Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe Schrijven Online (nu met voorstel forumindeling)

Beste salonbezoekers van Schrijven Online,

Uitgever en redactie van deze site broeden al enige tijd op verbetering en uitbreiding van de mogelijkheden. Deels is dit uit technische overwegingen (het huidige Content Management Systeem voldoet niet meer), deels inhoudelijk (meer en betere mogelijkheden om schrijvers te ondersteunen), maar ook zakelijk: de huidige site werd opgericht door stichting Schrijven, maar die stichting gaat op in Kunstfactor en zal minder voor particuliere schrijvers gaan doen. De utigever van Schrijven Magazine en personen als ondergetekene zullen een grotere rol gaan spelen in het geheel.

Kortom: we zijn van plan over enkele maanden een nieuwe site te laten verrijzen. Veel zal bij het oude blijven (ook deze salon blijft gehandhaafd), maar er zullen ook nieuwe mogelijkheden komen.

* De salon zal worden geïntegreerd met de rest van de site. Meer verwijzingen naar delen van de site die over specificieke onderwerpen gaan. Als er nu wordt gediscussieerd over schrijfwedstrijden kunnen we meteen automatisch een overzicht laten zien van deze wedstrijden en een link laten zien naar tips over wedstrijddeelname.

* We willen de salon ook beter indelen en overzichtelijker maken, met verschillende onderwerpsgebieden.

* Ook willen we weblogs integreren in het geheel: abonnees kunnen een schrijfweblog aanmaken, waarvan de samenvatting (kinderboeken schrijven, columns, uitgevers zoeken) weer op de homepage of op belangrijke andere pagina's kunnen verschijnen. Zo vormen we een gemeenschap van schrijvers voor schrijvers.

* Verder proberen we de gezamenlijke schrijfdocenten van Nederland (en andere professionals) ook een plek te geven op de site, om met hen - en anderen - bijvoorbeeld laagdrempelige online workshops en cursussen aan te bieden.

* Ook willen we graag gezamenlijke schrijfprojecten starten, bijvoorbeeld in een wikipedia-achtige omgeving.

* De oude functionaliteit blijft gratis, maar om ook van de nieuwe functies gebruik te kunnen maken, zal abonnementsgeld worden gevraagd. Niet veel (zeker geen tientallen euro's, eerder iets beneden de € 5,- per jaar). Het zal moeten, om deze site in de lucht te houden en het geheel verder uit te kunnen breiden.

Graag hoor ik van jullie verdere suggesties, ideeën en voorstellen. Wat zouden jullie graag zien op deze site? Grijp je kans!

Alle dank,

Louis Stiller
hoofdredacteur Schrijven Online/Schrijven Magazine

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ppffff, daar ga ik eens even goed over denken.

Klinkt alvast goed tot zover.

Alleen die overstap naar de 'tweede lijn' die jullie blijkbaar gaan maken (geen individuen rechtstreeks meer ondersteunen) zint me uiteraard niet. Maar dat is altijd zo als je vreest iets kwijt te raken wat bevalt. Ik denk dat de 'eerste lijn' gewoon nog zeer slecht georganiseerd is in Nederland. Hele gebieden moeten het doen zonder cursussen en stimulerende initiatieven. Dat gat vult deze site en dit forum voor een deel.

De opzet naar de nieuwe site klinkt goed. En ja, dat je daar iets voor betaalt vind ik logisch. Dat heb ik elders ook wel. Voor niets gaat de zon op. Als het maar bereikbaar blijft voor iedereen kwa bedrag.

Ik wil graag meedenken. Je weet al waar ik het eerst over ga zeuren he: de aandacht voor het 'kinderwerk'.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Zjors,

Het is niet zo dat 'wij' (Schrijven Magazine, ikzelf etc..) de eerstelijns niet meer gaan doen, dat is alleen de stichting. Maar je hebt gelijk - er is nog erg veel te doen op dit gebied. Kijk alleen maar naar plekken als Zeeland en Drenthe: daar kun je nauwelijks een schrijfcursus of -begeleiding krijgen. Er valt nog veel te doen!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Stichting Schrijven is door een fusie opgegaan in Kunstfactor (samen met dans, muziek, beeldend en theater). Dat was een wens van het ministerie van OC&W en dat is de belangrijkste financier van Stichting Schrijven. Een andere wens van het ministerie was de activiteiten te verschuiven van de eerste lijn naar de tweede lijn.

Schrijven Online staat sinds een jaar bijna helemaal los van stichting Schrijven. De overstap van eerste naar tweede lijn heeft dus geen invloed op deze site. Schrijven Online is en blijft een community voor schrijvers.

No worries!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

De eerste lijn is ondersteuning direct aan schrijvers. De tweede lijn is ondersteuning aan instellingen en personen die met schrijvers werken. Bijvoorbeeld cursusinstellingen, uitgevers of manuscriptbeoordelingsbureaus.

Maar nu weer terug naar jullie wensen. Daar zijn we erg benieuwd naar.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Ik dacht dat alles, inclusief het blad en Louis en alle anderen naar de Kunstfactor over zouden gaan.

Dus Stichting Schrijven gaat naar Kunstfactor en de site is van de stichting dus wordt ook daarvan. En het blad Schrijven staat op zijn eigen pootjes en blijft dat ook?

Ik geloof dat ik de scheiding nog niet helemaal helder heb.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onder tweede lijn vallen dus ook de uitgevers? Het zou handig zijn als daar ook iets meer (laagdrempelig) contact mee zou zijn. Schrijvers zoeken nou eenmaal uitgevers en uitgevers zoeken schrijvers, maar beiden zien soms door de bomen het bos niet meer :D .

Er zou zelfs een commercieel hoekje 'aangeboden' kunnen komen waar mensen hun diensten aanbieden, bijv. redacteuren die freelance aan boeken willen sleutelen (ook voor eigenbeheer). Dat is toch weer iets anders als een manuscriptenbeoordelingsbureau, illustratoren, websiteschrijvers, etc.etc. en natuurlijk een topic 'gevraagd', waar bedrijven, mensen, uitgeverijen, verenigingen etc. schrijvers zoeken.

Er zijn vast nog veel meer ideeën... :D

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anne wrote:
Onder tweede lijn vallen dus ook de uitgevers? Het zou handig zijn als daar ook iets meer (laagdrempelig) contact mee zou zijn. Schrijvers zoeken nou eenmaal uitgevers en uitgevers zoeken schrijvers, maar beiden zien soms door de bomen het bos niet meer :D .

Dat lijkt mij een heel goed plan, Anne.

Een ideetje van mij:
Het onderwerp boekpresentatie vind ik een van de leukste onderdelen op deze site. Je ziet daar waar de schrijvers zich daadwerkelijk mee bezig houden. Dat deel zou ik graag willen houden, maar opgesplitst in twee onderdelen.
Een deel waar boeken in staan die af zijn. Waarin de boeken gepresenteerd worden en waarin je het hele leerzame proces rond uitgevers, publiciteit enz. kunt volgen.
Een deel met boeken waar nog hard aan gewerkt wordt. Zodat dat meer een plek wordt waarin je ervaringen kan uitwisselen over alle hobbels die je tegenkomt tijdens het schrijven en elkaar kan helpen en feedback geven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Begrijp ik het goed als ik zeg dat je abbonee van het tijdschrift moet zijn om aan de extra's mee te kunnen doen?

Een bijdrage heb ik geen moeite mee maar een tijdschrift nemen dat gezien de post hier zelden of niet aankomt heb ik wel moeite mee.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat staat er toch niet. Je wordt abonnee van de site en betaalt dan die pakweg 5 euro per jaar. Zo lees ik het. Zoals je ook van een tijdschrift abonnee kunt zijn, kun je ook van een site abonnee zijn. En dan krijg je elk jaar een berichtje dat je jaar om is en of je even op het knopje: 'ik betaal' wilt drukken en dan ben je weer een paar euro armer en een jaar gered.

Hehe, ik begin het eindelijk te snappen.

Stichting Schrijven gaat verkassen naar die Kunstbende, maar het tijdschrift Schrijven niet en deze site ook niet en Louis ook niet. Maar Louis en Dries werk(t)en toch bij Stichting Schrijven?

Maar goed. Het tijdschrift en de site en Louis blijven dus van 'ons schrijvers' begrijp ik nu en we gaan daar wel wat voor betalen. Daarvoor krijgen we dan een mooiere/betere site met meer mogelijkheden.
Snap ik het zo goed?

Dan kan ik nu eindelijk eens gaan denken wat ik op de site en het forum zou willen.

Uhm...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het geen enkel probleem om éénmalig per jaar een kleine bijdrage te leveren aan een schrijfplek en 'get-together' waar ik me goed voel, maar dan hoop ik wel dat het daarbij blijft en de kosten niet systematisch de hoogte in gaan. Verder vind ik het idee om het forum te vernieuwen reuzeinteressant.

1 vraagje rest me nog en ik denk dat anderen daar ook wel vragen rond hebben :

Hoe zit het met een plekkie zoals 'zinniger zinnen'?

Weblogs zijn aparte delen. Handig is om verhalen, vertellingen of columns en gedichten te kunnen samenbrengen en te laten beoordelen op een gemeenschapsplaats.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

louiss wrote:
er is nog erg veel te doen op dit gebied. Kijk alleen maar naar plekken als Zeeland en Drenthe: daar kun je nauwelijks een schrijfcursus of -begeleiding krijgen. Er valt nog veel te doen!

Ik zal er ook goed over gaan nadenken heb al een paar goede suggesties gelezen (klinkt goed).
Het bedrag wat ze dan vragen is ook redelijk.
En zoals Louiss ook zei over Zeeland en Drenthe ivm schrijfcursus of
-begeleiding dat klopt dat valt hier bij ons niet mee.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ellis wrote:
Begrijp ik het goed als ik zeg dat je abbonee van het tijdschrift moet zijn om aan de extra's mee te kunnen doen?

Een bijdrage heb ik geen moeite mee maar een tijdschrift nemen dat gezien de post hier zelden of niet aankomt heb ik wel moeite mee.

Nee, Ellis dat klopt niet, je hoeft geen abonnee op het tijdschrift te zijn om met de extra's mee te kunnen doen. Wel zul je als tijdschriftabonnee natuurlijk korting krijgen op de site. Gr, Louis

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zinnige zinnen staat toch helemaal los kwa site van dit forum? Dat heeft Godje toch ergens gefabriekt en alleen gelinkt aan deze pagina. Of heb ik het mis?

Ik denk dat er een grote behoefte is aan serieus commentaar op je teksten. Nu sluipt het op deze site ook regelmatig erin (via fragmenten) en mensen blijken er veel uit te kunnen leren. Dat vervangt ook voor een deel de basiscursussen die je in veel oorden niet kunt volgen.
Ik zou er wel voor zijn dat als je zo'n plek maakt dat niet iedereen er zomaar alles op kan plaatsen. Ik zie bij andere fora dat mensen soms dingen op het forum zetten waar je ogen pijn van doen en waar zelfs de mildste criticus niets van kan maken, zo slecht en zo vol fouten. Nou zullen er mensen zijn die vinden dat iedereen op zijn/haar eigen niveau moet kunnen leren van dat soort beoordelingen. Het effect is echter dat degenen die iets verder zijn in hun schrijfproces die onderdelen als oninteressant gaan mijden. Dus eerst met de stofkam erdoor en de fouten eruit voor het grootste deel. Dat dwingt de plaatser ook om het durven presenteren als een onderdeel van het schrijfproces te zien. je brengt pas iets naar buiten als je er echt je best voor hebt gedaan. Je verlangt ook van je criticus dat die zijn/haar best doet. Ben je nog niet zover dat je zoiets aan kunt leveren, dan beperk je je tot de fase dat je alles leest op dat onderdeel tot je het ook een beetje in de vingers krijgt.
Dat heeft overigens niks met leeftijd te maken. Ik zie hier mensen van onder de 16 die al hele goede teksten leveren. Het heeft meer te maken met een basis die aanwezig moet zijn.
Zet bijvoorbeeld niet een gedicht op zo'n onderdeel als je nog nooit iets gelezen hebt over gedichten schrijven en er zelf ook nooit een van een ander leest. Zoiets.
Ik heb bij de Leeuwenkuil van Blanco Regel gemerkt dat niet alleen het zelf beoordeeld worden, maar ook het lezen van de reacties op andervrouws teksten heel leerzaam is. Je ziet dan ineens wat je zelf ook fout doet.
Je zou dat volplempen van de site kunnen voorkomen door een soort screening vooraf welke teksten er ter beoordeling worden aangeboden, al is dat minder klantvriendelijk. Je komt om de beurt aan bod.

Zelf zou ik het leuk vinden als je een hoekje op de basissite zou maken waar professionals een beoordeling geven. Zoals nu ook in het blad gebeurt. Ik zou dan wel de professionals afwisselen. Elke maandag vind je bijvoorbeeld een beoordeling (waar bezoekers van de site voor kunnen inzenden). Eerste week een prozatekst, tweede week een gedicht, derde week een kinderverhaal, vierde week een light-verse (ook een ondergeschoven kindje in schrijversland), vijfde week een column. En dan weer opnieuw de cyclus.

Dan wordt uit de inzendingen niet 'de beste' gekozen, maar het stuk waar het meest van te leren is.

Zoiets?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog een idee:

Wedstrijden zijn zeer leerzaam en gewild bij onze bezoekers.
Misschien maandelijks een wedstrijd waar je steeds een ander onderdeel van het schrijven belicht. Dat blijft bezoekers trekken.
Bijvoorbeeld:
- januari: je toont op de site een foto van een oude rimpelige man. opdracht: maak een beschrijving van een A-viertje of een gedicht waardoor je de man karakteriseert. Het moet geen droge opsomming zijn, maar een op zichzelf staand prozastukje of gedicht waarbij de lezer na lezing de man denkt te kennen.
- februari: je zet op de site een start van een dialoog. Opdracht: maak de dialoog af in een paar honderd woorden maximaal.

Enz.

Je oefent dan met elkaar steeds een onderdeel van het schrijfproces. De winnaar krijgt eeuwige roem door plaatsing op de site en bovendien een jaar lang gratis gebruik van de site. Eventueel zet je er ter lering een beoordeling bij waarom die inzending zo goed was.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog een idee.

Organiseer inderdaad zoals je al aangaf via de site hulp aan aspirantschrijvers door professionals. Via online-cursussen en dergelijke.
Naast basiscursussen ook dingen voor de gevorderden.

Zelf zou ik dan voor de volgende begeleiding zijn om die toe te voegen:

Mensen kunnen als ze starten met het schrijven van een roman, kinderboek, gedichtenbundel of verhalenbundel een contract afsluiten met een begeleider die speciale kwaliteiten heeft op dat gebied. Die begeleiders zijn (hoe weet ik ook nog niet) gescreend door de mensen achter de site. Er is nu veel huiver merk ik om je geld neer te tellen voor een 'onbekende'.
In dat contract spreek je bijvoorbeeld af: voor een x bedrag mag je vijf keer iets insturen van een bepaalde lengte.
Eerste keer bijvoorbeeld de synopsis en het eerste hoofdstuk, zodat de grootste missers in plotopbouw en stijl er al meteen aan het begin uit worden gehaald.
Tweede keer het herschreven hoofdstuk of een ander hoofdstuk.
Derde en vierde keer een onderdeel van je manuscript waar je mee vastloopt of waar je twijfels over hebt.
Vijfde keer het totale manuscript (tot een bepaalde omvang, is het langer dan betaal je bij).

Ik denk dat door zoiets te regelen mensen veel sneller bij hun doel komen: een publicatie. Ze hoeven dan niet eenzaam door te modderen op een verkeerd ingeslagen weg.

Ook kun je door deze werkwijze de begeleiders bij elkaar brengen die nu allemaal persoonlijk via hun eigen site klanten werven. Je kunt een soort uniforme werkwijze afspreken en de begeleiderskwaliteiten van deze mensen op een hoger plan brengen (via die Kunstbende of zo).

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed nieuws dat jullie gaan uitbreiden!
Mijn tip :o
Maak net als bij higherlevel.nl een faq of begrippenlijst aan bij het begin van elk forumonderdeel.
Verder mis ik een overzicht van allerhande links die met schrijven te maken hebben. In binnen- en buitenland.

Commercieel:
Men zou de uitgegeven boeken van forumleden kunnen promoten.
( ako en bol.com hebben een affiliateprogramma)
Het promoten van schrijfcursussen via de site kan ook voor bijverdiensten zorgen. (NHA, NTI en Studieplan hebben affiliateprogramma's. )

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Nog een idee.

Zelf zou ik dan voor de volgende begeleiding zijn om die toe te voegen:
Mensen kunnen als ze starten met het schrijven van een roman, kinderboek, gedichtenbundel of verhalenbundel een contract afsluiten met een begeleider die speciale kwaliteiten heeft op dat gebied. Die begeleiders zijn (hoe weet ik ook nog niet) gescreend door de mensen achter de site. Er is nu veel huiver merk ik om je geld neer te tellen voor een 'onbekende'.
In dat contract spreek je bijvoorbeeld af: voor een x bedrag mag je vijf keer iets insturen van een bepaalde lengte.
Eerste keer bijvoorbeeld de synopsis en het eerste hoofdstuk, zodat de grootste missers in plotopbouw en stijl er al meteen aan het begin uit worden gehaald.
Tweede keer het herschreven hoofdstuk of een ander hoofdstuk.
Derde en vierde keer een onderdeel van je manuscript waar je mee vastloopt of waar je twijfels over hebt.
Vijfde keer het totale manuscript (tot een bepaalde omvang, is het langer dan betaal je bij).

Ik denk dat door zoiets te regelen mensen veel sneller bij hun doel komen: een publicatie. Ze hoeven dan niet eenzaam door te modderen op een verkeerd ingeslagen weg.

Ook kun je door deze werkwijze de begeleiders bij elkaar brengen die nu allemaal persoonlijk via hun eigen site klanten werven. Je kunt een soort uniforme werkwijze afspreken en de begeleiderskwaliteiten van deze mensen op een hoger plan brengen (via die Kunstbende of zo).

Geweldige plannen. Complex om te organiseren, maar als het eenmaal goed loopt, heb je een prachtig begeleidingstraject. Je zou de trainers ook eerst kunnen trainen.
L.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Denk dat een kleine bijdrage inderdaad goed zou zijn. zo hou je ook spammers tegen of mensen die hier niets te zoeken hebben. Ook neem ik aan dat het dan besloten wordt? Dat alleen lezen ook niet meer kan? Zou voor een hoop mensen ook prettiger zijn geloof ik qua noemen van boektitels/uitgevers etc

Kleine noot, Nu is het allemaal vrijblijvend min of meer. Vragen van de leden of suggesties worden soms ivm weinig beschikbare tijd van Dries 'pas' na een paar weken beantwoord. Hoe zou dat dan zijn?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Ik zou er wel voor zijn dat als je zo'n plek maakt dat niet iedereen er zomaar alles op kan plaatsen.

Nu moet je je eens afvragen waarvoor een website als deze dan staat...

Als zij die het aan het leren zijn er nog niets op mogen plaatsen. En eerst moeten bewijzen (in alle waarschijnlijkheid dan) dat ze er wat van kunnen.
Ofwel moeten ze nog meer betalen. Bovenop de 5 euro dan maar?

En dan plaatsen ze de ervaren schrijvers iets , en kunnen de andere ervaren schrijvers eronder plaatsen hoe formidabel dit toch echt geschreven is...

PS: Is het forum dat Godje startte dan niet deel van Club Schrijven?
Indien niet, dan zal het niet verdwijnen???

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops, je hebt gelijk dat ook beginnende schrijvers een probeersel kwijt moeten kunnen op het forum. Iedereen doet immers z'n best en soms ben je erg in de wolken van je eigen fragment en blijkt het objectief helemaal niet zo goed te zijn. Dat moet je dan te horen kunnen krijgen, anders kom je ook niet verder.
Misschien is het een idee om apart een topic 'probeersels' of 'startteksten' of welke naam je het ook geeft, te openen? Dan mogen leden zonder schroom hierop iets zetten om een eerste oordeel van de anderen te krijgen. Daarmee kan dan gewerkt worden, waarna het eventueel op het andere topic 'boekbesprekingen' kan komen...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat was voor mij als beginneling ook de reden dat ik hier op dit forum ben.
Om te leren en kommentaar te krijgen zowel goede als mindergoede kritieken. Want ik weet dat je er veel voor moet doen maar is het niet zo dat je van je eigen fouten ook veel leert en op die fouten wijzen jullie mij ook. Dus ik hoop echt dat het ook voor beginnende schrijvers blijft.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dus in feite zouden beginnelingen de bestaansreden moeten zijn voor een forum als deze. Maar welke waarde krijgt het dan, in het schrijversmilieu?
Als het gericht wordt op beginners? Zullen ervaren schrijvers dan niet stillaan wegsluipen?

Het wordt wat balanceren denk ik !

En wanneer je een apart topic voor beginners wil oprichten, wie zijn dan eigelijk beginners? Hoe schift je dan de beginners? Een examen? Een proefstuk?

En, pakweg, 1 maand na begin van de nieuwe site?

Oké, nieuwe ! Je wil lid worden? Goed, dat mag, maar eerst wordt je gerangschikt dmv examen. (even voor alle duidelijkheid :ik was sarcastisch bezig :roll: )