Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Werkwijze van de Free Musketeers.

22 oktober 2007 - 14:49
Hoi beste schrijfvrienden, ik heb weer wat informatie gekregen en begin nu de werkwijze van de Free Musketers te snappen. Als je een manuscript aanlevert, dan moet dat taal en verhaalkundig echt goed zijn. Dat bekijken ze even of het geen problemen oplevert met discriminatie of grof taalgebruik. Ook of er geen al te grote fouten inzitten. Die mag je nog verbeteren. Je krijgt twee contracten om te tekenen en terug te sturen. Zij tekenen ook en dan krijg je weer een exemplaar terug. Dan moet je 80 emailadresjes leveren. Het is de bedoeling dat je familie, vrienden en kennissen om hun adres vraagt en meteen reclame voor je boek maakt. Dat doet de Free Musketeers verder niet. Ze hebben een prima site waar een keur van goede, leuke boeken opstaan. De feestdagen komen eraan, dus je vind daar vast wel een leuk cadeautje voor familie, vrienden of jezelf. (zie, dit is ook al een beetje reclame, hihihi.) Maar als jouw verkoop afhangt van alleen de bezoekers van de Free Musketeers site, dan zul je geen duizenden exemplaren verkopen. Nee, je moet zelf steeds weer anderen mailen om reclame voor je boek te maken. Er wordt ook niet meteen een exemplaar van je boek gemaakt. Nou ja, eentje, voor jezelf. Alleen als iemand het boek besteld komt er een tweede druk. Dus, als je veel klanten hebt die je boek willen kopen, worden er ook veel exemplaren van gedrukt. Dat betekend veel emails sturen naar boekwinkels en andere verkooppunten van boeken. Een idee is misschien een leuke flayer maken en die ophangen bij bibliotheken en dergelijke. Er wordt een prijs bepaald voor het boek en daar krijg je een bepaald percentage van. Dat word een keer in het jaar uitbetaald. dat kan een leuke bijdrage aan een luxeuze villa zijn, of je kunt er net een blikje kattenvoer van kopen. Afwachten hoe goed de verkoop loopt. Natuurlijk pikt de belasting daar ook weer een gedeelte van in. Ik hoef nog maar 6 emailadresjes bij elkaar te sprokkelen. Ik moet het contract nog eens goed doorlezen, tekenen en dan op sturen. Van wat er dan allemaal gaat gebeuren zal ik een verslagje schrijven. Ik kan wel zeggen dat de Free Musketeers erg aardig zijn en op elke vraag goede uitleg geven. Misschien dat bij een "gewone" uitgever een boek uitgeven je meer geld zal opleveren. Ik weet wel, als je keer op keer steeds weer die rottige dooddoener terug krijgt, "past niet in ons fonds." Dat dan een internetuitgeverij een geweldige uitkomst is. schrijfgroetjes, veel succes met uitgeven, bij wie dan ook.

22 oktober 2007 - 16:05
Dus Free Musketeers zegt (bijvoorbeeld): 'Dat boek van Pehamo kost 15 euro.' Jij maakt reclame voor het boek want het is jouw boek. Dan is er een Piet, die zegt: 'Ja, dat boek koop ik.' En hij betaalt 15 euro aan Free Musketeers. Van die 15 euro krijg jij een percentage. Hoeveel? Tien procent? Dus 1,50. Free Musketeers heeft uitgerekend wat het kost: een boek printen. Laten we zeggen: papier en inkt: 50 cent. Alle andere kosten als afschrijving van machines, huisvesting en verzekering: 3 euro. Blijft over voor Free Musketeers: 10 euro. Per boek. Maar ze kennen het gemiddelde van de potentiële kopers van 80 adressen. Als het er 10 zijn, is het mooi. Dan komt Free Musketeers uit op een totaalinkomen van 10 x 10 euro voor het boek van Pehamo. Dat is 100 euro. Daar printen ze een paar uurtjes over. Lijmen, snijden, klaar. Gratis reclame. Geen risico. En Pehamo een gratis boek. Iedereen blij. Of zie ik iets niet goed?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 16:14
Zo zie ik het ook en op die manier kan het zeker uit voor de Free Musketeers. Of zie ik het toch niet helemaal goed? Ze hebben er verder dan het maken van het boek geen werk van. Of is de eigen percentage die je krijgt hier "hoger" dan bij een gewone uitgever?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 16:21
Beste Marriejeanne, Ik denk dat er van dat tientje voor de Free Musketeers niet eens zoveel overblijft hoor. Er zullen heus wel meer kosten bij komen als in jouw optellijstje. By de way, ik hoef nog maar 5 emailadresjes. Oh ja, welke Piet wil mijn boek kopen, heb je zijn ades voor me? (:

22 oktober 2007 - 16:35
Kosten voor jouw boek, bedoel ik, Pehamo. Die worden 'ingestreken' in de andere kosten die ze hebben. Ik denk niet dat ze daar bij Free Musketeers achter een printertje staan op een zoldertje in een achterafwijkje. Ik denk dat ze pod 'erbij' doen. De materialen, huisvesting, machine(s) hebben ze. Waarschijnlijk is het een (iets grotere) drukkerij die veel meer doet dan alleen boeken on demand printen. Niet om je enthousiasme te drukken. Het zegt niets over de kwaliteit van het product dat ze leveren. Die zal ongetwijfeld goed zijn. En de mensen zijn aardig. Maar ik probeer je een beeld te geven van de realiteit. Jij doet alles voor jouw boek en dat is hun werk. Cryptisch, hè?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 17:00
Ik vraag mij af hoelang de levertijd voor een boek is bij Free Musketeers. Als een klant (die je niet kent) een boek wil kopen, is het behoorlijk demotiverend als er een levertijd is van 'n weekje of twee.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 18:05
mag je bijvoorbeeld ook gewoon 80 keer een email adres *verzinmaarwat*@gmail.com aanleveren? probleem is namelijk dat gemail namelijk gratis email adressen verstrekt, en zo heb je in no time je lijstje vol... het is fraude, en het zet geen zoden aan de dijk in de verkoop van je boek. maar als dat de manier is om je laatste 6 mailadressen te krijgen..

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 18:37
Hoi beste schrijfvrienden, Ik hoef nog maar 4 emailadresjes, tja, vier dezelfde met verzinmaarwat, komt niet geloofwaardig over, Breiner. Waarom is iedereen toch zo boos als ze mail krijgen van iemand die ze niet kennen? Ik heb op mijn verzoekjes vreselijk nare reacties gehad. Terwijl ik toch niemand er kwaad mee wil doen. Je hoeft er toch niet boos om te worden, laat staan furieuze mail te gaan verzenden. Dat vind ik eerlijk gezegd zwaar overdreven. Even de deelteknop erover, en je ongewenste mailtje is verdwenen, klaar. Ja, het hele leven is eigenlijk cryptisch Marriejeane, Ik vind de Free Musketeers best aardig overkomen, de kwaliteit van het papier ken ik nog niet. Ik kocht ook dure boeken van Jean Auwel, waarvan de bladzijdes tijdens het lezen loslaten. Helaas nu net die vervelende sexpagina's, die knip ik er nog wel eens uit. Hopelijk zijn er toch een paar lezertjes geïntrigeerd door mijn kunsstuk om 80 emaildresjes bij elkaar te sprokkelen, Hopelijk kopen jullie het boek. Het is vast een leuk sinterklaas cadeautje. Het is namelijk een tienersboek, ik denk best wel een beetje voor jongens. Aangezien het over ruimtereizen, vechten, en spannende achtervolgingen gaat. Met een happy ending! Als jullie het niet kopen, geen probleem hoor. Want één boek verkoop ik toch wel, die wil mijn lief manneke kopen. Lief hé (: Ik heb liever niet dat jij het boek koopt Koen, volgens mij ga je het alleen maar gebruiken om me met elke tikfout gigantisch om mijn oren te slaan. Een levertijd van twee weken voor een boek vind ik nog niet eens zo lang hoor Scorpio, Dat was bij ECI wel eens langer. Nou ja, cesera, cera.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 19:10
Toch vind ik de opbrengst voor de schrijver veel te laag. Zeker als je zelf alle promotie moet doen. Het enige voordeel is dat je niets hoeft te investeren. De tijd die je steekt in emails verzamelen kan beter gebruikt worden. Stel dat je alle vrienden en bekenden vraagt of ze van plan zijn je boek te kopen. Of probeer in te schatten hoeveel je er zelf kan slijten. Haal een ventvergunning op het gemeentehuis en ga de deuren langs enz. Zodra je dit op een rijtje hebt kom je er misschien achter dat er een grote kans is dat je er 100 kan slijten in een jaar. Ga dan eens sommen maken. Stel: zelf uitgeven kost je bij 100 stuks, zoiets als 8 euro per boek, verkoop het voor 14.50. Bij 55 boeken heb je de inverstering terug. Als je boek goed is moet dit toch haalbaar zijn.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 20:11
Zelf uitgeven kost je echt geen 8 euro per boek als het een tienerboek is. Dat zal niet een dikke pil van 250 pagina's zijn, schat ik zo in. En ik heb me laten vertellen, ik weet niet of het waar is, dat je voor het venten met je eigen boek, ook op straten en pleinen en markten, geen vergunning hoeft aan te vragen. Dat dat valt onder de vrijheid van meningsuiting. Je eigen boek mag je overal aanbieden en je kunt er geen bekeuring voor krijgen vanwege illegaal venten. Zo is mij verteld. Is er een jurist in de zaal? Ik ben er op voorhand maar alvast mee begonnen op campings, op de veerboot, op vlooienmarkten enzovoort. Keileuk om te doen. Ik maak er een hele act van en de kopers gaan 10 euro lichter en tien tinten blijer weer naar huis.

eef

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 20:58
Of je kunt een leuk persberichtje naar je regionale krant sturen. Deze zijn vaak wel bereid het te plaatsen. Zo kun je wat extra reclame maken. Bij een voor jou bekende boekhandel leg je de boeken op consignatie neer. Ook de boekhandels zijn vaak wel bereid hier aan mee te werken (als het boek goed is) In het persberichtje zet je neer waar je boek te koop is, of als het nog niet uit is, laat je mensen intekenen voor het boek. Dan weet je snel genoeg of je het zelf kunt laten drukken of niet.

eef

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2007 - 21:00
....en denk ook eens aan de plaatselijke VVV. Die willen vaak ook wel een "plaatselijk" produkt, al is het in de vorm van een boek van een plaatselijke schrijver, in de winkel leggen. (wel vaak op consignatie-basis)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 oktober 2007 - 1:41
Hoe meer posts ik van jou lees, hoe meer ik hoop dat je er een professionele proeflezer op hebt gezet voor je het aanbood als manuscript. Of je schrijfstijl moet heel anders zijn, maar dat betwijfel ik... Ik ken(de) ook iemand die bij FM iets had laten uitgeven, maar da's alweer een tijdje terug. Ben toen nog eens gaan vragen hoe ze precies werkten maar ze waren destijds weinig toeschietelijk.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 oktober 2007 - 2:53
Wonderer, FM treden gewoon op als intermediair. Aan de ene kant halen ze printopdrachten binnen en zorgen dat ze er zo weinig werk mogelijk aan hebben. Vooral geen risico, daarom die 80 e-mail adressen. Aan de andere kant hebben ze een drukkerij die het echte werk voor hun doet als er geprint moet worden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 oktober 2007 - 11:07
Tja, Wonderer Ik hoop dat de Free Musketeers de boel nakijken. Natuurlijk heb ik spelingscontrole op Jakuan losgelaten. Maar dat zegt wie weet niet genoeg. Als ik enthousiast aan het tikken ben, wil er nog wel eens een tikfoutje in de tekst sluipen. Maar zegt dat dan iets over de schrijfstijl? Als er tikfoutjes in mijn stukjes hier zitten? Ik heb FM om toestemming gevraagd of ik een stukje hier kan plaatsen van Jakuan. Dat kunnen jullie dan lezen en beoordelen tja, Ben best een beetje bang voor de reacties. Of ik ga depersief aan de drank of ik hang de vlag uit. Ondertussen hoef ik nog maar 3 emailadresjes. Dan ligt er straks een boekwerk in de winkel dat ideaal is als iemand boekverbrandingen wil houden. Of de mensen vinden het leuk om te lezen. Dat laatste, daar hoop ik dan maar op. Iedereen van harte bedankt voor de duizend en een manieren van marketing. Maar als Jakuan echt een taalkundig misbaksel blijkt te zijn, dan kunnen we het uitkomen ervan maar beter stil houden, toch? Een nagelbijtertje.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 oktober 2007 - 11:14
Spellingscontrole alleen is echt niet genoeg, Pehamo. Bijvoorbeeld alle woorden die aan elkaar geschreven moeten worden, worden niet verbeterd, omdat ze apart als woord ook bestaan. Als jij ergens een fout woord tussen plaatst dat wel bestaat, krijg je ook geen kringeltje. En FM is daar duidelijk in: zij verbeteren het niet voor je! Je schrijft inderdaad veel fouten hier, dus ik zou het er niet op wagen. Mensen kopen echt geen boek met taalfouten. Dan word je niet meer serieus genomen.

23 oktober 2007 - 11:20
"Maar als Jakuan echt een taalkundig misbaksel blijkt te zijn, dan kunnen we het uitkomen ervan maar beter stil houden, toch?" Nee. Je moet zorgen dat als je iets op de markt brengt, dat dat goed is, Pehamo. Waarom? Omdat je misschien nog weer eens een boek wilt uitbrengen. Dan moet je een goede naam hebben. Dus verschuil je niet achter grapjes (hoe leuk ook :) ). Free Musketeers doet niet aan correctie en redactie, dat heb je zelf gezegd. Ook zeg je dat er wel eens tikfoutjes in je tekst sluipen. 1 + 1 = 2. Wonderer zei het een beetje cru: "Hoe meer posts ik van jou lees, hoe meer ik hoop dat je er een professionele proeflezer op hebt gezet voor je het aanbood als manuscript. Of je schrijfstijl moet heel anders zijn, maar dat betwijfel ik..." maar ik geef haar wel gelijk. Ik wil je ZEKER NIET demotiveren nu je op de drempel van het auteurschap staat, maar het is beter binnen te schrijden in een mooie mantel dan binnen te vallen met je billen bloot. Ik raad je aan er nog eens over na te denken. Plaats een stukje bij boekpresentatie, houd je adem in en stik niet. Een schrijver moet ook tegen kritiek kunnen.

fay

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
22 oktober 2008 - 15:14
Goedemiddag.... Ik heb net mijn contract van Free Musketeers binnen gekregen. Mijn eerste gang is dan toch wel naar de pc, om Free Musketeers en fraude te googlen. En zo kwam ik hier terecht.... Ik ben nog een beetje in twijfel....aan de andere kant...het kost me niks..ja...80 mailadressen..lekker boeiend...Ik heb niks te verliezen eigenlijk... Wanneer je een naam googled van iemand die zijn boek daar uitgegeven heeft...Clement Meerts b.v., dan zie je toch dat deze man een dubbele titel heeft..hij is mr. en drs. Het zijn dus duidelijk niet alleen de domme blondjes die hun manuscript bij hun neerleggen. Ik slaap er nog eens een nachtje over...en ben blij dat ik deze site gevonden heb. Oh en Pehamo..Ik ben te bereiken onder faymeel@hotmail.com...Hoef je er nog maar 2.... Carolinesmeelbox@hotmail.com...hoef je er nog maar 1...

22 oktober 2008 - 15:22
Nee, kost het niets? FM begint pas met printen als er 15 bestellingen binnen zijn. Wie doet die bestellingen? Zo lang er niet één boek besteld is, heb je ook niets, fay. En reken eens uit wat die 15 bestellingen kosten als je ze zelf moet doen ... nee, gratis is FM echt niet.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 oktober 2008 - 16:39
Ik ben daar ook begonnen, Fay. En toch is het goed gekomen en heb ik succes gekregen bij een reguliere uitgever. Wel met twee totaal andere boeken. Je kunt het denk ik het beste zien als een leerschool. Heb ik ook gedaan. Ze beginnen bij FM inderdaad niet zomaar met printen, dat klopt. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd. En daar gaat het toch eigenlijk om? :)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
24 oktober 2008 - 16:48
Ik zal mensen altijd aanraden om het bij reguliere uitgevers te proberen, maar mocht dat niet lukken of zo, dan raad ik toch Boekscout aan, omdat een boek krijgen daar echt niets kost. En daar moet je 40 mailadressen aanleveren, verder is de werkwijze behoorlijk identiek aan die van FM.

fay

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
25 oktober 2008 - 15:19
Contract nog steeds niet ondertekend....wat kost het me dan wel marriejean? Ik zie nergens dat ik geld over moet maken ofzo... Ik ben zeker niet blont en ga zeer zeker niet zomaar ergens mee in zee... Wil dus echt graag weten waar ik mee te maken heb?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 oktober 2008 - 17:46
Contract nog steeds niet ondertekend....wat kost het me dan wel marriejean? Ik zie nergens dat ik geld over moet maken ofzo... Ik ben zeker niet blont en ga zeer zeker niet zomaar ergens mee in zee... Wil dus echt graag weten waar ik mee te maken heb?
Wat Marriejeanne probeert uit te leggen is dat als er niemand is die je boek besteld, dat je boek dus niet wordt gedrukt. Wil je toch een exemplaar hebben, dan zal je zelf 15 exemplaren moeten kopen en dat kost je dus geld.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
25 oktober 2008 - 18:36
Mara, je zegt dat het een leerschool voor je was. Je hebt nu twee goedlopende boeken bij een reguliere uitgeverij. Mijn vraag: heeft dat er nog toe bijgedragen dat je meer van dat eerste onbekende boek bent gaan verkopen? Doe je er zowiezo nog iets mee?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 oktober 2008 - 19:52
Kijk even in je contract of je vrij over je werk mag beschikken - stel dat je na een half jaar toch liever herschrijft en voor het reguliere traject kiest, mag dat dan.En kijk of je het eens bent met de opmerkingen over tik en spel fouten. Even daargelaten dat die er niet in moeten zitten omdat het niet leuk voor je lezers is en daardoor ook niet voor jezelf, is het een aardige kostenpost als FM het alsnog gaat nakijken. Bedenk of je het handig vind om 80 mailadressen te verzamelen. Men hoopt dat uit die groep je eerste verkoop van 15 stuks komt, en ze het op deze manier makkelijker maken voor je om onder de hoed van ´het moet´tachtig mensen uit je kennissenkring aan te spreken. Er zijn vele pod uitgeverijen, kies er een die bij je past. Als FM dat is, prima.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 oktober 2008 - 23:05
@DeEllis: Nee, het heeft er niet toe geleid dat er meer van het boek bij FM verkocht is. Het was ook geen goed boek. Het was ook niet slecht. Kon gewoon veel beter. Ik was mijn eigen redactrice en je ziet op den duur je eigen fouten niet meer. Ik weet nu wel wat ik beter had kunnen doen aan redactiewerk.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
26 oktober 2008 - 0:25
Tekstcorrectie kost geld bij FM, iemand hier was 400 euro kwijt en op bol.com staan kost 25 euro per maand. Dus vraag jezelf af of je manuscript qua taal picobello is, of je op Bol.com wilt staan, en of je dat geld er voor over hebt. Zul je genoeg verkopen via Bol? Je wilt natuurlijk geen verlies lijden voor iets waar je 'gratis' aan bent begonnen. Onderschat ook niet het vele promotiewerk dat je te wachten staat als je in eigen beheer uitgeeft. Succes met je boek!