Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan elkaar of los?

Welke woorden moeten aan elkaar of los? Vraag het in dit topic bij twijfelgevallen! Dit is de eerste vraag: Is het opengedaan of open gedaan? Vandale.nl vindt 'opengedaan' geen bestaand woord, maar Google weer wel. En ik weet het niet. Dit is de hele zin: 'O mijn lieverd in zo'n prachtige jurk,' fluisterde hij, nadat ze opengedaan had.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de televisie werd verteld hoe de man eruitzag. eruitzag? er uitzag? eruit zag? er uit zag? Nog een zinnetje: Hij droeg een masker, maar zijn baard kwam er onder uit. eronder uit? er onder uit? eronderuit?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er·uit·zien (onovergankelijk werkwoord; zag eruit, heeft eruitgezien) 1 het genoemde voorkomen hebben 2 de genoemde indruk maken dus eruitzag er·on·der·uit (bijwoord) 1 onder het genoemde of bedoelde uit dus eronderuit hoort aan elkaar.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreselijk lastig, ik heb altijd het idee dat ik maar wat aanklooi. Sinds kort heb ik de Schrijfwijzer, maar zelfs daarmee kom ik er niet goed uit. Digitale Van Dale gebruikers: hoe werkt het precies? Kun je een woord intypen en verschijnt dan het lijstje dat Zjors hier plaatst? Of geeft het zelfs goed/fout aan over een woord dat je gebruikt? Er zijn zoveel verschillende, met extra talen enzo, welke versie hebben jullie?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ag de Digitale van Dale aanschaffen, heb hem nog niet. Maar ik weet wel hoe hij werkt. GEwoon een woord intypen en dan verschijnt het lijstje dat Zjors typt. Als je een woord intypt dat niet bestaat dan komt er niets te staan. Je moet zelf wel de woordbetekenis bekijken om te zien of hij in jouw tekst past.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je typt gewoon in Word, je krijgt geen kringels of zoals met de spellingscontrole. Maar bij elk woord waarbij je twijfelt ga je op het woord staan en klikt dan op het logo van de Van Dale. Dan krijg je die rijtjes die ik weleens hier plaats. En bij twijfelwoorden staat daar dan 'dubbelgangers' bij. Zoals bij 'teveel' dan klik je dubbelgangers aan en krijg je het verschil in betekenis tussen teveel en te veel. Ook kun je zoeken op klank. Tik je bijvoorbeeld turkwase in dan krijg je de juiste spelling van die kleur. en er zitten nog meer handige dingen op. Ja, het kost een paar centen, maar dat kost een boormachine ook als je als hobby knutselen hebt...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, dat koppelen aan Word kende ik nog niet. Op school moeten we gewoon de Van Dale openen en daarin tikken. Dit klinkt nog handiger!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, dank jullie, dat klinkt bijzonder handig! Ik zal héél voorzichtig mijn rekening eens bekijken...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan elkaar of los: vanbinnen of van binnen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij kijkt naar degene waar hij tegenop liep. tegen op liep tegenop liep of tegen opliep?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ligt het er misschien aan of het letterlijk er tegen op lopen of figuurlijk is?! maar goed dat is ook maar een gokje.. :?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
probeer het eens in verscheidene vormen te zetten, bv. degene waartegen hij opliep. degene waar hij tegenop liep. het ligt er dus een beetje aan waar je de nadruk op wilt leggen, dat hij tegen iemand oploopt of op diegene.. of.. of.. sorry ik help je hier volgens mij totaal niet mee :')