Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel manuscripten insturen?

Ik weet niet of dit onderwerp al ergens anders bestaat, maar ik heb een brandende vraag! Mijn manuscript is, na wel twintig keer over te hebben gelezen en herschreven te hebben, bijna af. Ik heb op internet zitten zoeken (en mijn eigen boekenkast + boekenwinkel + bibliotheek doorgespit), op zoek naar mogelijke uitgevers die geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Ik heb er in totaal elf (!!) gevonden, die mij aanspreken en waar mijn manuscript bij zou kunnen passen. Nu is mijn vraag: moet ik mijn manuscript naar alle elf opsturen of een keuze maken? Ik ben nog vrij nieuw in dit wereldje, dus ik heb geen idee waar ik mijn keuze op zou moeten baseren. Hoe doen jullie dat en naar hoeveel uitgeverijen sturen jullie je manuscript op of hebben jullie dat gedaan? Ik hoor graag veel ervaringen wat dit betreft! Nog een vraagje: overal staat dat er geen foto's meegestuurd hoeven te worden. Zouden jullie wel vermelden dat er foto's bij het verhaal (als het in boekvorm uitgebracht wordt) horen? Zo ja, waar moet ik dat vermelden?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat is hartstikke mooi, Ing. Ik vind dat je je helemaal niet schuldig hoeft te voelen. Nu heb je inmiddels fatsoenlijke feedback waar je eventueel wat aan hebt bij het schrijven van de opvolger. Doe er je voordeel mee.
Dat is zeker waar, ik heb er erg veel aan. Ik wil ze een bedankbriefje sturen, lijkt me wel passend, toch?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dat is hartstikke mooi, Ing. Ik vind dat je je helemaal niet schuldig hoeft te voelen. Nu heb je inmiddels fatsoenlijke feedback waar je eventueel wat aan hebt bij het schrijven van de opvolger. Doe er je voordeel mee.
Dat is zeker waar, ik heb er erg veel aan. Ik wil ze een bedankbriefje sturen, lijkt me wel passend, toch?
Zeker, en ook om ze alsnog te laten weten dat je boek ergens anders toch uitgegeven wordt. :) Gefeliciteerd, trouwens. :)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat mooi, Ing, mijn felicitaties. Inderdaad: doe er gewoon je voordeel mee dat je goede feedback gekregen hebt. En zo'n briefje lijkt me een prima idee. :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een beetje laat (excuses), maar van harte gefeliciteerd Ing! @ Malika: veel succes, ik hoop dat het iets wordt! Ik heb mijn manuscript voor de tweede keer naar dezelfde uitgeverij gestuurd na herschrijving. De eerste keer zagen ze er potentie in, maar het een en ander viel toch tegen. Nu mocht ik het gelukkig nog een keer proberen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hoor je niet vaak, zo'n uitgebreide brief met plussen en minnen, zoals Ing kreeg. Een bewijs dat manuscripten dus zeker gelezen worden - en in dit geval: góed gelezen. Ik zou ze gewoon toch op de hoogte brengen, Ing, dat je boek bij THB uitkomt. Zoals ik je post lees, zouden ze je manuscript nu niet hebben uitgegeven, dus dan vloeit er geen bloed uit, toch? Voor niemand pijnlijk. Je kunt dan gelijk je waardering uitspreken voor de aandacht die ze gaven aan je manuscript. Dat zullen ze elke dag ook niet horen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat toevallig, Marriejeanne. Jouw een na laatste zin is vrijwel identiek aan wat ik uitgeverij Holland heb geschreven.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk! :)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Één manuscript heb ik vandaag op de bus gedaan (haha ik kan niet etveel tegelijk printen op m'n werk), de andere twee hopelijk morgen of overmorgen! Wat super spannend! Ik heb er toch úúúren werk in zitten, ik zou toch stiekem teleurgesteld zijn als ik alleen maar afwijzingen krijg! Het is toch een beetje m'n 'kindje'... Erg he? Of is het heel normaal?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Malika, het is altijd netjes en ook handig als je in brief naar de uitgever(s) vermeldt of het een 'exclusieve' of 'meervoudige' sollicitatie is. Dan kunnen ze er rekening mee houden, komt ook professioneler over dan als je het achteraf moet gaan uitleggen. Tegenwoordig is dit niet meer vreemd, maar je moet wel eerst op de sollicitatie-richtlijnen van de uitgeverij letten, er zijn uitgeverijen die liever met exclusieve ms werken. Je kan dat via mail of telefoon vragen voor de zekerheid - als je niks op de website kan vinden. Succes!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu mijn MS naar 3 uitgeverijen gestuurd. Hoe lang duurt het doorgaans voordat je een reactie krijgt? Krijg je een reactie via email of via een brief?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reacties komen meestal per brief, tijdsduur kan erg varieren. Ontvangstbevestiging sturen ze niet allemaal, maar als ze die sturen ergens tussen de 6 dagen en 8 weken. Reactie op je ms tussen de 6 weken en 6 maanden (uitschieters daargelaten). Zo ongeveer is mijn ervaring. Nee, klopt toch niet helemaal. Ik heb heb ook 2x een reactie per mail gekregen bedenk ik me nu.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb ik ergens een topic over geopend. Weet zo niet hoe het heet... :confused: Het leek er daar een beetje op, dat afwijzingen heel lang duren, 2 tot 3 maanden en dat je bij postitief bericht dat binnen een week hoort. Is natuurlijk geen wet, maar dat waren de ervaringen zo'n beetje hier.