Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie schrijft in het esoterische genre?

6 januari 2008 - 13:04
Wie van jullie schrijft in het esoterische genre? En wat schrijf je dan, fictie of non-fictie? Heb je er een bedoeling mee, een boodschap?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 maart 2009 - 23:01
ik zoek mijn eigen weg en kom altijd wel bij iemand terecht als het nodig is.
Bedoel je dat je op je eigen gevoel afgaat? Wat ik weet is dat het soms handig als je al wat basiskennis in je rugzakje hebt, want de praktijk kan een harde leerschool zijn, ook op 'esoterisch' vlak. En je bepaalt nog altijd wel zelf wat je wel en wat je niet kwijt wil als je hierover schrijft, zo is mijn ervaring. Maar ik dwaal teveel af, terwijl ik mezelf had beloofd meer "to the point" te blijven.
Ik zou liever dat boek over bekende vrouwen van Smit lezen, eerlijk gezegd.
Bedoel je het boek "Wijze vrouwen"?

5 april 2009 - 23:52
Ik ben bezig met mijn ms wat gaat over mijn eigen ervaringen met betrekking tot bewustzijnsontwikkeling. Het betrekt ook de inzichten van de kwantumfysica erbij, mijn eigen filosofische inzichten en waarnemingen tijdens meditatieve toestanden. Ik refereer ook aan het boek: 'Eindeloos bewustzijn' van Pim van Lommel, het boek 'Het Veld, zoektocht naar de geheime kracht van het inuversum' van Lynne McTaggart, en Ervin Laszlo's boek 'Kosmische visie, wetenschap en het Akasha-veld'. Het is dus deels gebaseerd op eigen ervaringen, op andere literatuur over deze zaken, en op eigen filosofie. Is dit esoterisch genoeg...? :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 11:52
Four Seasons: Ja, ik ga op mijn eigen gevoel af en op een of andere manier ben ik toch vaak op de hoogte van bepaalde dingen. Als je je overal in gaat verdiepen, wordt het wat veel, ik kies voor sommige dingen en heel veel andere laat ik voor wat ze zijn. Ik heb ook aardig wat kennis over allerlei therapieen enz, niet in de laatste plaats omdat ik op een centrum heb gewerkt waar dit soort groepen kwamen. Het is net als in een winkel. Je loopt het meeste voorbij, bij sommige dingen blijf je hangen en een paar dingen koop je. Ik bedoel inderdaad wijze vrouwen, dat wil ik graag een keertje lezen. Pvdwngrd: interessant!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 13:47
@ anoukplant. Wijze vrouwen heb ik ook gelezen, goed boek (vind ik)! Ik ga meer op mijn verstand af, daarom wil ik me eerst verdiepen in wat er allemaal "te koop" is, voordat ik ergens aan begin. Gelukkig helpen bladen als de "Paravisie" hiermee. Ik heb ook overwogen om een cursus "parapsychologie" te doen, maar daar zitten onderwerpen bij die ik liever uit de weg ga. Wat ik mis is een goede up-to-date encyclopedie over esoterie en alles wat daaronder valt. Een boek waarin staat wat aura's zijn, chakra's, astraal reizen, wicca is en over theologie en filosofie, wat de belangrijkste stromingen zijn, wat reiki is etc. Ik heb zelf veel gehad aan het "cultureel woordenboek" gehad, maar de informatie die daarin staat is veel algemener en is beperkter doordat er zoveel onderwerpen in behandeld worden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 15:42
Volgens mij ben jij wel degelijk een gevoelsmens, anders zou je je hier niet zo in verdiepen! Maar om een keuze te kunnen maken zoek je informatie. Alleen maar verstandig, toch? Jee, zo'n encyclopedie, ik krijg gelijk zin om eraan te beginnen...ik vind zoveel dingen imcompleet en dan begin ik eraan, maar vaak blijkt het dan een enorm project en dan verwatert het weer. Het verbaast me dat er niet zo'n boek is trouwens, maar inderdaad, de meeste boeken gaan dieper op een onderwerp in dan wat oppervlakkiger over veel onderwerpen. Ideetje, Four Seasons?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 16:51
@ Anoukplant, Vroeger vond ik esoterische boeken altijd te ingewikkeld (en daar was ik niet de enige in), maar mede door wat ik heb meegemaakt, heb ik deze materie beter leren begrijpen. Ik heb nu meer aandacht voor (mijn) gevoelens en ik weet nu dat er heel veel valt en staat met gevoelens. Bovendien weet je sommige dingen pas als je ze zelf hebt meegemaakt. Wat denk je van een boek als "Esoterie voor dummies"? ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 17:12
Goed idee! Maar ken jij de Klikgids al? Daar staat echt van alles in. Kun je in elke bieb vinden. Misschien komt het in de buurt..

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 18:48
Ik ben bezig met mijn ms wat gaat over mijn eigen ervaringen met betrekking tot bewustzijnsontwikkeling. Het betrekt ook de inzichten van de kwantumfysica erbij, mijn eigen filosofische inzichten en waarnemingen tijdens meditatieve toestanden. Ik refereer ook aan het boek: 'Eindeloos bewustzijn' van Pim van Lommel, het boek 'Het Veld, zoektocht naar de geheime kracht van het inuversum' van Lynne McTaggart, en Ervin Laszlo's boek 'Kosmische visie, wetenschap en het Akasha-veld'. Het is dus deels gebaseerd op eigen ervaringen, op andere literatuur over deze zaken, en op eigen filosofie. Is dit esoterisch genoeg...? :)
Wauw! Ik ben heel mijn leven al met dit soort zaken in de weer. Jou invalshoek is denk ik zeker ook de mijne vooral de kwantumfysica waar ik weinig van snap is erg belangrijk. Ik zie en voel alleen wat het doet maar snappen op een wetenschappelijk vlak doe ik het niet. New age is al achterhaald en heeft geen bestaansgrond meer. Mensen die daar in blijven hangen hebben het weer niet begrepen. Er is in deze tijd maar een regel en dat is volg je gevoel en blijf bij jezelf. Het uitdragen naar anderen kan alleen via de voorbeeldfunctie. De rest heeft geen zin. Ook boeken niet, behalve dan om je eigen hypotheek te betalen. Daarom schrijf en vertel ik hier nooit over. Iedereen wil het snelle en vooral makkelijke antwoord. Het is er niet als je niet in overgave en in het nu leeft. En laten we eerlijk zijn. De aarde is al veel te vol als 50 procent hiervan om wat voor reden dan ook omkomt zal ik er niet van wakker liggen. Ook niet als ik er daar een van ben. Zo, dat moest ik hier nu echt even kwijt :D ga rustig verder met jullie discussie. hihi.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 19:47
Hee, DeEllis, ik kan me helemaal achter je scharen. Ik ervaar het liever dan dat ik erover hoor en ik lees liever een persoonlijk verhaal dan een of ander wetenschappelijk boek. Meedoen met een hype is het voor mij ook niet. Net als jij leeft dit voor mij al mijn hele leven en aan de ene kant begrijp ik er geen snars van en aan de andere kant weet ik precies waar het over gaat. Ware kennis zit niet in je hoofd... Enne, Four Seasons en ik kletsen lekker verder.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 20:16
Er is in deze tijd maar een regel en dat is volg je gevoel en blijf bij jezelf. Het uitdragen naar anderen kan alleen via de voorbeeldfunctie. De rest heeft geen zin. Ook boeken niet, behalve dan om je eigen hypotheek te betalen. Daarom schrijf en vertel ik hier nooit over. Iedereen wil het snelle en vooral makkelijke antwoord. Het is er niet als je niet in overgave en in het nu leeft.
Wat bedoel je hiermee DeEllis? Wat bedoel je met het uitdragen van een "voorbeeldfunctie"? Hoe doe je dat? En als je gevoelsmatig niet alles op een rijtje hebt, hoe kan je dan je gevoel volgen en bij jezelf blijven (volgens jou?) @ Anoukplant, De klikgids, daar staan toch allemaal adressen in van erkende alternatief genezers en dan met name de spirituele genezers? En het heeft toch ook wat met het tijdschrift "Onkruid" te maken? Staan er ook begrippen in als "chakra" en "entiteiten"? (ik vraag het maar even, want mijn pc werkt niet erg mee momenteel) .

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 20:23
Jee, er staat zoveel in. Inderdaad allemaal therapeuten en genezers, maar ook beschrijvingen ervan. Misschien niet allemaal, maar wel wat en ook vertellen de mensen die een hele of halve pagina hebben (meestal met foto, lekker kijken!) over wat ze doen. Ik zou gewoon eens een kijkje nemen in de bieb en ze liggen ook op andere plekken, volgens mij. De link met Onkruid weet ik niet zo direct. Ik heb wel eens in een ver verleden in de Klikstand gestaan op de Onkruidbeurs, maar of er verder nog een verband is...?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 21:12
Four Seasons@ Wat ik bedoel is dat door je te gedragen naar wat jij denkt dat goed is, ongeacht de mening van een ander, je laat zien dat het ook anders kan. En dat door mensen te vertellen hoe het zou moeten zijn je vaak niets bereikt omdat de meeste mensen veel te vast zitten in oude patronen waar ze niet van kunnen of willen afstappen. Dit gaat op voor de meeste zoekenden. Loslaten is de sleutel. Naar mijn idee dan. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 21:17
:nod: Yes, DeEllis, daar ben ik het helemaal mee eens! Laat zien hoe het moet i.p.v. het een ander te vertellen. Hij die zonder zonde is,......

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 22:09
@ DeEllis, wat grappig, ik denk zo over opvoeden. Ik wist niet dat je de voorbeeldfunctie ook kan toepassen op volwassenen. Met een voorbeeldfunctie leer je hoe je een bepaalde theorie kan toepassen in de praktijk, in de realiteit ipv te vertellen hoe het zit. Laten zien hoe je iets moet doen ipv vertellen hoe het werkt, zoals Anoukplant ook al zegt. Ik denk dat als meer mensen zich zouden focussen op wat ze goed doen en dat proberen te verbeteren, ze verder komen dan wanneer ze zich richten op het verbeteren van hun fouten. Het is net waar je je op focust. Klopt dat een beetje met hoe jij erover denkt?

6 april 2009 - 23:33
Er is : aura healing, aura reading, aromatherapie, voetreflextherapie, reiki, kleurentherapie, voedingstherapie, kristaltherapie, orthomoleculaire therapie, kruidenleer, homeopathie, stoelmassage, iriscopie, diverse massages, bloesemtherapie,hypnotherapie, stressbeheersing, zelfontwikkeling, fengshui, magnetische sieraden, handleeskunde, numerologie, tarot, kosmische helende sieraden, helende (half)edelstenen, (holistische) (kinder) yoga, kryayoga, NLP, familie opstellingen, creatieve en intuitieve kleurontwikkeling, spirituele reizen, natuurlijk slapen, natuurlijke voeding, aqua healing, krachtig staan, bioresonantie, reïncarnatietherapie, stemexpressie, mindfulness training, geleide fantasie, … ben ik er nog vergeten...? Zou het echt zo zijn dat dit allemaal verschillende dingen zijn, die je allemaal apart moet onderzoeken, moet bestuderen? Of leiden ze allemaal naar hetzelfde, namelijk bewustzijnsontwikkeling. En zou het dan niet beter zijn om daarmee (met bewustzijnsontwikkeling) te beginnen, waarbij je alle ge-adverteerde effecten van alle bovenstaande systemen en therapieën erbij kado krijgt. Zou dat dan niet beter kunnen door meteen de koe bij de horens te pakken, en te beginnen met een vorm van meditatie. Zen, of anders... Tis maar om eens over na te denken ...

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 8:25
Ik heb jaren geleden Reiki, Egyptische healing gedaan en de Kahuna leer van de huna's uit Hawai. Deze workshops waarvan ik gelukkig de meeste op uitnodiging gevolgd heb zijn waanzinnig duur. Wat je ziet is dat de mensen met bepaalde kwaliteiten er niet echt door veranderen maar wel leuke contacten opdoen met zegmaar gelijkgestoorden. :) De meesten leunen een weekje in die bubbel van energie en voelen zich geweldig en zijn overal los van. Zodra ze 24 thuis zijn zitten ze weer helemaal vast in hun oude patronen. Het vergt inspanning en doet emotioneel pijn om je los te maken van je patronen. Dit is voor velen al teveel moeite. Ze boeken gewoon weer de volgende workshop voor een weekje van welbehagen. Uiteindelijk vullen ze alleen maar de bankrekening van de organisatie en schieten er weinig mee op. Ik heb veel gelezen over dit soort zaken en uiteindelijk zeggen alle boeken in de grond hetzelfde alleen in andere bewoordingen. Ik ben dus maar gestopt met die boeken te lezen. Het voegt uiteindelijk niets meer toe.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 8:40
Er is in deze tijd maar een regel en dat is volg je gevoel en blijf bij jezelf. Het uitdragen naar anderen kan alleen via de voorbeeldfunctie. De rest heeft geen zin. Ook boeken niet, behalve dan om je eigen hypotheek te betalen. Daarom schrijf en vertel ik hier nooit over. Iedereen wil het snelle en vooral makkelijke antwoord. Het is er niet als je niet in overgave en in het nu leeft.
Wat bedoel je hiermee DeEllis? Wat bedoel je met het uitdragen van een "voorbeeldfunctie"? Hoe doe je dat? En als je gevoelsmatig niet alles op een rijtje hebt, hoe kan je dan je gevoel volgen en bij jezelf blijven (volgens jou?)
Er is bewezen dat we allemaal op ongeveer 80 mensen in onze omgeving invloed hebben. Dat is best veel. Als die mensen zien hoe jij vanuit je overtuiging op het leven reageert dan is dat al genoeg. Het kan zijn de manier waarop je met problemen, tegenslagen en ziekte omgaat. Toen ik indertijd kanker had bv kreeg ik vaak te horen hoe prettig mensen het vonden om te zien hoe ik daar mee omging. Het kan ook kleiner. Hier in Turkije is de gemiddelde tuin een puinbak. Met verbazing kijken ze hoe ik energie steek in een prettige tuin, je hoeft dan niet lang te wachten of ze gaan ook aan de slag. Ik had natuurlijk ook hun elke maal kunnen wijzen op hun in mijn ogen 'foute' tuin. Zo ook met mijn hond die ik behandel als een dier met intelligentie en persoonlijkheidskenmerken. Hun hond zit aan een touw en weet niets. Met argesogen volgen ze wat ik doe en hoe ik dat doe. Hij kakt niet in de tuin, maar dan moet je er wel mee lopen enz enz. Ze zien dat een hond een maatje kan zijn en niet alleen een vies dier dat zich niet kan gedragen. Ook dat werkt door. Hier had ik ook kunnen kiezen voor het klagen over hoe ze hun honden behandelen. Het zit hem vaak ik de kleine dingen. Blijf gedag zeggen tegen een buurman die altijd over je roddelt, je kunt ook een vete starten.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 12:19
@Ellis, misschien staat er wel gewoon ... (kan je zelf invullen). Ben het trouwens erg eens met jouw voorbeelden over 'goed voorbeeld doet goed volgen.'

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 12:44
Ja, DeEllis, je verwoordt het mooi. De beste manier om mensen iets mee te geven van het leven, is het zelf te doen. Wat zullen de tuintjes mooi worden in je buurt!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 14:26
...
Hè, nu wil ik weten wat daar stond. :(
Er stond iets in wat ik te persoonlijk vind en te off-topic voor dit topic. Dit is immers niet het schrijverscafé. Maar ik ben wel blij om erover te schrijven/praten met jullie. Het zijn ervaringen die nogal gevoelig liggen namelijk. En nee, ik denk niet dat je die kan invullen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 14:52
"Goed voorbeeld doet goed volgen" klopt wel maar het tegenovergestelde klopt ook. Zo kunnen criminelen heel veel leren van hele realistische films waarin criminelen voorkomen. Ik merk ook aan jongens dat ze gedrag gaan imiteren als ze weten waar je gevoelig/ onder de indruk voor bent.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 17:51
Four Seasons Ik snap het soms reageer ik ook wat impulsief en bedenk me later dat iedereen mee kan lezen. Geen punt. En ja, in negatieve zin beïnvloeden mensen elkaar ook natuurlijk. Het verschil is wel dat je negatieve zaken over moet 'willen' nemen anders gebeurt het echt niet. Mijn stelling is altijd: Problemen bestaan niet, het is de mate van reageren die het probleem bepaald. En het is echt zo. Wat voor de een iets is om de schouders over op te halen, ligt de ander wakker van. Het voorval is voor beiden hetzelfde. Edgar Tolle is wat dat betreft echt een kanjer en zeer de moeite waard om van te leren.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 18:10
Correctie: Eckhart Tolle, die van 'de kracht van het nu' Mijn partner en ik noemen hem trouwens tolliebollie. Mijn zoontje zei vroeger 'Ecki To'

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 18:33
Eckhart Tolle, daarvan heb ik het boek "Een nieuwe aarde". Nog niet gelezen om de een of andere reden. Kunnen jullie mij vertellen waarom ik het zou moeten lezen? Zelf ben ik zeer tevreden over "Helende krachten" van Jack Angelo. Er staat in waar zich welk chakra bevind en over energiën en over visualiseren. De laatste twee kunnen een genezend effect hebben op het lichaam mits op de juiste manier toegepast, je hebt dan te maken met zgn "helende krachten".

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 19:39
Sorry voor de foute spelling. :o Ik heb twee lezingen van hem op cd geweldig gewoon. Zoals die man in alle rust op een stoeltje voor een tribune vol mensen zit en precies weet wat er om hem heen gedacht wordt en daar perfect op kan inspelen. Klasse gewoon. Four Seasons@ als je goed kan visualiseren is het heilzaam om je elke morgen in een ei te zetten, deze te vullen met wit licht om daarna vervolgens aan de buitenkant beschermende kleuren te plaatsen. Zoals bv van binnen naar buiten: goud, blauw en roze.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 april 2009 - 8:46
. Four Seasons@ als je goed kan visualiseren is het heilzaam om je elke morgen in een ei te zetten, deze te vullen met wit licht om daarna vervolgens aan de buitenkant beschermende kleuren te plaatsen. Zoals bv van binnen naar buiten: goud, blauw en roze.
Dank je voor de tip. En je hebt gelijk. Ik heb deze manier van visualiseren ook gelezen in een engelenboek. Best pittig, maar als het eenmaal lukt... Wat ik geleerd heb van het lezen van esoterische boeken is dingen willen die goed zijn voor mij en ik visualiseer wat makkelijker, dus mocht iemand daaraan twijfelen: esoterische boeken hebben wel degelijk nut. (dit is niet respectloos bedoelt)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 april 2009 - 11:19
Ik krijg altijd de slappe lach als ik Tolle bezig zie. Terwijl ik wat hij zegt en schrijft heel goed vind, hoor. Ik kan geloof ik beter iets van hem lezen, dat leidt me niet zo af. Enne, dat ei werkt goed. Ik gebruik ook wel eens, als ik even bescherming nodig heb, een flesje van AuraSoma, maar dan de pomander kleur wit. Echt geweldig. Paar druppeltjes op je handen en laat je handen om je aura heen gaan. Je voelt gewoon dat hij stevig wordt als een huis. Heel fijn als je je kwetsbaar voelt en in een drukke omgeving moet zijn, trein ofzo.