Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Notebooks voor het schrijven

Kan iemand mij een tip geven bij het aanschaffen van een notebook/laptop. Ik start in Januari aan de opleiding en heb nog geen pc. Ik zou graag een notebook of een laptop willen omdat ik overal wil en kan schrijven. Ik heb echter geen verstand van pc's en zal zeker als ik niet oppas thuis komen met een slechte koop. Ik neem aan dat als je schrijft je veel geheugen moet hebben en als kunstenaar laat ik wel eens iets uit mn handen vallen.. ;-) Heeft iemand er nu 1 waar mee hij of zij erg tevreden is? en zo ja, waar en voor hoeveel etc. Bijvoorbaat dank,

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan je een Acer adviseren. Deze zitten over het algemeen in een iets lagere prijsklasse, maar doen kwalitatief beslist niet onder voor de grote jongens. Voor zo'n 600 euro heb je al een fijne laptop. Welk type enz. het best bij jou past, kan ik natuurlijk niet voor je beslissen. Dat hangt er helemaal van af wat je budget is, wat je ermee wilt doen, etc. Wil je breedbeeld of een gewoon scherm, dat soort dingen. Kijk eens op Kieskeurig of Vergelijk.nl. Daar kun je verschillende producten vergelijken en er staan ook reviews van gebruikers.
Ik neem aan dat als je schrijft je veel geheugen moet hebben
Ik denk dat dat wel meevalt. Mijn boek van 400 pagina's nam nog geen 1 Mb in op de harde schijf.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als iets niet geheugenintensief is dan is het schrijven wel. Je moet er alleen rekening mee houden dat nieuwe computers met Windows Vista worden geleverd en je minimaal 2 GB aan geheugen nodig hebt als je wilt dat dit besturingssysteem fatsoenlijk draait. Zelf heb ik een Acer Laptop van 2,5 jaar oud. Gelukkig geen Vista, maar XP met SP2. Omdat ik met spraakherkennings software werk heb ik wat meer geheugen nodig. Onder meer ook omdat er andere zwardere applicaties op draaien zoals Flash 8 Professional, Dreamweaver 8 ezv. oh ja, en videobewerkings software. Hoe dan ook, als je spraakherkennings software gebruikt moet je wat meer aan geheugen hebben, maar er is geen desktop of laptop op de markt die dat niet aan kan. Voor 699,- heb je bij MM al een fantstische Acer-laptop, die meer kan dan je ooit nodig zal hebben. Maar ja, zeg nooit nooit.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een goedkope Dell, destijds de goedkoopste, en die zou ik niet adviseren. Op zich qua computer nooit problemen maar de accu is waardeloos. Kan maar erg kort zonder stroom en doordat ik dus zo vaak met een stroomkabel moet computeren, is die kabel ook bijzonder brak. Al 2x (kostenloos, dat wel) vervangen door Dell. Maar voor het laptop idee, flexibel en zo, zou ik die dus niet nemen. Qua capaciteit en mogelijkheden voldoet -ie wel prima.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb sinds kort een Acer Aspire en die was met zijn 499,00 euro de goedkoopste bij Dynabite. Hij doet het hartstikke goed. Vista zit volgens mij vol informatie maar nog een beetje wennen. Ik hoefde hier ook helemaal niet lang op te wachten (twee dagen, één dag besteld, de ander al aangekomen!) Maar dat kaartje voor draadloos computeren ... man-o-man. Waarom dát ding nou zolang op zich moet laten wachten??? Maar de laptop is top.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat als je schrijft je veel geheugen moet hebben Dat valt best mee, ik schrijf nu bijna 2 jaar (actief, 1 maand gedwongen gestopt in de zomer) en heb nog geen 2 MB volgeschreven denk ik.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gehoord dat je beter geen Packard Bell kunt kopen. Waarom ga je niet naar diverse aanbieders en vraagt ze de oren van het hoofd? Precies zeggen wat je wilt. Als ik jou was, zou ik trouwens ergens een tweedehandse op de kop proberen te tikken. Als het allemaal nog in de beginfase is, zou ik je niet direct een nieuw instrument aanraden. Eerst maar eens zien of die opleiding bevalt en hoe ver je ermee komt. Bij het grotere werk, als het serieus wordt, kun je altijd nog een nieuwe kopen. Want inderdaad: als je een laptop enkel voor het schrijven nodig hebt, heb je slechts weinig GB's nodig. Op mijn USB-stickje van 0,0 (bij wijze van spreken) kan ik 4 boeken kwijt.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een Acer 530, die erg kort zonder stroom kan. Het kan aan mijn adapter liggen. Maar 10 minuten red ik net zonder stroom. Erg irritant. Dus hij houdt mij aan het lijntje. Veel succes met je aankoop vr. gr. enn@

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gehoord dat je beter geen Packard Bell kunt kopen. Klopt. Wij hadden er één (een normale computer dan) en je kon voor dat ding alleen maar onderdelen van Packard Bell kopen, en die waren vet duur.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn accu gaat tot twee uur en tien minuten of zo ongeveer. Dat geeft hij dan ook netjes aan. Dan moet ik hem aan de lijn leggen (net een hondje.) Zo kan ik in Word. E-mailen moet (zonder dat draadloze netwerk) nog even met een internetkabeltje. Bleh, waarom is dat ding niet langer?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over Acer hoor ik ook nogal vervelende verhalen. Asus is beter. Als hij tegen een stootje moet kunnen, zou ik es bij IBM kijken. Maar je hebt inderdaad amper geheugen nodig als je er alleen op internet en tekstverwerkt, dus je kunt ook prima met een tweedehandsje toe, die zijn veel goedkoper. Marktplaats of zo. Je wil natuurlijk een beetje een kleintje en een lichte, een scherm groter dan 15.4" zou ik niet nemen (ik wil zelf al een tijdje een 13" maar nieuw zijn die krengen niet te betalen). Als je een redelijk budget hebt, kun je ook kijken naar een mac, die zijn licht, sterk en mooi en de 13" versie is niet al te duur, geloof ik. Ik heb zelf al ruim twee jaar een dell (inspiron 6000) waar ik erg tevreden mee ben, hij is alleen wat te log om steeds mee te slepen. Maar de accu gaat nog steeds een uur of vier mee.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een Mac, wonderer, heeft die niet andere programma's, toegespitst op grafisch werken? (Ik bedoel een Apple. Wat is het verschil tussen Apple en Mac?)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor. Een mac kan precies dezelfde dingen. De nieuwe macs kunnen zelfs windows draaien, als de persoon in kwestie per se een windowsprogramma wil draaien. Maar veel software kan op beide systemen draaien. Open Office bijvoorbeeld heeft ook een versie voor de mac.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De beste tip die ik je kan geven, koop een tweede hands macbookje. Aan een G4 met een 800 Mhz processor heb je al genoeg en 512 Mb geheugen is prima te doen. Deze gaan op marktplaats al voor 350 tot 450 euro van de hand. Ze zijn stil, worden niet warm, en de accu gaat als je hem voor schrijven gebruikt makkelijk 4 uurtjes mee voor hij leeg is. Met een 12" scherm is hij niet te groot en zeker niet te zwaar. Ik heb zelf een gewone laptop voor mijn werk, maar ik schrijf alles op mijn macbookje. De accutijd en de stilte zorgt ervoor dat ik hem altijd naast me heb liggen op de slaapkamer. je klapt hem dicht als je hem niet nodig hebt, heb je hem nodig klap je hem open en in twee seconden kan je werken. geen gedoe met geheugen fouten ofzo, wat ik met windows wel aaltijd heb in de slaapstand. en op de mac heb ik gewoon microsoft office. Ik was vroeger ook heel sceptisch over die design apple dingen. maar sinds ik deze 'te leen' kreeg van een vriend ben ik helemaal om. Na een maand heb ik hem van hem gekocht en ik heb er geen moment spijt van gehad :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is het verschil tussen Apple en Mac? Apple is de producent en de Mac is het product. Met elke nieuwe Mac wordt een emulatie pakket geleverd wat het mogelijk maakt XP naast het Mac OS te draaien. Dat is voor degene die bepaalde software die onder Windows XP draait willen blijven gebruiken. Meestal gaat het hier om illegale en dure programma's.Wie de smaak een keer te pakken heeft zal uiteindelijk van het Apple besturingssystem (op dit moment Leopard 10.0 als ik me niet vergis) gebruik maken. Veel meer informatie over goede redenen om op Mac over te stappen vind je op http://www.apple.com/nl/mac/ De nieuwe generatie Mac's zijn uitgerust met Intel Dual Core Processor, waarbij de Mac Pro zelfs over een twee Quadro Core's beschikt. In principe heb je daarme dus een 8 Core machine ter beschikking. Een argument niet over te stappen blijft m.i. de veel hogere prijs. Het blijft gewoon een feit dat je voor de prijs van een MacBook Pro drie tot vier 'normale' Laptops kunt kopen. Wat mij als ex-IT-er en Systeemprogrammeur tegen de borst stoot is het feit dat je niet zelf aan die computers mag sleutelen zonder de garantie te verliezen. Voor de doorsnede gebruiker (niet boos bedoeld) zal dat niet veel uitmaken. Het prettige is wederom dat je alle software die je besteld al kant en klaar geïnstalleerd geleverd krijgt. Je haalt je Mac uit de doos en kunt aan de slag. Wat de accu's van de verschillende Laptops gebruikt: Read the fucking manual! <--- Ook niet boos bedoeld, want ik maak me er ook schuldig aan: Als je via het lichtnet werkt wordt je accu continu opgeladen en ontstaat er, of je het wilt of niet, een memory-effect. De accu zal een keer opgeladen altijd minder lang meegaan. De accu's van Acers hebben er weinig last van, maar ook hier wordt aangeraden de accu te verwijderen als deze niet opgeladen dient te worden. Omdat ik me er niet aan heb gehouden is die accu nu naar 2,5 jaar zover dat ie nog maar drie kwartier stroom levert in plaats van 2 uur. De reden dat ik me er niet aan heb gehouden lag trouwens aan het feit dat de Laptop zonder accu uit balans raakte. als je de accu eruit haalt en het scherm iets te ver naar achteren buigt valt dat ding om. Ja, lach maar, het is echt zo.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tip van Brijner is in deze dus een hele goede! Zelf ben ik alleen altijd zo koppig dat ik het nieuwste van het nieuwste dat op het moment van kopen beschikbaar is wil hebben. :-( Bij mij zou dus alleen een iMac, een Mac Pro of een MacBook Pro aan de orde komen. Maar ik wacht nog even totdat mijn laptop het loodje legt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De nieuwe generatie batterijen/accu's heeft trouwens weinig tot geen last meer van opladen etc. Af en toe een keer leeg laten lopen is genoeg, volgens mij. Die van mij gaat na twee jaar 90% van de tijd aan de kabel in ieder geval nog gewoon vier uur mee.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt zeg voor het gegeven van de goede tips en ervaringen met diverse apparaturen. Voor mij is dit persoonlijk beter om via verwanten informatie te winnen dan op een site voor "computerfreaks". Ik vind dat de gebruiker, in dit geval mensen zoals jij en ik die regelmatig schrijven een laptop beter kunnen beoordelen dan iemand die alle ins en outs weet van een notebook. Die weet ook wel veel maar niet de info die ik zoek. Ik vergelijk het maar met het winnen van informatie over een ex. in mijn geval kan ik wel verstand van mannen hebben maar als ik aan de ex van de ex vraag hoe hij nou werkelijk is dan kom ik veel meer te weten. ;-))) Toch? ( om maar een andere discussie hier aan te snijden voor degene die het leuk vinden om verder te praten dan een notebook... ;-)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen exen, dus daar kan ik niet over meepraten. Ik weet echter wel een en ander over notebooks ;) Weet je al welke je gaat kopen?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een paradigit en dat ding gaat alweer 3 jaar mee geloof ik, hij werkt prima en ik kan niet zonder hem! Handig zo'n laptop. Verder heb ik er niet veel verstand van.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Eens met geen Dell vanwege slechte accu Eens met geen Packard Bell vanwege algehele kwaliteit Eens met XP ipv Vista Als je accutijd heel belangrijk vindt zou ik een MacBook nemen. Is niet goedkoop (€ 1099) maar doet wel bijna 5 uur op een acculading (met wifi en bluetooth aan). Als je alleen thuis schrijft maakt het niet zoveel uit. rietje: Paradigit is een winkelketen ipv een echte fabrikant. Ik neem aan dat ze wisselende aanbieders hebben voor onderdelen van hun laptop.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries: ik weet niet hoe het precies zit, maar ik heb hem via school gekocht een aantal jaar geleden. In Arnhem zit geloof ik een paradigitwinkel. Verder heb ik niet zoveel verstand van laptops.. de mijne doet het goed, al wordt hij wat oud en nu gaat de accu ook niet meer zo lang mee.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neem er een met windows XP... vista is verrot.. met XP zijn ze toch niet meer te krijgen dacht ik? over een week heb ik denk ik een laptop maar mijn vader zegt dat ik 'moet wennen aan vista'... ja dag. ik wil XP. maar hij zegt dat ze die niet meer verkopen. hoe zit dat nou?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee nieuwe laptops hebben standaard Vista.. zo ook de mijne... En mijn Vista is uiteraard al gecrasht.. jeeeeej... zucht! En ik heb op internet al gezien dat er erg veel mensen zijn die precies hetzelfde probleem hebben als ik. Herstelmodule werkt niet. Nu ligt dat dan weer aan de laptop zelf. Maar anyway, Vista is gewoon zwaar vervelend. Ja je went eraan zeggen ze, ik heb mn laptop in maart gekocht en nog kan ik niet lekker overweg met Vista, Al gebruik ik nu XP, omdat mn Vista naar de maan is.. Bij elk dingetje moet je toestemming geven om te openen, hij blokt alles zomaar, rare instellingen, je moet programma's elke keer openen als administrator, omdat ie het anders niet doet, terwijl er maar 1 account op de hele laptop staat.. hee onlogisch allemaal en zwaar irritant.. Doe mij maar XP! Die snap ik helemaal perfect! Geen rare zooi! Deze laptop gaat volgende week ff helemaal geformatteerd worden en dan komt er weer Vista op of XP. Liever XP, maar tot nu toe werkt mn videokaart bijvoorbeeld niet lekker met XP.. en dat is nogal klote, dus dan liever Vista als ik niet alles meer kan met XP..

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laptop zonder OS kopen en zelf Windows (of linux of een andere OS) installeren, dan heb je alle keuze. Of eentje met Vista en dat eraf slopen.