Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stationromans?

het is al een hele tijd geleden dat ik hier nog geweest ben. Ben nog steeds bezig met het verwerken van mijn verhaal. Alleen is het moeilijker dan ik dacht en duurt het ook allemaal veel langer dan gedacht. Onlangs zei een vriend van mij dat ik goed zou zijn in het schrijven van stationromans. Hij zei het lachend maar eigenlijk vind ik dat best wel leuk. Tja , ik ben inderdaad geboeid door de meeste romantische verhalen. Hoe zeemzoetiger , hoe beter. :) Zou ik dat nu doen? Die verhalen lijken ook wel altijd korter en andere uitgeverijen? Wie kent hier iets van?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niki, heb jij eigenlijk die boekjes al thuisgestuurd gekregen? Wat ze hadden mij dat toegezegd, maar ik heb ze nog steeds niet gekregen :(

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de Handleiding voor schrijvers vandaag aangevraagd :) Ben benieuwd. Het klinkt wel interessant om te doen op zich.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lig in de winkel. Niet als een boos kind dat snoep wil. Nee, mijn eerste streekromannetje ligt in de schappen van de supermarkten, kiosken en sigarenswinkels. Vanaf heden te koop voor slecht € 2,25. Wees er snel bij.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé! :thumbsup: Geweldig! Hoe heet het? Is het ook in Nederland te koop?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd. Leuk. Leuk. Ik geef mijn moeder en schoonmoeder er één bij hun moederdagcadeautjes.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn verhaal (23.000 woorden) heet 'terug in de tijd'. Het is de favoriet reeks streekroman nr. 113. Jammer dat ik niet samen met Josje in een boekje sta. Er staan namelijk twee verhalen in. Overal in Nederland te koop. Zelfs te bestellen bij AKO. Ik ben aan mijn tweede streekje begonnen en wil ook nog proberen een kraamkliniekverhaal te schrijven. Wie had dit ooit gedacht? Ik niet. Via dit topic ben ik op het idee gekomen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Olijfje, goed gedaan. Hoe ging het schrijven? Viel het mee, tegen? Was het leuk om te doen (vast wel aangezien je er nog eentje gaat doen) en hoeveel tijd kostte het?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het schrijven ging goed. Ik denk dat ik er in totaal ongeveer 40 uur werk aan heb gehad. Aan het schrijven dan. Tussentijds kan er zo een idee in mijn hoofd ontstaan wat prima te gebruiken is. Iemand van het forum heeft het verhaal goed nagekeken op eventuele fouten. Daar ben ik nog steeds erg dankbaar voor. Ik had van de uitgever een paar proefexemplaren ontvangen om te kijken wat precies de bedoeling is. Het viel me op dat er in sommige verhalen steeds van perspectief veranderd wordt. Ik heb mij wel aan de schrijfwetten gehouden zoals ik die geleerd heb op de NTI cursus. Zoals Jommeke en Josje aangeven: zelf bepaal je de kwaliteit. Jij had toch ook interesse?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klopt, ik heb ook de handleiding aangevraagd. Helaas heb ik het te druk om heel veel te doen aan het schrijven momenteel en ben ik opeens opgeschoten met mijn eigen roman. Maar veertig uur is best te doen: misschien dat ik eens een gooi ga doen. Ik laat het je weten!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, nou ja, nu voel ik me wel helemaal een 'slow writer.' Maar eh, knap gedaan, olijfje en van harte gefeliciteerd. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, Olijfje! Schrijf je die verhaaltjes anoniem of staat je (al dan niet echte) naam nog ergens vermeld? Het lijkt mij ook wel leuk om te proberen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke goed Olijfje. Ik heb dit topic het weekend gelezen, gisteren de handleiding aangevraagd en kreeg het vanochtend op de mail. Ik ga het serieus proberen. Past helemaal bij mijn plan om geld te verdienen in mijn pyama. Ik leer elke dag iets nieuws op het forum :nod:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen ben ik met het 2e verhaal bezig voor de schriftromannetjes nadat de eerste is geaccepteerd. Het schrijft een stuk makkelijker dan mijn eigen verhaal en ik kan het ook makkelijker tussendoor doen met kinderen en televisie. Voor mijn eigen verhaal moet iedereen de deur uit of in diepe rust zijn . Een ander voordeel is het houdt me aan het schrijven. Ik ben of met het een bezig of met het ander waardoor het lijkt of het allebei sneller gaat. Kortom ik vind het een goede nevenactiviteit voor mijn verhaal. Dus iedereen bedankt voor de informatie in dit topic!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, Cyd, dat je eerste verhaal geaccepteerd is. Wat voor schriftromannetje heb je geschreven? Een streekroman? Of een deeltje uit een serie (kraamkliniek, dokter...)? Meld je wanneer het in de winkel ligt?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cyd, wat goed dat deze combinatie voor je werkt! Geld verdienen in je pyjama en ook nog eens meer vorderingen maken met je 'eigen' schrijfwerk; ideaal. :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel en dat allemaal dankzij SOL. Het is voor de serie Dorpsleven. Ik weet niet wanneer het uitkomt. Het is gewoon onder mijn eigen naam (Nathalie Emanuels). Ik wilde het eerst onder een pseudoniem doen. Cyd Charisse. Maar ik dacht later dat als mijn eigen naam meer openbaar wordt, het misschien ook helpt met de boekverkoop later. Je weet nooit..

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd Cyd. Nu zijn we collega's. Mijn tweede streekromannetje ligt 12 augustus inde tijdschriftenschappen (Kattengespin). Ik heb nog een kraamkliniekroman in de redigeerfase liggen en deze week begin ik aan mijn derde streekroman. Voor welke series mag jij schrijven?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Olijfje: gefeliciteerd. Leuk. De vorige had ik o.a. met moederdag aan mijn moeder en schoonmoeder gegeven. Ik heb nog geen reactie van hen gehad. Volgens mij bewaren ze het boekje voor de vakantie. @Cyd: wat is eigenlijk het verschil tussen een boekje 'Dorpsleven' en een streekroman? Ik ken die serie 'Dorpsleven' niet. Hoe zou je die verhalen omschrijven?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Olijfje: Dank je wel. Is de redigeerfase bij jou of bij de uitgever? @M: Het verschil is (denk ik) in de karakters en waar het over gaat. Je krijgt namelijk van de uitgever een paar series waar je uit kan kiezen wat je het meest ligt. De eerste keer kreeg ik 3 series waaruit ik Dorpsleven heb gekozen. Het gaat over een klein dorp in Nederland met een aantal vaste karakters en daar bouw je een verhaal om heen. Voor het 2e verhaal hebben ze gevraagd of ik de Kinderafdeling wilde doen. Dat is dus weer een andere serie. Eerlijk gezegd kende ik al die series ook niet. Maar toen ik het aan mijn moeder vertelde en zei dat ik al die boekjes naar Suriname (naar familie) zou sturen want je krijgt 2 van elk verhaal dat je schrijft, zei ze NEE. Zij wil ze hebben want ze houdt van dat soort verhalen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ik wist niet dat het Dorpsleven met vaste karakters is. Dat lijkt me lastig. Leuk dat je moeder zo enthousiast reageert.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Cyd: Weer een nieuwe collega erbij! @Olijfje: rond de 12de ben ik in Nederland, dan scoor ik mooi even jouw streekroman. Jij leest de mijne, ik lees de jouwe! ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dorpsleven gaat over 2 huisartsen in een dorp die van alles meemaken Op de website van Marken staat van de romans een korte beschrijving. @Cyd: Het houd je inderdaad aan het schrijven. Ik heb er ook veel aan gehad. Heb wel altijd onder een pseudo geschreven voor hen omdat ik destijds nog voornamelijk kinderboeken schreef. Het kan er best heftig aan toe gaan in die romannetjes. :eek: Die link met mijn kinderboeken had ik liever niet, maar ik heb alles er nu gewoon bij staan op mijn website. En waarom ook niet. Het is geen literatuur, maar lectuur. Moet ook geschreven, toch? :)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit topic heeft me nieuwschierig gemaakt en ik heb nu ook een instructie opgevraagd. Het lijkt me leuk om te proberen. Echt grappig, ik kan me nog een oude stapel dr Anne Maas romannetjes van vroeger herinneren op de camping. Jeugdsentiment haha.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, leuk, weer een collega erbij. Het is in ieder geval een goede oefening om te blijven schrijven. En als het dan ook nog een leuk verhaal wordt, geniet iedereen ervan. :thumbsup: