Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Online Academie

Wat is je ervaring met de Online Academie? Welke workshops heb je gedaan en/of wil je doen? Hoe maak je een keuze in welke workshop je wilt doen? Voor alle duidelijkheid, hier staat het aanbod http://www.schrijvenonline.org/academie NB "Ontdek je schrijftalent" wordt behandeld in een ander topic

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Dwilschrijven! Ik vond de cursus van NTI heel schools. Heel veel informatie die uitgediept werd, Op zich wel veel van geleerd. Herschrijven van mega oude verhalen, rijmpjes, kort vehaaltje, veel boeken lezen. Ze behandelen bij het NTI voor kids van 0-12 (als ik me niet vergis, kan ook tot 14 jaar zijn). Het is natuurlijk een hele brede cursus. En eerlijk is eerlijk.. schrijven voor hele kleine kinderen is best heel lastig, er zit zo veel niveau verschil in de div. leeftijden. Ik vond het wel leuk om te doen, maar kwam er al snel achter dat ik beter (zelf) kan schrijven, als ik me niet zo bezig hoef te houden met regeltjes.. maar gewoon kan schrijven, en tja dan zit je al snel bij de wat oudere kinderen, die ook zelf kunnen lezen. Ik heb net vorige week pas de cursus van de academie ontvangen en het voelt heel goed. Niet schools, helemaal niet. Heb nog geen tijd (genomen) om er aan te beginnen, maar mijn ervaring met Jacobina is, dat ze goede feedback geeft (ze was ook docent bij de NTI namelijk) Ik had haar gemaild over de cursus (nadat ik hier gepost had) en ik kreeg onderstaande reactie van haar: Ik citeer Jacobina: In de eerste les staat het schrijven voor onze specifieke doelgroep centraal: schrijven voor kinderen. Misverstanden over het schrijven voor kinderen worden uit de weg geruimd. We nemen een kijkje in de wereld van het kind waar we voor gaan schrijven. In de tweede les gaat het over de keuzes die je bewust, soms onbewust, tijdens het schrijven maakt. Belangrijk is dat je verhaal op een aantal onderdelen klopt. We gaan nader in op zaken als thema, personages, plaats van handeling, tijd van handeling, spanning en afloop. Een verhaalbegin wordt gemaakt. In de derde les ga je oog krijgen voor (de onderdelen van) je eigen tekst. Tot aan de laatste versie kun je naar hartenlust verbeteren, schrappen, toevoegen. Een checklist kan hierbij behulpzaam zijn. In de vierde les staat de laatste versie van je verhaal centraal en de toekomst van jou als schrijver. Welke mogelijkheden zijn er om je verder te bekwamen in het leren schrijven. Is het gemakkelijk om een verhaal gepubliceerd te krijgen etc.(einde citaat) Heb je hier wat aan? ik lees het anders wel weer!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey Angel B, Hartstikke beankt voor je reactie!! nou als ik je bericht zo lees lijkt mij die NTI curcus ook niks, ik ben ook niet zo van dat schoolse. het moet je ook wle uitdagen en motiveren. dus ik denk dat ik er zeke rwel wat aan heb.. weet nog niet of ik het echt ga doen want daar ga ik nog even over na denken tis toch 90,/euro maar het lijkt mij zeker wat!! vooral om dat je ook echt feedback van iemand krijg en daar heb je ook echt wat aan en leer je van! ben jij al lang bezig met schrijv en- of heb je al wat boeken geschreven of ben je nog aan het oefenenofzo= ? iniedergeval bedankt he!!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond de cursus van NTI heel schools. (...)Ik vond het wel leuk om te doen, maar kwam er al snel achter dat ik beter (zelf) kan schrijven, als ik me niet zo bezig hoef te houden met regeltjes.. (...)
Schools ben ik gek op!! Regeltjes vind ik ook heerlijk, weet ik waar ik aan toe ben. NB Ik hoop dat je het niet erg vind, de manier waarop ik je gequot heb

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Four Seasons: Van de regeltjes steek je altijd wat op, en ik heb er ook wel wat aangehad, maar de volgende cursus wilde ik toch niet op die manier doen. Tuurlijk vind ik het niet erg!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ben jij al lang bezig met schrijv en- of heb je al wat boeken geschreven of ben je nog aan het oefenenofzo= ?
Hoi Dwilschrijven, Heb me mezelf vorige week voorgesteld, misschien moet je even zoeken in "in de Salon" Angelique. Ben hobby schrijver, vooral aan het oefenen enzo. Mooi dat je wat aan mijn bericht hebt gehad. Laat je het nog even weten als je de cursus ook gaat doen? Grtz Angelique

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze week ben ik begonnen aan 'Schrijven voor Kinderen'. Het lesmateriaal ziet er verzorgd uit en bevat veel praktische opdrachten en tips. De cursus is gericht op het schrijven voor achtjarigen, nogal specifiek dus! Ik ben de cursus o.a. gaan volgen om een stok achter de deur te hebben en voor mij werkt het wel. Ben heel benieuwd naar de feedback die ik ga krijgen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dwilschrijven, Heb me mezelf vorige week voorgesteld, misschien moet je even zoeken in "in de Salon" Angelique. Ben hobby schrijver, vooral aan het oefenen enzo. Mooi dat je wat aan mijn bericht hebt gehad. Laat je het nog even weten als je de cursus ook gaat doen? Grtz Angelique
heb het gelezen!! :paranoid: leuk! veel aan het oefenen zeg je, hoe doe je dat? gewoon je hart luchten fantasie eruit en verhaal op papier zetten? en via workshops dus?? bij mij kribeelt het ook echt al heel lang. en nu dnek ik eindelijk, Gewoon doen en proberen misschien zit het echt in me en is het wat! ik durf dan weer niet en schaam me, omdat zoveel mensen denken dat ze kunnen schrijven.. lees je je verhalen ook wel is aan je kinderen vvoor? (ze zijn nog klein he..) ben je al druk bezig met de workshop?? nou stel dat ik 'm ook ga volgen laat ik het je natruulijk weten en bedankt voor je reacties steeds he! fijn weekend!! duim :thumbsup: ff voor mooi weer!! haha laten we met zn allen de zonnedans doen!! (YEAH)!!! LET THE SUN SHINE!!!! 8) 8) 8) Groetjes!!!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond de cursus van NTI heel schools. (...)Ik vond het wel leuk om te doen, maar kwam er al snel achter dat ik beter (zelf) kan schrijven, als ik me niet zo bezig hoef te houden met regeltjes.. (...)
Schools ben ik gek op!! Regeltjes vind ik ook heerlijk, weet ik waar ik aan toe ben. NB Ik hoop dat je het niet erg vind, de manier waarop ik je gequot heb
ik snap dat wel for seasons..je houd van structuur...

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja ik zag het ook al..ik weet het niet! haha ben net lid he..snap er nog nniet zo veel van.. ook knap dat ik mn tekst zo uit mn vakje kan laten lopen vind je ook niet??! haha

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Citeren werkt niet, daarom maar even zo, Noekie vroeg hierboven: "Gaat de hele cursus over schrijven voor achtjarigen? Dat lijkt me namelijk niet logisch.." ook @ Eliesje Ik citeer uit het cursusmateriaal: "We richten ons in deze cursus op het schrijven voor achtjarigen. Het schrijven voor jongere doelgroepen (baby's, peuters, kleuters) vereist specifieke vaardigheden. Bij het schrijven voor oudere kinderen, kun je bijvoorbeeld wisselen van perspectief, spelen met diverse vormen van tijd en andere thema's aansnijden. Het zou te ver voeren om dit allemaal aan bod te laten komen binnen vier lessen." Dus ja, het is nogal beperkt. Gelukkig wilde ik zelf net gaan schrijven voor deze leeftijd, dus ik vind het niet erg, maar ik ga wel vragen of ze het op de site kunnen vermelden want het lijkt me handig dit van tevoren te weten. Ik denk wel dat je een aantal oefeningen en suggesties ook kunt toepassen voor andere leeftijdgroepen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nu ik verder lees, zie ik dat je de curcus van online academie kinderboeken schrijven beter vind al sik het goe dheb he?
Hoi Dwilschrijven, Klopt, ik vind de cursus van de online academie beter dan die van de NTI, ik ben nog steeds bezig met opdracht 1, maar dat ligt meer aan mezelf (druk, kids, werk).. Zoals ik dacht ik al eerder gezegd had, de NTI is heel schools, niet dat ik er niets van geleerd heb, maar niet mijn ding.. Weet je genoeg? anders hoor (lees ik het wel) Gr. Angelique

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er hier iemand bekend met wat de workshop "korte verhalen schrijven" bij de Online Academie? Kan je mij hier meer over vertellen?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de workshop "Gedichten en liederen schrijven". Qua timing komt het nu goed uit. Zo net na het afronden van mijn bomenverhaal en voor Sinterklaas begint.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit er ook aan te denken om een cursus via online academy te doen. Ben nu nog bezig met een cursus van het LOI, maar zie hier toch ook wel wat dingen tussen zitten die me zeer interessant lijken. Maar goed, eerst mijn huidige cursus afmaken natuurlijk :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit er ook aan te denken om een cursus via online academy te doen. Ben nu nog bezig met een cursus van het LOI, maar zie hier toch ook wel wat dingen tussen zitten die me zeer interessant lijken. Maar goed, eerst mijn huidige cursus afmaken natuurlijk :)
Hai Silent dream, Welke cursus volg je bij de Loi?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja Anika, helemaal zelf indelen, al doe je er máááánden over. Ik vond 'ontdek je schrijftalent' een steengoeie cursus, helemaal tof.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja Anika, helemaal zelf indelen, al doe je er máááánden over.
Ik dacht dat je binnen twee weken je slotoefening in moet sturen en dat je dan binnen een week een reactie daarop moet krijgen van je docent.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb van iemand gehoord, wat de onderwerpen zijn en de schrijftalent spreekt me niet aan. Heeft iemand de cursus korte verhalen schrijven gedaan?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik weet is dat je je in les 1 leert concentreren op het materiaal (wat heb je nodig om een goed verhaal op gang te krijgen? We kunnen daarbij van alles gebruiken: situaties uit de werkelijkheid, taal en vooral veerbeelding) In les 2(daar ben ik nu) leer je zonder nauwkeurige criteria de weg te vinden die leidt van het idee naar het verhaal. Een weg vinden naar het verhaal, dat er nog niet is. Wel zijn er aanknopingspunten die een helpen plaveien: - een verhaal kent belangrijke en minder belangrijke personages - een verhaal kent een verwikkeling die tot verandering leidt - een verhaal ontvouwt zich in de tijd - een verhaal speelt zich af in een denkbeeldige ruimte - een verhaal wordt verteld In deze les lopen we ieder aanknopingspunt afzonderlijk langs. Als het goed is weet je daarna welk aanknopingspunt je het verst heeft gebracht. (dit heb ik geciteerd uit het lesmateriaal) Wat de thema's van les 3 en 4 zijn weet ik nog niet, maar als jij een idee hebt over hoe ik het wel kan weten, dan hoor ik dat graag.