Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe Schrijven Online (nu met voorstel forumindeling)

Beste salonbezoekers van Schrijven Online,

Uitgever en redactie van deze site broeden al enige tijd op verbetering en uitbreiding van de mogelijkheden. Deels is dit uit technische overwegingen (het huidige Content Management Systeem voldoet niet meer), deels inhoudelijk (meer en betere mogelijkheden om schrijvers te ondersteunen), maar ook zakelijk: de huidige site werd opgericht door stichting Schrijven, maar die stichting gaat op in Kunstfactor en zal minder voor particuliere schrijvers gaan doen. De utigever van Schrijven Magazine en personen als ondergetekene zullen een grotere rol gaan spelen in het geheel.

Kortom: we zijn van plan over enkele maanden een nieuwe site te laten verrijzen. Veel zal bij het oude blijven (ook deze salon blijft gehandhaafd), maar er zullen ook nieuwe mogelijkheden komen.

* De salon zal worden geïntegreerd met de rest van de site. Meer verwijzingen naar delen van de site die over specificieke onderwerpen gaan. Als er nu wordt gediscussieerd over schrijfwedstrijden kunnen we meteen automatisch een overzicht laten zien van deze wedstrijden en een link laten zien naar tips over wedstrijddeelname.

* We willen de salon ook beter indelen en overzichtelijker maken, met verschillende onderwerpsgebieden.

* Ook willen we weblogs integreren in het geheel: abonnees kunnen een schrijfweblog aanmaken, waarvan de samenvatting (kinderboeken schrijven, columns, uitgevers zoeken) weer op de homepage of op belangrijke andere pagina's kunnen verschijnen. Zo vormen we een gemeenschap van schrijvers voor schrijvers.

* Verder proberen we de gezamenlijke schrijfdocenten van Nederland (en andere professionals) ook een plek te geven op de site, om met hen - en anderen - bijvoorbeeld laagdrempelige online workshops en cursussen aan te bieden.

* Ook willen we graag gezamenlijke schrijfprojecten starten, bijvoorbeeld in een wikipedia-achtige omgeving.

* De oude functionaliteit blijft gratis, maar om ook van de nieuwe functies gebruik te kunnen maken, zal abonnementsgeld worden gevraagd. Niet veel (zeker geen tientallen euro's, eerder iets beneden de € 5,- per jaar). Het zal moeten, om deze site in de lucht te houden en het geheel verder uit te kunnen breiden.

Graag hoor ik van jullie verdere suggesties, ideeën en voorstellen. Wat zouden jullie graag zien op deze site? Grijp je kans!

Alle dank,

Louis Stiller
hoofdredacteur Schrijven Online/Schrijven Magazine

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb net de hele discussie gelezen en tref goede ideeen/voorstellen aan.

Heb geen probleem met een kleine bijdrage of een koppeling aan het abonnement van Schrijven.

T.a.v. de discussie beginnende schrijvers apart ja of nee; nee! Wat ik wel wél prettig zou vinden is als nieuwkomers hun enorme enthousiasme even iets beteugelen. Ik kan me herinneren hoe blij ik was toen ik dit forum ondekte. Het voelde als thuiskomen en wilde me dan ook graag thuis voelen, door aktief mee te doen. Alleen toen was de groep aanzienlijk kleiner en daardoor e.e.a. bij te houden. Als ik nu naar de lijst van nieuwe berichten kijk duizelt het mij. Het is bijna niet bij te houden.
Daarom lijkt het mij "handig"om voor de nieuwkomers een soort van "welkomshoekje" te creeren waar men zich niet alleen voor kan stellen, maar waar men ook vragen als (die Roos ook noemt) "hoe schrijft je" "muziek aan" "Je werkkamer/schrijfplek" etc. kan vinden zonder inderdaad door een woud van berichten heen te moeten. Of te wel, een soort bibliotheek voor de nieuwelingen. (kan de "oude garde" daar ook de dingen bekijken die ze gemist hebben).

Verder is het een kwestie van respect lijkt mij. Ouwehoer en tutverhalen die niets met een serieuze vraag te maken hebben storen mij omdat het onnodig leeswerk opleverd, dus die graag in het cafe houden. En misschien trap ik nu op (lange) tenen, maar als ik kijk naar het item/sticky "even voorstellen" (waar we heel lang op gewacht hebben) dan kom ik daar een helehoop gebeuzel tegen wat mijninziens daar niet thuis hoort, maar in het cafe. Met als gevolg, naar ik aanneem, dat menigeen "vaste klant" zich daar niet melden. Terwijl het zo handig zou zijn als je één rubriek hebt waar je in een oogopslag je "collega's" kan leren kennen. Wat mij betreft mag alle "correspondentie" daar uit gefilterd worden en verplaatst worden naar het cafe. Maar ja, dat is mijn mening!

Voor wat betreft het plaatsen van teksten ter beoordeling, ook hier graag enige beteugeling van over enthousiasme c.q. weinig zelfreflectie. Zodat de wel (serieus) geplaatste tekst van opbouwende kritiek kan worden voorzien. De lat hoeft hier dan niet zo hoog te liggen als op bijvoorbeeld BR maar ook niet het andere uiterste; dit heb ik net geschreven, wat vind je ervan?

Verder lijkt mij een sub stukje voor computerkretelogie heel handig. Schrijven is iets voor alle leeftijden, computer gebruik niet. Computer c.q. internet ontwikkelingen gaan mij regelmatig "mijn pet te boven". (Ja, toegegeven, ik ben de jongste niet :oops: ) En ik twijfel er niet aan dat meerderen met mij tegen dit probleem aandenderen. Ik ben een "gebruiker" van sommige onderdelen van de computer, met name natuurlijk Word. Maar meniggeen keer kom ik hier kretelogie tegen waarvan ik denk WAAR HEBBEN ZE HET IN GODSNAAM OVER!!!!!!!!. Niet dat dit zou moeten resulteren in een computercursus, maar meer een soort ondertiteling. Desnoods een vraagbaak.

groet Carla

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De reden dat ik op dit forum zo weinig rondhang is, omdat het zo'n dicht beplant woud is met onderwerpen en vragen. Kortom wat Carla ook zegt van de bomen en het bos. Al vaker wilde ik voorstellen om veel meer onderwerpen te gaan 'subben'. Roos' voorstel lijkt me een goed begin.
Beginners en gevorderden op het zelfde forum lijken me onontbeerlijk.
Wie is wat en wie bepaalt dat? Maar je kunt een heleboel ondervangen door goede subforums te maken waar ieder zijn wils in vindt.

Ik verheug me er op om weer te wandelen in een fris en opengekapt bos en daar wil ik best toegang voor betalen, hoewel ik abonnee ben van Schrijven Magazine :D

Trouwens, het schrijversforum Zinniger Zinnen http://sardonis.freehostia.com/courier/phpBB2/index.php dat door Godje en Arjan van Rijs in het leven werd geroepen om werk te posten en te laten bekritiseren begon heel goed. Er was nivo van allerlei pluimage. Maar de klad kwam erin. Er werd veel gelezen, maar weinig becommentarieert en steeds minder gepost. Zelf heb ik daar geen verklaring voor, maar het zou kunnen zijn dat mensen toch moeite hebben met het aanvaarden van kritiek. ????

Als subforum vind ik het in elk geval een geslaagd voorbeeld.

Groet Marjet

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even niet voorstellen

Bij de boekpresentatie van Wonderer, ontstond verwarring over zijn/haar seksuele geaardheid en over het feit of hij/zij man of vrouw is. Hij/zij schreef daarop als antwoord:
“Ik denk niet dat mijn geslacht er veel toe doet als het verhaal goed is.”
Daar ben ik het helemaal mee eens en ik vind het juist wel spannend een beetje mystificatie.
Het kan zelfs verrekte handig zijn. Zo heeft Grunberg heel uitgekookt onder het pseudoniem Marek van der Jagt voor de tweede keer een vette geldprijs in de wacht gesleept voor de beste debutant.
Zelf ben ik regelmatig in verwarring over de ware identiteit van mijn mede forumleden.
Zo heb ik heel lang gedacht dat Zjors een ondeugend jongetje was. (en volgens mij is zij dat diep in haar hart stiekem ook echt)
Een andere schrijver deed net als ik mee aan een schrijfwedstrijd, waarbij je een verhaal moest afmaken waarin de hoofdpersoon een stoere machoman was. Hij won. Logisch, dacht ik, als man kan je je natuurlijk veel beter in zo’n rol inleven. Ik kwam weer met mijn voetjes stevig op de grond terecht toen ik ontdekte dat hij een zij was. Ik moest niet zeuren, ze had verdiend gewonnen.
Er ontstond ook verwarring over mijn ware aard. Naar aanleiding van mijn erotische gedichten, dacht een lezer dat ik lesbisch ben. Misschien ben ik dat ook wel. Ik heb in ieder geval nergens beweerd hetero te zijn.
Een voorsteltopic is leuk verzonnen, maar er zijn ook zaken die ik liever helemaal niet wil weten. Het zal mij aan mijn reet roesten hoeveel vakantiefoto’s iemand maakt, of wat hij ‘s ochtends op zijn brood smeert. Tenzij je briljant over broodbeleg kan schrijven, maar dat talent is maar weinige gegeven.
Ik moest ook erg lachen dat Roos zich voorstelde door zes keer de titel van haar boek te noemen. Daar gaat het om, dat wil ik weten.

Daarom pleit ik ervoor op de nieuwe site het onderwerp Even voorstellen achterwege te laten.
Maar, uh, redactie, ik heb wel een ander idee. Wat dachten jullie van een wekelijkse goedbetaalde column? Ik geloof dat ik wel een schrijver ken die deze taak met alle liefde op zich wil nemen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Irene wrote:
Even niet voorstellen

Bij de boekpresentatie van Wonderer, ontstond verwarring over zijn/haar seksuele geaardheid en over het feit of hij/zij man of vrouw is. Hij/zij schreef daarop als antwoord:
“Ik denk niet dat mijn geslacht er veel toe doet als het verhaal goed is.”
Daar ben ik het helemaal mee eens en ik vind het juist wel spannend een beetje mystificatie.
Het kan zelfs verrekte handig zijn. Zo heeft Grunberg heel uitgekookt onder het pseudoniem Marek van der Jagt voor de tweede keer een vette geldprijs in de wacht gesleept voor de beste debutant.
Zelf ben ik regelmatig in verwarring over de ware identiteit van mijn mede forumleden.
Zo heb ik heel lang gedacht dat Zjors een ondeugend jongetje was. (en volgens mij is zij dat diep in haar hart stiekem ook echt)
Een andere schrijver deed net als ik mee aan een schrijfwedstrijd, waarbij je een verhaal moest afmaken waarin de hoofdpersoon een stoere machoman was. Hij won. Logisch, dacht ik, als man kan je je natuurlijk veel beter in zo’n rol inleven. Ik kwam weer met mijn voetjes stevig op de grond terecht toen ik ontdekte dat hij een zij was. Ik moest niet zeuren, ze had verdiend gewonnen.
Er ontstond ook verwarring over mijn ware aard. Naar aanleiding van mijn erotische gedichten, dacht een lezer dat ik lesbisch ben. Misschien ben ik dat ook wel. Ik heb in ieder geval nergens beweerd hetero te zijn.
Een voorsteltopic is leuk verzonnen, maar er zijn ook zaken die ik liever helemaal niet wil weten. Het zal mij aan mijn reet roesten hoeveel vakantiefoto’s iemand maakt, of wat hij ‘s ochtends op zijn brood smeert. Tenzij je briljant over broodbeleg kan schrijven, maar dat talent is maar weinige gegeven.
Ik moest ook erg lachen dat Roos zich voorstelde door zes keer de titel van haar boek te noemen. Daar gaat het om, dat wil ik weten.

Daarom pleit ik ervoor op de nieuwe site het onderwerp Even voorstellen achterwege te laten.
Maar, uh, redactie, ik heb wel een ander idee. Wat dachten jullie van een wekelijkse goedbetaalde column? Ik geloof dat ik wel een schrijver ken die deze taak met alle liefde op zich wil nemen.

En als je het voorstellen beperkt tot waarom je je hebt aangemeld en waar je mee bezig bent?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn tekst hierboven is natuurlijk enigszins gechargeerd. Wat ik ter discussie wil stellen is dat het lijkt alsof de verhoudingen tussen de schrijfgerelateerde zaken en andere onderwerpen zoek is.
Dit is een schrijfsite, waar schrijvers van gedachten kunnen wisselen over schrijven in de breedste zin van het woord.
Ik bezondig mij ook wel eens aan een kletspraatje of grapje tussendoor, maar ik zou het jammer vinden als het geouwehoer de overhand krijgt. Er zijn genoeg fora waar je oeverloos kan keuvelen over allerlei onderwerpen, van bruidsmode tot broodbeleg. Maar er zijn maar weinig goede schrijfsites.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt Irene.

Daarom had ik het topic babbeldebabbel in het cafe maar geopend, hoef ik daar niet meer naar te kijken en niet meer heen te gaan. Hoop dat mensen de discipline nemen om dat soort gesprekken daar te voeren. Ga ik er met een boog omheen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Klopt Irene.

Daarom had ik het topic babbeldebabbel in het cafe maar geopend, hoef ik daar niet meer naar te kijken en niet meer heen te gaan. Hoop dat mensen de discipline nemen om dat soort gesprekken daar te voeren. Ga ik er met een boog omheen.

Zjors, misschien handig om bij de desbetreffende topic(s) een directe link te maken naar dat babbeldebabbelcafé???
Drempelverlagend zeg maar...:?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Irene :Mijn tekst hierboven is natuurlijk enigszins gechargeerd. Wat ik ter discussie wil stellen is dat het lijkt alsof de verhoudingen tussen de schrijfgerelateerde zaken en andere onderwerpen zoek is.
Dit is een schrijfsite, waar schrijvers van gedachten kunnen wisselen over schrijven in de breedste zin van het woord.
Ik bezondig mij ook wel eens aan een kletspraatje of grapje tussendoor, maar ik zou het jammer vinden als het geouwehoer de overhand krijgt. Er zijn genoeg fora waar je oeverloos kan keuvelen over allerlei onderwerpen, van bruidsmode tot broodbeleg. Maar er zijn maar weinig goede schrijfsites.

quote Zjors:
Daarom had ik het topic babbeldebabbel in het cafe maar geopend, hoef ik daar niet meer naar te kijken en niet meer heen te gaan. Hoop dat mensen de discipline nemen om dat soort gesprekken daar te voeren. Ga ik er met een boog omheen.

DANK!!!!!!!!!!!! goed verwoord!

groet Carla

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

carla wrote:

T.a.v. de discussie beginnende schrijvers apart ja of nee; nee! Wat ik wel wél prettig zou vinden is als nieuwkomers hun enorme enthousiasme even iets beteugelen.

Ik ben ook een nieuweling en zo'n opmerking is voor mij persoonlijk niet leuk om te lezen en maakt dat ik me hier niet thuis voel.
Het is als nieuweling heel lastig schrijven op een forum waar een grote groep is die elkaar al goed kent. Als nieuweling mis je de subtiele grappen, weet je niet welke ongeschreven regels er zijn, weet je niet wat de 'general consensus' is over bepaalde zaken etc.
En als je dan ook nog te horen krijgt dat je moet dimmen, tja. Dat nodigt niet uit.

carla wrote:

Ik kan me herinneren hoe blij ik was toen ik dit forum ondekte. Het voelde als thuiskomen en wilde me dan ook graag thuis voelen, door aktief mee te doen. Alleen toen was de groep aanzienlijk kleiner en daardoor e.e.a. bij te houden. Als ik nu naar de lijst van nieuwe berichten kijk duizelt het mij. Het is bijna niet bij te houden.

Je hoeft toch niet alles te lezen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt helemaal gelijk Eliza.
Kwebbel lekker mee.
Het is altijd een probleem als je in een forum komt en het lijkt dat de anderen elkaar allemaal goed kennen en een soort van vertrouwde manier van met elkaar omgaan hebben.
Maar gelukkig wijzigt die manier ook steeds door nieuwe mensen die een nieuw soort inbreng hebben.

Dus voel je niet gehinderd om dingen in te brengen.
Af en toe roept er wel iemand: daar hadden we al een topic over. Dan zoeken we dat even erbij.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Je hebt helemaal gelijk Eliza.
Kwebbel lekker mee.
Het is altijd een probleem als je in een forum komt en het lijkt dat de anderen elkaar allemaal goed kennen en een soort van vertrouwde manier van met elkaar omgaan hebben.
Maar gelukkig wijzigt die manier ook steeds door nieuwe mensen die een nieuw soort inbreng hebben.

Dus voel je niet gehinderd om dingen in te brengen.
Af en toe roept er wel iemand: daar hadden we al een topic over. Dan zoeken we dat even erbij.

Ik kan me de reacties van de oldbies in die situatie ook wel voorstellen hoor. Heb je net een beetje een vertrouwensband opgebouwd met de andere leden, komt er zo'n nieuweling meedoen die denkt dat ie ook wat te melden heeft ;)

Een forum is toch net de echte wereld, je moet de mensen die er al zijn aftasten en kijken hoe je er tussenpast. Ik vind dat nog steeds moeilijk. Bij elke community weer, wie heeft welke rol, en welke rol zal ik kunnen vervullen.

Ik ben bang dat ik in mijn enthousiasme iets te hard van stapel ben gelopen hier, mijn excuses.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helemaal niet Wonderer. Je bent gewoon gezellig het cafe binnen gedonderd en op de vrije kruk aan de bar net voor de tap gaan zitten. Zo zag iedereen je meteen bij het bestellen van hun nieuwe drankjes. Puik zo. :lol:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Helemaal niet Wonderer. Je bent gewoon gezellig het cafe binnen gedonderd en op de vrije kruk aan de bar net voor de tap gaan zitten. Zo zag iedereen je meteen bij het bestellen van hun nieuwe drankjes. Puik zo. :lol:

:oops:

Moet er wel bijzeggen dat dat alleen gebeurt als ik me in een groep op mijn gemak voel, dus ja ;) Maar ik ga nu maar even ergens in een donker hoekje zitten en mijn mond dichthouden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Je hebt helemaal gelijk Eliza.
Dus voel je niet gehinderd om dingen in te brengen.
Af en toe roept er wel iemand: daar hadden we al een topic over. Dan zoeken we dat even erbij.

Op higherlevel roepen ze in zo'n geval: "Gebruik de zoekfunctie!"

In elk geval: De hele basale vragen sla ook ik over. Ik heb geen boek uitgegeven, maar wel stukken gepubliceerd en zoals eerder gezegd een goedlopende site gehad waar ik honderden pagina's voor heb geschreven.
Schrijven is niet helemaal niet voor me, al ben ik hier een newbie.

Maar wat ik dus niet snap, is waarom er amper reacties zijn gekomen op mijn vragen mbt cadeauboekjes en de cpnb lijst als er hier allemaal ervaren mensen zitten.
Ik ben ook lid geworden om ervaringen over uitgeverijen te kunnen lezen en zo te weten te komen wie ik beter wel en wie ik beter niet kan benaderen.
En de cpnb lijst zegt veel over de ontwikkelingen in het schrijverslandschap; wat willen mensen lezen, welke boeken worden goed gepromoot etc.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Uhm....misschien weten we niks zinnigs over cadeauboekjes?? Ik in ieder geval niet.

Het ging me meer om de uitgeverijen. Ik had een lijst gepost van uitgeverijen die ook cadeauboekjes uitgeven en gevraagd naar ervaringen met die uitgeverijen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uh, misschien heeft dan ook niemand op dit forum ervaringen met zulke uitgeverijen???? Ik heb een beetje het gevoel, dat op dit forum voornamelijk hobbyschrijvers zitten. Daarnaast zijn er ook mensen die heel serieus schrijven met als bedoeling te gaan publiceren. (o.a. columnschrijvers, webloggers, korte verhalenschrijvers en romanschrijvers). Misschien ben jij met je 'cadeauboekje' toevallig heel anders?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het ging om: Papillon, Terra, Holkema Warendorf, Palet, Elysee .
Ze geven ook romans uit en daarom dacht ik dat iemand wel ervaring met ze zou hebben.

Maar dat ik toevallig anders ben. Ja, dat herken ik wel weer :wink:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mij persoonlijk maakt het niet uit of iemand newby is of een oud gediende. Ik vind het alleen erg irritant steeds dezelfde vragen te lezen. Ik gaf al toe dat dat onvermijdelijk is omdat in het bos inderdaad de bomen 'bij stel een vraag' niet meer zichtbaar zijn. Het stellen van reeds gestelde vragen gebeurt ook wel door de oudjes en dat vind ik ook irri.

Dus is er 1 wens van beide partijen: Om het maar even bij bossen, bomen en kappen enzo te houden...
Een duidelijke boomstructuur waarbij snel de juiste rubriek kan worden gevonden dmv sub fora.

Dus we zouden hier alvast kunnen gaan inventariseren welke rubrieken we zouden willen onderscheiden.
Dit is wat ik zo snel even uit deze topic bij elkaar vis. Meer ideeen?

hoofdforum stel een vraag
---subforum uitgeven
----------subsubforum-POD
----------subsubforum-uitgeverijen
----------subsubforum-hoe geef je een boek uit
----------subsubforum-contracten
----------subsubforum-beoordelingsburos
---subforum-spelling, stijl en grammatica
---subforum-wat maakt een boek slecht, wanneer is een boek af
---subforum-personages
---subforum-beoordeel fragmenten. Max zoveel tekens.
---subforum-opmaak, computer en internet dingen
---subforum-opleidingen

hoofdforum schrijfgroep

hoofdforum oproep
---subforum-illustrators
---subforum-schrijfbegeleiders
---subforum-gezocht/aangeboden schrijvers, columnisten etc
---subforum-proef/testlezers
---subforum-leuke evenementen
---subforum-vertalen

hoofdforum boekpresentatie (af en niet af is niet duidelijk vind ik zelf. Je kunt 10 boeken af hebben, maar uitgegeven en niet uitgegeven vind ik achteraf gezien een betere scheiding.) DUS:
---subforum-reeds uitgegeven boeken
---subforum-nog niet uitgegeven boeken

hoofdforum kinderboeken
---subforum-avi
---subforum-etc etc etc

hoofdforum schrijverscafé
---subforum voorstellen (m.i. ontkom je daar niet aan)
---subforum leescirkel
---subforum babbel de babbel
---subforum verjaardagskalender
---subforum hoe, hoeveel, waar, onder welke omstandigheden schrijf je
---subforum chatten
---subforum inspiratie
---subforum reclame voor je eigen site

hoofdforum schrijfwedstrijden
---subforum poesie
---subforum verhalen

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik loop weer behoorlijk achter merk ik.

Jouw indeling ziet er overzichtelijk uit Roos! Het zou zeker een verbetering zijn als er wat meer subfora zouden zijn.

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat de ´beginnende´en ´gevorderde´ schrijvers niet van elkaar gescheiden zouden moeten worden. Ik denk namelijk dat het leren van elkaar een wisselwerking is. Een gevorderde kan door een beginner net zo goed aan het denken worden gezet als andersom. Juist doordat bepaalde vragen gesteld worden en er discussies ontstaan.
De irritatie over steeds terugkerende onderwerpen is begrijpelijk. Maar hoe dat opgelost kan worden? Geen idee. Het is, zelfs via de zoekfunctie, lastig om bepaalde onderwerpen die al op het forum staan boven water te krijgen.

Wat betreft de financiele bijdrage. Daar heb ook ik geen bezwaar tegen.
Zolang ik mijn ribben maar mag houden.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos, maak jij dit zo maar uit de losse pols? Of heb jij
organisatietalent :?: :roll: :roll:

Het zou mooi zijn als het zo ingedeeld zou kunnen worden.
En beginners (zoals ik) willen er ook gewoon tussen blijven zodat
ze iets van de gevorderden kunnen opsteken. En andersom natuurlijk!! :oops:

groet, enn@

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi mensen, nee niet uit de losse pols, maar uit de samenstelling van jullie berichten en het forum bestuderen en omdat ik zelf ook beheerder ben van een ander forum waar we ons aan hetzelfde probleem stoorden.

Maar ik ben ongetwijfeld dingen vergeten die jullie nog even moeten noemen en het is nog maar de vraag of Dries en Louis dit ook zo willen. Maar als iedereen het handig vindt...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eliza (en anderen),

Allereerst: Elke nieuwkomer is voor mij van HARTE WELKOM! Ik kan van iedereen leren en heel misschien steekt een ander iets van mij op.

Ik zeg ook niet dat de nieuwkomer niets mag zeggen, wat ik voorstelde was een extra welkomsplek waar de nieuwkomers de meestgestelde basisvragen kunnen vinden (en op reageren) zonder eerst de hele bibliotheek door te moeten.

Heb ik het zo beter verwoord? Hope so!

groet Carla

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

carla wrote:
Eliza (en anderen),

Allereerst: Elke nieuwkomer is voor mij van HARTE WELKOM! Ik kan van iedereen leren en heel misschien steekt een ander iets van mij op.

Ik zeg ook niet dat de nieuwkomer niets mag zeggen, wat ik voorstelde was een extra welkomsplek waar de nieuwkomers de meestgestelde basisvragen kunnen vinden (en op reageren) zonder eerst de hele bibliotheek door te moeten.

Heb ik het zo beter verwoord? Hope so!

groet Carla

Wat mij toch ook wel enigzins dwarzat/dwarzit, is dat ik merk dat sommige oudgedienden ervan uitgaan dat nieuwkomers op het forum ook beginnende schrijvers zijn.

Bij een forum als higherlevel hebben ze een karma systeem. Geef je een antwoord dat gewaardeerd wordt, kun je een punt krijgen. Vinden mensen je antwoord waardeloos, dan verlies je punten.
Hoewel ik het een afschuwelijk systeem vind, geeft het wel duidelijk aan wie de mensen met ervaring zijn en wie niet.
Hier krijgt men punten op basis van het aantal berichten. Theoretisch gezien kan iemand meubelstuk zijn zonder ooit een letter op papier te hebben gezet en kan een newbie al 10 boeken hebben uitgegeven.

Verder: Dat sommige meubelstukken er moe van worden om dezelfde vragen te lezen, snap ik. Daarom had ik al eerder gezegd dat een faq een goed idee zou zijn. Al wil ik de kanttekening maken dat tijden en mensen veranderen en een oude vraag, nieuwe antwoorden kan oproepen.
Daarnaast vraag ik me af of het altijd de newbies zijn die weer met die dezelfde vragen komen. Volgens mij willen meubelstukken ook wel eens in herhaling vallen. :wink:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je moet niet het idee hebben dat een meubelstuk al lang op de site is.
Ik zelf ben hier vanaf Oktober en ook meubelstuk, dus ik ben hier nog niet echt lang. En ik ben een beginnende schrijvster, dus zegt het woord meubelstuk niets over de ervaring van het het schrijven.