Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het lelijkste woord

Omdat ik er niet in geloof in lelijke woorden en op voorzet van Thérèse die vermoedt dat die er toch wel zouden kunnen zijn die lelijke woorden open ik hierbij de speurtocht naar het lelijkste der Nederlandse woorden als dat al zou bestaan Maar vooreerst dienen we te definiëren wat een lelijk woord is. Wat mij betreft is dat een taalkundig verkeerd geschreven, vervoegd of foutief gebruikt woord waardoor weer elk woord in aanmerking komt. Ik ben benieuwd wat jullie over deze kwestie denken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik het me goed herinner was Joop den Uyl de eerste die de g uitsprak in genoemde woorden. Koningin volgens mij niet.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het me goed herinner was Joop den Uyl de eerste die de g uitsprak in genoemde woorden. Koningin volgens mij niet.
Nee, 'Koniggin' (fonetisch) behoort tot het zuidelijke repertoire. Gewoon Maxima zeggen, zijn we daar ook weer vanaf.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, 'Koniggin' (fonetisch) behoort tot het zuidelijke repertoire. Gewoon Maxima zeggen, zijn we daar ook weer vanaf.
Ah. Dan wil ik dit toch even specificeren: ik heb het niet over dialect. Ik heb het over mensen die alleen die G erin gooien uit interessanterigheid. Dit zijn juist vaak mensen uit de Randstad en Midden-Nederland. En pst ... Angus? De juiste spelling is Máxima ;) Er is zelfs een stukje aan gewijd door het genootschap http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/maxima-m

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, wat wil je? Links (anders komt Tja dadelijk verhaal halen) boven de rivieren. Daar vieren ook de loze klappen op de schouders en de kille omarmingen hoogtij, om maar te zwijgen van de mannen die Judaskussen uitwisselen. Die aansluiting met Vlaanderen, bereiden we hier stiekem voor :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo kroket
Ik kom niet meer bij hier hahaha :P
Ik kwam er achteraf ook achter dat het er anders is uitgekomen dan bedoeld. Afijn, mooi meegenomen ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Mirandala]
En pst ... Angus? De juiste spelling is Máxima ;) Er is zelfs een stukje aan gewijd door het genootschap
Mijn echte voornaam moet eigenlijk met 'aa'. Wist m'n vader ook nog niet toen ie aangifte deed :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Volgens mij is het Jawadde, Miranda. Vaders maken wel vaker fouten bij de aangifte van een kind. Mijn man vergat een streepje, de vader van mijn schoonzoon vergat een letter. Klinkt eigenlijk wel vreemd. Aangifte doen, bedoel ik. Net alsof je van te voren zegt dat je je kind alvast aangeeft voor die dingen die hij/zij nog uit gaat halen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Angus]
En pst ... Angus? De juiste spelling is Máxima ;) Er is zelfs een stukje aan gewijd door het genootschap
Mijn echte voornaam moet eigenlijk met 'aa'. Wist m'n vader ook nog niet toen ie aangifte deed :)
Of misschien heeft hij ingezet op de lokale tongval. Maar nu :ontopic: een lelijk woord alstublieft!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hilde, de lokale tongval is iets anders dan dialect. Mijn tongval is Limburgs, maar ik kan geen dialect spreken, dat is een aparte taal. Met eigen grammaticaregels en eigen woorden. Een lelijk woord. Lillilkerd. Denk na: ... ... ... ik kan geen lelijk woord bedenken. :?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt eigenlijk wel vreemd. Aangifte doen, bedoel ik. Net alsof je van te voren zegt dat je je kind alvast aangeeft voor die dingen die hij/zij nog uit gaat halen.
Dan zou ie me voor adoptie hebben opgegeven :) Omdat het ook zo'n lelijk woord is: adoptie. Klinkt koud, vind ik. 'Thuishavenen' vind ik een mooi, maar niet bestaand, alternatief.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"verdienstelijk", dat woord klinkt voor mij altijd denigrerend, hoewel ik niet eens weet of het dat ook per definitie is. Maar eigenlijk vind ik het Nederlands ook gewoon geen mooie taal. En sinds iemand mij erop heeft gewezen dat wij Brabanders alle r'en ongeveer als volgt uitspreken: vaderrrgg, moederrrgg, rrggadarrg etc. vind ik mijn eigen tongval zelfs weer wat lelijker dan die van de meeste Nederlanders.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi. ´Verdienstelijk´. Ik denk te snappen wat je bedoelt. Zoiets als ´naar beste kunnen´. Alsof gezegd wordt dat Bonnie St Claire, ondanks haar overmatige inname van spiritualièn, een dappere poging volbracht om over de witte lijn te lopen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had vroeger wel eens een discussie met mijn ouders over vies eten. 'Dit is vies.' 'Nee, jij vindt het vies. Andere mensen vinden het wel lekker.' 'Oké, dat begrijp ik, maar dit is vies.' Lelijk is een mooi woord.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje wat een topic, ik word er tiepelzinnig van alle Drentse woorden heb ik afgeleerd. Meestal omdat jullie Hollanders er ook wel een aardige vervanging voor hadden gevonden. Maar ik heb me nooit meer tiepelzinnig kunnen voelen sinds mn 18e en ik het ouderlijk huis verliet

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ nienkea: tiepelzinnig, echt zo'n knarsterig woord - maar dat je alle Drentse woorden afgeleerd hebt, vind ik eeuwig zonde. Want lelijk zijn ze niet (naar mijn smaak).

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik word er tiepelzinnig van: nerveus korzelig geirriteerd radeloos KRIEGELIG je kunt het ergens van worden en van iemand ik heb jarenlang gedacht dat slof een nl woord was. Koekjes worden slof. zacht dekt de lading niet Hij wil het geen woord hebben. Ik weet pas sinds een jaar of 2 dat dit geen nl is. Hij wil niet dat je erover praat omdat hij er zich voor schaamt. Hij komt van overver. Je krijgt visite van je buurtje en van overver. Je kunt nog steeds aan mij horen waar ik vandaan kom en dat maakt me niks uit. De uitdrukkingen zorgen voor verwarring. Zo vroeg ik 30 jaar geleden aan mijn buurman: Is de Jan de Boer tussen de middag los. Jan de Boer is een supermarkt keten nu beter bekend als Jumbo, die toen alleen boven Zwolle gevestigd was. Supermarkten waren toen nog tussen de middag gesloten dus ik wilde weten of de supermarkt tussen de middag geopend was. Ik ben in de loop der jaren al die uitdrukkingen kwijt geraakt. Ze zijn er uit gesleten. Maar zo af en toe word ik nog wel eens tiepelzinnig als er iets niet lukt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tiepelzinning ken ik niet. Los dan weer wel en onze Steenwijkse Bernadette neemt vrijwel dagelijks het woord slof in de mond.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hilde :D @ Johan, dan moet onze lieverd haar koekjes maar opeten of mij voor de thee uitnodigen: worden haar koekjes ook niet slof (jammer van die katten)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik word er tiepelzinnig van: nerveus korzelig geirriteerd radeloos KRIEGELIG je kunt het ergens van worden en van iemand ik heb jarenlang gedacht dat slof een nl woord was. Koekjes worden slof. zacht dekt de lading niet Hij wil het geen woord hebben. Ik weet pas sinds een jaar of 2 dat dit geen nl is. Hij wil niet dat je erover praat omdat hij er zich voor schaamt. Hij komt van overver. Je krijgt visite van je buurtje en van overver. Je kunt nog steeds aan mij horen waar ik vandaan kom en dat maakt me niks uit. De uitdrukkingen zorgen voor verwarring. Zo vroeg ik 30 jaar geleden aan mijn buurman: Is de Jan de Boer tussen de middag los. Jan de Boer is een supermarkt keten nu beter bekend als Jumbo, die toen alleen boven Zwolle gevestigd was. Supermarkten waren toen nog tussen de middag gesloten dus ik wilde weten of de supermarkt tussen de middag geopend was. Ik ben in de loop der jaren al die uitdrukkingen kwijt geraakt. Ze zijn er uit gesleten. Maar zo af en toe word ik nog wel eens tiepelzinnig als er iets niet lukt.
Leuk! Dialectuitdrukkingen en -woorden zijn een verrijking voor de standaardtaal. Wat zou de standaardtaal zónder zijn? Een kapstok zonder jassen en petten. Ow... zitten we nu in het topic voor lelijke woorden? :o