Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan elkaar of los?

17 juli 2008 - 19:46
Welke woorden moeten aan elkaar of los? Vraag het in dit topic bij twijfelgevallen! Dit is de eerste vraag: Is het opengedaan of open gedaan? Vandale.nl vindt 'opengedaan' geen bestaand woord, maar Google weer wel. En ik weet het niet. Dit is de hele zin: 'O mijn lieverd in zo'n prachtige jurk,' fluisterde hij, nadat ze opengedaan had.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juli 2008 - 22:32
Ik denk eigenlijk goed komen.. hihi maar het blijft lastig! (ja ik zag dat ik goedkomen typte)

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juli 2008 - 23:25
Maar als je de nieuwste versie (nieuwe spelling) van de Van Dale hebt, Rietje, dan zit daar toch dat schijfje bij? Weet je zeker dat je geen doosje met een schijfje over het hoofd hebt gezien? Kun je zo op de compu installeren.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
17 juli 2008 - 23:34
Zjors, nee ik denk dat ie al wat verouderd is hihi. Hij is van mijn ouders en destijds zat er geen schijfje bij. Dus of ik nog wat aan het woordenboek heb... nee ik vermoed van niet. ja om woordbetekenissen op te zoeken.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 1:50
Nee, daar zou ik je ouders maar eens van overtuigen dat die helemaal niet meer kan en dat ze een nieuwe moeten aanschaffen :D

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 1:53
In Word staat er meteen zo kringeltje onder een woord als het niet goed gespeld is. Vind ik vreselijk irritant. Stel dat ik het nou net zo anders bedoeld heb??? :mad:

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 4:41
@ Rianne: "goedkomen" (en dus ook "goedgekomen") aan elkaar. Misschien helpt dit ezelsbruggetje: Als je het los schrijft van elkaar, krijgt je een bijwoord en werkwoord. Het bijwoord zegt iets over het werkwoord. Je kunt dan de hoe-vraag stellen. Schrijf je het aan elkaar, dan heeft het werkwoord een specifieke betekenis. Je kunt dan de wat-vraag stellen. Voorbeeld: "Ik ga hard lopen, want ik moet de tram halen." Vraag: Hoe ga je lopen? Antwoord: hard. "Hard" zegt iets over de manier van lopen. "Ik ga hardlopen om mijn conditie te verbeteren." Vraag: Wat ga je doen? Antwoord: hardlopen. "Hardlopen" heeft een specifieke betekenis. Ander voorbeeld: "Mijn buurmeisje van 2 jaar kan al goed praten." Vraag: Hoe kan ze praten? Antwoord: goed. "Ik wil haar gedrag niet goedpraten." Vraag: Wat wil ik niet? Antwoord: (haar gedrag) goedpraten.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 5:19
Bedankt! Ik heb dus ook altijd problemen met los/vast en dit is echt een regel die ik kan toepassen. Geniaal!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 6:41
Ik worstel soms met woorden als erop/er op. Ik heb opgezocht (taaladvies.net) hoe het zit. Er … op / erop Vraag Mag erop gesplitst worden in: Mag ik jullie erop attent maken dat kauwgum in de vuilnisbak hoort? Antwoord Ja, het voornaamwoordelijk bijwoord erop mag gesplitst worden. Ook correct is dus: Mag ik jullie er attent op maken dat kauwgum in de vuilnisbak hoort? Toelichting Erop is, net als bijvoorbeeld daarheen, hierdoor, waarover, eronder een voornaamwoordelijk bijwoord. De delen van een voornaamwoordelijk bijwoord kunnen in veel gevallen door andere elementen in de zin van elkaar gescheiden worden. Er is wel een stijlverschil: de gesplitste vormen komen vaker voor in de spreektaal , de ongesplitste vormen vaker in de schrijftaal. In België is het gebruik van ongesplitste vormen gewoner dan in Nederland

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 8:41
In Word staat er meteen zo kringeltje onder een woord als het niet goed gespeld is. Vind ik vreselijk irritant. Stel dat ik het nou net zo anders bedoeld heb??? :mad:
Rechtermuisknop, klikken op 'Alles negeren'. Het enige nadeel is dat ie dan alle keren dat je dat woord zo gespeld hebt negeert, ook al wil je het dan juist zonder spelfouten doen :confused:

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 8:45
Let wel op hoor, met die kringeltjes van Word. Ik check altijd op de woordenlijst nl taal en van dale (via internet, beide gratis). Word heeft het lang niet altijd goed, vooral met woorden die oorspronkelijk uit het engels komen en nu dus ook hier mogen, zoals googelen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 10:40
Beste Four Seasons In mijn Prisma woordenboek ( nog geen 12 euro met softwareschijf) staat duidelijk opendoen Wel kan je de combinatie opendoen met mooie jurk enigzins wijzigen. Het duidt namelijk op iets anders. Groetjes van Roos van den Bergh dag

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 12:26
Vanbinnen of van binnen? In de zin van: Vanbinnen voelde ze de woede in zich opkomen ( of op komen) :confused:

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 12:57
*

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 12:58
Volgens mij is het van binnen. Vanbinnen kon ik niet vinden in de digitale van Dale, is dat wel een woord? Waar ik ook altijd mee in de problemen kom is bovenaan/boven aan en er opklim/er op klim/erop klim.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 13:02
*

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 13:07
Bovenaan of boven aan, Trannel: Boven aan de ladder hing een emmer. Hij hing boven, en ook nog aan de ladder. De winnar staat in het lijstje bovenaan. (Aan de bovenkant dus)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 13:34
Mijn redactrice zegt ook vanbinnen. Ik heb eerst geprotesteerd, maar ze had gelijk. :mad: Grrrr, eigenlijk heeft ze altijd gelijk. Krijg ik een hele uitleg over bijwoorden, naamvallen, volgorde etc etc. Alsof ik weer op school zit. :rolleyes:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 22:53
Van Zjors kreeg ik als commentaar bij mijn boek dat 'los gerukt' iets heel anders is dan losgerukt. :O Ik heb de digitale VanDale gekocht, hoor Zjors, hij moet alleen nog even geïnstalleerd. Renkema is ook onderweg, dus als die er is en VanDale op mijn pc, hoef ik dit topic niet meer te bezoeken. :)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 23:03
Overigens moet "te veel" vrijwel altijd LOS, mensen. Je schrijft tenslotte ook niet tegroot en tevre... teklein :P

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 23:07
Beste Four Seasons In mijn Prisma woordenboek ( nog geen 12 euro met softwareschijf) staat duidelijk opendoen Wel kan je de combinatie opendoen met mooie jurk enigzins wijzigen. Het duidt namelijk op iets anders. Groetjes van Roos van den Bergh dag
Ok. Dan weet ik dat.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 23:31
@MichaM: Maar wel bijvoorbeeld "een teveel aan informatie" (analoog aan "een tekort aan").

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
18 juli 2008 - 23:38
Ja, maar die kom je bijna nooit tegen in teksten, vandaar "vrijwel altijd". Ik heb liever dat iemand een keer in hun carrieren "te veel" schrijven als het "teveel" moet zijn, dan "teveel" in elke tekst als dat fout is ;)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2008 - 1:20
Als je niet weet of een woord los of aan elkaar moet, dan type je het woord in Word. Wel aan elkaar natuurlijk! Als er dan rode ribbeltjes onder komen te staan, dan is het dus géén woord...

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 juli 2008 - 22:14
Overigens moet "te veel" vrijwel altijd LOS, mensen. Je schrijft tenslotte ook niet tegroot en tevre... teklein :P
Vrijwel altijd? Wanneer moet het dan aan elkaar? (wat is NL soms vreselijk ingewikkeld... :confused: )

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 0:30
Als "open" specifiek bij het "doen" hoort, dus als opendoen één woord is, dan moet het samen, anders los. Maar volgens mij is dat niet het geval, dus het moet los.
Dat is inderdaad de regel. Dus los.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 0:59
@ waus, 'teveel' moet aan elkaar als het bedoeld is als tegenstelling van 'tekort' zoals Jorinde al zei. Tom, dat gaat niet altijd goed zo. Als er rode kringeltjes onder komen vindt Word het fout dat het een woord is, maar Word heeft veel fouten in het bestand. En als er geen kringeltjes verschijnen, bijvoorbeeld bij 'teveel' wil dat alleen zeggen dat het woord 'teveel' bestaat. Niet dat het hier correct is want 'te veel' bestaat ook. Zo is er ook betekenisverschil tussen 'tenslotte' en 'ten slotte' Dat geeft van Dale trouwens ook aan. 'dubbelgangers' moet je dan op klikken.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 juli 2008 - 15:24
Aan elkaar of los: rechtervuist of rechter vuist? Vandale.nl geeft wel rechterhand, rechtervoet e.d., maar geen rechtervuist. Google vindt in de 20.000 x rechtervuist zonder spatie, en maar een paar honderd keer met spatie. OpenOffice kent het woord niet maar Word wel, maar dat zegt niks want mijn Word vindt wel vaker woorden juist die aan elkaar geschreven worden ook al zijn ze niks. Zelfs autofiets.