Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aanhalingstekens bij iets wat een personage denkt

4 September 2009 - 17:27
Ik heb in het 'taal en spelling'-subforum gezocht, maar vond niet meteen antwoord op volgende vraag, terwijl er al veel over 'denken' geschreven werd. Behandel je iets wat iemand denkt hetzelfde als wanneer iemand spreekt? Dus is het: Ik zal maar beter luisteren naar de meester, denkt hij. of "Ik zal maar beter luisteren naar de meester", denkt hij.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 17:39
Nee. De aanhalingstekens betekenen tenslotte dat ze iets letterlijk weergeven dat is gezegd. Bij gedachten gaat dat niet op.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 17:41
Aanhalingstekens weg bij gedachten. Ook al zie je dat weleens staan.
Daarom bleef ik twijfelen. Dus de schrijfwijze van het eerste voorbeeld aanhouden? Wanneer je een gedachte zo letterlijk opschrijft.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 17:42
Aanhalingstekens kunnen, maar ik zie het eigenlijk nooit. Ik zal maar beter luisteren naar de meester, denkt hij. kan ook. En dan zonder 'denkt hij'. Interessante gedachte trouwens :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 17:42
Bij gedachten worden inderdaad geen aanhalingstekens gebruikt. Soms vind ik dat zelf wat verwarrend. In dat soort gevallen is er ook nog de volgende oplossing: Hij denkt: ik zal maar beter luisteren naar de meester. (dus geen aanhalingsteken, en een onderkast-ik)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 19:42
Hoewel ik er geen problemen mee heb (heb het zelf ook een tijdje gedaan, maar ben er toch vanaf gestapt), zou ik het ook niet aanraden.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 22:45
Nee, geen leestekens bij gedachten. Dat zou alleen maar verwarring brengen t.o.v. de gesproken delen.

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 23:01
Droomz schreef:
...en ik zet het cursief.
Dat doe ik soms ook, met name als ik denk dat een gedachte er echt uit moet springen, maar wel altijd zonder die aanhalingstekens!

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 23:11
Ik zou in ieder geval geen aanhalingstekens gebruiken nee, inderdaad erg verwarrend ten opzichte van het gesprokene. Zelf gebruik ik bij verhalen in ik-vorm geen cursief, maar in de andere vormen weer wel. Waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet... :confused:

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 23:22
Hoe zouden jullie deze zin aanpakken? Ik blaas je gewoon van de baan, vervelende sukkel, denkt Bas en hij glimlacht.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 September 2009 - 23:55
Ninah, je tekst hierboven is goed! Aanhalingstekens doe je als je iets vraagt of vertelt. En dan schijnen enkele aanhalingstekens ook nog eens "in" te zijn ook bij dialogen en zo.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 September 2009 - 7:40
Ninah, je tekst hierboven is goed!
Bedankt. Het lijkt alleen niet goed te 'rollen' zo. Zal eens moeten nadenken over alternatieven. Soms blijkt vanzelf uit de tekst dat het een gedachte is, maar soms wil je er toch een 'denkt hij' bijzetten voor de duidelijkheid.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 September 2009 - 16:13
Ik vermijd. Dat is laf, ik weet het, maar het werkt wel. Ik blaas je gewoon van de baan, vervelende sukkel, denkt Bas en hij glimlacht. Met een glimlach op z'n gezicht weet hij ineens dat hij deze vervelende sukkel van de baan zal blazen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 September 2009 - 0:26
@ Geresther: In mijn beleving, verliest de zin daarmee aan kracht. Die verandert van een gevoelsuiting in een soort berekenende opmerking (waardoor deze spontaniteit verliest). Dus... vermijd het vermijden.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 September 2009 - 0:51
@ Geresther: In mijn beleving, verliest de zin daarmee aan kracht. Die verandert van een gevoelsuiting in een soort berekenende opmerking (waardoor deze spontaniteit verliest). Dus... vermijd het vermijden.
Dat is natuurlijk een kwestie van perceptie en geldt waarschijnlijk alleen voor deze zin. Maar goed, de vraag was wat je moet doen als je een personage in de directe rede iets wilt laten denken. Er zijn wat oplossingen aangegeven en ik voegde de mijne toe: vermijd de directe rede als iemand denkt. Maar dat is natuurlijk alleen mijn stijl van schrijven...

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 September 2009 - 7:05
Link: http://www.schrijf.be/stijlgids.htm Download hier het document ‘Schrijf.be Stijlgids’, bestaande uit zeven A-viertjes. Dit is een beknopte tekst die ingaat op veel voorkomende stijlvragen. Hier vind je in een notedop het antwoord op je vraag over aanhalingstekens.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 September 2009 - 7:08
HERSTEL Je hoeft niets te downloaden. Het document kan gelijk worden gekopieerd en uitgeprint.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2011 - 15:39
Sorry dat ik hier nu op reageer, maar ik heb een vraagje en heb geen zin om daar een heel nieuw topic voor te open. De vraag luid: spring je ook in bij een gedachtte? Alvast bedankt voor de antwoorden!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2011 - 15:43
@Marondesh, bij elke nieuwe alinea spring je in (als je aan inspringen doet), dus bij een gedachte ook :nod:

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2011 - 16:07
Interessant omdit topic door te lezen. Ik heb zelf ook een vraag aangaande de aanhalingstekens. In mijn SF roman kunnen twee mensen met elkaar praten via telephatie. Moet een gesprek tussen beide wel of niet tussen aanhalingstekens? Zelf doe ik het momenteel wel.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2011 - 16:10
dat is gewoon een dialoog alleen via gedachte, dat lijkt me toch anders dan een gedachte bij 1 persoon. Dat is ook geen dialoog. Dus in deze zou ik het wel doen.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 juni 2011 - 16:29
Interessant omdit topic door te lezen. Ik heb zelf ook een vraag aangaande de aanhalingstekens. In mijn SF roman kunnen twee mensen met elkaar praten via telephatie. Moet een gesprek tussen beide wel of niet tussen aanhalingstekens? Zelf doe ik het momenteel wel.
Als er soms echt gesproken wordt, soms met telepathie, en er ook nog eens gedachten zijn, dan zou ik de gesproken dialogen tussen aanhalingstekens zetten, de telepathische dialogen in schuinschrift zonder aanhalingstekens, en de gedachten zonder aanhalingstekens en in normaal schrift.

23 juni 2011 - 19:43
Als er soms echt gesproken wordt, soms met telepathie, en er ook nog eens gedachten zijn, dan zou ik de gesproken dialogen tussen aanhalingstekens zetten, de telepathische dialogen in schuinschrift zonder aanhalingstekens, en de gedachten zonder aanhalingstekens en in normaal schrift.
Zo zou ik het ook doen. En dan schuinschrift alleen daarvoor gebruiken, en niet ook nog eens voor iets anders.