Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Kan je je nog een eerste alinea herinneren van een boek? Een die je vastgreep en je niet meer losliet? Met deze drie elementen sla jij de lezer aan de haak en laat jouw verhaal ze niet meer los.
Uitgeverijen geven verhalen uit die ze nog niet eerder gelezen hebben, iets met een verrassend plot, een gekke invalshoek of een bijzonder personage. De verwachtingen van lezers zijn hetzelfde. Ze zijn op zoek naar een openbaring, afleiding of nieuwe inzichten. In ieder geval willen ze iets anders dan anders. Begin dus ook verrassend met je eerste alinea. Niet alleen zorgt het ervoor dat de lezer meer wil weten, de eerste alinea is vaak wat de lezer bijblijft. De kleuren van magie van V.E. Schwab opent met de volgende alinea:
Kell had een heel eigenaardige jas. Hij had niet één buitenkant, wat wel zo gebruikelijk zou zijn, en ook niet twee, wat enigszins onverwacht zou zijn, maar meerdere, wat natuurlijk volstrekt onmogelijk was.
In twee zinnen weten we dat dit een magisch avontuur gaat worden waarin het onmogelijke mogelijk wordt: de toon is dus gezet. Het is verrassend: welke jas heeft er nu meerdere buitenkanten?
De beste eerste alinea’s geven je een gevoel of gooien je de emotie van het personage in. Ze maken iets los bij de lezer, wat vaak in het verlengde ligt van het thema van het boek. Schrijf je een verhaal over een man en zijn hond, met wisselende perspectieven tussen de twee? Open dan vanuit het perspectief van de hond. Het is zeker verrassend. En dan: wat is het thema van je boek? Wat moet de lezer voelen? Zorg dat de hond deze emoties voelt in de eerste alinea.
Dit betekent niet dat elk boek moet beginnen met een schietpartij of een achtervolging. Dat mag, als het past bij je genre en verhaal. Maar actie refereert vooral aan beweging. Je verhaal moet meteen in gang gezet worden. Zoek de actie in je verhaal: wat is de spannendste manier om te beginnen?
Stel jezelf bij elk element een aantal vragen:
• Verrassend: wat is het meest verrassende in mijn verhaal? Het kan een personage zijn, je verhaalidee of een ethische kwestie die je opwerpt. Gebruik dit meteen in je eerste alinea! Je zet direct de toon voor de rest van je verhaal, want deze verrassende elementen zijn de kern van je boek.
• Emotie: hoe wil ik dat mijn lezer zich voelt?
• Actie: met welke gebeurtenis wordt het verhaal in gang gezet?
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!