Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Notebooks voor het schrijven

Kan iemand mij een tip geven bij het aanschaffen van een notebook/laptop. Ik start in Januari aan de opleiding en heb nog geen pc. Ik zou graag een notebook of een laptop willen omdat ik overal wil en kan schrijven. Ik heb echter geen verstand van pc's en zal zeker als ik niet oppas thuis komen met een slechte koop. Ik neem aan dat als je schrijft je veel geheugen moet hebben en als kunstenaar laat ik wel eens iets uit mn handen vallen.. ;-) Heeft iemand er nu 1 waar mee hij of zij erg tevreden is? en zo ja, waar en voor hoeveel etc. Bijvoorbaat dank,

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een laptop voornamelijk als desktop gebruikt en hem niet overal heen sleept, is het sowieso handiger om een apart beeldscherm en toetsenbord (en muis) te gebruiken. Ergonomisch iets meer verantwoord ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil even melden dat de MSI Wind volgens de laatste berichten erg geschikt is. Hij is wat groter dan de andere mininotes (10" vs 8.9") waardoor er genoeg ruimte is voor een goed keyboard. Dell en Acer zijn ook bezig met goedkope mininotes, maar ik denk, ik meld het vast even ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
D'r zijn inmiddels weer wat nieuwe "netbooks" (laptops met een scherm kleiner dan 10") op de markt, of aangekondigd: -Asus Eee pc 901 -MSI Wind -Acer Aspire One -Dell E en Dell E slim (12.1") En nog wat onbekendere merken. De duurste uit bovenstaand rijtje is de Eee PC en die is 500 dollar. De goedkoopste wordt geloof ik de Dell voor 299. Het is best handig om het een beetje in de gaten te houden. Volgens mij zijn deze dingen best geschikt voor onderweg.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal best een 7" willen hebben, want die past makkelijk in mijn rugtas. Maar ik heb gehoord dat er Linux opstaat, dus geen Windows. Dat betekent dat ik mijn Word er niet op kan installeren. Ik vrees dat ik er dan weinig mee kan doen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt er wel open office op installeren, en dat werkt hetzelfde als word, exporteert ook .doc bestanden. Maar de toetsenborden van de eee pc's (allemaal) schijnen nogal kut te zijn dus daar heb je nog niks aan. 8.9 is meestal maar een heeeeel klein beetje groter.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb sinds vorige week een Apple Macbook van 13" en totnutoe bevalt ie me prima. Kan eindelijk weer eens in de trein schrijven, omdat de batterij 5 a 6 uur mee gaat met Word, heerlijk :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er druppelen inmiddels behoorlijk wat reviews binnen. De MSI wind en de Acer Aspire lijken de lijst aan te voeren, maar beiden hebben ze een kleine batterij. Acer levert grotere batterijen voor een (flinke) meerprijs, MSI niet voor zover ik weet. Binnenkort komt de Dell E uit, ben heel benieuwd.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Acer levert grotere batterijen? Echt waar? Maar passen die dan in elke Acer laptop? Ik heb een Aspire 5310.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, die passen alleen op de Acer Aspire One, voor zover ik weet. Maar je zou sowieso kunnen informeren natuurlijk naar grotere batterijen die wel bij jouw laptop passen. Volgens de officiele prijslijst van acer heb je deze nodig: LC.BTP00.007 Battery Li-ION 8cell 4S2P 4800mAh en die kost 119 euro. Misschien kun je hem ergens goedkoper vinden.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.............................................................Omdat ik met [color=blue]spraakherkennings software werk heb ik wat meer geheugen nodig. Onder meer ook omdat er andere zwardere applicaties op draaien zoals Flash 8 Professional, Dreamweaver 8 ezv. oh ja, en videobewerkings software. Hoe dan ook, als je spraakherkennings software gebruikt moet je wat meer aan geheugen hebben, maar er is geen desktop of laptop op de markt die dat niet aan kan...... .[/color]
Dag , Graag zou ik wat meer willen weten over het gebruik van spraakherkennings software. - Kun je dan gewoon inspreken en komt je tekst dan digitaal bewerkbaar in beeld , zodat corrigeren en afdrukken mogelijk wordt ?? - wat kost deze software en welk merk adviseer je mij. - Kan ik onder de 150 euro al een redelijke software verkrijgen . - Moet ik persé met een PC werken? Ik heb een Mac -Heb je /of andere leden nog tips en adviezen op dit gebeied? Alvast bedankt Edy

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit nu op een eee laptop (niet van mezelf), en als je eenmaal aan die pieptoetsjes gewend bent kan je het prima gebruiken als onderweg-schrijfpc :nod: alleen jammer dat er maar 4 GB ofzo opzit, waarvan minstens de helft gebruikt wordt voor Windows enzo zelf.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
IK heb de reacties een beetje op een rij gezet. Wat zou de eindconclusie kunnen zijn volgens jullie ?? ACER Mijn volgende laptop (ooit) zal geen acer meer zijn! mijn Acer Aspire doet het hardstikke goed en hij was bij de onlinewinkel Dynabite voor 'maar' 499 euro. Acer is inderdaad een laptop waar je meer krijgt voor een mindere prijs Je hoort erg wisselende ervaringen met de acer, sommigen zweren erbij en anderen verfoeien 'm Ik kan je een Acer adviseren. Deze zitten over het algemeen in een iets lagere prijsklasse, maar doen kwalitatief beslist niet onder voor de grote jongens. Voor zo'n 600 euro heb je al een fijne laptop. Zelf heb ik een Acer Laptop van 2,5 jaar oud. Voor 699,- heb je bij MM al een fantstische Acer-laptop Ik heb sinds kort een Acer Aspire en die was met zijn 499,00 euro de goedkoopste bij Dynabite. Hij doet het hartstikke goed. Ik heb een Acer 530, die erg kort zonder stroom kan. Over Acer hoor ik ook nogal vervelende verhalen. Asus is beter. Asus schijnt wel goed te zijn, maar geen persoonlijke ervaring. Mijn Dell inspiron 2200 begint het nu echt te begeven Ik heb zelf een Dell Inspiron 640m notebook - hij is ruim een jaar oud nu en het is verreweg de lekkerste computer die ik ooit heb gahd k vind een Macbook erg prijzig, is die het geld echt waard? Nog een ander voordeel is dat de Apple laptop erg stil is Een apple is erg mooi, maar het gaat uiteindelijk toch om het schrijven zelf. Van een mooie laptop ga je niet beter schrijven. Ook hier is het hoog tijd voor de MacBook Pro... Ik heb een MacBook. Heerlijk, een computer die supersnel opstart en die niet vastloopt Heb ook een mcbook (nu een jaar) en vind het een geweldig ding. Schrijven doe ik op vooral mijn Macbook. een Macbook van mijn lief.... (Maar ja, mijn spraakherkenningssoftware draait alleen op een PC) De beste tip die ik je kan geven, koop een tweede hands macbookje Nadeel van tweedehands laptops kan zijn dat de accu meestal slecht is Ik stel voor dat je een Powerbook G5 19" koopt. Je krijgt hem helemaal geinstalleerd en hij doet wat je wilt dat hij doet. Ing, koop die Toshiba en ga lekker een weekend weg van de rest van het geld. Toshiba is een goed merk en een Apple kan ook kapot gaan. @Ing: Ik heb zeeeeeeer slechte ervaringen met Toshiba! Maar dat geldt ook voor toshiba(h) M'n eerste laptop was een Toshiba. Streaming nightmares! Dat ding werd kokend heet en moest ik het om de haverklap uitzetten. Mijn huidige Sony Vaio raad ik ook niemand aan. Slechte accu en haperend scherm. Wilde eerst een Sony Vajo kopen, maar toch voor de Dell gegaan. Sony werd me afgeraden. Ik heb nu een Sony Vaio. Abslolute afrader. . ik heb een HP gekocht .... mooi ding vind ik Mijn laatste laptop had dit euvel niet, dat was een HP/Compaq. .HP werd me ook heel sterk aanbevolen trouwens. Ik heb een HP pavillion (het nr weet ik niet, maar doet er ook niet toe). De batterij gaat 1.5 uur mee hooguit, dat is niet zo lang, maar ja. Dit hebben meer HP's, Ik heb een Fujitsu Siemens. Nog geen problemen mee (maar heb 'm nog maar sinds zaterdag) Ik heb een goedkope Dell, destijds de goedkoopste, en die zou ik niet adviseren. Op zich qua computer nooit problemen maar de accu is waardeloos. k heb zelf al ruim twee jaar een dell (inspiron 6000) waar ik erg tevreden mee ben, hij is alleen wat te log om steeds mee te slepen. Maar de accu gaat nog steeds een uur of vier mee. Eens met geen Dell vanwege slechte accu Ik heb gehoord dat je beter geen Packard Bell kunt kopen. Ik heb gehoord dat je beter geen Packard Bell kunt kopen. Klopt. Wij hadden er één (een normale computer dan) en je kon voor dat ding alleen maar onderdelen van Packard Bell kopen, en die waren vet duur. Eens met geen Packard Bell vanwege algehele kwaliteit I . Ik heb een paradigit en dat ding gaat alweer 3 jaar mee geloof ik, hij werkt prima en ik kan niet zonder hem! Handig zo'n laptop. In Arnhem zit geloof ik een paradigitwinkel. Verder heb ik niet zoveel verstand van laptops.. de mijne doet het goed, al wordt hij wat oud en nu gaat de accu ook niet meer zo lang mee. t Eens met XP ipv Vista

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb, nee had 12 laptops die ik alle had aangesloten op een stekkerdoos, zodat ik elk hoofdstuk op en andere laptop kon typen,helaas is er toen kortsluiting ontstaan , in hoofdstuk 7 " De verzoening" waardoor er een felle brand ontstond en al mijn laptops zijn uitgebrand. Omdat het mijn eigen schuld was ,krijg ik niets van de verzekering en wil ik er nu een aanschaffen van rond de 500 euro. Het leek me wel duidelijk dat ik al jullie adviezen en ervaringen bij elkaar heb gezet , ook wat betreft merk. Maar alles bij elkaar springt er geen enkele uit ,in de prijsklasse tussen de 400-700 euro De Mac Book heeft duidelijk de voorkeur , maar is behoorlijk duur Ik werk zelf met een Mac OS X computer. Het nadeel hiervan is dat ik altijd Mac software moet aanschaffen, minder download - mogelijkheden heb en de spraakherkenningsoftware werkt alleen op een PC . Niet even wat software overnemen van de vele PC gebruikers om me heen en als ik problemen heb , zijn er weinig mensen die me kunnen helpen. (mac deskundigen) Voordelen: Nooit virussen, de meeste virussen zijn gericht op de PC en een meer stabiele computer in het algemeen. Defragmenteren is nooit nodig en is zelfs een vies woord bij mac-gebruikers. Ook een PC en tegelijk een Mac op 1 internet verbinding vraagt om hulp van een deskundige. Als je een Mac hebt is " www.klokhuis.nl " interessant Maar goed , welke laptop moet ik nu kopen als ik 500 euro hiervoor wil uitgeven , er voornamelijk mee wil schrijven, inclusief Adobe Indesign CS3 en een spraakherkenning software?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben erg tevreden over mijn macbook. Vooral vanwege de lange batterijduur. Maar ik moet zeggen dat ik toch beter typ op een mooie laptop. Ik schrijf ook beter in een nieuw schrijfblok ;) Ik ben niet meer zo weg van HP. De desktops zijn onverwoestbaar en prima, maar de laptops vind ik niet goed. Het touchpad flipt nogal snel, er mankeert redelijk snel wat aan. Als je spraakherkenning wilt, kom je denk ik toch uit bij Windows. Je zegt immers zelf dat dat alleen op een Windowspc draait. Ik heb ervaring met HP, Apple en Acer (mijn vriend heeft er 1). Persoonlijk zou ik toch voor een Acer gaan met jouw eisen en budget of een Toshiba, maar daar heb ik geen ervaring mee verder.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je wil quoten, gebruik dan de juiste tags zodat het allemaal wat duidelijker is. Die dingen zijn er niet voor niets. Ik weet niet wat de systeemeisen voor Indesign zijn, maar als je dat even opzoekt en er iets boven gaat zitten (als ze 1 GB aangeheugen zeggen, doe er dan minstens 512mb bij etc) dan draait verder alles, want ik neem niet aan dat spraakherkenningssoftware meer resources vraagt dan indesign.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je wil quoten, gebruik dan de juiste tags zodat het allemaal wat duidelijker is. Die dingen zijn er niet voor niets.
Micha, ik wilde helemaal niet quoten en het lijkt me ook niet verstandig om al de reacties te "quoten " , wat een verschrikkelijk woord trouwens. Als je citeert mag je trouwens niets veranderen aan andermans tekst en mijn bedoeling was om alleen een kort overzicht te maken van de diverse voorkeuren. (knippen & plakken van de diverse merken inclusief meningen , ongeacht van wie) Ik heb begrepen dat ik vooral moet letten op de werkingstijd van de accu . Acer en HP lijken het meest te voldoen aan de verwachtingen, tenminste Apple niet meegerekend. Is het formaat van het toetsenbord ook niet belangrijk ? Ik kan me voorstellen dat een kleiner toetsenbord , moeilijker typt. zie ook : http://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php?s=&d… Ik ga verder met oriënteren en stel mijn koop uit tot na de vacantie. Prettige vacantie allemaal

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft niert per se op de accutijd te letten. Als dat voor jou niet belangrijk is verder ;) En waarom zou je in een quote van forumleden niets mogen veranderen? Het origineel is toch nog altijd op te zoeken of zie ik dat nu fout?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op dit moment zijn de producten van Apple in de aanbieding een grote winkelketen in Nederland. (Ik wil niet mogelijk verboden reclame maken) Mijn broer wil er een kopen, en ik denk er ook aan, maar ik zou graag meer willen weten over de werkbaarheid en evt. vervanging van de desktop. Ik gebruik mij pc nu voornamelijk voor internet en typen. Dit wil ik gaan doen met de macbook. Kan dit? Graag hoor ik iets van jullie. _o_ Elwin

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Internet en typen, lijkt mij een goede samenvatting van de activiteiten op dit forum (waar ook Mac gebruikers tussen zitten). Daarmee is het antwoord al gegeven...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inmiddels een maand ervaring met mijn ACer Aspire One en het is echt een heerlijk dingetje. Toetsenbord werkt prima, kan er gewoon blind op typen; superhandig voor onderweg; ziet er mooi uit; geen last van virussen en zo vanwege linux. Ben er echt heel blij mee.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Internet en typen, lijkt mij een goede samenvatting van de activiteiten op dit forum (waar ook Mac gebruikers tussen zitten). Daarmee is het antwoord al gegeven...
:lol: Heb je idd gelijk in, is een inkoppertje. @MichaM: Die doet ook nog mee in de strijd, is een stuk goedkoper dan de Mac alleen is niet echt een desktop vervanger denk ik...

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net een macbook gekocht, ooo wat een lekker ding! En zo geruisloos.... heerlijk! (van mijn oude pc kreeg ik hoofdpijn, zo hard floot ie) Vooral handig voor ontwerpprogrammas deze mac, geen gezeur meer met drukkers! Ik vraag me wel af hoe ik die rode puntjes onder mn woorden weg krijg, kan ik dat ergens uitzetten?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MichaM: Die doet ook nog mee in de strijd, is een stuk goedkoper dan de Mac alleen is niet echt een desktop vervanger denk ik...
Als je er een volwassen toetsenbord en beeldscherm aan hangt wel hoor. Zeker als je alleen internet en typt.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Qua merk zijn Acer en HP op zich wel goed :) Fujitsu Siemens is niet zo'n aanrader Ik heb op dit moment zelf een Dell Latitude D830, maar dan via de universiteit met 4 jaar garantie ;) mocht er wat aan mankeren, ben ik er in ieder geval van verzekerd dat ik hem snel weer werkend heb

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben eigenlijk ook een beetje op zoek. Nu heb ik wel een laptop waarop ik kan schrijven, maar er wordt door omstandigheden veel beslag op me gelegd. Nu wil ik weleens op mijn tablet een strip of zo lezen en wat surfen, het schrijven gaat er niet echt mee. Toch zou ik op bed weleens willen kunnen schrijven. Daarvoor zou de laptop wat kleiner mogen zijn, ook omdat ik hem dan mee zou kunnen nemen naar plaatsen waar ik soms een tijdje moet wachten. Ik was al aan het kijken naar een laptop die ook als tablet te gebruiken is en zie er veel voorbij schieten. Er zijn heel scherpe schermen en voor strips (die ik zelf ook teken) is het wel fijn om daarmee ook aan de slag te kunnen. Ik lees ook dingen over een pen waarmee je op je tablet/laptop kan tekenen maar hoe dat precies zit weet ik niet. Het fijnste is om alles in één te hebben, zodat ik niet telkens een stevige laptop mee moet nemen of een (net iets te kleine) tablet waar ik eigenlijk niet lekker mee kan schrijven. Gewoon schrijven op papier doe ik ook weleens maar toch tik ik liever mijn gedachten digitaal. Een lange accuduur is ook wel handig.