Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe Schrijven Online (nu met voorstel forumindeling)

Beste salonbezoekers van Schrijven Online,

Uitgever en redactie van deze site broeden al enige tijd op verbetering en uitbreiding van de mogelijkheden. Deels is dit uit technische overwegingen (het huidige Content Management Systeem voldoet niet meer), deels inhoudelijk (meer en betere mogelijkheden om schrijvers te ondersteunen), maar ook zakelijk: de huidige site werd opgericht door stichting Schrijven, maar die stichting gaat op in Kunstfactor en zal minder voor particuliere schrijvers gaan doen. De utigever van Schrijven Magazine en personen als ondergetekene zullen een grotere rol gaan spelen in het geheel.

Kortom: we zijn van plan over enkele maanden een nieuwe site te laten verrijzen. Veel zal bij het oude blijven (ook deze salon blijft gehandhaafd), maar er zullen ook nieuwe mogelijkheden komen.

* De salon zal worden geïntegreerd met de rest van de site. Meer verwijzingen naar delen van de site die over specificieke onderwerpen gaan. Als er nu wordt gediscussieerd over schrijfwedstrijden kunnen we meteen automatisch een overzicht laten zien van deze wedstrijden en een link laten zien naar tips over wedstrijddeelname.

* We willen de salon ook beter indelen en overzichtelijker maken, met verschillende onderwerpsgebieden.

* Ook willen we weblogs integreren in het geheel: abonnees kunnen een schrijfweblog aanmaken, waarvan de samenvatting (kinderboeken schrijven, columns, uitgevers zoeken) weer op de homepage of op belangrijke andere pagina's kunnen verschijnen. Zo vormen we een gemeenschap van schrijvers voor schrijvers.

* Verder proberen we de gezamenlijke schrijfdocenten van Nederland (en andere professionals) ook een plek te geven op de site, om met hen - en anderen - bijvoorbeeld laagdrempelige online workshops en cursussen aan te bieden.

* Ook willen we graag gezamenlijke schrijfprojecten starten, bijvoorbeeld in een wikipedia-achtige omgeving.

* De oude functionaliteit blijft gratis, maar om ook van de nieuwe functies gebruik te kunnen maken, zal abonnementsgeld worden gevraagd. Niet veel (zeker geen tientallen euro's, eerder iets beneden de € 5,- per jaar). Het zal moeten, om deze site in de lucht te houden en het geheel verder uit te kunnen breiden.

Graag hoor ik van jullie verdere suggesties, ideeën en voorstellen. Wat zouden jullie graag zien op deze site? Grijp je kans!

Alle dank,

Louis Stiller
hoofdredacteur Schrijven Online/Schrijven Magazine

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eliza schreef:
Wat mij toch ook wel enigzins dwarzat/dwarzit, is dat ik merk dat sommige oudgedienden ervan uitgaan dat nieuwkomers op het forum ook beginnende schrijvers zijn.

Bij een forum als higherlevel hebben ze een karma systeem. Geef je een antwoord dat gewaardeerd wordt, kun je een punt krijgen. Vinden mensen je antwoord waardeloos, dan verlies je punten.
Hoewel ik het een afschuwelijk systeem vind, geeft het wel duidelijk aan wie de mensen met ervaring zijn en wie niet.
Hier krijgt men punten op basis van het aantal berichten. Theoretisch gezien kan iemand meubelstuk zijn zonder ooit een letter op papier te hebben gezet en kan een newbie al 10 boeken hebben uitgegeven.

Verder: Dat sommige meubelstukken er moe van worden om dezelfde vragen te lezen, snap ik. Daarom had ik al eerder gezegd dat een faq een goed idee zou zijn. Al wil ik de kanttekening maken dat tijden en mensen veranderen en een oude vraag, nieuwe antwoorden kan oproepen.
Daarnaast vraag ik me af of het altijd de newbies zijn die weer met die dezelfde vragen komen. Volgens mij willen meubelstukken ook wel eens in herhaling vallen

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Als ik die indruk gewekt zou hebben heb ik e.e.a. nog steeds verkeerd verwoord. Ik loop hier sinds het begin mee, ben dus een oudgediende, maar heb nog geen boek uitgegeven (wel geschreven). Zou dus vanuit die visie een "newbie" zijn.

Over het systeem van higherlevel kan ik geen oordeel geven, ken de site niet.

Verder geef ik duidelijk aan dat men moet kunnen reageren en oudgediende daar ook kunnen kijken.

Voor nog meer duidelijkheid: repeterende vragen (mensen en technieken veranderen) storen mij niet half zo veel als chatverhalen tussen de serieuze vragen door. Daar breek ik wel mijn nek over en ik merk dat die ook voor mij een reden zijn om hier steeds minder te komen.

groet Carla

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

carla wrote:

Voor nog meer duidelijkheid: repeterende vragen (mensen en technieken veranderen) storen mij niet half zo veel als chatverhalen tussen de serieuze vragen door. Daar breek ik wel mijn nek over en ik merk dat die ook voor mij een reden zijn om hier steeds minder te komen.

groet Carla

Dat is ook een kwestie van streng modereren. Als er chatverhalen komen, meteen afbreken en naar het cafe sturen.
Op veel mailinglijsten hebben ze ook een OT politie :wink:

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Om even specifiek op de vragen en wensen voor het forum te reageren:

Ons idee is juist om het forum te versimpelen. We merken dat veel mensen die minder ervaren zijn met internet nu al niet meer precies weten wat ze met al die knopjes op het forum aan moeten. Als daar dan nog een karmasysteem bij komt en nog meer opties wordt de drempel te hoog.

Een onderwerp als "even voorstellen..." is een manier om te laten merken hoe ervaren je bent als schrijver. Daar heb je geen status, karma of iets anders voor nodig. Er werd ook gesuggereerd om dat onderwerp te laten vallen om eventuele mistiek van een schrijver en het pseudoniem te behouden. Dat lijkt mij een beetje ver gaan. Je kunt in "even voorstellen..." zeggen wat je wilt, of zelfs helemaal niet in dat onderwerp reageren.

We gaan zeker kijken naar de kritiek van het off-topic reageren. Gezelligheid is leuk, maar het moet niet in de weg staan van het beantwoorden van vragen of het uitwisselen van ervaringen. Een schrijverscafé (dat daar dan ook echt voor gebruikt wordt) is een goede oplossing denken wij.

Verder gaan we kijken naar het indelingsvoorstel van Roos en dat naast mijn eigen concept leggen. Het voorstel van Roos lijkt me wel wat al te uitgebreid, maar er zitten goede dingen tussen. Sub-subfora lijkt mij te ver gaan, bijvoorbeeld. Wat wel zou kunnen is het aanwijzen van bepaalde onderwerpen waarin veel vragen al beantwoord zijn over een bepaald onderwerp. Die onderwerpen zouden bijvoorbeeld in een sticky kunnen worden vermeld.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Hierbij een voorstel voor de forumindeling. Gebaseerd op de suggesties uit deze discussie. We willen niet dieper gaan dan twee niveaus. In de meeste subsubfora komt dan waarschijnlijk bijna niemand meer. Bovendien ontstaat er bij iedere extra laag meer discussie over waar een onderwerp thuishoort.

categorie stel een vraag
-- forum uitgeven
-- forum spelling en grammatica
-- forum techniek
-- forum opmaak, computer en internet dingen
-- forum cursussen en opleidingen
-- forum stijl
-- forum overig

categorie genres
-- forum kinderboeken
-- forum poëzie
-- forum columns en essays
-- forum korte verhalen
-- forum romans
-- forum etc

categorie oproep

categorie schrijfgroep

categorie boekpresentatie
-- forum uitgegeven boeken
-- forum nog niet uitgegeven boeken

categorie schrijfwedstrijden

categorie schrijverscafé

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien kan er bij 'stel een vraag' nog een subforum 'overige' want er komen best wel eens dingen voorbij die niet bij de genoemde subs inpassen (zie bijvoorbeeld het onlangs weer opgerakelde topic 'namen')

Ik vind het er verder toppie uitzien!

Set

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij ga je je verklikken met al die subfora. De schrijfwedstrijden kunnen bijvoorbeeld allemaal tezamen. Je kan net zo goed met tags in de titels werken.

(Poëzie - Proza - Overige) Wedstrijdtitel (deadline)

Zoiets. Dat bespaart onmiddellijk drie klikjes. In hetzelfde kader zou het eveneens handig zijn wanneer de rangschikking van die wedstrijden gebeurt op deadline, en niet op laatste post. Geen idee of dit mogelijk is. Maar ik zou in ieder geval wel het aantal subfora sterk beperken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met categorieën is dat klikprobleem ook opgelost. Heb je ze netjes gesorteerd maar hoef je toch maar één keer te klikken vanaf de hoofdpagina. Nadeel is dat de hoofdpagina een beetje lang kan worden, maar ik heb dat op mijn forum ook en niemand klaagt erover.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Leesbeest wrote:
Het is hier op de hoofdpagina ook te zien. Twee categorieën, één drie forums, één vier.

Maar de link naar mijn site/forum staat onderaan dit bericht, als het goed is ;)


Zo bedoelde ik eigenlijk ook subfora. De hoofdfora zijn gewoon categorieën. Ik pas het overzicht hierboven steeds aan met jullie input.

El wrote:
ideetje... bij Oproep subforum
- gezocht
- aangeboden
- mededeling

Nee, daar ben ik niet voor. We krijg bijna geen oproepen. Als je die dan ook nog gaat onderverdelen... Misschien in de toekomst, als het drukker wordt.

godje wrote:
Op die manier. Is inderdaad al iets beter, maar zelfs dan moet je nog zo'n twintig keer klikken om alle topics te zien. Lijkt me gewoon wat veel worden.

Ik wil het inderdaad niet te uitgebreid laten worden, maar een beetje onderverdeling mag er wel inzitten denk ik. Er zijn namelijk ook mensen die even snel alleen willen doorlezen wat ze écht interesseert. Die willen niet alle andere onderwerpen hoeven doorbladeren.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dries,
Het ziet er goed en overzichtelijk uit. Eén ding:

Dries wrote:
categorie boekpresentatie
-- forum uitgegeven boeken
-- forum nog niet uitgegeven boeken

Hoe doe je dat dan als een boek dat staat bij nog niet uitgegeven boeken opeens wordt uitgegeven?

Groetjes, Aart

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
(zie bijvoorbeeld het onlangs weer opgerakelde topic 'namen')

Oeps, dat ben ik dus!

Brengt me wel op een punt: voor ik de vraag op het forum plantte, heb ik gezocht of er al een topic over was. Daarmee heb ik het niet boven water gekregen, ik zal vast de verkeerde zoeksleutels hebben gebruikt en/of was te lui om alle hits door te spitten. Ik heb ze gescreend. Ik kan me erg goed voorstellen dat het irritatie opwekt bij de oudgedienden als ze voor de tigste keer een onderwerp voorbij zien komen, maar het blijft en blijkt dus best lastig om als newby niet in herhalingen te vallen. Een faq lijkt me functioneel als eerste filter, maar daarmee tackel je het natuurlijk niet helemaal.

Quote:
repeterende vragen (mensen en technieken veranderen) storen mij niet half zo veel als chatverhalen tussen de serieuze vragen door. Daar breek ik wel mijn nek over en ik merk dat die ook voor mij een reden zijn om hier steeds minder te komen.

Hiermee ben ik het volledig eens, alleen het minder komen is nog niet van toepassing.

De nieuwe indeling lijkt mij overzichtelijker, goed werk van iedereen!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Aart wrote:
Hoi Dries,
Het ziet er goed en overzichtelijk uit. Eén ding:

Dries wrote:
categorie boekpresentatie
-- forum uitgegeven boeken
-- forum nog niet uitgegeven boeken

Hoe doe je dat dan als een boek dat staat bij nog niet uitgegeven boeken opeens wordt uitgegeven?

Mij een pb of mailtje sturen? ;-)

Quote:
repeterende vragen (mensen en technieken veranderen) storen mij niet half zo veel als chatverhalen tussen de serieuze vragen door. Daar breek ik wel mijn nek over en ik merk dat die ook voor mij een reden zijn om hier steeds minder te komen.

We willen hier strenger op gaan letten en uiteindelijk ook met moderators gaan werken. Het is mijn inziens ook al een beetje minder geworden met de oprichting van het schrijverscafé.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zou inderdaad jammer zijn als het forum een kletspraatjesforum zou worden. Daar zou de kwaliteit en informatiewaarde enorm mee kelderen.
Ook ik lees liever zo nu en dan een dubbele serieuze vraag dan een berg slap geouweh...

Ik vind de voorgenomen nieuwe forumindeling er trouwens een stuk overzichtelijker uitzien dan hoe het nu is. Hoe meer duidelijkheid hoe beter :D Misschien zal de uitgebreidere indeling ook al schelen voor wat betreft de dubbele topics. Eerder geplaatste onderwerpen zijn op die manier immers gemakkelijker te vinden.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor veel voorkomende vragen kun je natuurlijk een topic openen met daarin de gegeven antwoorden, als een soort FAQ in het forum verwerkt.

Zo zijn vragen over uitgevers, hoe zet je een verhaal op, hoe maak je je personages levendig enz makkelijk vindbaar en hoeven ze niet om de zoveel tijd alweer uitgelegd te worden.