Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stationromans?

het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog geweest ben. Ben nog steeds bezig met het verwerken van mijn verhaal. Alleen is het moeilijker dan ik dacht en duurt het ook allemaal veel langer dan gedacht. Onlangs zei een vriend van mij dat ik goed zou zijn in het schrijven van stationromans. Hij zei het lachend maar eigenlijk vind ik dat best wel leuk. Tja , ik ben inderdaad geboeid door de meeste romantische verhalen. Hoe zeemzoetiger , hoe beter. :) Zou ik dat nu doen? Die verhalen lijken ook wel altijd korter en andere uitgeverijen? Wie kent hier iets van?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb eens een mail gestuurd naar de uitgever van de bouquet-reeks en kreeg te horen dat ze geen Nederlandstalig werk uitgaven. Waarom alleen vertaald werk? vraag ik me af. Er zijn genoeg Nederlanders die ook wel zo kunnen schrijven. Het zal wel weer goedkoper zijn.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben dol op lama's! ;) Ik heb een mail gestuurd naar die uitgeverij. Ben benieuwd.
Zal ik ook...? twijfeldetwijfel. Heb jij al wat gehoord? Misschien wat te snel, maar laat je esveepee horen als je reactie hebt?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd, Olijfje. Je hebt al een aardige stapel. Je hoeveelste roman bij Marken is dit?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In hoeveel tijd is dat dan olijfje? En ben je daar vrij in, of werk je met deadlines? Ik heb nog geen reactie terug, kate.s. Als ik wat hoor zal ik het hier melden.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vijf gepubliceerde romans en eentje die nog uitgegeven moet worden (de dierenartsroman). Goed he?
Ja jemig, zeker goed! @ Via: ik wil ook alles weten..., heb dus die uitgever ook maar om info gevraagd...pfff...ik laat wel weten (ook, 3e keer ook) als ik iets hoor okee ?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag pas schrijven als de uitgever je synopsis heeft goedgekeurd. Hoelang je erover doet, maakt volgens mij niet zoveel uit. Er wordt geen deadline gesteld. Ik ben nu ruim een jaar bezig. Het is leuk om te doen en ik leer er echt van. Ik dacht eerst dat ik nooit 23.000 woorden op papier zou kunnen krijgen, maar het gaat me steeds beter af.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Olijfje ( leuke avatarnaam trouwens), kun je dan zo een synopsis naar uitgeverij Marken sturen voordat je contact met hen hebt gehad? Of moet je eerst die mail sturen met verzoek om schrijversinformatie?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In de schrijversinformatie staan de concepten en dan kan je aangeven in welke je geinteresseerd bent. Dan sturen ze je boekjes van de serie om te lezen en dan kan je vragen of je iets kan schrijven voor ze. Zij geven dan aan wat ze nodig hebben. Althans zo gaat het bij mij.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vijf gepubliceerde romans en eentje die nog uitgegeven moet worden (de dierenartsroman). Goed he?
Ja jemig, zeker goed! @ Via: ik wil ook alles weten..., heb dus die uitgever ook maar om info gevraagd...pfff...ik laat wel weten (ook, 3e keer ook) als ik iets hoor okee ?
Ik heb de 'handleiding' vanochtend binnengekregen. Alles staat er duidelijk in uitgelegd. Zojuist heb ik een proeftekst (de eerste acht pagina's van m'n 'thriller'manuscript) verstuurd. Ik ben benieuwd! Ik weet wel dat áls het echt wat gaat worden, dat ik dan onder een zeer ondoorzichtig pseudoniem ga werken! :D

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vijf gepubliceerde romans en eentje die nog uitgegeven moet worden (de dierenartsroman). Goed he?
Ja jemig, zeker goed! @ Via: ik wil ook alles weten..., heb dus die uitgever ook maar om info gevraagd...pfff...ik laat wel weten (ook, 3e keer ook) als ik iets hoor okee ?
Ik heb de 'handleiding' vanochtend binnengekregen. Alles staat er duidelijk in uitgelegd. Zojuist heb ik een proeftekst (de eerste acht pagina's van m'n 'thriller'manuscript) verstuurd. Ik ben benieuwd! Ik weet wel dat áls het echt wat gaat worden, dat ik dan onder een zeer ondoorzichtig pseudoniem ga werken! :D
Jahaha, schuilnamen! :ninja: Heb inmiddels ook de handleiding binnen. Wat ik alleen niet meteen begrijp is of je een tekst moet opsturen die al in hun series past of eigen tekst, soort romannerig verhaal. Ik vind het hele concept wel lijken op dat van Patz. Maar wie weet is het best leuk. Ik las dat Nieuw Amsterdam ook al stopt met kinderboeken uitgeven, en nu ja, je moet toch wat, niet? dank je voor je bericht. :nod:

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een eigen tekst opgestuurd en erbij gezet dat het van mijn (thriller)manuscript is. Het is misschien niet precies het soort tekst dat in hun serie zou passen, maar het is wel mijn schrijfstijl. En in het deel wat ik op heb gestuurd staat wat actie, beschrijvingen en een aantal dialogen. Ik denk dat ze voornamelijk willen zien dát je kunt schrijven. En dan moet je een paar van die boekjes gaan lezen, zodat je de stijl leert kennen. Verder begrijp ik eruit dat het verhaal voornamelijk heel erg belangrijk is, dat je een goede synopsis hebt verzonnen voordat je gaat schrijven. En die moeten zij dan ook eerst goedkeuren.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu met mijn 8e verhaal voor hun bezig en het bevalt mij erg goed. Ik schrijf gewoon onder mijn eigen naam (Nathalie Emanuels) Had eerst ook aan een pseudoniem gedacht maar besloot het niet te doen, omdat ik dacht hoe meer mijn naam ergens staat hoe bekender het wordt voor als mijn 2e boek uit komt. Nu zei iemand laatst tegen mij dat het misschien niet zo handig is voor mijn literaire carriere. ???? @Via De karakters staan vast, daar mag je niet van afwijken. Dus je synopsis wordt daar om heen geschreven.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, dat is duidelijk, Cyd. Ik neem aan dat je ook een uitgebreide beschrijving van de karakters krijgt als ze het stukje proeftekst wordt goedgekeurd? Dat is niet zo handig is voor je literaire carriere om je eigen naam te gebruiken weet ik niet, misschien dat minder snel serieus genomen wordt door andere uitgeverijen? Maar goed, jij hebt al een boek bij een 'serieuze' uitgeverij op je naam staan, dus wat betreft lijkt het me niet nadelig. Je bent wel heel productief, zie ik nu. Elke maand een romannetje? En olijfje gaat ook al zo snel. :eek:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad heeft elke serie een aantal karakters die helemaal vast staan. Als je aangeeft waar je voor wil schrijven krijg je dat opgestuurd. Wanneer zij wat nodig hebben, dan schrijf je een synopis en als die is goed gekeurd kan je aan de gang. Wat ik prettig vind is dat er geen druk achter zit. Zij geven bijvoorbeeld geen opdracht. Als je wat wil schrijven mail je gewoon of ze wat nodig hebben. Aan de andere kant is het ook wel jammer want ik zou er wel 3 per maand willen schrijven :)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat vroeg ik me dus inderdaad af, of je er twee of drie per maand zou kunnen schrijven als je dat zou willen. Maar je moet dus min of meer afwachten of zij wat nodig hebben. Ze zullen wel schrijvers genoeg hebben (ik las ergens vijftig!) Mag je je ook voor meerdere series opgeven? En hoe lang duurde het bij jou voor je een reactie kreeg op je proeftekst? Ik zit nou te twijfelen of het wel genoeg in hun straatje is wat ik op heb gestuurd...

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan je inderdaad voor meerdere series op geven. Ik schrijf voor drie. Kinderafdeling, Dorpsleven en Campingarts. Ik kreeg vrij snel een reactie op mijn proeftekst. Het gaat er bij hun om dat je kan schrijven. Mijn proeftekst was ook niet in hun straatje, dus daar hoef je je (denk ik) geen zorgen over te maken. Ze zijn trouwens vrij snel met reageren. Je hoeft nooit langer dan een week te wachten.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga ook iets opsturen. :unibrow: en @Via, ik volg je op Twitter, ben @spindingen. Dat wordt nog uren schrijfpret voor de dames van de camping, dierenarts en dokter. Succes. :thumbsup: @ Cyd, goed zeg, al die toegevoegde info! Thnx!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zijn inderdaad snel! Ik kreeg de volgende reactie:
De schrijfstijl in jouw proeftekst wijkt nogal af van die in onze boekjes: tegenwoordige tijd i.p.v. verleden tijd, veel minder dialogen en veel gedachten, weinig actie. Ik raad je aan om eerst een paar boekjes uit onze series te lezen, zodat je een indruk krijgt van wat ik bedoel.
Dus ik ga straks in de supermarkt maar eens kijken of ik een of twee boekjes kan bemachtigen en dan een nieuwe proeftekst schrijven. Misschien kán ik het ook wel helemaal niet, schrijven in die stijl. Maar ik ga wel een poging wagen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zijn stationromans?
Kennen jullie het boekje "Tommie Station"? Beslist geen stationroman, maar een lief kinderboek dat ik in mijn jeugd twee of drie keer uit de bieb heb geleend. Weet niet meer precies wie het heeft geschreven. Imme Dros? Het gaat over een baby die op een station wordt gevonden, en de mensen die hem opvoeden noemen hem Tommie Station.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ olijfje, ik heb jouw laatste Kraamkliniek kunnen bemachtigen. Omdat ik niet @home ben kan ik je geen berichtje sturen en zo technisch onderlegd om mijn mail op te halen ben ik niet. @ Via hopelijk is het een investering in de toekomst!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ olijfje, ik heb jouw laatste Kraamkliniek kunnen bemachtigen. Omdat ik niet @home ben kan ik je geen berichtje sturen en zo technisch onderlegd om mijn mail op te halen ben ik niet. @ Via hopelijk is het een investering in de toekomst!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een nieuwe speler op de markt: http://www.pamac.nl/dorpsplein.htm De auteurshandleiding lijkt een regelrechte kopie van die 'andere', met als uitzondering dat je naar hen sowieso een verhaal op mag sturen, zonder eerst een synopsis voor te leggen, en ook de verdiensten zijn anders:
Na ontvangst van het ondertekende contract betalen wij u binnen twee weken een vaste vergoeding van € 150. Vervolgens ontvangt u over elk verkocht exemplaar een royalty van 7,5%. De royalty wordt berekend over de verkoopprijs minus 6% btw en wordt elk kwartaal aan u uitbetaald.
Als ik zo even gauw ga zitten te rekenen, dan zouden er wel 4000 van die boekjes verkocht moeten worden (uitgaande van een verkoopprijs van iets meer dan 2 euro), wil je aan hetzelfde bedrag komen als wat Marken biedt.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de kat van huis is ........ zo heet mijn allereerste dierenartsromannetje. Vanaf 18 mei te koop. Ik ben benieuwd hoe deze nieuwe reeks aanslaat. Ik ga binnenkort een nieuw verhaal voor deze serie schrijven. Deze reeks pas zo goed bij mij? @ via en kate.s: hoe vergaat het jullie?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan, olijfje! En snel ook. Bij mij ligt het stil, ik wil eerst mijn 'eigen' manuscript helemaal afronden. De laatste tijd heb ik zoveel dingen door elkaar heen gedaan dat ik niets meer afmaakte. En dat is ook niet de bedoeling.