Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Online Academie

Wat is je ervaring met de Online Academie? Welke workshops heb je gedaan en/of wil je doen? Hoe maak je een keuze in welke workshop je wilt doen? Voor alle duidelijkheid, hier staat het aanbod http://www.schrijvenonline.org/academie NB "Ontdek je schrijftalent" wordt behandeld in een ander topic

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben net begonnen met de cursus Fantasyverhalen. Heb de eindopdracht nog niet gedaan, maar ik vind het totnutoe een goede cursus (voor zover ik dat kan zeggen na 1 les)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb vorige week mijn allerlaatste slotopdracht ingestuurd... dus ik denk dat ik hem ieder moment terug kan krijgen met feedback. Ik vind het echt jammer dat de cursus is afgelopen, het had van mij nog wel 10 lessen door mogen gaan! En ik ben ook erg benieuwd naar het vervolgadvies. Dit was namelijk mijn eerste 'echte' cursus en het smaakt naar meer :p

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bezig met Korte Verhalen. Heb net les drie ontvangen. Heb er veel aan, vooral voor de opbouw van het verhaal.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oeps, helemaal vergeten te vermelden, ja ;) Ik had het over de fantasycursus. Ben jij er nog mee bezig, of inmiddels ook klaar?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog steeds bezig met de eindopdracht. Daarvoor heb ik iets meer tijd nodig dan voor de andere opdrachten. Maar er zit schot in de zaak. :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
AndreaClimbing schreef:
Nog steeds bezig met de eindopdracht.
Is jouw ervaring met de curus 'fantasy scjhrijven' net zo positief als van die anderen? Na de zomervakantie wil ik ook een of meer cursussen gaan volgen en als fantasyliefhebber is mijn eerste keus niet zo moeilijk. Zeker ben ik daar nog niet van, want misschien is het juist heel goed eens wat heel anders te proberen, bijvoorbeeld die cursus 'ontdek je eigen stijl'. Ik ga nog even dubben! ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jazeker, zie o.a. mijn weblog op deze site :) en dan met name de feedback van de docente. Ik heb er van tevoren ook over gedacht om een cursus als 'ontdek je eigen stijl' te volgen, maar ik schrijf gewoon het liefst fantasy, dus ja, dan moet ik ook maar fantasy gaan schrijven. Hoewel je in een cursus als 'ontdek je schrijfstijl' misschien ook wel vrij bent om fantasy-achtige verhalen in te sturen, maar dat weet ik niet. Ik weet niet hoe specifiek de opdrachten zijn.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft er iemand hier ervaring met de workshop Ontdek je eigen stijl?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar! Ik wil me nl verder ontwikkelen op schrijfgebied, maar de meeste cursusen van de LOI e.d duren minstens 10 maanden en dat kan ik vanaf september niet goed combineren met mijn afstuderen......

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben aan de derde les gedichten schrijven toe. Ondertussen volg ik ook de cursus gedichten schrijven van de LOI, duurt inderdaad ongeveer 10 maanden, en tot mijn verassing een groot gedeelte schrijven! Nu heb ik het schrijven herontdekt. En blijven de gedichten iets liggen. Goede cursus van Yke Schotanus, straks, na de zomer een andere cursus volgen, weet nog niet welke.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is weer een nieuwe cursus: "Personages, confict, perspectief" (als ik de naam goed onthouden heb... sorry, het is nog tamelijk vroeg in de ochtend) Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die zich ingeschreven hebben, wat de ervaringen zullen zijn en in welk genre ze schrijven.
Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen met deze cursus. Daarnaast lijkt me de cursus scènes schrijven erg interessant en relevant voor waar ik zelf mee bezig ben. Ik ben vooral benieuwd of je voor de opdrachten delen van werk kunt insturen waar je al mee bezig bent (bijvoorbeeld scènes die herschreven zijn aan de hand van de theorie van de cursus), of dat het specifieke opdrachten zijn voor nieuw werk. Op zich vind ik het niet zo'n probleem om iets anders te schrijven, maar het liefst besteed ik mijn tijd aan het verhaal waar ik nu mee bezig ben, zodat ik het geleerde direct hierop kan toepassen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben met een cursus bezig(les drie) en erger me aan de stijl, spelfouten en grammaticale fouten in de tekst van de cursus. Hij wordt hier eerder genoemd als een verzorgd uitziende cursus. Ik laat in het midden welke het is. Er is een rare incorrecte verbetering aangebracht in mijn werk en ik wil daar de docent eerst over mailen. Tot nu toe heb ik niets nieuws gehad, alles had ik bij de LOI Schrijven al geleerd.Ik hoopte hier wat dieper op dit speciale gebied in te gaan.Tot nu toe valt het erg tegen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is weer een nieuwe cursus: "Personages, confict, perspectief" (als ik de naam goed onthouden heb... sorry, het is nog tamelijk vroeg in de ochtend) Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die zich ingeschreven hebben, wat de ervaringen zullen zijn en in welk genre ze schrijven.
Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen met deze cursus. Daarnaast lijkt me de cursus scènes schrijven erg interessant en relevant voor waar ik zelf mee bezig ben. Ik ben vooral benieuwd of je voor de opdrachten delen van werk kunt insturen waar je al mee bezig bent (bijvoorbeeld scènes die herschreven zijn aan de hand van de theorie van de cursus), of dat het specifieke opdrachten zijn voor nieuw werk. Op zich vind ik het niet zo'n probleem om iets anders te schrijven, maar het liefst besteed ik mijn tijd aan het verhaal waar ik nu mee bezig ben, zodat ik het geleerde direct hierop kan toepassen.
Ehm... ik denk dat ik per ongeluk op bewerken klikte in plaats van quote, waardoor mijn oorspronkelijke bericht nu verdwenen is en mijn nieuwe bericht tussen de oude staat. Maar goed, zie boven voor mijn vraag :)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe momenteel de AVI-cursus van Zjors. Ben bezig nu in de tweede les. Ziet er goed uit tot nu toe en ze weet goed de dingen uit je eindopdracht te vissen wat beter kan :) Heb er dus helemaal geen spijt van.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga deze zomer ook één van de cursussen volgen, naar alle waarschijnlijkheid kies ik voor Fantasy. Wel een vraagje aan diegenen die deze cursus gedaan hebben: Zijn het oefeningen waarbij je aan de hand van de opdracht iets moet schrijven (en dus ter plekke iets verzint), of kun je het ook toepassen op een verhaal waar je mee bezig bent? En hoe is dat bij de andere cursussen?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scarlet, ik ben nu met die cursus bezig. Voor de eindopdrachten moet je iets schrijven, maar ik doe het zo dat ik een stuk neem uit een verhaal waar ik mee bezig ben en dat dan (wel aangepast) voor de eindopdracht gebruik. Uiteraard moet het wel over fantasy en binnen het kader van de opdracht gaan. Ik weet nog niet of het voor álle eindopdrachten kan, ik ben pas bij les 2. Voor de tussenoefeningen moet je vaak kleine schrijfopdrachten doen. Die doe ik meestal met in mijn achterhoofd het verhaal waar ik mee bezig ben, zodat het in die sfeer blijft. M.a.w.: je kan het zo doen als je wil.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé Judy, bedankt voor je snelle reactie. Zo te lezen bevalt de cursus je wel, maar dat las ik van meerderen in dit topic. Ik denk dat ik het ook op zo'n manier ga doen: kleine opdrachten met doorklank van het verhaal (heb ik ook bij schoolopdrachten voor het vak tekenen gedaan dit jaar, maakt het leuker en je hebt er wat aan) en dan aangepast deel uit het verhaal voor eindopdracht. Slim bedacht. Bovendien krijg je zo ook feedback over je verhaal, da's dus ook weer mooi meegenomen. :) En wie weet op wat voor ideeën die kleine verhaaltjes voor de overige opdrachten je brengen... Er zit genoeg schoonheid in de werelden van het genre. Het is zo wonderlijk dat die wereld zelfs jóú als bedenker nog kan verrassen. Nieuwe fantasywezens die ineens in magische wouden blijken te leven en personages die wachten om door jouw vingers tot leven te worden gewekt. Wat is het toch een heerlijk genre. :D

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las dat er hier gevraagd werd naar ervaring met 'Ontdek je eigen stijl'. Ik heb deze workshop net afgerond en vond het heel inspirerend. Je krijgt theorie en oefeningen over verschillende stijlen: bijvoorbeeld korte en lange zinnen, gekunstelde taal en spreektaal. Hier probeer je van alles mee uit en je krijgt ook voorbeelden van schrijvers die een bepaalde stijl hanteren. Daarnaast ga je op zoek naar welke stijl bij jou past en hoe dit aansluit bij het doel van je schrijven. Zelf vond ik de oefeningen heel leuk en het zette me aan tot schrijven en uitproberen. Mocht iemand hier nog iets over willen weten, let me know.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie weet hoelang je mag doen over een cursus van de Online Academie? Zit er een tijdslimiet aan het volgen van de lessen? Mag ik bijv. een maand over les 1 doen, weken over les 2 enz. Kortom, mag je in je eigen tempo de lessen van een cursus volgen? Ik raak nl. gauw gestressd of klap dicht wanneer er druk zit achter het inleveren van een opdracht, vandaar mijn vraag.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan alleen maar spreken over mijn lessen (AVI-cursus) en daar kun je zo lang over doen als je wilt. Ik denk dat het voor de andere cursussen ook zo is. De bedoeling is echt dat je het in je eigen tempo kunt doen. Wel is het zo dat als je er heel lang tussen laat zitten, dat dan de stof weer weggezakt is en je eigenlijk weer het een en ander moet gaan teruglezen. Dus maanden niets doen aan de cursus is dan niet slim.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen tijdslimiet, anders had ik een probleem met de mijne ;) Mijn docent zit nog steeds op mijn laatste opdracht te wachten. (Nouja, ze zit er natuurlijk niet op te wachten. Ik moet hem gewoon nog maken en opsturen. Maar dat is geen probleem volgens haar. 't Is een schat. Maar het geldt voor alle cursussen bij de Online Academie.) Je mag er zo lang over doen als je wilt.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een hele 'stomme' vraag, maar leer je op de cursus AVI kinderboeken ook precies wat de AVI niveau's in houden? Waar je op moet letten? En krijg je daarnaast ook tips over thema's die kinderen aanspreken? Zit de cursus goed in elkaar? Ik wil graag kinderboeken gaan schrijven, maar ik heb nog geen ervaring en niet genoeg kennis. Heb wel eens wat geschreven, maar ik denk dat ik vaak te 'moeilijk' schrijf voor mijn doelgroep, of dat het thema niet op goed bij de doelgroep past. Ik hoop dat ik met een kortere cursus, als deze op de academie, een opzet kan maken, in plaats van een (veel duurdere) en langere NTI cursus.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat juist om de AVI-eisen. Voor de thema's kun je beter de cursus 'Kinderverhalen' oid volgen. Maar daar wordt niets uitgelegd over AVI. Ik heb enkel AVI gedaan, niet die ander en bleek wel de juiste thema's te kiezen op gevoel. Zelf vind ik dat de cursus echt goed in elkaar zit en ik vind Netty een prettige docent. Een aanrader dus :thumbsup: Want de eisen van AVI-nieuw vind je enkel bij de cursus ;) Nouja, verder bij een uitgever, maar dan moet je al 'binnen' zijn ;)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Cyndrome: Ik heb Schrijven voor kinderen gedaan in de veronderstelling dat daar nader werd ingegaan op AVI. Niet dus. Schrijven voor kinderen is, denk ik, heel geschikt voor beginners. Ik had al verschillende cursussen en een opleiding achter de rug en zocht verdieping, aanscherping en verder schrijfontwikkeling. Daar was deze nou net niet voor. Wat er in voor kwam had ik al op de boekenplank staan in de Schrijfbibliotheekboeken die je via deze site kunt kopen en de oefeningen hier op de site. Als je echt begint is de cursus waarschijnlijk wel zinvol. De cursus van Zjors kwam net nadat ik begonnen was met die andere, die zocht ik dus, ik heb die niet meer gedaan wegens de kosten. Als je moet kiezen tussen de een of de ander, raad ik de AVI cursus van Zjors aan en een stel goede Schrijfboeken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooit heb ik twee schrijfcursussen gedaan die vooral op afbeeldingen gericht was. Schrijf verhalen naar aanleiding van afbeeldingenen Momenteel ben ik bezig met de Online Cursus Ontdek je Schrijftalent. Ben in afwachting van commentaar&aantekeningen van slotopdracht deel 2. Daarna verder met genre drama, scenes schrijven. Daar zit ik mij op te verheugen. Ben benieuwd of mij dat gaat lukken en wat ik er van brouw. Ook meer weten over columns schrijven lijkt mij fijn. Hoe ik de cursus heb gekozen? Op mijn gevoel, maar ook omdat ik wil verkennen cq ont-dekken waar mijn sterke en zwakke kanten liggen op schrijfgebied. (ik heb al veeeeel zwakke kanten ontdekt :D :rolleyes: ) Heeft iemand de cursus Essays schrijven gedaan? Zo ja, wil je er dan iets over vertellen? ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Daar ben ik weer, ik heb het allereerste bericht niet goed gelezen. Daar staat dat Ontdek je Schrijftalent in een ander topic staat. Ben nu te moe om te switchen. Dus..laat ik het hier staan, anderen schreven hier ook over OJST:)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb het allereerste bericht niet goed gelezen. Daar staat dat Ontdek je Schrijftalent in een ander topic staat. Ben nu te moe om te switchen. Dus..laat ik het hier staan, anderen schreven hier ook over OJST:)
Geeft niets hoor, Mathilde!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:)Daar ben ik blij om,FS. was jij het die de cursus: Ontdek je eigen stijl hebt gedaan, FS. Wat heb je ervan geleerd? Dat je altijd al een stijl van schrijven had die jouw eigen stijl is, of.. heb je iets nieuws aangeleerd? Of..is het meer het ontdekken van het genre? Hm, misschien zou ik opnieuw deze draad moeten uitpluizen? Waarschijnlijk staan daar de antwoorden? Met betrekking tot mijn dagboekschrijfverslaving zit ik te denken: 'Is dat mijn stijl?' Hm, stomme vraag want dat IS mijn stijl-of misschien wel één van mijn stijlen- maar ja wil ik meer doen met schrijven, dan is het een moeten dat ik buiten het dagboekschrijven blijf treden. Oh ja?Ja. Hm, misschien is een cursus:' Ontdek je eigen stijl' niet zo geslaagd voor mij? Dan ga ik er misschien nog meer over pieken cq piekeren? Misschien wel, misschien niet. Ik stop maar voor nu om over een cursus na te denken die ik na Ontdek je schrijftalent zou willen doen. Soms kan ik barstende koppijn van mijzelf krijgen:D Schrijven is misschien het handigst om nu te doen en niet over stijl of genre piekeren. Schrijven. Blogbericht over stemmen?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mathilde, De workshop 'Ontdek je eigen stijl' heb ik niet gedaan, omdat ik me er te kwetsbaar voor voelde. Ik probeer nu via andere wegen te ontdekken wat mijn stijl is. Overigens denk ik dat je als je een uitgebreidere cursus doet, of meer huiswerk maakt dan de bedoeling is zodat je daaruit het beste kan uitkiezen om te verzenden je een beter beeld kan krijgen van wat er het beste bij je past en waartoe je, als schrijver zijnde in staat bent. Zelf heb ik tijdens een cursus korte verhalen schrijven bij de Online Academie de fout gemaakt, dat ik me teveel richtte op één ding. Ik had een verhaal bedacht waarvan ik zo bezig was met research dat ik de techniek vergat. Later heb ik geleerd om dichter bij mezelf te schrijven door een klassikale cursus (levens)verhalen schrijven.