Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Notebooks voor het schrijven

Kan iemand mij een tip geven bij het aanschaffen van een notebook/laptop. Ik start in Januari aan de opleiding en heb nog geen pc. Ik zou graag een notebook of een laptop willen omdat ik overal wil en kan schrijven. Ik heb echter geen verstand van pc's en zal zeker als ik niet oppas thuis komen met een slechte koop. Ik neem aan dat als je schrijft je veel geheugen moet hebben en als kunstenaar laat ik wel eens iets uit mn handen vallen.. ;-) Heeft iemand er nu 1 waar mee hij of zij erg tevreden is? en zo ja, waar en voor hoeveel etc. Bijvoorbaat dank,

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb gewoon een desktop PC, lekker budget :). Maar als ik rijk ben koop ik zo'n gave Appel. Duurt ook nog wel even, dus dan zijn gelijk alle kinderziektes eruit. Weet je tenminste zeker dat ie niet spontaan ontbrand enzo.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Asus schijnt wel goed te zijn, maar geen persoonlijke ervaring. Hjalmar, ik wist niet dat Apple nog kinderziektes had? Wat bedoel je precies?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, Apple zal het wel goed gemaakt hebben, maar er zijn bij technische hoogstandjes altijd dingetjes waar de ontwerper geen rekening mee hield. Of waar hij wel rekening mee hield, maar de fabrikant niet. Dan stoppen ze bijvoorbeeld een net iets goedkoper materiaal in de batterij, wat normaal wel kon, maar niet bij dat innovatieve dunne dingetje. Dit geld vaak alleen voor de eerste serie, en meestal gaat dat ook gewoon goed hoor. En je hebt ook garantie en zo.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ahh, zo ;) Ja, dat kan wel voorkomen, van die dingen waarvan je denkt "Gebruiken jullie zelf geen laptop of zo?!"

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn Dell inspiron 2200 begint het nu echt te begeven. Vorige keer heb ik voornamelijk op de prijs gelet (goedkoop) maar erg blij ben ik door de korte accutijd nooit met de laptop geweest. Nu weer aan het orienteren dus. Ik vind een Macbook erg prijzig, is die het geld echt waard? En begrijp ik goed dat Macbook een andere manier van 'besturen' heeft en een ander soort programma's gebruikt? Kan iemand me vertellen wat dat concreet inhoudt voor tekstverwerken en internetten? Moet ik opnieuw leren pc'en (ik ben niet zo handig daarin)? Kunnen worddocumenten en foto's overgezet worden en zit er op een mac ook een functie 'wijzigingen bijhouden' in het tekstverwerkingsprogramma? Als je op de apple-site kijkt, zie je nog allerlei opties die je erbij kunt kopen: welke zijn echt handig en noodzakelijk?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zal maar eens op die Apple Air stappen :P doei laptop *zwaai-emoticon* Nee, ik hou het toch maar bij mijn laptop van 4 cm dik.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, geanodiseerd aluminium is best sterk, hoor... Beter dan de meeste plastic laptops. Ing, je kunt op de nieuwe apples ook gewoon windows draaien (moet je wel een nieuwe licentie kopen, geloof ik, dus dat kost je wat extra), maar de standaard apple office programma's openen ook word-documenten. Verder kun je zowel Open Office als FireFox voor de mac downloaden, dus als je die al op windows gebruikt, is er weinig anders. Het grootste verschil is dat een apple maar een muisknop heeft en je dus op een andere manier rechts moet klikken, en de menubalk voor elk programma staat bovenaan, ook al is je venstertje kleiner.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die software hoef je niet te kopen hoor, 't zit er gewoon bij en je krijgt automatisch updates. Edit: die software moet je natuurlijk wel kopen. Foutje! Verder geloof ik niet dat die nieuwe Apple kinderziektes heeft. Ze hebben uit oudere producten gewoon het beste samengevoegd, maar dat platter. Ik denk dat je vooral een Apple moet nemen als je gaat voor een mooi uiterlijk (van je laptop dan), en stabiele software. Vooral grafisch ontwerpers maken vaak gebruik van zware software en kiezen dan voor een apple. Ook vanwege de weergave op het scherm. Nog een ander voordeel is dat de Apple laptop erg stil is. Maar misschien hebben andere merken dat tegenwoordig ook, dat weet ik niet. Daar staat tegenover dat er ook een prijskaartje aan hangt. Het is tevens wennen aan die ene muisknop en ik mis een del-toets.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie! Geen del toets? Dat lijkt me raar, die gebruik ik juist enorm vaak. Moet je dan alles met backspace weghalen? En die ene muisknop zal ook wennen zijn, lijkt me. Wonderer: wat bedoel je met 'de menubalk voor elk programma staat bovenaan, ook al is je venstertje kleiner'?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uh... Als je in windows kijkt, zie je de menubalk, met "bestand, bewerk etc" aan de bovenste rand van je venster staan. Als je het venster kleiner maakt, bijvoorbeeld de helft van je scherm, blijft die menubalk bij het venster. Bij Mac OS staat die balk altijd bovenaan, en wisselt de inhoud afhankelijk van welk venster actief is. Ik vind het zelf altijd even wennen, dus ik dacht, ik meld het even ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah zo, ik vat 'm! Ik dub enorm, voor het geld van een mac heb je bijna twee andere... Toshiba lijkt ook niet verkeerd... dubdubdub...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, koop die Toshiba en ga lekker een weekend weg van de rest van het geld. Een apple is erg mooi, maar het gaat uiteindelijk toch om het schrijven zelf. Van een mooie laptop ga je niet beter schrijven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt Esje en geen verkeerd vooruitzicht dat weekendje weg, maar ik heb al een keer eerder geprobeerd te besparen door een goedkope te nemen en dat is achteraf gezien toch een dure. Nooit zonder draadje omdat de accu zo brak is en na anderhalf jaar al moeten vervangen, sjips... dat was niet de bedoeling. Vandaar dat ik zo dubdub, want een mac schijnt dus wel kwaliteit te zijn.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, ik had van mijn werk een Micropoint. Dat merk bestaat niet meer want het bedrijf ging failliet. Ik nam mijn laptop altijd mee achter op de fiets, iets wat helemaal niet goed is. Toch heeft dat ding het lang volgehouden. Toshiba is een goed merk en een Apple kan ook kapot gaan. Maar hij is wel heel lekker stil. Stiller dan fluisterstil. Misschien moet je je door iemand laten uitnodigen voor een leuk weekendje en toch voor een Mac gaan.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ing: Ik heb zeeeeeeer slechte ervaringen met Toshiba! Wij noemen het hier alleen nog Toshi-BAH :( Vreselijk slechte service, in alle opzichten. Twee laptops kaduuk in korte tijd. Het mag toeval zijn dat er hier twee stuk gaan, maar over de slechte service heb ik veel meer mensen gehoord. Mijn huidige Sony Vaio raad ik ook niemand aan. Slechte accu en haperend scherm. Ook hier is het hoog tijd voor de MacBook Pro....

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja....ik heb nu al twee nachten gedroomd dat mijn laptop stuk was. Vannacht was ie zelfs in mijn droom gestolen :paranoid: Ik ga komende week op reis dus heb hem hard nodig; ik krijg er dan ook de kriebels van.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, mijn Acer Aspire doet het hardstikke goed en hij was bij de onlinewinkel Dynabite voor 'maar' 499 euro. Die van de Maxwell, Rietje?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoort erg wisselende ervaringen met de acer, sommigen zweren erbij en anderen verfoeien 'm. Maar dat geldt ook voor toshiba(h) begrijp ik van Jessi. Hoe lang doet -ie het op de accu, Mara?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara: nee niet van maxwell, bij Mycom in Nijmegen. Echt een mooi ding, met geintegreerde webcam etc.. een hp 6720

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel computer gerelateerd, interessante thread toch wel. Laptops zijn tegenwoordig zo'n overgekwalificeerde "doe-het-als". Wat ik mij nu reeds geruime tijd afvraag: bestaat er een soort laptop, louter als tekstvewerker bedoeld? Of zijn we dan aangewezen op oude wrakken waar de batterijen het niet meer van doen? Iemand een idee? (met een infrarood toetsenbord typen op een palm lijkt me ook niet zo handig...) http://www.palmclub.nl/archief/tips/gebruikers/sa…

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangezien multimedia nu helemaal "hot" is, vind je waarschijnlijk heel weinig laptops die alleen voor tekstverwerken geschikt zijn. Je zou een barebone kunnen proberen, die kun je zelf samenstellen uit een stel onderdelen. Als je dan het minste geheugen en de kleinste processor en HDD neemt, kom je denk ik al een eind.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen wil de multifunctionaliteit van de pc in een notebook. Ik ook. Mijn buurman, de filmer, ook. Het enige waar ik niet meer in investeer is troep. Dus geen goedkope prijsvechtende merken. M'n eerste laptop was een Toshiba. Streaming nightmares! Dat ding werd kokend heet en moest ik het om de haverklap uitzetten. Mijn laatste laptop had dit euvel niet, dat was een HP/Compaq. Die draait nu bij m'n schoonzuster. Ik moet nu een nieuwe hebben die ook de gigantische fotofiles aankan die mijn camera genereert (0,8-1,5 Gb) per opname. Het wordt dus vrijwel zeker een Mac.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, maar ik werk op een manier maar door een paar fotografen nog wordt gebruikt. Dat is een tamelijk kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Maar puur digitale foto's missen de "diepgang van het hegatief of diapositief. Enfin, dit is geen fotoforum, maar neem maar van me aan dat ik hele grote files genereer. Ik kan wel met minder maar dan is ook de kwaliteit minder. Als ik de volle 9600 dpi gebruik, worden ze og groter.