Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel manuscripten insturen?

26 maart 2008 - 16:46
Ik weet niet of dit onderwerp al ergens anders bestaat, maar ik heb een brandende vraag! Mijn manuscript is, na wel twintig keer over te hebben gelezen en herschreven te hebben, bijna af. Ik heb op internet zitten zoeken (en mijn eigen boekenkast + boekenwinkel + bibliotheek doorgespit), op zoek naar mogelijke uitgevers die geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Ik heb er in totaal elf (!!) gevonden, die mij aanspreken en waar mijn manuscript bij zou kunnen passen. Nu is mijn vraag: moet ik mijn manuscript naar alle elf opsturen of een keuze maken? Ik ben nog vrij nieuw in dit wereldje, dus ik heb geen idee waar ik mijn keuze op zou moeten baseren. Hoe doen jullie dat en naar hoeveel uitgeverijen sturen jullie je manuscript op of hebben jullie dat gedaan? Ik hoor graag veel ervaringen wat dit betreft! Nog een vraagje: overal staat dat er geen foto's meegestuurd hoeven te worden. Zouden jullie wel vermelden dat er foto's bij het verhaal (als het in boekvorm uitgebracht wordt) horen? Zo ja, waar moet ik dat vermelden?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 17:16
Wat Rudolf zegt. Als je het inderdaad naar twee of drie uitgeverijen stuurt, zeg dat dan eerlijk in je begeleidende brief. Uitgevers vinden het niet zo prettig als je hetzelfde ms tegelijkertijd naar andere uitgever(s) stuurt zonder het hun te zeggen.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 17:46
Als je het inderdaad naar twee of drie uitgeverijen stuurt, zeg dat dan eerlijk in je begeleidende brief. Uitgevers vinden het niet zo prettig als je hetzelfde ms tegelijkertijd naar andere uitgever(s) stuurt zonder het hun te zeggen.
Vind je dat nodig? Ze kunnen toch op hun vingers natellen dat je het naar meerdere uitgeverijen stuurt? Ik heb dat in elk geval niet gedaan, in een sollicitatiebrief zeg je ook niet dat je ook bij andere bedrijven hebt gesolliciteerd. Ik heb het ms trouwens in twee rondes naar 6 uitgeverijen gestuurd. Eerst 4 en later 2.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 17:57
Ik heb het ms trouwens in twee rondes naar 6 uitgeverijen gestuurd. Eerst 4 en later 2.
En welke reacties heb je gekregen?

26 maart 2008 - 18:08
Als je het inderdaad naar twee of drie uitgeverijen stuurt, zeg dat dan eerlijk in je begeleidende brief. Uitgevers vinden het niet zo prettig als je hetzelfde ms tegelijkertijd naar andere uitgever(s) stuurt zonder het hun te zeggen.
Ik vind dat je dat niet hoeft te vermelden. Wel moet je het melden als een uitgever 'ja' heeft gezegd tegen je. Dan hoeven die anderen er geen energie meer in te steken. Twee of drie uitgeverijen per keer lijkt me goed. Maar het argument: wat als ze alle elf afzegen? vind ik er niet zo toe doen. Dat kan je ook gebeuren als je je manuscript in porties verstuurt. Maar wel kan het handig zijn om een paar reacties af te wachten en evt je manuscript op hun afwijzingsmotivatie aan te passen (als je het ermee eens kunt zijn).

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 18:09
Van de eerste lichting drie afwijzingen, van één nog niets gehoord (sep. 2007 verstuurd), van de tweede lichting één BINGO en van de ander niets gehoord (jan. 2008 verstuurd). Maar dat 'nog niets gehoord' boeit me nu niets meer, dat snap je zeker wel. Die ene die het uit gaat geven is genoeg!

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 18:11
Daar heb je gelijk in, Mariejeanne, niet aan gedacht. Ik zal het die 2 openstaande uitgeverijen morgen laten weten.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 19:18
Ik ben zo iemand die dus wel meteen tig uitgeverijen tegelijk probeert. Zal wel tegen de regels in zijn hih maar ik ben toch altijd eigenwijs. Ik heb het dus naar heel veel uitgeverijen gestuurd. En ach.. er hoeft maar 1 ja tussen te zitten nietwaar? mm.. ik heb de andere uitgeverijen ook nog niet afgemeld eigenlijk, zal ik ook eens doen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 19:37
Allereerst zou ik het fonds van de betreffende uitgever(s) goed bekijken voordat je er iets heenstuurt. Past jouw boek daar wel, is het er op z'n plek of niet. Bel ze eerst. Vraag wie jouw genre redigeert. Vertel in het kort dat je een ms wil opsturen en kijk of er belangstelling voor je verhaal is. Zo niet, hoef je ook niets te sturen en dus minder porti. Ga gericht te werk en verkoop je verhaal zo goed mogelijk. Succes!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 19:43
Bedankt voor alle tips en opmerkingen! Nog even mijn tweede vraag ;) : overal staat dat er geen foto's meegestuurd hoeven te worden. Zouden jullie wel vermelden dat er foto's bij het verhaal (als het in boekvorm uitgebracht wordt) horen? Zo ja, waar moet ik dat vermelden?

LIL

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 20:37
Al werken uitgeverijen meestal met hun eigen illustratoren en grafische ontwerpers, indien er foto's zijn die ze eventueel kunnen gebruiken, kan je het er altijd in je begeleidende brief vermelden als 'mocht u geintereseerd zijn in ondersteunend materiaal, dan biedt ik u keuze uit mijn bijbehorende fotoreportage.' (bijvoorbeeld) Succes!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 21:12
Als ze je een briefje terugsturen moet de uitgeverij kiezen of het een manuscript of illustratiewerk is. Als jij vermeldt dat het meer foto's dan schrijven is zal het denk ik wel meer illustratiewerk zijn. Zoals tekst voor een prentenboek. Maar wel je foto's melden als bijlage, zou ik altijd doen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 21:19
Trouwens, ik deed het net als onze Razende Rietje. Alles tegelijk. Jarenlang gedaan. En met de mail was het bij mij eindelijk bingo. Dus: probeer eens via de mail.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 21:45
Mijn verhaal is een reisverhaal, waar ik mooie foto's bij kan bieden. De hoeveelheid foto's overtreft de hoeveelheid tekst niet. Ik denk dat ik dus gewoon vermeld dat zij ook foto's kunnen kiezen uit de bijbehorende fotoreportage. Interessant om te horen hoe jullie het aangepakt hebben! Ik denk dat ik 3 uitgeverijen uitkies en die aanschrijf. Ik vind het best spannend, hadden jullie dat ook?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 22:20
Mara: aanvulling op jouw stukje: ik heb helemaal niets via de post opgestuurd hihi, bijna alle uitgeverijen kreeg ik zo ver om het via de mail te versturen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 22:34
haha ja mijn geheime formule! Ik weet het eigenlijk zelf ook niet, gewoon contacten leggen, beleefd zijn en overtuigende mailtjes sturen of zo. Ik maak er altijd een sport van, om het net iets anders te doen dan alle anderen. Maar goed ik heb dus nog helemaal niets uitgeprint van mijn hele boek, dat in november in de winkel komt te liggen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
26 maart 2008 - 23:34
Ik denk dat ik morgen die drie uitgevers ga bellen, met de vraag of ze geïnteresseerd zijn en aan wie ik mijn envelop kan richten!

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2008 - 0:16
Bedoelen ze met die foto's niet dat ze geen foto van de auteur wensen te ontvangen nog. Voor het geval iemand denkt: ik doe er een kekke foto bij dan zien ze dat dat lekkere snuitje van mij straks goed verkoopt op de flap. :)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2008 - 7:05
Rietje, stuurde je dan meteen je ms in je eerste mailtje naar een uitgeverij of kwam dat pas na het contact leggen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2008 - 8:14
Je bent geweldig goed bezig geweest Rietje. Ik heb ook via mail hoofdstukken opgestuurd, maar het resultaat werd er niet postiever op helaas. nog even over jouw naam, ik ben het topic kwijt waarin ik het je eerder gevraagd heb, mag ik Rietje gebruiken als liefkoosnaampje? Het is eerst de moeder die het tegen haar zegt en later is het precis dat, wat haar overhaalt deze man te kiezen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2008 - 14:38
@ Waus: nee hoor, niet meteen het script meesturen. Eerst heel vriendelijk gevraagd of ze het wilde hebben. @ Pehamo: in ander topic ook al reactie opgegeven over de vraag van Rietje. (weet alleen niet meer waar je dat ook alweer vreog) Maar ga gerust je gang! @ Peet: niemand doet het op dezelfde manier waarschijnlijk. Ik doe het waarschijnlijk wel iets anders dan de gemiddelde nederlander, maar ach wat maakt het ook uit. Het gaat tenslotte om een goed verhaal en een goede schrijfstijl, zonder dat kom je niet veel verder vrees ik.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2008 - 14:52
Ik heb nu 1 uitgever gebeld en zij willen mijn manuscript wel zien, ik mag het opsturen (oke, oke, dat zegt nog niet zoveel). Maar ze zeiden: "oh, een reisverhaal over een vaag land is altijd interessant". Is dat positief? Ik hoop het. Super spannend!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2008 - 15:50
Via de mail: altijd beleefd zijn en alle vragen beantwoorden. En snel reageren. Attent zijn. Doordacht. Omgaan met kritiek. Die via de mail net wat harder aan lijken te komen dan met een standaard briefje. Niet het hele ms in een keer. Een stukje sturen om ze nieuwsgierig te maken. Kies overtuigende stukjes uit! Malika: het wordt nog mmmmmeeeeeeeeegaspannend. Brrr.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 maart 2008 - 15:19
Je hebt kans dat je over een flinke tijd alsnog afwijzingen krijgt van die andere twee. Ik meende te hebben gelezen dat het Kluun overkwam dat hij van zijn debuut in die tijd van zijn publicatie zelfs nog een afwijzing binnenkreeg.
Dat zou ik beslist humor hebben gevonden, maar de kans is met 50 % gedaald. Kreeg net een afwijzing in de bus. Nog nooit zoéén gekregen trouwens, 1 a4 helemaal vol met waarom en hoe, sterke en zwakke punten van het ms en dat ze een volgend ms graag willen ontvangen. Wauw, echt zeer gedegen. Ik voel me eigenlijk nu wat schuldig dat ik ze niet heb laten weten dat het niet meer nodig was, ze hebben er zoveel aandacht aan besteed. Gewoon geen seconde aan gedacht, wel een erg zwak excuus, hè.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 maart 2008 - 16:24
Je hebt kans dat je over een flinke tijd alsnog afwijzingen krijgt van die andere twee. Ik meende te hebben gelezen dat het Kluun overkwam dat hij van zijn debuut in die tijd van zijn publicatie zelfs nog een afwijzing binnenkreeg.
Dat zou ik beslist humor hebben gevonden, maar de kans is met 50 % gedaald. Kreeg net een afwijzing in de bus. Nog nooit zoéén gekregen trouwens, 1 a4 helemaal vol met waarom en hoe, sterke en zwakke punten van het ms en dat ze een volgend ms graag willen ontvangen. Wauw, echt zeer gedegen. Ik voel me eigenlijk nu wat schuldig dat ik ze niet heb laten weten dat het niet meer nodig was, ze hebben er zoveel aandacht aan besteed. Gewoon geen seconde aan gedacht, wel een erg zwak excuus, hè.
Welke uitgever was dat? Die wil ik ook proberen :D

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 maart 2008 - 16:53
Je hebt kans dat je over een flinke tijd alsnog afwijzingen krijgt van die andere twee. Ik meende te hebben gelezen dat het Kluun overkwam dat hij van zijn debuut in die tijd van zijn publicatie zelfs nog een afwijzing binnenkreeg.
Dat zou ik beslist humor hebben gevonden, maar de kans is met 50 % gedaald. Kreeg net een afwijzing in de bus. Nog nooit zoéén gekregen trouwens, 1 a4 helemaal vol met waarom en hoe, sterke en zwakke punten van het ms en dat ze een volgend ms graag willen ontvangen. Wauw, echt zeer gedegen. Ik voel me eigenlijk nu wat schuldig dat ik ze niet heb laten weten dat het niet meer nodig was, ze hebben er zoveel aandacht aan besteed. Gewoon geen seconde aan gedacht, wel een erg zwak excuus, hè.
Welke uitgever was dat? Die wil ik ook proberen :D
Uitgeverij Holland!