Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe Schrijven Online (nu met voorstel forumindeling)

Beste salonbezoekers van Schrijven Online,

Uitgever en redactie van deze site broeden al enige tijd op verbetering en uitbreiding van de mogelijkheden. Deels is dit uit technische overwegingen (het huidige Content Management Systeem voldoet niet meer), deels inhoudelijk (meer en betere mogelijkheden om schrijvers te ondersteunen), maar ook zakelijk: de huidige site werd opgericht door stichting Schrijven, maar die stichting gaat op in Kunstfactor en zal minder voor particuliere schrijvers gaan doen. De utigever van Schrijven Magazine en personen als ondergetekene zullen een grotere rol gaan spelen in het geheel.

Kortom: we zijn van plan over enkele maanden een nieuwe site te laten verrijzen. Veel zal bij het oude blijven (ook deze salon blijft gehandhaafd), maar er zullen ook nieuwe mogelijkheden komen.

* De salon zal worden geïntegreerd met de rest van de site. Meer verwijzingen naar delen van de site die over specificieke onderwerpen gaan. Als er nu wordt gediscussieerd over schrijfwedstrijden kunnen we meteen automatisch een overzicht laten zien van deze wedstrijden en een link laten zien naar tips over wedstrijddeelname.

* We willen de salon ook beter indelen en overzichtelijker maken, met verschillende onderwerpsgebieden.

* Ook willen we weblogs integreren in het geheel: abonnees kunnen een schrijfweblog aanmaken, waarvan de samenvatting (kinderboeken schrijven, columns, uitgevers zoeken) weer op de homepage of op belangrijke andere pagina's kunnen verschijnen. Zo vormen we een gemeenschap van schrijvers voor schrijvers.

* Verder proberen we de gezamenlijke schrijfdocenten van Nederland (en andere professionals) ook een plek te geven op de site, om met hen - en anderen - bijvoorbeeld laagdrempelige online workshops en cursussen aan te bieden.

* Ook willen we graag gezamenlijke schrijfprojecten starten, bijvoorbeeld in een wikipedia-achtige omgeving.

* De oude functionaliteit blijft gratis, maar om ook van de nieuwe functies gebruik te kunnen maken, zal abonnementsgeld worden gevraagd. Niet veel (zeker geen tientallen euro's, eerder iets beneden de € 5,- per jaar). Het zal moeten, om deze site in de lucht te houden en het geheel verder uit te kunnen breiden.

Graag hoor ik van jullie verdere suggesties, ideeën en voorstellen. Wat zouden jullie graag zien op deze site? Grijp je kans!

Alle dank,

Louis Stiller
hoofdredacteur Schrijven Online/Schrijven Magazine

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog een puntje: het maken van polls. Tot nu toe alleen mogelijk voor Dries. Toch is het nuttig om deze optie voor iedereen toegankelijk te maken. Vaak bestaan vragen over, wat is beter, A, of B, en gaat vervolgens iedereen A of B schreeuwen. In een poll staat het mooi op een rij, en wie wilt, kan verantwoording toevoegen, wie dat niet nodig vindt, schrijft geen zinloze post.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

godje wrote:
Nog een puntje: het maken van polls. Tot nu toe alleen mogelijk voor Dries. Toch is het nuttig om deze optie voor iedereen toegankelijk te maken. Vaak bestaan vragen over, wat is beter, A, of B, en gaat vervolgens iedereen A of B schreeuwen. In een poll staat het mooi op een rij, en wie wilt, kan verantwoording toevoegen, wie dat niet nodig vindt, schrijft geen zinloze post.

Er zijn ook gewone forummers die polls kunnen maken. Ik ook. Maar waarom jij dan niet? (dat begrijp ik tenminste uit je stukje)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Ik weet niet of Polls binnen de nieuwe site binnen het forum kunnen worden aangemaakt. Er zijn wel externe poll-scripts die je binnen een andere site kunt gebruiken (zaols op een forum, hyves en myspace). Misschien is dat een idee?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Had men maar een Dries bij de Vlaamse pendant. Tja, wat die polls betreft, geen idee hoe het er met extern script uit zou zien. Het is gewoon wel een optie die perspectieven biedt. We rekenen op uw deskundigheid, o groot administrator!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ziet er goed uit! :D Ik moet alleen nog even wennen aan het nieuwe forum, en krijg bij veel subfora te zien dat ik er niet in mag. Jaarlijks een klein bedrag betalen, lijkt mij ook geen probleem. Van deze site en het forum leer ik erg veel als beginnende schrijfster, en ik hoop er nog lang te komen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeanet

Het ziet er goed uit. Ik vraag me alleen af is het niet mogelijk om in het begin van een onderwerp ook direct naar de laatste pagina te kunnen nu moet je eerst naar onderen voordat je naar eerste, vorige 1 2 3 enz kan. En krijgen we dadelijk ook weer via e-mail bericht of er een reactie op je onderwerp is gekomen? verder is het even weer wennen maar het is wel leuk opgezet. -------------------------------------------------------------

Of ik nooit moe word van het schrijven? Nee, ik kan er toch bij blijven zitten?
(Simon Vestdijk)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
EN natuurlijk een pb zenden. Ik moet dringend iemand kunnen bereiken om het volgende boek naartoe te zenden uit de lees/leencirkel. Of is hiervoor al een andere methode voorzien?

Een schrijfblok genaamd
'Blognote'

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer je een 'commentaar' hebt gepost, wordt je teruggestuurd naar de eerste pagina van dat topic. Daar ik vaak met eigen ogen wil zien of mijn coimmentaar er wel op staat, en ook correct, is het terug zoeken geblazen om die te vinden.

Een schrijfblok genaamd
'Blognote'

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cheops, zet het even bij Effe Driessen in het schrijverscafe. Dan staan alle wensen bij elkaar straks. Of staat het er al? -------------------------------------------

Mijn nieuwe kinderwebsite is online!!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is verschrikkelijk om je weg en plezier te vinden op dit nieuwe forum..... ik herhaal: verschrikkelijk!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal mee eens Mariejeanne. Als ik je kon quoten zou ik het doen, maar ik weet nog steeds niet hoe ik dat hier doe. Hier blijkt maar weer eens dat niet elke vernieuwing een verbetering hoeft te betekenen. En ik heb het idee dat dat wel voor meer mensen geldt. Volgens mij zijn er al heel wat trouwe bezoekers afgehaakt. (Of kan ik ze gewoon niet meer vinden? ) :-?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door El

Nou El, Als er trouwe bezoekers afgehaakt zijn of niet kan ik niet zeggen maar ik zit hier met smart te wachten tot er weer wat verbeteringen voor ons komen. Zullen we niet gauw eens een reactie krijgen op onze vragen en verlangens over de site? ---------------------------------------------------------------

Of ik nooit moe word van het schrijven? Nee, ik kan er toch bij blijven zitten?
(Simon Vestdijk)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben jullie ook dat als je wat post dat je dan weer naar de eerste pagina boven aan gaat, en dat je zelf weer naar onderen moet om daar weer de laatste pagina aan te klikken en dan weer naar beneden moet om je geposte berichtje te bekijken? Dit is een lange zin maar ook tijdrovend om er te komen terwijl je graag verder wilt op de site. ---------------------------------------------------------------

Of ik nooit moe word van het schrijven? Nee, ik kan er toch bij blijven zitten?
(Simon Vestdijk)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kunnen jullie tags achterwege laten trouwens als je niet precies weet hoe je ermee moet omgaan? Nu is alles vet. Lees nog even de handleiding door. Overigens kun je met de end en home knop op je toetsenbord meteen naar boven of naar beneden springen op een pagina. Scheelt weer scrollen. ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja Wonderer, dat zeg je weer zo simpel, maar ik weet niet wat tags zijn, ik zie ook alleen vet bij Mariejeanne, ik snap niks van de handleiding. Kortom, het oude forum was veel gebruiksvriendelijker!!!!! Daar kon iedereen vet en onderstrepen en letters vergroten en quoten enz. En daar kreeg je meteen je geplaatste bericht voor je neus zonder eindeloos te scrollen en zoeken. Plaatsen jullie je opmerkingen overigens nog even in het topic Effe Driessen in het schrijverscafe? ---------------------------------------

Mijn nieuwe kinderwebsite is online!!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij was toch zo goed met lezen enzo? "Toegestane HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>" En bij de help link tussen het schrijfgedeelte en de verstuurknoppen kun je zien dat je een tag afsluit, net als op het vorige forum, door er een slash in te zetten. Ik moet zeggen dat het forum te veel geplaatste tags zelf moet afsluiten, zodat het geen zootje wordt, maar als je het drie, vier keer fout doet, zie je dat toch zelf ook wel? Dat er meer vet is dan je bedoelde? Nou ja, voor iedereen die dit leest dus: tags sluit je af met een slash na het eerste haakje en lees voor de zekerheid nog even de helpfile door. ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem zit al eerder, Wonderer. Jij kunt je dat vast niet voorstellen, maar er zijn digibeters=weinigweters zoals ik. En anderen hier. Ik heb dat allemaal gelezen, maar ik weet niet wat HTML is, ik weet niet dat dat tags heet (neem ik nu aan dat dat zo heet als je dingen cursief en vet en zo kunt doen). Dat je bij het afsluiten een slash nodig hebt als je aan het begin een code zet had ik al wel ergens opgepikt. Het ligt er voor mij dus ook aan dat je niet snapt wat er in een gebruiksaanwijzing staat. Bij het andere systeem kon ik dan gewoon een symbool aanklikken voor vet en dan werden de codes (ik neem aan dat dat dan HTML-taal is) er vanzelf bij geplaatst. Daarom gaat het nu dus fout bij mij en anderen. Het zit hem niet in het niet-lezen, het zit hem in het niet begrijpen. (En nou ophouden met boos zijn dat ik zei dat lezen ook een vak was :-) Please, kunnen we weer vriendjes zijn?) -------------------------------------------------------

Mijn nieuwe kinderwebsite is online!!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er staan voorbeelden in de helpfile... het is een kwestie van overtikken. Ik weet best dat het niet zo makkelijk is zonder knoppen waar je op kan klikken, maar soms lijkt het wel eens dat mensen niet van hun status als digibeet af willen komen (en dan maar met hun haarkleur gaan schermen). Goed, even een cursusje dan. HTML staat voor hyper text markup language. Het is een opmaaktaal dus. Word werkt ongeveer op dezelfde manier, en degenen die Word Perfect gebruiken kunnen in het onderwaterscherm zien dat het erg op elkaar lijkt. Tags (labeltjes) staan om een stuk tekst (dat kan een woord, een letter, een zin of een hele pagina zijn) en vertellen de interpreter (in dit geval de browser) hoe hij de pagina weer moet geven. Een aantal tags hebben geen afsluiting, bijvoorbeeld een plaatje. Je kunt tenslotte niet een stuk tekst in een plaatje zetten. De rest wordt afgesloten met een tag die hetzelfde woord/code bevat, voorafgegaan met een slash: / (de \ is een backslash en wordt in html niet gebruikt) De codes die op het vorige forum gebruikt werden, heet BB-code (bulletinboard code). Omdat de forumpagina's ook worden opgebouwd met HTML, is het heel makkelijk om zo'n pagina helemaal te vernachelen als je in de berichten zelf ook HTML gebruikt. Dat zie je wel als iemand een strong-tag niet afsluit. Kun je nagaan als je ALLE tags toestaat en niet een beperkt aantal. Zo kan er zelfs een hele site gehackt worden en allerlei ander naar gedoe. De BB-code is afgeleid van HTML om de herkenbaarheid te vergroten, en versimpeld voor de mensen die daar niet zoveel van weten. De manier om links te plaatsen, bijvoorbeeld. BB-code is handiger omdat je met het forum kunt bepalen wat het gedrag is van je tags, in plaats van dat de browser dat voor je doet. En aangezien forums met BB-code intussen flink in de meerderheid zijn, zijn mensen daar ook meer aan gewend en wordt HTML niet meer herkend/begrepen. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is. Anders hoor ik het wel. ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Curiosity killed the cat. Gelukkig ben ik geen kat!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
> Volgens mij heb ik het begrepen en is het niet meer vet gedrukt Het kwam omdat ik mijn naam weg gehaald had omdat ik dat niet mooi vind en nu heb ik er de tekens zonder naam weer neergezet en is het zo nu goed? ---------------------------------------------------------------

Of ik nooit moe word van het schrijven? Nee, ik kan er toch bij blijven zitten?
(Simon Vestdijk)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja Wonderer dat van de pg dn en pg up knop weet ik ook maar nog is het net handig voor je het weet ben je al weer te ver en zit je bij je commentaar. Ik vind het gewoon niet prettig dat ik elke keer weer naar de goede plaats moet zoeken in het vorige forum hoefde dat ook niet dus waarom nu zo omslagtig? (dat is natuurlijk niet een vraag voor jou) ---------------------------------------------------------------

Of ik nooit moe word van het schrijven? Nee, ik kan er toch bij blijven zitten?
(Simon Vestdijk)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Wonderer. Ik snap het nu helemaal! Weer wat geleerd.

-------------------------------------- Mijn nieuwe kinderwebsite is aangepast!!