Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Luxe probleem: meerdere uitgevers

16 januari 2009 - 11:51
Hoi allen, ik heb altijd gedacht dat schrijvers één uitgever hebben en dat zowel de schrijver als de uitgever dat het liefste willen. Ondertussen ben ik met mijn 10e jeugdboek bezig en met mijn achtste uitgever. Niet na elkaar, maar ik werk op dit moment voor vier verschillende uitgevers tegelijk. Met de andere heb ik of geen contact meer, of ik illustreer ervoor. Tot nu toe vinden de uitgevers dat geen probleem, voor zover ik weet. Nu kreeg ik zojuist van weer een nieuwe uitgever het aanbod om vrijblijvend iets voor ze te schrijven. Dat wil ik natuurlijk heel graag, zeker omdat dit een grote uitgever is, maar ik vraag me af of ik dat wel slim is. Versnipper ik mijn boeken zo niet te veel? Kan ik me niet beter richten op een uitgever? Of is het juist wel slim, om op deze manier zo veel mogelijk verschillende boeken uit te kunnen geven? De boeken bij de verschillende uitgevers zijn wel allemaal anders: Avi bij de een, een prentenboek bij een ander, een makkelijk lezen boek bij weer een ander en meer diepgaande jeugdboeken bij de uitgever die op dit moment het meest als de mijne voelt. Ik heb het gevoel dat je uiteindelijk beter een hele stapel boeken bij 1 uitgever kunt hebben. Maar ik vind het ook zo wat om het contact met andere uitgevers op te zeggen, dat voelt ook helemaal verkeerd! Kortom, een luxe probleem. Iemand ervaring, tips, adviezen?

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 12:28
Ja, ik zit in dezelfde positie en dat werkt fantastisch. Je voelt je onafhankelijker. Als het ergens niet klikt, schrijf je voor een ander verder. Je moet goed besffen dat als je maar voor een uitgever schrijft/tekent, je helemaal afhankelijk bent van die uitgever. Gaat die een andere kant op met het fonds dan kun jij weer gaan leuren. Ik zou er niet moeilijk over doen. Het werk bij de een stimuleert de verkopen bij de ander. Ik heb niet het idee dat als je maar voor een uitgever schrijft/illustreert dat dan je verkopen omhoog zouden gaan. Wat is je probleem?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 12:35
Hm, als ik Zjors zo beluister, moet ik toch maar eens iets gaan schrijven voor een andere uitgever.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 12:43
Is het misschien zo dat het ene genre je meer trekt dan het andere? Dat je daardoor (on)bewust het idee hebt dat je zou moeten kiezen? Want hoe jij en Zjors werken, zo doen veel meer auteurs 'het', verschillende genres bij verschillende uitgeverijen. Ik weet niet of een uitgever meer zal investeren in promotie als je bij hem/haar meer boeken onderbrengt, dat zou misschien kunnen. Maar dat is afhankelijk van het fonds natuurlijk.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 12:49
Da's nog wel een goeie Ing, over dat investeren in promotie. De relatie die je met een uitgever hebt is toch gebaseerd op loyaliteit over en weer. En ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt dat het ene genre me meer trekt dan het ander. Maar ik wil wel (bijna) alles uitproberen, en ik merk dan inderdaad dat het een me meer ligt dan het ander. Maar ik ga me nu nog niet vastleggen door paden af te snijden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 13:28
Ja, eigenlijk wel. Ik had geloof ik even wat bevestiging nodig :-) en al schrijvende en onder woorden brengend krijg je vaak helder in beeld wat de kwestie is. En wat het antwoord is. Dus. En ik was bang dat ik zwaarwegende argumenten tégen meerdere uitgevers over het hoofd zag. Wat natuurlijk nog steeds kan. Dus reacties blijven welkom.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 13:35
Mijn ervaring is wel dat een uitgever veel investeert als je loyaal bent. Nu heb ik geen ervaring met meerdere uitgevers, dus is mijn ervaring niet helemaal representatief.

Set

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 13:40
Ik denk dat het vooral je eigen gevoel is wat je dwars zit. Als ik naar mijn eigen leesgedrag (en dat van kennissen kijk) zoek ik eerder op auteursnaam dan op uitgever. Ik bedoel maar: voor de lezer (KOPER van jouw boek) maakt het waarschijnlijk niet uit dat je bij meerdere uitgevers zit, sterker nog: het valt ze misschien niet eens op. Dus de verkoopcijfers zullen er niet onder lijden lijkt mij. Ik zou zeggen: geniet van je luxepositie en van je beroep. Lekker doorschrijven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 14:24
Iris, Ik wil best met je ruilen hoor! ;) Even serieus: ik denk dat je gevoelsmatig graag trouw wil blijven aan een uitgever, terwijl je handelsinstinct (want laten we eerlijk zijn, de centjes en je carriere zijn ook belangrijk!) aangeeft dat je best je mogelijkheden mag verkennen. Op zich vind ik dat zelf best kunnen, meerdere uitgevers. Dus ik zou er niet zo mee zitten. It's a free country darling!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 18:06
Als dit jou in staat stelt om de boeken te schrijven die jij wil schrijven, gewoon doen en je niet laten beperken.

Kim

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2009 - 19:34
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik vind het het fijnste om alles gewoon bij 1 uitgever te hebben. Ik heb nu verschillende boeken bij verschillende uitgevers uitgebracht, maar wil me nu wel echt settelen bij de uitgever van mijn laatste boek. Het is ook gewoon overzichtelijker en je bouwt inderdaad een band op. Maar het verschilt denk ik gewoon per persoon: Zjors lijkt het heel goed te kunnen jongleren allemaal, al die uitgevers!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 januari 2009 - 17:25
Hallo! Ik ben al blij dat ik één uitgever gevonden heb voor mijn boek! In elk geval zou ik persoonlijk nieuwe werken voorleggen aan de uitgever waar ik al mee in zee ging. Alvorens aan te kloppen bij iemand anders. Natuurlijk liggen de zaken anders wanneer je zelf door een uitgever gecontacteerd wordt. Maar je kan dit ook in alle eerlijkheid bespreken met de uitgeverijen waar je al voor werkt, lijkt me. @ Kim: Ik vind je boek "Stuk" en je schrijfstijl fantastisch! :-)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
17 januari 2009 - 18:14
Wat een heerlijk probleem, daar hoop ik ook nog eens van wakker te liggen. Toch lijkt het me dat je meer aandacht en naamsbekendheid op kunt bouwen als meerder uitgevers in je inversteren dan wanneer het er maar een is. Ze hebben toch allemaal hun eigen aanpak en kanalen waar ze gebruik van maken. Niet al je eieren in een mand hebben lijkt me ook niet onverstandig in onzekere tijden.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 januari 2009 - 18:24
Bij mijn tweede uitgeverij is tegen me gezegd dat het marketingtechnisch slimmer is de markt niet te overspoelen. Het liefst zou mijn redacteur willen dat ik exclusief werkte. Ik heb gezegd dat ik mijn manuscripten eerst aan deze uitgever zou aanbieden. Maar exclusiviteit beloof ik niet. Als ik gevraagd wordt door een derde, vierde, vijfde uitgeverij, wil ik geen 'nee' hoeven te verkopen. Inderdaad een kwestie van risicospreiding. Maar ik heb besloten niet zelf de boer op te gaan voor nog meer uitgeverijen. Zolang ik genoeg publicatiemogelijkheden krijg tenminste.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 januari 2009 - 17:02
Dat overspoelen van de markt heb ik meer gehoord. Als je heel productief bent en meer dan 2 boeken per jaar schrijft, kun je haast niet bij 1 uitgeverij alleen blijven zitten, denk ik. Een uitgever zit er vast ook niet op te wachten om steeds maar dezelfde schrijver te promoten als je veel hetzelfde genre schrijft, dan lijkt het inderdaad net of die uitgever maar 1 auteur heeft. Daar waarschuwde een uitgever die me benaderde mij ook voor. Hij zal toch maar 1 of 2 boeken in dat genre van mij per jaar uitgeven, dus met de rest moet je dan toch verder naar een ander. Lijkt me overigens ook niet zo'n probleem. Als je genoeg schrijft kun je ze toch beiden tevreden houden? en jezelf ook?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 januari 2009 - 19:34
Hoi allen, ik heb altijd gedacht dat schrijvers één uitgever hebben en dat zowel de schrijver als de uitgever dat het liefste willen. Ondertussen ben ik met mijn 10e jeugdboek bezig en met mijn achtste uitgever. Niet na elkaar, maar ik werk op dit moment voor vier verschillende uitgevers tegelijk. Met de andere heb ik of geen contact meer, of ik illustreer ervoor. Tot nu toe vinden de uitgevers dat geen probleem, voor zover ik weet. Nu kreeg ik zojuist van weer een nieuwe uitgever het aanbod om vrijblijvend iets voor ze te schrijven. Dat wil ik natuurlijk heel graag, zeker omdat dit een grote uitgever is, maar ik vraag me af of ik dat wel slim is. Versnipper ik mijn boeken zo niet te veel? Kan ik me niet beter richten op een uitgever? Of is het juist wel slim, om op deze manier zo veel mogelijk verschillende boeken uit te kunnen geven? De boeken bij de verschillende uitgevers zijn wel allemaal anders: Avi bij de een, een prentenboek bij een ander, een makkelijk lezen boek bij weer een ander en meer diepgaande jeugdboeken bij de uitgever die op dit moment het meest als de mijne voelt. Ik heb het gevoel dat je uiteindelijk beter een hele stapel boeken bij 1 uitgever kunt hebben. Maar ik vind het ook zo wat om het contact met andere uitgevers op te zeggen, dat voelt ook helemaal verkeerd! Kortom, een luxe probleem. Iemand ervaring, tips, adviezen?
Geweldig! Wat een luxe probleem... Bewijst wel dat je goede, mooie boeken schrijft! Succes met je keuze.