Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Vaak genoeg hoor je zeggen dat de ‘slechterik’ uit een verhaal een leuk personage is. Een goed personage hoeft dus niet per definitie een leuk persoon te zijn. Maar wat maakt een personage dan wel interessant? In dit artikel zes tips om een personage te maken dat je lezer leuk vindt.
Veel mensen zijn het vooral eens over wat ze niet leuk vinden. Een personage moet vooral niet te veel zeuren of te perfect zijn. Ook moet een personage niet overal goed in zijn. Als je personage een uitzonderlijk talent heeft, wordt het meestal gewaardeerd als daar een reden achter zit. Zo kan Katniss Everdeen uit The Hunger Games erg goed boogschieten, maar de reden daarvoor is deels dat ze veel daarmee geoefend heeft. Lezen over een held die de held is, omdat ze gewoon overal goed in zijn, vindt bijna niemand interessant. Aan een te perfect personage beleeft de lezer geen plezier en kan zich zelfs gaan ergeren.
Over het algemeen worden personages met slechte kanten leuker gevonden, juist omdat ze interessant blijven. Let hierbij wel op dat het niet omslaat in een irritant slecht personage in plaats van een irritant goed personage. Als iemand zonder enige reden een seriemoordenaar is of de wereld wil veroveren, maakt het ze al snel weer oppervlakkig. Een interessant personage heeft een balans tussen goede en slechte eigenschappen.
Lezers kunnen om veel redenen houden van een onsympathiek personage. Om dit voor elkaar te krijgen, kan je verschillende elementen toevoegen. Een voorbeeld hiervan is Sherlock Holmes. Hoewel hij niet het meest vriendelijke personage is, wordt hij in het verhaal toch leuk gevonden.
In Sherlocks geval wordt hij over het algemeen als sympathieker gezien vanwege zijn beste vriend. Watson houdt hem in balans en maakt van hem meer dan alleen maar een vervelend persoon. Je personage een goede vriend geven, kan je personage dus een stuk sympathieker maken. Mits de vriendschap goed geschreven is.
Een ander element dat lezers vaak waarderen in personages is humor. Zelfs als het humor is ten koste van anderen, grapjes die je in het echte leven niet zou kunnen waarderen. Personages met een scherpe tong en slimme antwoorden kunnen hiermee weer de sympathie van de lezer opwekken, zoals bijvoorbeeld Tyrion Lannister in A Song of Fire and Ice.
Tot slot voelen lezer vaak meer voor een personage als ze een backstory hebben. Denk aan Professor Snape uit Harry Potter. Steeds lijkt hij de vijand, maar aan het einde komt de lezer achter zijn ware aard. Bij hem wordt de backstory vooral erg gewaardeerd, omdat die hem een reden geeft voor zijn handelen. Hoe gebruik je een backstory goed? Lees het hier.
Wat belangrijk is als je een personage wil schrijven waar de lezer van gaat houden, is dat het je bijblijft. Alle personages die voorbijgekomen zijn, hebben met elkaar gemeen dat iets typisch hen van veel anderen onderscheidt. Deze eigenheid maakt ook dat ze niet te oppervlakkig of stereotypisch worden, zodat de lezer niet denkt ‘dit personage ken ik al uit vijf andere verhalen’.
Een personage dat ‘eigen’ is, is niet 100% goed of slecht. Zo kan je een personage interessanter maken door ze bijvoorbeeld verkeerde dingen te laten doen om goede redenen, of andersom. Dit houdt het personage weg van stereotypen en zorgt gelijk ervoor dat de lezer zich meer ervoor interesseert.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!