel eens wat meer over je debuut. Je kunt het plaatsen bij de boekpresentaties. Dan kunnen we misschien meedenken over wegen die wel te bewandelen zijn. Ik heb het even gegoogled en ik vrees dat de uitgever waar je je debuut uitbracht het grote probleem is. Daar zijn recensenten niet dol op.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zocht je naam op Google, maar ik ontdekte geen site. Heb je wel een eigen website? Dat is wel een must, denk ik. Ik ben ook benieuwd naar je uitgever. Lees eens wat Mara allemaal gedaan heeft om haar jeugdboek in de schijnwerpers te plaatsen. Er zit vast wel eens iets tussen wat voor jou ook bruikbaar is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er worden heel veel boeken uitgegeven en slechts een deel daarvan krijgt aandacht. Verder helpt het niet dat je je boek in eigen beheer hebt uitgegeven. Een redacteur zal toch denken dat het kennelijk niet goed genoeg of niet interessant genoeg was om door een uitgeverij uitgegeven te worden. Ook denk ik dat je verwachtingen erg hoog zijn. Je moest eens weten wat een redacteur/journalist allemaal aan brieven en spullen op zijn bureau krijgt. Een recensie van een grote krant of tijdschrift is echt een eer en valt niet veel mensen te deel. Maar als het je troost; als je je boek wilt verkopen, zijn recensies in grote kranten en tijdschriften niet noodzakelijk en ook niet het belangrijkste. Dan kun je beter een website bouwen, je boek op het net promoten en kleinere kranten en tijdschriften benaderen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Regionale kranten en huis-aan huisbladen publiceren vrijwel altijd een verhaal over je boek. Die hebben ook heel wat lezers. Ik denk dat je te hoog wilt grijpen voor het soort boek dat je uitgegeven hebt. Voor elk boek is een media-markt, maar het moet wel passend zijn. Verder zou ik zeggen: doe zelf de promotie via allerlei kanalen en leg je boek in consignatie in winkels. Dat geeft kopers de kans om het in te zien.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee, die boekpresentaties! Maar hoe kom ik daar terecht? BVDank voor de reactie. Peter

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever vertelde mij dat van de vijftig Nederlandstalige boeken er gemiddeld één een recensie krijgt in een landelijke krant. Als het dan een kleine uitgever is met tien boeken per jaar, heeft die dus in vijf jaar gemiddeld maar één keer met één boek in een krant gestaan. En dat gaat dan over een uitgever. Voor auteurs is de spoeling nog veel dunner. Probeer je kansen eens in te schatten dat jij - met je debuutroman nog wel - in een landelijke krant terecht komt. Ik denk dat een kans van 1 op 500 niet ver bezijden de waarheid is. Ik denk dat je er te veel van verwacht. Zeker als je in eigen beheer hebt uitgegeven, komt het leeuwendeel van marketing en promotie op je eigen schouders terecht.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je ingelogd bent, zie je op het overzicht van de diverse forumonderdelen bij het onderste blok 'alleen voor leden' de 'boekpresentaties'.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het boek niet in eigen beheer uitgegeven, maar wel via het 'printing on demand-systeem'. Maar dat zegt toch niets over de inhoud van het boek?! Men moet het boek eerst lezen en dan pas (ver)oordelen. En sowieso niet afwijzen omdat het 'on demand' wordt gedrukt of in eigen beheer uitgegeven. Peter

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb je nog meer gedaan -behalve hetgeen je hierboven opsomde- om je boek te promoten? Als je boek op andere manieren enige bekendheid begint te krijgen, kom je wellicht wat makkelijker binnen bij de 'blijkbaar onneembare literaire vesting'. Ben je al begonnen met het opstarten van een website bijvoorbeeld?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter Helaas is het zo dat men (met de nadruk op "men" in zijn algemeenheid) bij printing on demand en eigen beheer denkt dat het boek minder van kwaliteit is. Omdat het anders wel door een reguliere uitgever uitgebracht zou zijn. Veel pod-boeken en eigenbeheer uitgaven zijn toch eerst aan reguliere uitgevers aangeboden en afgewezen. Was dat bij jou trouwens ook zo? ps een website met een fragment helpt zeker. Wie geen website heeft, bestaat niet, zeg maar. En ik denk dat je je boek of een mooi verzorgde flyer moet versturen naar kranten en bladen (niet mailen, dat werkt niet).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me helemaal bij jullie aan. Zelf doen, het moet. En het is moeilijk. Het is mij echter al eens eerder ter ore gekomen dat klanten van Gopher er pas na de uitgave achterkwamen wat een eigen beheer ofwel podboek nu precies is. Begrijp me niet verkeerd, Gopher liegt niet, want ze hoeven natuurlijk niet uit te gaan leggen wat eigen beheer is, wat pod is en wat regulier is. Aan de andere kant, zodra iemand zegt 'ik geef je boek uit', dan ga je er vanuit dat je boek uitgegeven wordt. Het is toch echt iets anders dan 'ik druk het boek in jouw opdracht' wat ze eigenlijk bedoelen. Jammer, want nu heeft Peter zich niet kunnen voorbereiden en ook geen duidelijke keuze kunnen maken (doorzoeken naar een reguliere uitgever of kiezen voor pod). Tenminste, die indruk krijg ik hier.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ervaringen van twee POD uitegers: Lulu en Gophers. Bij Gophers moest ik een bedrag van tevoren betalen en werd het boek gedrukt, op aanvraag zoals je weet. Alles zelf doen, geen reclame, tenzij je met duiten kwam. geen ISBN, tenzij je met nog meer duiten kwam. Toen, met nadruk toen, was ik blij en tevreden met het resultaat. De bestellingen liepen, ik kreeg een overzicht daarvan en eens per jaar de royalties uitbetaald. Bij Lulu heb ik een andere ervaring. Geen duiten van tevoren storten, alleen: alles zelf doen tenzij je van hun diensten gebruik wilt maken. Dat heb ik niet gedaan, wel alles zelf gedaan, de PDF gemaakt, nogal wat problemen gehad omdat onze PDF niet paste bij hun PDF en nog wat technische kleinigheden. Die waren op te lossen dankzij mijn technische echtgenoot. Ook geen reclame, tenzij, je raadt het al: duiten. ISBN? Eerst centen oftewel eurootjes neertellen. Maar het grote cerschil vind ik zit hem in de kwaliteit van het product: véél beter papier en veel betere druk. De kleuren zijn beter, kortom ik vind dat het allemaal veel beter gaat, het eindproduct ziet er beter uit. Ik mis alleen het overzicht van de bestellingen, wat er verkocht is en wat ik nu in feite aan 'winst' heb. Die is er trouwens al vlug omdat je niet van tevoren een beginkapitaal hoeft te storten. Als je tevreden bent met de eerste druk, bestel je voor jezelf een boek waarmee meteen de vrije verkoop start. Ik moet zeggen dat Lulu mij in het algemeen beter bevalt dan Gophers.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen misverstand: ik heb niets tegen mijn uitgever, Gopher. Er waren wel wat zaken die niet goed gingen, maar al met al is het eindproduct uitstekend. Papiersoort, letertype, omslag etc. allemaal prima. Sterker nog: het ziet er mooi uit en ik ben zeer ingenomen met hun/mijn eindproduct. (Trouwens, bij Gopher weet je in principe gewoon van te voren waar je aan toe bent, alles (voorwaarden, eisen, rechten en plichten) wordt open en eerlijk gecommuniceerd; er is een duidelijk contract, etc. etc. Gopher deed gewoon wat je van 'printing on demand' kunt verwachten) Nee, het eindproduct is het probleem niet - integendeel! Mijn probleem is de promotie, die je (blijkbaar) voor 90% zelf moet doen. En het lukt mij niet binnen te dringen in het (zwaar met zekerheden en vooroordelen gepanserde) bastion van de gevestigde orde van redacteuren / recensenten van de smaakmakende media. Dat bastion moeten we slopen! Wie heeft een idee?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een pluspuntje voor Gohper. (Ik heb geen aandelen en heb er nooit 'gesolliciteerd'). Het boek van mijn vriendin is door een aanbeveling van Gopher wél in de bibliotheek beland.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, Met alle respect, maar ik denk dat er niet een bastion is met allerlei vooroordelen. Het lijkt er meer op dat je meteen de top wilt bereiken zonder er al te veel voor te hoeven doen. Hier in elk geval een handige link: http://www.villamedia.nl/n/links/nieuwskaartnl.htm Je zou kunnen beginnen met veel van de genoemde media een persbericht te sturen. En sommige wellicht het boek.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom is de Volkskrant te hoog gegrepen? Het Dagblad van het Noorden en een aantal andere regionale bladen hebben aandacht aan mijn boek besteed, ik ben geïnterviewd voor Radio Noord - de regio is nog wel te doen. Maar de landelijke media, dat lukt niet. En ik denk inderdaad, dat het POD-label tegenwerkt: men weet nu blijkbaar al bij voorbaat dat het boek niet 'goed genoeg is' (wat dat ook precies wezen moge...). Vooroordeel is een hardnekkig kwaad - ik weet het, iedereen weet het - maar ik ga door met de strijd. Ik ben ervan overtuigd dat de muur op de een of andere manier te slechten is.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, vraag aan degenen op dit forum die gepubliceerd zijn eens hoeveel daarvan er in een landelijk dagblad terecht gekomen zijn? Ik zit bij een reguliere uitgever en ben ook niet in een landelijke krant terechtgekomen met mijn boek. Als het voor een uitgever, iemand die in dat wereldje zit, al moeilijk is om er bij de landelijke media tussen te komen, hoe moeilijk moet het dan wel niet zijn voor een beginnend schrijver zonder connecties? Ik denk dat je in je handen mag knijpen dat je met je POD boek in regionale kranten terecht gekomen bent. Fora zijn ook goede platforms om het van de daken te schreeuwen. Sinds ik zelf schrijf (en er dus op let) heb ik volgens mij hooguit twee keer een recensie van een Nederlandstalige debuutroman in een landelijke krant gezien. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk echt dat je de lat te hoog legt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een sloperskogel, hakbijl en een moker? Ik denk dat je met een gemotiveerde synopsis en een stuk manuscript voorzichtiger of in ieder geval subtieler verder komt. Succes hoor, daar niet van, maar ik denk dat je zo in je eentje niet zoveel in de melk te brokkelen hebt. Was het niet Don Cuichotte met die windmolens?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als wel duidelijk is, dat het bij een pod uitgave de bedoeling is om eigen puliciteit te regelen (en ook bij een reguliere uitgav kan een beetje eigen initiatief helemaal geen kwaad), en je wilt heel graag een groot publiek bereiken, dan is de eerste klap een daalder waard. Er moet eigenlijk al een heel plan klaarliggen en daarbij moet je tijd hebben en moed. En liefst ook wat centjes. Wat kan je doen? Zorg voor een hele orginele release party en nodig daarbij de dagbladen van je keuze uit, zodat ze een boekpresentatie en een originele gebeurtenis in een klap hebben. Vraag bijvoorbeeld of het Aviodrome de jongens van de militaire club nog eens wil ontvangen, regel het hele katje aan elkaar vast en koppel daar je boekpresentatie aan. Het evenement moet natuurlijk wel wat met je boek te maken hebben! Zorg voor ansichtkaarten, visitekaartjes en flyers. Stuur de kaartjes alvast met al je post mee. Leg de flyers op alle slimme plekken. Deel de ansichtkaarten uit alsof je een ster bent. Stuur ook iedereen van villa media een mooie kaart (vistaprint bijvoorbeeld, of even googlen op drukwerk). Zorg dat er wat te beleven blijft. Bij de boekpresentatie kan je een goede omzet halen, maar daarna zakt het in. Wees creatief. Stuur korte verhalen, aftreksels van je grote verhaal naar tijdschriften en kranten. Tijdschriften willen vaak een voorwat-hoortwat bij hun editorials, als jij bij ze adverteert en een spannend verhaal hebt maken ze wellicht een artikel over je. Ga een dagje op de markt staan. Zet je schrijftafel op het parkeerterrein bij het plaatselijke 2-do. Lees dit forum door, er staan nog veel meer handige tips op. Het werkt twee kanten op. Als je voor jezelf wat bekendheid weet op te bouwen ben je voor De Bladen ook eerder interessant. Het afbreken van het Bastion, ach, zelf heb ik daar niet zo veel mee. Het is leuk, maar of je door een eenmalige boekbesprekening nu veel boeken verkoopt weet ik niet. Ik zou me veel meer richten op de bladen waar mijn potentiele lezers op geabboneerd zijn. (Let wel, dit alles zou ik doen als ik meer tijd had, meer moed en meer geld ... )

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helena, Overijssel - historische romans. Dat is ook toevallig, mijn achtergrond is: Overijssel/Gelderland, studie geschiedenis. Ik ben tegenwoordig (ook) bezig met het schrijven van een tweede roman: over boerenfamilies in de eerste helft van de 20e eeuw in de regio Zwolle-Kampen-Elburg, gebaseerd op eigen herinneringen, verhalen uit mijn jeugd e.d. (Eigenlijk is het dus een streekroman, maar dat woord zal ik maar niet in de mond nemen, want dan roep ik weer een vooroordeel over mezelf uit, vrees ik.) Peter

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Peter, allereerst: gewoon door blijven gaan, je nergens aan storen en lekker eigenwijs je weg zoeken. Expres via andere kanalen! Ik ben ook eerst dertig jaar bezig geweest voor het echte succes (tenminste, ik noem het een succes) kwam. En dat kwam dus niet aanwaaien. Je moet inderdaad persberichten rondsturen en naar ik heb begrepen: naar netwerkcoördinatoren. Die beslissen het programma-aanbod echt! Probeer met goede -diepgravende- argumenten je boek te promoten. En, last but not least: blijf jezelf! Doe geen concessies. Als jij iets wilt: probeer het te bereiken, gewoon doen, ga ervoor!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wellicht ten overvloede: je kunt ook zelf je boek naar de bieb brengen om te vragen of ze het in de collectie willen opnemen. Leuk trouwens dat je gaat schrijven over de omgeving waar ik woon (Kampen). Ben benieuwd! groet Iris

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zelf gaan vragen, dat werkt goed! Dan zien ze jou ook en kun je alles perfect beargumenteren!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou jij jouw boek in drie zinnen kunnen samenvatten? Zijn die drie zinnen "selling points" voor een potentiele lezer? Wat is het onderscheidend vermogen van jouw boek t.o.v. al die andere boeken? Wat is de meerwaarde voor de media om aandacht aan jouw boek te besteden? Enfin, het lijkt me dat je jezelf een boel van deze vragen moet stellen en de antwoorden erop moet vinden. Daarnaast lijkt het me verstandig om een op jouw boek toegesneden marketing- en verkoopplan te maken. De schrijfster Carien Touwen heeft met een simpele ruilactie heel veel publiciteit gekregen. Wees dus origineel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook nog een vraagje: stel dat die literaire vesting ineens was omgevallen vanwege jouw boek? Wat was er dan gebeurd, denk je?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petervandenburg Je hebt reeds publiciteit in de regionale media. Dus heb je contacten met journalisten. Zoals met het verzorgen van planten moeten ook deze contacten goed verzorgd worden. Je zult zien dat je contacten in dit 'wereldje' steeds beter worden en meer vruchten afwerpen. Al kan een tekort aan aandacht natuurlijk frustrerend zijn, kan je jezelf het beste ervoor behoeden negatief te worden. Met negativiteit behaalt 'men' (<-- ik haat dit woord) zelden tot nooit positieve resultaten. Er valt geen bastion te bestormen. Zie het als een kaartspel. Je kunt er niets aan doen dat je niet zo goede kaarten hebt als anderen, maar het is aan jou om te spelen ;-)