Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vraag over proloog

Ik heb iets met prologen. Ik vind ze altijd prachtig om te lezen. Maar mijn vraag is: Schrijf je een proloog vóórdat je begint met een boek, of nadat je hem af hebt. Want ik ben dus bezig met mijn boek en heb al ideeën voor mijn proloog. Ik heb er een goed gevoel bij, maar ben bang dat ik hem vergeet. Ik heb nu de grote lijnen al opgeschreven, maar ik vraag me af of het kwaad kan. Ik ben bang dat ik me er dan teveel op ga richten. Heeft iemand tips? >;]

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In het boek met schrijftheorie waar ik nu in bezig ben, staat dat het een goede oefening is voor de schrijver om eerst de proloog te schrijven. Hierin wordt dan het moment voor het beginincident beschreven. Dit is een goede manier om al voeling te krijgen met de omgeving en de karakters van je verschillende personages, alvorens je het beginincident laat plaatsvinden.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okee, bedankt voor je reactie! Dan schrijf ik dus mijn proloog voluit op. Dan kan ik hem eventueel altijd nog aanpassen als het mij niet helemaal bevalt. >;]

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas als je je hele verhaal hebt geschreven en alle ins en outs weet van iedereen en de verhaallijn goed is en je ook je premisse kent, kan het zijn dat je in de herschrijf bedenkt: mm, dit hoofdstuk is eigenlijk wel zo belangrijk, voor de hele plot, ik maak er een proloog van. Zo is het mij tenminste vergaan.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik schrijf meestal de proloog vooraf. En ja, dat werkt inderdaad zoals je al aangeeft: een goede manier om voeling te krijgen met je personages, en zo voort. Mocht het zijn dat ik later denk dat hij anders moet worden, dan kan dat altijd nog. Ik heb ook wel een keer gehad dat ik er toch voor koos om het boek helemaal geen proloog mee te geven. En toen weer wel, en uiteindelijk toch maar niet. :lol: You're the boss! :nod:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind dat in een proloog vaak al veel wordt weggegeven. Daarom doe ik het niet.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap nooit de functie van een proloog. Waarom is een proloog niet gewoon hoofdstuk 1? Als ik lees heb ik altijd de neiging om de proloog over te slaan en meteen met het verhaal te beginnen. 't Voelt een beetje als een klusje dat nog even moet voor je met het echte verhaal mag beginnen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het helemaal met Iris eens. Ik sla een proloog over. Soms lees ik het nog als het boek uit is.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een proloog, mits goed opgebouwd, kan veel voorpret geven. Een illussie rijker begin je aan het verhaal. Of deze aan het eind is verdwenen, ligt natuurlijk geheel aan de aan de schrijver ;). Soms kom ik wel eens stukjes tegen waarvan ik denk; had het weggelaten. Ook is het leuk om, als je het boek uithebt, de proloog nog eens te lezen. Kijken of het gesuggereerde ook overeenkomt, of dat er 'goedkope' truukjes zijn gebruikt. Heel leerzaam. Groetjesss

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bekende uitgever heeft mij eens gezegd dat bij de meeste beginnende schrijvers de proloog een stuk overbodige tekst is. Destijds voelde ik me meteen aangesproken, dus ik schrapte bijna in paniek mijn proloog. De 'belangrijke' gebeurtenis daarin heb ik in een flashback terug laten komen. Sindsdien raak ik niet meer zo snel onder de indruk wat die uitgever vindt over beginnende schrijvers, maar ik let er wel degelijk op hoe andere schrijvers hun proloog vormgeven. Een proloog is niet waar ik mijn verhaal mee begin, dat is het eerste hoofdstuk. Waar heb je een proloog voor nodig? Je kan toch beter de lezer al met de eerste alinea's van het eerste hoofdstuk uitnodigen te gaan lezen? Een periode uit het verleden beschrijven? Daar bestaan toch flasbacks voor? Dan hoeft de lezer ook niet helemaal terug om te kijken wat er toen ook alweer gebeurde. Alleen in het geval van een terugblik, bijvoorbeeld bij een trilogie zodat je weet wat er in het vorige deel gebeurde. Dan hoef je tenminste niet het deel weer eens helemaal te lezen. Dat is wat mij betreft wel een legitieme reden om een proloog te schrijven. Bijna een noodzaak. ;)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd van een proloog. Bij een goed boek vind ik het een must! Maar dan moet er ook een epiloog aan het einde verschijnen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een proloog is wat mij betreft een scene die niet in het verhaal past, veelal omdat het over andere personen gaat of ver in het verleden speelt. Dan kun je daarna niet vrolijk doorgaan met hoofdstuk twee, dan raakt je lezer in de war. Ik schrijf mijn proloog achteraf, omdat ik dan precies weet wat de lezer moet weten voor hij aan het verhaal begint.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf mijn proloog achteraf, omdat ik dan precies weet wat de lezer moet weten voor hij aan het verhaal begint.
Dan is het dus een epiloog.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu begrijp ik het niet helemaal, Micha. Je zegt dat je een proloog niet als zodanig kan schrijven omdat je dan in hoofdstuk twee ( ik denk dat je bedoelt hoofdstuk 1) als schrijver in de war raakt. Leg eens uit.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, de lezer raakt in de war als hoofdstuk 1 niet aansluit op hoofdstuk 2 en de rest van de hoofdstukken wel op elkaar aansluiten. Als je dat eerste hoofdstuk dan "proloog" noemt, weet de lezer dat het eigenlijke verhaal bij hoofdstuk 1 begint en niet bij hoofdstuk 2. Een proloog is in mijn ogen iets dat buiten het verhaal staat. Het kan inderdaad met flashbacks, maar het hoeft natuurlijk niet per se. Als geen enkele personage weet wat er in de proloog is gebeurd, kun je ook geen flashback gebruiken natuurlijk. Het kan de lezer prikkelen, kijken hoe het eerste stuk verband houdt met de rest van het verhaal, bijvoorbeeld.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar bij een proloog WEET de lezer toch dat het slechts een voorproefje is. Daarna komt hoofdstuk 1. En die proloog staat niet helemaal buiten het verhaal. Hij wordt door die alwetende verteller verteld. En dat mag met een hete, prikkelende peper. Ikzelfs lees zo'n proloog erg graag. Je ruikt de geur van de kroket die je zograag in je mond zou hebben. :D

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een proloog en epiloog achteraf geschreven. Het was de aankomst en het vertrek van de hoofdpersoon dus het sloeg wel aan op de rest van het verhaal. Het heette trouwens geen proloog en epiloog. Het had de naam van de persoon en de andere hoofdstukken waren gewoon 1, 2 enz.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, nooit gedacht zoveel reacties te krijgen! Ik lees ze zodadelijk nog allemaal eens door, maar ik ga mijn proloog toch van tevoren al schrijven. Dan kijk ik achteraf wel of ik er gewoon een hoofdstuk van maak of juist helemaal weglaat. Maar toch interessant om jullie meningen hierover te lezen. Elke mening klopt helemaal en er zitten blijkbaar goede en slechte kanten aan. >;]

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mary Higgins Clarke heeft altijd prachtige prologen en dan blijft het verhaal juist daar steken en moet je het hele boek door voor je daar weer verder kunt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar bij een proloog WEET de lezer toch dat het slechts een voorproefje is. Daarna komt hoofdstuk 1. En die proloog staat niet helemaal buiten het verhaal. Hij wordt door die alwetende verteller verteld. En dat mag met een hete, prikkelende peper. Ikzelfs lees zo'n proloog erg graag. Je ruikt de geur van de kroket die je zograag in je mond zou hebben. :D
Mijn reactie was dan ook op degene die meende dat een proloog net zo goed het eerste hoofdstuk kan zijn, of iets in die geest.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nogmaals terugvallend op de theorie: de proloog onderscheid zich van de hoofdstukken die volgen, omdat het beginincident nog niet heeft plaatsgevonden. Het verhaal is nog niet echt begonnen. Wel trek je de lezer al mee de wereld in waar jij hem graag wilt plaatsen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*is het met Tja eens* Ligt helemaal aan de opbouw van je verhaal. Gebruik je een proloog zoals Micha een proloog gebruikt, dan is ie zeker handig, en extra prikkelend. Wat Gjaia_z in haar eerste post schrijft over de proloog, zou ik alleen gebruiken als ik echt geen ingang tot het verhaal heb.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mary Higgins Clarke heeft altijd prachtige prologen en dan blijft het verhaal juist daar steken en moet je het hele boek door voor je daar weer verder kunt.
Dat vind ik bijvoorbeeld een hele mooie manier om de proloog te gebruiken. :nod: Op Zinniger Zinnen heb ik ooit een heel verhaal gehouden over de functies van een Proloog. Dit was er een van die ik beschreven heb, met als voorbeeld De kwestie Kassandra van Alma Post, een jeugdboek over pesten. Ik heb gezocht, maar kan het op ZZ niet meer vinden. Ik weet alleen nog dat het om een reactie ging op een post van Micha. Hij wilde informatie over 'de proloog'. Ik meen me te herinneren ten tijde van de marathon? Misschien kan hij het zich nog herinneren en het opzoeken?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een proloog kan allerlei kenmerken aannemen. Criteria zijn: kort (zelf vind ik een pagina mooi), maar tegelijkertijd boeiend, informatief, representatief voor wat komen gaat in het eigenlijke verhaal, hoewel het verband niet altijd meteen duidelijk hoeft te zijn. Het hangt er verder een beetje vanaf wat je ermee wilt. Je kunt een deel van je verhaal alvast letterlijk geven. Bijvoorbeeld de climax of een andere centrale scene, waar je dan vervolgens naartoe werkt. De lezers zullen zich afvragen hoe het zover gekomen is en wanneer dat moment zich zal voordoen in het boek. Een voorbeeld is De kwestie Kassandra van Alma Post. Het is een jeugdboek over pesten op school, geschreven vanuit het perspectief van de meelopende pester. De proloog geeft het moment dat Kassandra, het gepeste buitenbeentje in de klas, vastgebonden is en het pesten zo'n omvang dreigt te krijgen dat het echt gevaarlijk wordt. De vraag is dan: Hoe moet dit in vredesnaam aflopen? De vraag in het boek is steeds: Wat gaat de hoofdpersoon doen? Gaat hij eindelijk ingrijpen, zoals een deel van hem wil? Of blijft hij tot het einde toe aan de zijlijn staan, half niet en half wel meedoen? De proloog komt als climax letterlijk terug bijna aan het einde van het boek. Je kunt het een soort van 'gewone' inleiding laten zijn door de gebeurtenissen vooraf samengevat te vertellen. Je kunt zelfs de gebeurtenissen nadien vertellen, je begint dan als het ware met de epiloog en dan van achter naar voren werken in het eigenlijke verhaal. Of gewoon chronologisch natuurlijk. Iets soortgelijks doe ik met mijn marathonverhaal van februari over het meisje in de duinen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Je kunt iets vertellen wat ogenschijnlijk niets met het eigenlijke verhaal van doen heeft. Henning Mankell doet dat bijvoorbeeld in zijn misdaadromans/thrillers vaak door iets te vertellen vanuit een personage uit een ander werelddeel en een andere cultuur, bijvoorbeeld uit Zuid-Afrika, om dan over te stappen op een gepleegde misdaad in een Zweeds stadje, waar hoofdpersoon Wallander politiedetective is. Pas later in het boek wordt dan duidelijk wat het een met het ander te maken heeft. Het is in elk geval een soort verantwoording - niet letterlijk - waarom dit verhaal verteld gaat worden, wat het belang is ervan. De belangrijkste functie is mijns inziens dat de proloog de lezers intrigeert. Ze moeten zo geboeid raken dat ze willen weten wat er aan de hand is. Het is een soort 'amuse gueule' of een 'appetizer', dat de gasten aan tafel voorbereidt op het hoofdgerecht en ervoor zorgt dat ze daar zin in krijgen. Wink Hopelijk kun je hier wat mee?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker weten dat ik hier iets mee kan. Bovendien heb ik nu ook jullie meningen gelezen over een proloog en wat jullie er van denken. Dit vind ik wel interessant. Wel vraag ik me af waarom sommige schrijvers het wel doen en sommigen niet. Allemaal bedankt voor jullie reacties! :)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ha! Thanks Micha. :thumbsup: Nu kan ik het meteen zelf ook bewaren op mijn computer. ;) @ Brooke Waarom doe ik het met prologen? Ik weet het niet, geen speciale reden, ik hou er gewoon van. Het is de slagroom op de chocoladetaart. Eerst een motto, dan de proloog, dan hoofdstuk 1 en dan de rest. Heerlijk. Een epiloog hoeft van mij dan weer niet. Tja... het zal er wel weer op neer komen dat ieder zijn eigen smaak heeft. ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Brooke Sommige schrijvers doen het wel omdat de redacteur het beter vind passen bij het boek. Zo was het in mijn geval. Vandaar dat ik het pas achteraf heb geschreven. Ik vind het zelf heel mooi en heb het nu ook bij mijn 2e boek geschreven.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen proloog. De lezer valt eigenlijk midden in een gebeurtenis. Pas verderop komt er een terugblik op het eigenlijke begin van het verhaal. Zo zijn er denk ik tig manieren om je boek te beginnen.