Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Twee uitgevers

Het is een luxeprobleem maar het overkomt me nu wel een beetje... Vandaar mijn vraag: Hoe ga je te werk als je voor twee of meer uitgeverijen schrijft? Ik ben onlangs in zee gegaan met een uitgeverij die mijn manuscript uit de 'grote hoop' heeft gevist. Deze uitgeverij zal dus mijn debuut gaan uitbrengen. (joepie!) Ook is deze uitgever erg geinteresseerd in mijn toekomstige werk. Maar nu kreeg ik vandaag (na weken) een mail van een andere uitgeverij die ook interesse heeft in het destijds toegestuurde verhaal. Het verhaal is ondertussen natuurlijk al ondergebracht bij uitgever 1 dus nummer 2 is te laat (!) maar op zich zou ik in de toekomst ook graag iets voor deze uitgeverij willen schrijven. Deze heeft een andere afzetmarkt en grote oplagen :-) Nu is mijn vraag. Hoe werkt het als je voor twee uitgeverijen wilt werken die elkaar redelijk overlappen qua fonds? Ik wil natuurlijk alles netjes afhandelen. Zijn hier (ongeschreven) regels voor?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Wammes! Gefeliciteerd, joh! Hihi, ik kende je al, grappig, hè? Twee overlappende uitgevers? Volgens mij moet het best kunnen! Zoals je misschien weet is Zjors hier de kampioene in. ;) Ik wil ook een andere uitgever erbij zoeken. Kan ik afwisselen van thema. Nu is het een erg zwaar thema maar ik wil ook best wat luchtiger schrijven. Moet kunnen, toch?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wammes: gefeliciteerd! Wat een luxe, inderdaad. Het is niet ongebruikelijk om met meerdere uitgeverijen (ook niet met overlappende fondsen) te werken, als je maar duidelijk bent. Gewoon even vertellen hoe het zit, ik zeg altijd 'open kaart spelen', dan betrek je ze erbij en kunnen ze nooit zeggen dat ze niet op de hoogte waren. Het is niet vanzelfsprekend (maar ook niet onmogelijk) om financieel onafhankelijk te zijn met 1 uitgeverij, en dat weten ze zelf ook wel - of ze moeten voor je exclusiviteit willen betalen, toch? :wink: Bel maar snel, of maak een afspraak, wat voor jou prettiger is, maar blijf er niet mee zitten. Succes!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw wat een heerlijk probleem. Ik denk zeker dat je met een volgend boek gewoon met verschillende uitgevers om de tafel kan. Ik zou het alleen altijd wel voorleggen aan de uitgever die mij dat debuut gunde. Kan hij hetzelfde bieden of meer. Pas als alle gegevens op tafel liggen kan je een keuze maken. Ik ga als het goed is zelfs met een boek bij twee uitgevers zitten. Mijn huidige uitgever had geen interesse om een vertaling uit te brengen. Daarmee ga ik dus naar een ander.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd! Ik zou sowieso bij beide uitgevers eerlijk zijn over je plannen. Let ook goed op het contract. In het contract van mijn aankomende roman staat namelijk dat ik de eerste drie manuscripten in hetzelfde genre weer bij deze uitgever moet aanbieden .

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd. Volgens mij kan dat wel met uitgevers. Met week/vrouwenbladen kan dat niet. Als je daar een kort verhaal of column naar toe stuurt, komt het volgende: ze willen eerst een handtekening dat zij het als enige publiceren. Dat moet je zowat onder ede beloven of zweren.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wammes, ik heb hier geen ervaring mee. Sterker nog, ik heb helemaal geen ervaring met uitgevers. Maar ik wil je wel even van harte feliciteren!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie fijne reacties (en felicitaties). Ik moet eerlijk toegeven dat ik me een beetje opgelaten voel over mijn luxeprobleem. Ook wel trots natuurlijk maar het voelt voor mij echt als een klein dilemma. Ik had dit een maand geleden ook niet voor mogelijk gehouden... Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Het lijkt me inderdaad ook het slimst om open kaart te spelen. Sowieso zou ik niet anders willen. Maar ik vraag me wel af... hoe doe je dat concreet, open kaart spelen Stel: Ik schrijf een kinderboek waarvan ik weet dat het bij beide uitgevers in het fonds past. Ben ik dan uit fatsoen verplicht om het eerst aan te bieden aan 'mijn eigen' uitgever? Is het onfatsoenlijk om er meteen mee naar uitgever 2 te stappen? Terwijl ik weet dat mijn eigen uitgever graag meer werk van me wil zien... Hoe pak ik dit netjes aan? Zjors, ik heb begrepen dat jij hier meer ervaring mee hebt. Hoe gaat dat bij jou?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, een lichtend voorbeeld! Als jurist denk ik overigens dat het best kan, 2 uitgevers, afhankelijk van de afspraken die je met uitgever 1 hebt gemaakt. Alles wat mogelijk in hun fonds past, zou ik eerst aan 1 laten zien. Als zij passen, kan je het prima aan nr. 2 toezenden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
>.... even weggehaald, want Lil legt hetzelfde veeel beter uit :nod: < Wat blijft is, probeer je niet te druk te maken, als je het hele scenario van te voren doordenkt zal je zien dat het helemaal anders loopt dan je zelf voor ogen had. Had ik je al gefeliciteerd eigenlijk? Volgens mij wel, maar hier dan nog een keertje, gefeliciteerd!!! :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wammes: als ik jouw introductie weer lees, is nummer 2 te laat met reageren, maar geïntereseerd in jouw werk. Je hebt al een afspraak met nummer 1, dus die kom je keurig na. Je hebt belangstelling in nummer 2, dus leg je ze netjes uit dat je verhaal al bij nummer 1 onderdak heeft gevonden, maar dat je ze graag een ander verhaal wilt toesturen, als zij daar belangstelling voor hebben. (je controleert even wat er in je contract met nummer 1 staat, als je geen exclusiviteit met ze hebt, dan weet je dat) Nummer 2 zegt ja, dan stuur je je ms op en willen ze publiceren, dan kan je daar (mist contract 1 je dat verbied) mee akkoord gaan. In principe 'hoef' je niks aan niemand uit te leggen, maar als de gelegenheid zich voordoet, kan je nummer 1 op de hoogte stellen hiervan. Doen ze daar moeilijk over, haal je je contract tevoorschijn en leg je ze netjes voor hoe schrijvers in het jaar 2008 anders te werk kunnen gaan om te overleven. Wie weet hebben ze meer te bieden? Dit is een richtlijn, je hebt vast je eigen stijl, veel succes! :wink:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, ik heb begrepen dat jij hier meer ervaring mee hebt. Hoe gaat dat bij jou?
Daar ga ik hier in het openbaar geen antwoord op geven :D Ik heb wel de contactknop aan :D

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odysseia Maar dan lijkt het alsof ik uitgeverij 2 alleen mijn B-keus toestuur :rolleyes: @Ceridwen Dat kun je wel stellen ja, dat het altijd anders loopt! @LIL Het verhaal zoals jij het schetst klopt. Ik denk dat je gelijk hebt met je manier van aanpak. Ik werk niet exclusief voor de eerste uitgever. Dus ik moet gewoon een beetje brutaal zijn en mijn eigen plan trekken. @Zjors Ik ga je binnenkort 'contacten' :nod: Dan de nieuwste ontwikkelingen: Ik heb met uitgeverij 2 een telefoongesprek gehad. Die vond het jammer dat mijn verhaal al was 'vergeven' maar ze zijn nog steeds erg geinteresseerd in mij en mijn schrijfstijl. We hebben dus een afspraak gemaakt en volgende week reis ik af naar de Uitgeverij. Ze lieten me doorschemeren dat ik, als het klikt, misschien in opdracht kan schrijven. Zij hadden geen moeite met Uitgeverij 1. Die heeft weliswaar een vergelijkbaar fonds, maar vist in een andere vijver. Dat komt dus mooi uit. Het is en blijft spannend! Ik blijf natuurlijk nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen die voor meer uitgevers werken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
wammes: :D :thumbsup: Je gaat goed,GO WITH THE FLOW, heerlijk! Je moet het ook zo zien, hoe meer publicaties jij als schrijver hebt, hoe interessanter je bent voor een uitgeverij. Commercieel gezien is het alleen gunstig voor ze, meerdere uitgevers promoten jou en daardoor hoeven zij alleen wat aan te vullen en kunnen ze zo meevaren op je successen. ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan. En slim van nummer 2. Als ze een opdracht geven weten ze zeker dat je niet dat boek aan 1 'schenkt'. Ook slim voor jou: je kunt dan tegen 1 zeggen: ik schrijf straks weer wat voor jullie en nu even voor 2. Tja, ze vroegen het dus ik kon geen nee zeggen. Het is inderdaad zo dat uitgevers van de naamsbekendheid bij een ander profiteren. Met mijn makkelijklezenboeken heb ik bijvoorbeeld erg goed gescoord bij de aankopen van de biebs. Elk volgend boek wordt nu ook goed aangekocht, want ze kennen mijn naam daar. Dus ook die van een onbekende uitgever gaan als zoete broodjes.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook een tweede uitgever aan het zoeken. (Naast de serie over Mara.) Het wordt tijd voor wat luchtigere onderwerpen. Wammes, weet jij al of je een schema op moet zetten. Dan schrijf ik voor die, dan voor die, enz.? Zjors, doe jij dat ook?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elk verzoek dat ik schrijf plan ik tegenwoordig netjes achter in het rijtje. Ooit werkte ik aan drie of vier verhalen tegelijk, maar omdat er ook steeds andere boeken nog in de redactie/illustratiefase zitten werd ik helemaal iebel van die verdeelde aandacht. Nu doe ik er hooguit twee tegelijk en men weet dat het op tijd melden is als ze wat willen. Aangezien ik snel schrijf is dat geen probleem. Vanaf september tot en met december schrijf ik voor geen enkele uitgever omdat ik dan wat anders wil doen. Dus wie zich nu meldt komt in januari aan bod :D

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanaf september tot en met december schrijf ik voor geen enkele uitgever omdat ik dan wat anders wil doen.
Dan worden we nu natuurlijk nieuwsgierig naar wát! Iets heel anders dan schrijven? Of iets heel anders schrijven?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odysseia Maar dan lijkt het alsof ik uitgeverij 2 alleen mijn B-keus toestuur :rolleyes:
Is dat nou zo? Een MS hoeft toch niet alleen op kwaliteit te worden afgewezen?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
wammes: tot nu toe gaat het prima met verschillende uitgeverijen. Als ik voor het eerst bij een uitgeverij solliciteer, voeg ik mijn bibliografie als bijlage toe, dan kunnen ze zien wat en waar ik publiceer en klaar is kees. Je hebt dan geen garanties, maar wel duidelijkheid.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel: Ik schrijf een kinderboek waarvan ik weet dat het bij beide uitgevers in het fonds past. Ben ik dan uit fatsoen verplicht om het eerst aan te bieden aan 'mijn eigen' uitgever? Is het onfatsoenlijk om er meteen mee naar uitgever 2 te stappen? Terwijl ik weet dat mijn eigen uitgever graag meer werk van me wil zien... Hoe pak ik dit netjes aan?
Dag Wammes, Ik weet niet of jij in Vlaanderen of in Nederland gaat uitgeven. Misschien is er wel een verschil in aanpak. Maar uit ervaring in Vlaanderen kan ik je dit vertellen: alle uitgeverijen en redacties kennen elkaar hier heel erg goed. De kans dat je met 2 partijen onderhandelt zonder dat ze van elkaar af weten is dus bijzonder klein. Er bestaan geen geschreven regeltjes voor dit soort dingen. Maar het is wel zo dat de uitgever die jouw debuut uitbrengt, het meeste risico neemt. Hij investeert per slot van rekening in een onbekend auteur, en wil voor jouw boek promotie voeren. Het lijkt mij dan ook verstandig om je tweede boek eerst bij hem aan te bieden. Als je in Vlaanderen werkt, moet je er bovendien rekening mee houden dat de markt voor kinderboeken eerder beperkt is. Het aantal nieuwe titels dat per seizoen verschijnt is vrij klein. En het publiek zit meestal niet te wachten op 2 gelijksoortige boeken van eenzelfde auteur (tenzij het een van de grote zou zijn). Meer details kan ik online niet geven. Als je meer wilt weten, stuur gerust een pb. groetjes, Tine

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waaaaaah! Ik heb het nu ook: een afspraak bij twee uitgevers. En ik ben van plan voor allebei te schrijven ook als het mag. Plus, als het eveneens mag, het derde deel over Mara bij mijn eerste uitgever... Poe, ik klink een beetje hebberig, geloof ik. Maar wel gaaf, zeg!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebberig? Ben je mal! Hoelang heb je hiervoor gewerkt? Hoeveel moeite heb je gedaan, hoeveel nachten geoefend om mooie zinnen te maken? Hoeveel mails verstuurd, hoeveel brieven, hoeveel woorden, hoeveel inzet, hoeveel teleurstelling, hoeveel doorzettingsvermogen? Je hebt het gewoon verdiend gekkie.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van harte Wammes, en Mara ook! Zjors: ik ben heel benieuwd naar jouw nieuwe project!!! En ja grappig is dat, om meerdere uitgevers te hebben!! Ik heb er momenteel 6!! Enigszins, dan. Er is de uitgeverij waar mijn eerste twee boeken zijn ondergebracht, de uitgeverij die de pocketversie van mijn eerste boek uitbrengt, de uitgeverij die mijn luisterboeken uitgeeft, de uitgeverij waar onlangs een kort verhaal in een bundel is verschenen, de uitgeverij waar het Rotterdams Leescadeau (mijn vierde boek) verschijnt, en de uitgeverij waar mijn derde boek verschijnt (en waar ik ook mijn toekomstige boeken zal onderbrengen) En drie jaar geleden had ik er nog geen 1! Het hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor. Alleen lijkt het me voor het gemak wel fijner om gewoon 1 uitgever te hebben, daarom heb ik 1 'vaste' uitgeverij en de rest is voor dingetjes ernaast.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel. Maar het vordert moeizaam, hoor. Pfff. :angry: Haha, die Kim, voor dingetjes ernaast. Mooi gezegd. Maar die dingetjes zijn toch net zo belangrijk! :)