Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fantasieromans

3 februari 2008 - 1:58
Hallo schrijven onliners, Ben al enige tijd lid van deze website, maar ben niet veel in de gelegenheid om actief op het internet te zitten. Dit komt o.a. door mijn werk en omdat ik momenteel aan mijn tweede fantasieroman werk. In het voorjaar van 2007 kwam mijn eerste fantasieroman 'Netsach, het zonnestelsel van de zeven magische werelden' uit. Wat vinden jullie van fantasy? Denk daarbij aan In de ban van de ring van Tolkien en aan de boeken van Harry Potter of Robert Jordans fantasyreeks Rad des Tijds. Mijn eerste fantasieroman is vergelijkbaar met o.a. de Rad des Tijds reeks. Ik pretendeer niet zo goed te kunnen schrijven als Robert Jordan, maar ik geef die vergelijking meer aan om aan te geven wat ik schrijf. Groet, Chèvrefeuille (pseudoniem van Kristjaan Panneman)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 6:16
Ik ben niet zo van de fantasy met hopen magie, draken, trollen, dwergen... Epische fantasy, heet dat geloof ik? Die boeken van Jordan zijn volgens mij weinig meer dan een soap met zwaarden. Quests, zeker met een profecy erin, ben ik ook niet weg van. Allemaal hetzelfde. Tenzij uitzonderlijk goed geschreven zoals de drie trilogieen van Robin Hobb. Ik heb het liever wat kleiner, intiemer, met meer aandacht voor de personages. De werelden van Tais Teng vind ik prachtig en ik wou dat hij meer schreef over Cotravinéh. En Terry Pratchett natuurlijk. Maar die is gewoon geniaal, daar zou ik zelfs een telefoonboek van lezen. Waarom schrijf je fantasy?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 8:30
Ik lees niets liever dan fantasy en gelukkig velen met mij. Goede fantasy schrijvers is nooit genoeg van. Mijn favoriet buiten de Lord of the Rings is Terry Goodkind. Gek genoeg kan ik Harry Potter niet lezen, daar word ik onwel van. Is je boek bij een uitgever terecht gekomen?

Lid sinds

19 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 9:56
Ik lees ook graag fantasy, vooral George R.R. Martin, Tolkien en Gemmell. Het knappe van goede fantasyschrijvers is dat zij vernieuwend zijn binnen hun genre. Het laaggeboren jochie dat de bastaardzoon van een legendarische zwaardvechter blijkt te zijn is niet meer origineel te noemen. Verhalen van die strekking kunnen mij niet echt boeien. Mijn voorkeur gaat over het algemeen dan ook uit naar low-fantasy. Voor mij geen telephatische heksen, onoverwinnelijke tovenaars en vliegende vuurbollen :)

3 februari 2008 - 11:01
Om je voorstellingsvermogen te stimuleren door het om te gaan zetten in materie, in jouw geval op papier met woorden en zinnen die iets willen verbeelden, vind ik één van de meest fascinerende bezigheden. gr alberta

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 13:45
Hallo allemaal, Wow!! Wat een reacties zeg. Mijn boek is uitgegeven bij FreeMusketeers.nl Het is een behoorlijke 'pil', zo'n 500 pagina's, met een eigen ontworpen cover. Het verhaal gaat over, hoe kan het ook anders, de 'eeuwige strijd' om de balans tussen Goed en Kwaad te behouden. Geen extreme dingen volgens mij. Wel nieuwe werelden en magie natuurlijk. Ik ben eigenlijk fantasy gaan schrijven, omdat ik zelf een fantasyfan ben. Ik las eigenlijk alleen maar fantasy. Gewoon lekker je mee laten slepen in een andere wereld of realiteit. Ik was altijd al geinteresseerd in het paranormale en onverklaarbare dus daar veel over gelezen. Echter alles in mijn ogen nogal ontoegankelijk. Het idee ontstond toen om al die boeken die ik over bijvoorbeeld kabbala en wicca had gelezen te verwerken in een toegankelijke roman. 'Netsach, het zonnestelsel van de zeven magische werelden', was daarvan het resultaat. Een eerste roman, echt kicken. Ben nu bezig met een tweede die de werktitel 'Aurum Solis' heeft gekregen en o.a. gebaseerd is op verhalen over de Katharen, een 13de eeuwse katholieke sekte.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 13:56
Boeken over 'Dune.' Had Standaard Uitgeverij ook niet een SF-genre? Met Jan Monter? Ik hoop dat jouw boek ook een succes wordt, Chèvrefeuille. Wil je bij Free Musketeers blijven?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 14:04
Het mooie van fantasy is natuurlijk, dat alles mag. Je kunt een middelvinger tot groet maken en complete verhoudingen veranderen. JE hoeft geen research te doen, alleen maar goede ideeen hebben. Trouwens; mijn neef zei ooit dat fantasy niet de grootse dingen veranderen, maar juist de kleine subtiele dingetjes die anders worden.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 16:29
Ik heb een hele plank vol met de boeken van Robin Hobb, zij is echt geweldig. Ze schrijft meer over het leven in zo'n wereld, van één persoon, dan over de wereld. Dat maakt het fascinerend. Ik denk dat ik me kan aansluiten bij de smaak van MichaM en Eufdrie. George R.R. Martin heb ik hier ook staan, hoewel ik maar niet door zijn laatste boek heen kom :( De meeste fantasy is echter te beschrijvend voor mij. Ik hoef niet te weten hoeveel torens, bakstenen, ramen en kleuren een kasteel heeft wil het verhaal voor mij gaan leven. Ook als in de eerste hoofdstukken gelijk de hele geschiedenis van een land of wereld 'even' wordt uitgelegd, haak ik al snel af. Als ik een fantasy serie vind die me wel aanspreekt lees ik dat graag in één ruk uit. Heerlijk een aantal dagen zwelgen in een andere wereld :) Dus als jullie nog tips hebben ...

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 16:54
JE hoeft geen research te doen, alleen maar goede ideeen hebben.
Daar ben ik het niet mee eens. Je moet toch een hoop van staatsinrichting weten als je een redelijk geloofwaardig koninkrijk op poten wil zetten, met handelsbetrekkingen etc. En van biologie als je nieuwe rassen wil bedenken. En van natuurkunde om magie een beetje nuttig te maken. Geen research? Hartstikke veel juist. Die middelvinger als groet, waar komt dat vandaan? Welke wortels heeft dat in de cultuur?

Lid sinds

19 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 februari 2008 - 17:16
Nee, daar kan ik het ook niet helemaal mee eens zijn, Job. Als je ziet wat G.R.R. Martin enkel aan research doet om bijv. de wapenrustingen van de ridders in zijn boeken juist te omschrijven, om inderdaad nog maar niet te spreken over een reëel koninkrijk met zijn handelsbetrekkingen, klimaat en invloeden, bouwstijlen/architectuur, kennis van zeevaart en scheepsbouw, hoe zwaarden gemaakt worden, hoe je een pijl afschiet, wat er met een mens gebeurt als hij door een speer geraakt wordt etc. Natuurlijk creëer je een fictieve wereld, maar de gebeurtenissen moeten wel in het menselijk referentiekader passen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 februari 2008 - 8:56
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik mijn tweede boek bij FreeMusketeers.nl laat uitgeven. Ben momenteel op zoek naar een andere uitgeverij. Ook kwam ik afgelopen week op een website (lulu.com) waar je je eigen boek kunt maken en laten uitgeven. Lulu.com biedt een goed programma waarmee je je boek incl. cover zelf kunt maken. Zij bieden je ook de mogelijkheid om aan je boek een ISBN nummer te verbinden. Wat die research aangaat ... Ik vind het belangrijk dat mijn lezers zich kunnen vinden in mijn boeken en dat eventuele onderdelen daarvan op waarheid berusten en ook op te zoeken zijn. Dat geeft wel wat meer voorwerk maar dat vind ik geen probleem. In mijn tweede roman ben ik bijvoorbeeld vertrokken vanuit de geschiedenis over de Katharen. De Katharen waren een 13de eeuwse katholieke sekte die vervolgt werd vanwege vermeende duivelsaanbidding. Die geschiedenis bood mij een mooie gelegenheid om een begin te maken met Aurum Solis, zoals die tweede roman waarschijnlijk zal gaan heten. Aurum Solis is de werktitel, maar dat wordt waarschijnlijk ook de definitieve titel. Erg leuk en bijzonder al die reacties. Bedankt.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 april 2008 - 18:04
JE hoeft geen research te doen, alleen maar goede ideeen hebben.
Daar ben ik het niet mee eens. Je moet toch een hoop van staatsinrichting weten als je een redelijk geloofwaardig koninkrijk op poten wil zetten, met handelsbetrekkingen etc. En van biologie als je nieuwe rassen wil bedenken. En van natuurkunde om magie een beetje nuttig te maken. Geen research? Hartstikke veel juist. Die middelvinger als groet, waar komt dat vandaan? Welke wortels heeft dat in de cultuur?
Is dat niet eerder kennis van wetenschappen dan research? Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld landschappen, hoe ontstaan die en allerlei verbanden tussen het leger, de staat en sociaal-culturele punten.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 april 2008 - 18:19
Ja, als je dat soort dingen gestudeerd hebt, is het wetenschap, anders moet je het gewoon opzoeken hoor.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 april 2008 - 22:41
Ik schrijf zelf ook het liefste fantasy, en ik merk dat ik heel veel research doe. Niet eens voor het koninkrijk of de rassen, maar in goede fantasy hoort, vind ik, toch wel een verwijzing naar oude mythologieen. Vooral goden en mythen uit de Noorse mythologie spreken mij wat mijn verhalen betreft erg aan. Het mooie daarvan vind ik, dat niet iedereen ze meteen doorheeft, dus dat een lezer die iets meer uitzoekt over het verhaal ook iets meer uit het verhaal kan halen. Geloof mij, die oude mythologieen zitten vaak nog knap lastig in elkaar. Wil je er één naam uit gebruiken, ben je zo al een paar uur bezig met het uitzoeken van al zijn namen, achtergronden en betekenissen.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 augustus 2008 - 17:00
Ik ben het helemaal met je eens Folen. Mythologieen spelen een grote rol in een fantasy-boek. Af en toe maakt een beetje research je boek veel spannender omdat je dan een stukje geschiedenis mee kan geven aan de lezer. Zelf vind ik het altijd boeiend als de helft fictie is, en de andere helft non-fictie. Ik gebruik vaak Keltische achtergronden. Ik schrijf sinds ik kan lezen alleen maar fantasyverhalen. Je kan dan lekker wegduiken in een andere wereld. Wat ik zo leuk vind aan het schrijven van fantasy is dat het veel informatie bevat, met vaak op het einde een oorlog of complot, waardoor je de lezer stukje voor stukje informatie moet geven. Achtergronden, personages, en de plaatsen waar het zich afspeelt moet je helder proberen te formuleren en daar ben je denk ik het langste mee zoet. Chèvrefeuille: Hoeveel pagina's maak jij een boek? Als ik namelijk aan fantasy denk komt er gelijk een beeld bij me op dat het minimaal 150 pagina's moet zijn.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 oktober 2008 - 8:59
Het is leuk om te lezen dat er zoveel reacties op fantasy gegeven worden. In mijn ogen is er niet slechts een vorm van fantasy, maar meerdere. Terry Pratchett krijgt lof, terwijl daar niet zo heel veel mythologie in zit (of heb ik het mis?) Ik denk dat hij erg leuk schrijft. Zo uitgebreid als de grootmeester John Ronald Reuel Tolkien schreef, dat ben ik daarna niet (veel) meer tegengekomen. Nu lees ik James Clemens, ook heel goed en veel minder mythologieën dan door sommigen gewenst. Zelf schrijf ik ook (ik doe een poging) fantasy/sf. Er is dan misschien wel een andere research gewenst, maar hij moet wel gedaan worden. Denk aan zwaartekracht op een planeet, evolutie etc. Ga vooral door Chevrefeuille ;) _o_ Elwin

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2008 - 0:22
Schrijf je voor volwassenen of voor kinderen, Elwin? (Welkom trouwens, ik ben bar slecht in het bijhouden van die topics dus ben daar maar niet aan begonnen.)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2008 - 10:57
Hoi Ing, (lache, zo heet mijn vrouw ook, eigenlijk Ingrid) Ik schrijf nu eigenlijk gericht op mensen van mijn eigen leeftijd, en ik ben volwassen, schijnt. Ik post binnenkort wel een fragment bij proeflezen. Dat wordt dan de eerste keer dat ik het buiten mijn vrouw aan iemand laat lezen. Groet, _o_ Elwin

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 oktober 2008 - 11:07
Hoi Ing, (lache, zo heet mijn vrouw ook, eigenlijk Ingrid) Ik schrijf nu eigenlijk gericht op mensen van mijn eigen leeftijd, en ik ben volwassen, schijnt. Ik post binnenkort wel een fragment bij proeflezen. Dat wordt dan de eerste keer dat ik het buiten mijn vrouw aan iemand laat lezen. Groet, _o_ Elwin
Bij mij komt het van Inge, maar die naam was al bezet toen ik hier lid werd. Spannend hè, om teksten de wereld in te schoppen. Vooral de eerste keer. Maar het zal vast meevallen, we zijn hier best vriendelijk :D

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 november 2008 - 20:46
Ook ik ben erg blij met en goed fantasy boek. Even helemaal weg van deze wereld, lekker!! Vergeet ook Clive Barker niet. Ik ga eens even op zoek naar je boek ik ben wel nieuwsgierig. :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
7 december 2008 - 16:35
Hoi, een vraagje voor Chèvrefeuille, waar werd je boek uigegeven en waar kan ik het mogelijk inkijken of misschien wel aankopen? Mijn eerste boek, Nùrodia boek I, werd onlangs uitgegeven door uitgeverij Charish en is aldus ook online te koop op www.charish.nl, boek II is intussen in hun handen en in bewerking, boek III zal in 't najaar 2009 klaar zijn. Schrijven moet een passie zijn om zulke grote aantallen pagina's vol te kladderen. Maar het is niet alleen een verhaal neerschrijven, maar ook veel zoek- en vindwerk om fantasy niet kinderlijk te laten overkomen. De mooiste fantasy is de litairaire vorm, de meest prozaïsche of meest nostalgische, vb zijn oa: Tolkien, Lewis, ea... Minder voor mij zijn; Robert Jordan en diens gelijken. Niet dat zij slecht schrijven, doch er ontbreekt iets van dat melancholische, dat beetje dat mij doet zweven naar een fantasywereld, maar goed, iedere schrijver heeft zijn stijl en genre en eigen zienswijze en dat respecteer ik ook en daarom eer ik alle schrijvers, goed of minder goed; want alsnog schrijven zij en wie schrijft die blijft! :) groetjes DRF

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 december 2008 - 17:30
Over het algemeen kan ik zeggen dat ik een hardgrondige hekel heb aan science fiction en fantasy. Ik wil liever iets kijken dat realistischer is. Buitenaardse wezens heb ik een hekel aan, en bovennatuurlijke krachten irriteren me mateloos. Ik wil lezen over herkenbare mensen, mensen zoals ik, die tegen menselijke problemen aanlopen. De enige uitzondering hierop is direct mijn lievelingsserie: Harry Potter. Ik hou daar zo van. Er zit humor in, en in zekere zin realistisch omdat het toch over mensen gaat, maar ik kan me ook in de toverwereld verliezen. Een hele andere wereld, met andere problemen. Ik vind het briljant geschreven.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 december 2008 - 17:46
Ik lees juist heel graag SF en fantasy, bij voorkeur in het Engels. Maar zelf fantasy schrijven zie ik niet zitten. Ik heb de lat te hoog liggen: Tolkien, LeGuin, Julian May, Marion Bradley verslind ik, maar als ik dan zelf aan het nadenken ben over een mogelijke fantasy-roman vind ik mijn eigen ideeën niet origineel genoeg. Als ik fantasy zou willen schrijven, wil ik ook dat het goede fantasy is. Daarom ben ik nu aan het broeden op andere genres. Ben er nog niet uit!

fel

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2008 - 12:41
ik vind fantasy geweldig!! Je bent nergens aan gebonden en alles kan gebeuren... ik probeer zelf ook een boek te schrijven maar ben er al eeuwig mee bezig en t schiet nie op! wat leuk dat je al een boek hebt uitgegeven! veel suc6 verder :D

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2008 - 14:24
Ik schrijf fantasy gemengd met realiteit (ook andere genres overigens). :) Alleen die werelden opbouwen vind ik knap lastig en daar moet ik toch echt beter in worden. Fantasy lezen doe ik (nog) niet veel, maar dat zou ik wel moeten doen eigenlijk.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2008 - 16:13
Ja, ik hou over het algemeen wel van fantasy/SF. Van één categorie heb ik echter mijn buik vol. Dat zijn boeken als Lord of the Rings en Harry Potter. Trollen, dwergen, elfen, monsters, tovenarij, ja, daar heb ik het nu echt wel mee gehad. Er blijft voor mij maar één echte meester over en dat is Jack Vance. Onovertroffen in het opbouwen van vreemde (buitenaardse) werelden met allerlei culturen, beschavingen en wezens met al hun eigenaardigheden.