Afbeelding
foto: Pixabay
foto: Pixabay
In sciencefiction verhalen heb je vaak te maken met dystopische verhaallijnen. Het hoofdpersonage wordt in ondenkbare situaties op de proef gesteld. Als de mentale staat van je hoofdpersonage hierdoor verslechtert en de wereld langzaam in een groot slagveld verandert, lijkt niets meer te redden. Dan moet je oppassen dat het verhaal niet te negatief wordt. Als er geen lichtpuntjes meer in het verhaal aanwezig zijn, zal de lezer gaan afhaken. Daarom drie tips om te voorkomen dat jouw sciencefiction verhaal te negatief wordt.
Als alles je personage tegenwerkt en deze door alle gebeurtenissen om zich heen zich langzaam depressief begint te voelen, moet je ingrijpen. Het kan helpen om je personage een opbloeiende liefde te geven, al helemaal iemand die positief in het leven staat. Dit personage geeft dan meer luchtigheid aan het verhaal. Daarnaast zorgt deze nieuwe liefde ook voor veel positieve scènes in het boek en maakt het dat je personage zich naast alle ellende aan iets positiefs kan vastklampen.
Een goed voorbeeld hiervan is het boek The Hunger Games. In het tweede deel, Cathing Fire, komt het hoofdpersonage Katniss opnieuw in haar nachtmerrie terecht, maar ze put haar kracht uit de optimistische Peeta die de meest gruwelijke situaties verzacht.
Dit werkt ook met andere relaties zoals vrienden, familie of collega's.
Er zit vaak een moment in het boek waarin de wereld om je personages heen in duigen valt. Als het er te lang op lijkt dat alles niet meer te redden is, verliest de lezer ook zijn hoop op een happy ending. Geef je personages daarom iets om naar uit te kijken of rijk een middel aan waarmee ze zich kunnen buigen over een oplossing. Je personages hoeven niet meteen een oplossing te vinden, maar laat ze wel bezig zijn met het onder ogen komen van het probleem. Hierdoor creëer je ook een toekomstperspectief in het boek, waardoor je voorkomt dat de lezer op dit dieptepunt van het verhaal de hoop verliest en afhaakt.
Als jouw hoofdpersonage bij de eerste tegenslag al hopeloos uitspreekt dat hij/zij het niet meer aankan, dan is het onrealistisch dat hij/zij bijvoorbeeld een opstand zal overleven. Het is daarom handig als je hoofdpersonage het niet snel opgeeft en bereid is om zichzelf in een strijd te gooien. Doordat je hoofdpersonage doorzettingsvermogen bezit, maakt dit dat hij/zij soms doorgaat op het moment dat anderen dat niet meer doen. Hierdoor wordt het voor de lezer steeds een verassing tot waar het hoofpersonage in staat is en creëert dit een lichtpuntje in het oplossen van het probleem waar het personage mee te kampen heeft.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!