Alternatieven op het gebied van auteursbegeleiding en (her)uitgeven van boek
Mijn moeder (woonachtig op het eiland Curaçao) is, heeft een paar boeken uit laten brengen bij een Printing on demand-uitgeverij (POD).
Omdat ik zelf in Nederland woon, en meer zicht kan hebben op de boeken-zaken, fungeer ik als de contactpersoon van mijn moeder.
Een boekhandelaar heeft destijds mij geadviseerd om laagdrempelig te beginnen en contact op te nemen bij een POD-uitgeverij. (Ik duid dit nu gemakshalve aan met 'POD') Na dit advies te hebben opgevolgd, leek het in het begin een tijdje goed te gaan omdat een deskundige redactrice het manuscript redigeerde.
Na een korte tijd dat deze redactrice bezig was met corrigeren van het manuscript, een 'levensverhaal over de jeugdjaren van mijn moeder' alsmede het geven van adviezen en begeleiding, zegde zij ineens het dienstverband op bij POD, en niemand anders nam deze taak over. Sindsdien waren onze ervaringen met de medewerkers van deze POD niet meer zo positief en raakten wij zeer teleurgesteld omdat onze verwachtingen anders waren. We besloten het contract met de POD te ontbinden en ons te richten op een uitgever waar mijn moeder inmiddels 2 boeken heeft laten uitbrengen en met wie we een betere verstandhouding hebben.
Op zich is mijn moeder niet ontevreden over de wijze waarop er zaken werd gedaan met deze tweede POD (Gemakshalve noem ik dit even 'POD 2'). We merken echter op dat er ondanks de inspanningen van POD 2 qua promotie, er zeer weinig van de grond komt wat betreft de verkoop van de boeken. POD 2 heeft echter het manuscript niet geredigeerd. Het werd een 'self-made' boek die slechts gecorrigeerd werd op taalfouten door een vriend van me. Dit vond ik echter niet voldoende om op de markt te brengen doch we hebben de sprong toch gewaagd. Het was verder een in mijn ogen een leuk 'ego-document' en vooral vanwege de historische en psychologische waarde ervan.
Op zich is het wel zo dat sommige sterke promotie-acties worden gehanteerd door de reguliere uitgeverijen, maar niet door uitgeverijen met het POD-principe. Een reguliere uitgeverij zal eerder meer risico's nemen bij schrijvers waarvan van tevoren een inschatting wordt gemaakt dat het betreffende boek goed zal verkopen, en daarom meer tijd, energie en geld hierin steken.
Bij een POD-uitgeverij werkt dit juist andersom. Het is de schrijver die zijn/haar eigen boek zelf verder moet promoten alsmede maandelijks een behoorlijk hoog bedrag moet betalen voor de abonnementskosten terwijl we er amper iets voor terugkrijgen in de vorm van een redelijk verkoopresultaat.
We verwachten geen wonderen maar het verkoopresultaat is ondanks onze promotie-acties is zo bedroevend laag, dat dit demotiverend werkt voor schrijvers die iets dergelijks ervaren. Een boek is er immers om te worden gelezen en contact te maken met de lezer die 'met de schrijver van gedachten wisselt'. Het hoeft echt geen bestseller te worden maar het zou wel prettig zijn als het boek een aantal lezers zou bereiken die het misschien wel interessant kan vinden. Ik heb over deze kwestie ook contact opgenomen met POD 2 en het enige antwoord is dat ze het probleem begrijpen maar hier ook weinig aan kunnen doen. Ondertussen betalen we wel steeds een hoog bedrag aan abonnementsgeld hetgeen ons op den duur ook gaat tegenstaan omdat we er zo weinig voor terugkrijgen.
Het is ook wel bekend dat het sowieso niet zo goed loopt op de boekenmarkt. De kansen voor een schrijver bij een POD zijn ook nog veel groter om niet te worden opgemerkt, zelfs niet op het internet en dat vind ik heel jammer. Het internet zou immers een krachtig medium zijn om een boek te tonen aan een groot lezerspubliek. Zowel reguliere als POD-uitgeverijen hanteren het internet als verkoop-strategie.
POD- uitgeverijen hebben helaas nog steeds een bepaald imago, nl. dat de boeken die daar worden uitgebracht van mindere kwaliteit zijn dan die van de reguliere uitgeverijen. Maar ik weet niet of het alleen daaraan ligt.
Ik denk ook dat reguliere uitgevers veel meer doen voor hun schrijvers zoals het actief betrekken van de schrijver bij allerlei door hen geplande activiteiten als interviews en boekpresentaties.
Als men bij toeval een boek ontdekt op een bepaalde boekensite, denk ik dat het niet zo zal uitmaken bij welke uitgever het boek is gepubliceerd. Het gaat er dan om of het onderwerp of titel van het boek het lezerspubliek zal aanspreken.
Een van de boeken die mijn moeder heeft laten uitbrengen betreft een autobiografie. Naar mijn mening is dit een zeer interessante weergave van de gebeurtenissen uit de tijd waarin zij heeft geleefd, zowel historisch, sociologisch, psychologisch als filosofisch.
Ondanks dat er vanuit POD 2 berichten zijn gestuurd dat het boek is verschenen naar een zeer groot aantal boekhandels en websites, zijn er echter amper exemplaren verkocht, maar volgens POD 2 hoeft dat niet eens te liggen aan de omslag, titel of inhoud van het boek.
Nu zijn we eigenlijk al een hele tijd op een 'dood' spoor beland en weten niet meer hoe we verder moeten en vragen ons af of we weer moeten uitkijken naar een andere uitgever. POD 2 is wel laagdrempelig maar er is zo weinig dynamiek wat betreft activiteiten voor schrijvers.
Zo had ik eigenlijk verwacht dat er af en toe wat georganiseerd zou worden, zoals een open dag of kennismakingsdag en dergelijke. Maar dat gebeurt niet en dat vinden we erg jammer.
Het is best mogelijk is dat we iets over het hoofd hebben gezien bij het aangaan van het contract, en in het algemeen bij de uitgave van de boeken (autobiografie en dichtbundel). We zouden derhalve graag naar andere haalbare mogelijkheden zoeken om deze boeken onder de aandacht te brengen van het lezerspubliek en in hoeverre we het contract met POD 2 ook moeten ontbinden en in hoeverre dat wordt toegestaan. Want we hadden eigenlijk met een reguliere uitgeverij in zee willen gaan omdat die gewoon professioneel is en alle promotie voor de schrijver regelt. Maar het is uiteraard zeer de vraag in hoeverre een schrijver door de selectie-procedure komt. Er is zoveel concurrentie. Bij een POD-uitgever lijkt iedereen door de selectie heen te komen maar in feite komt het erop neer dat een POD-uitgever in feite een veredelde drukkerij is, terwijl de schrijver zelf voor alle promotie moet zorgen. Ondanks alle goede promotietips die zijn aangereikt, en andere goedbedoelde adviezen blijkt het toch geen succes.
Mijn moeder heeft jaren geleden haar manuscript naar een reguliere uitgeverij gestuurd doch kreeg na pas 1 jaar een reactie en die was ook nogal negatief waardoor zij besloot om mij in Nederland te vragen of er andere mogelijkheden waren om haar boek uit te geven. Dit is dus inmiddels al gebeurd doch op een andere manier is het een teleurstelling gebleken zoals hierboven beschreven.
Graag willen we de biografie opnieuw laten uitbrengen maar we willen POD 2 niet voor het hoofd stoten hoewel we wel graag willen weten of het geoorloofd is het betreffende boek voor een derde keer uit te laten brengen onder een andere titel en/of omslag. Graag zou ik het boek ook eens willen laten beoordelen door een professional hoewel dit waarschijnlijk wel een dure onderneming zou kunnen zijn.
Wellicht zijn er tussenvormen van uitgeverijen die zowel in de rol van reguliere als POD-uitgever iets meer kunnen betekenen.
Wat zouden we mogelijkerwijs nog kunnen ondernemen op het gebied van uitgave, heruitgave,opnieuw laten redigeren, vormgeving, promotie, en dergelijke? Zijn er nog niet al te dure wegen te bewandelen?
(bijvoorbeeld een betrouwbare literair agent?)
Citaat: Graag willen we de
Lid sinds
15 jaar 3 maandenRol
Zijn de boeken in het
Lid sinds
13 jaar 2 maandenRol
Hallo Therese, Bedankt voor
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hallo Maria, Dank voor uw
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Wat heb je aan promotie
Lid sinds
14 jaar 10 maandenRol
Ik zou er niet meteen vanuit
Lid sinds
13 jaar 2 maandenRol
Hallo Via, Hierbij geef ik
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hallo Maria, Het is inderdaad
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hoi Alcoris, Wat steek jij
Lid sinds
17 jaar 6 maandenRol
Ik vrees ook dat er weinig
Lid sinds
14 jaar 10 maandenRol
Hoi Arcolris, Als je me een
Lid sinds
13 jaar 2 maandenRol
Ja hoor, Maria. Bedankt dat
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hoi Elo, Dank voor je
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hoi Elo, Excuses voor de
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hallo Via, Uiteraard worden
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Interviews kunnen ook
Lid sinds
14 jaar 10 maandenRol
Skype, Facetime, werkt ook
Lid sinds
16 jaar 7 maandenRol
Bedankt voor de tip, Anaïd!
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Ook bedankt, Via!
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Hallo allemaal! Voordat ik
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Arcolris schreef: Het boek is
Lid sinds
15 jaar 3 maandenRol
ArcoIris schreef: Het maakt
Lid sinds
13 jaar 2 maandenRol
@ 22: Mooi betoog - alleen
Lid sinds
15 jaar 3 maandenRol
ArcoIris schreef: (...) Dit
Lid sinds
15 jaar 3 maandenRol
Therese, Goed idee! Er zijn
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Therese, Graag zou ik de
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Therese, ik zal inderdaad nog
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Arcolris schreef: Graag zou
Lid sinds
15 jaar 3 maandenRol
Thérèse schreef: Arcolris
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol
Nog even ter aanvulling over
Lid sinds
12 jaar 1 maandRol