Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#380 Winterhekel

Versie 2 (in de ik-vorm)

Toen ik vanmorgen uit het raam keek, moest ik denken aan mijn lievelingssweater van wit velours waar ik op de middelbare school zowat in woonde tot de stof kale plekken begon te vertonen. Die herinnering is het enige warme gevoel dat ik voor sneeuw kan opbrengen.

Uitgerekend vandaag is manlief niet thuis en heb ik een boodschappenlijst van hier tot Tokio. Ik kijk naar het dikke pak sneeuw dat gevallen is en realiseer me dat ik op zoek moet naar warmere kleding voor de barre fietstocht naar de supermarkt. Mijn garderobe is niet geschikt voor strenge winters.
Ergens in een verre hoek op zolder vind ik in een doos met oude skispullen een paar snowboots uit het jaar nul. Nooit meer gedragen nadat de eerste en tevens laatste skivakantie mij ervan overtuigd had dat ik en sneeuw geen goede match zijn. Met een verdwaalde tentharing pook ik in de laarzen om er zeker van te zijn dat er geen achtpotige verrassingen in huizen.
Het predicaat waterdicht mogen de snowboots niet meer hebben, merk ik als ik door de sneeuw naar het vogelhuisje loopt om er de restanten van het ontbijt te doneren. Ik had net zo goed op mijn sokken naar buiten kunnen gaan. Met een bons eindigen de laarzen in hun eindbestemming: de kliko. Dan maar mijn bergwandelschoenen aan; niet echt warm, wel waterdicht.

Met een muts ver over mijn oren getrokken en mijn jas tot bovenaan dichtgeknoopt ga ik de deur uit. Nog voor ik de straat uit ben, heb ik al spijt van mijn beslissing toch op de fiets te gaan. Geconcentreerd probeer ik glibberend een spoor in het midden van de weg te volgen.
Achter me hoor ik een voertuig aankomen. Als ik achteromkijk, voel ik de fiets schuiven. Ik stap af en een sneeuwschuiver rijdt voorbij, de bestuurder kijkt stoïcijns voor zich uit. Een hoeveelheid sneeuw glijdt net over de rand van mijn bergschoenen naar binnen. De motor van de sneeuwschuiver overstemt een hartgrondige vloek. Wat een kloteweer! Met de fiets aan de hand zet ik mijn geploeter naar de winkel voort. De wollen wanten zijn allesbehalve bestand tegen de koude wind en het gevoel in mijn vingers trekt langzaam weg.

Bij de winkel stal ik mijn fiets. Ik gooi de natte wanten in een winkelwagentje en steven in de winkel recht op de koffieautomaat af. De warmte van de koffie in het kartonnen bekertje brengt weer leven in mijn verkleumde handen. Naast me volgt een man mijn voorbeeld. ‘Heerlijk die sneeuw, eindelijk weer een ouderwetse winter. Dat is genieten, vindt u niet?’
Ik glimlach beleefd. Genieten is niet direct het woord dat ik in gedachten heb. De winter mag van mij rap voorbijgaan.

--------------------------------------------

Versie 1 (zij-vorm)

Mia heeft een boodschappenlijst van hier tot Tokyo en uitgerekend vandaag werkt manlief niet thuis. Tot overmaat van ramp is er vannacht een flink pak sneeuw gevallen. Sneeuw! Getver! Toen ze vanmorgen uit het raam keek, moest ze denken aan haar lievelingssweater van wit velours waar ze op de middelbare school zowat in woonde tot de stof kale plekken begon te vertonen. Die herinnering is het enige warme gevoel wat ze voor sneeuw kan opbrengen.

Ze had er geen rekening mee gehouden dat ze vandaag op de fiets boodschappen moest doen. Haar garderobe is er niet op uitgerust, de laatste jaren is het nauwelijks winter geweest. Ergens in een verre hoek op zolder vindt ze in een doos met oude skispullen een paar snowboots uit het jaar nul. Nooit meer gedragen nadat de eerste en tevens laatste skivakantie haar ervan overtuigd had dat zij en sneeuw geen goede match waren. Met een verdwaalde tentharing pookt ze in de laarzen om er zeker van te zijn dat er geen achtpotige verrassingen in huizen.
Het predicaat waterdicht mogen de snowboots niet meer hebben, merkt ze als ze door de sneeuw naar het vogelhuisje loopt om er de restanten van het ontbijt te doneren. Ze had net zo goed op haar sokken naar buiten kunnen gaan. Met een bons eindigen de laarzen in hun eindbestemming: de kliko. Dan maar haar bergwandelschoenen aan; niet echt warm, wel waterdicht.

Met een muts ver over haar oren getrokken en haar jas tot bovenaan dichtgeknoopt gaat ze de deur uit. Nog voor ze de straat uit is, heeft ze al spijt van haar beslissing toch op de fiets te gaan. Door de aan de kant gereden sneeuw is ze genoodzaakt op het midden van de weg te rijden. Nou ja, rijden … Geconcentreerd probeert ze glibberend een spoor te volgen.
Achter zich hoort ze een voertuig aankomen. Als ze achteromkijkt, voelt ze de fiets schuiven. Ze stapt af en een sneeuwschuiver rijdt voorbij, de bestuurder kijkt stoïcijns voor zich uit. Dat haar bergschoenen maar tot op zekere hoogte waterdicht zijn, ervaart ze als er een hoeveelheid sneeuw net over de rand naar binnen glijdt. De motor van de sneeuwschuiver overstemt een hartgrondige vloek. Wat een kloteweer! Met de fiets aan de hand zet ze haar geploeter naar de winkel voort. De wollen wanten zijn allesbehalve bestemd tegen de koude wind en het gevoel in haar vingers trekt langzaam weg.

Bij de winkel stalt ze haar fiets. Ze gooit haar natte wanten in een winkelwagentje en stevent in de winkel recht op de koffieautomaat af. De warmte van de koffie in het kartonnen bekertje brengt weer leven in haar verkleumde handen. Naast haar volgt een man haar voorbeeld. ‘Heerlijk die sneeuw, eindelijk weer een ouderwetse winter. Dat is genieten, vindt u niet?’
Mia glimlacht beleefd. Met het vooruitzicht op terug naar huis baggeren door de sneeuw met twee volle fietstassen, is genieten niet direct het woord dat ze in gedachten heeft. De winter mag van haar rap voorbijgaan.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, Fief, ik heb genoten van je verhaal. Als het eenmaal tegenzit, gebeurt er vast nog meer vervelends. Wel ben ik erg benieuwd wat er verder gaat gebeuren… Het zou zomaar het begin van een boek kunnen zijn. Ik kan me nu al prima in je HP verplaatsen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig. In dit korte verhaal weet je een zeer geloofwaardig personage neer te zetten, van wie we ook veel te weten komen. Er zitten erg leuke details in, zoals het poken met een verdwaalde tentharing.
Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Maria: fijn dat het je beviel. Bedankt voor het lezen.

@John: je moet het geluk vaak in kleine dingen zoeken.

@Musonius: bedankt voor je compliment.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Wat grappig herkenbaar! Een aantal jaar geleden ging ik ook met mijn snowboots, die tot -20°C konden volgens het etiket - je kan immers nooit te goed voorbereid zijn - naar het werk, met de fiets. Die dag viel er wat uit de lucht! Fietsen was op de terugweg geen optie meer, maar geen probleem. Die snowboots brengen me wel thuis, dacht ik. Nog niet eens halverwege de 5 km die ik moest afleggen, voelde ik ook plots dat de waterdichtheid van die boots toch te wensen overliet. Ze waren dan nog maar een jaar oud! Bah, was toen ook wel balen (hoewel ik er toen de ironie wel van inzag)! Ik begrijp de frustratie van je hp maar al te goed. 

Ik vind het knap hoe je dat beschrijft alsof het je net overkomt, hoe je helemaal in dat gevoel duikt. En van iets schijnbaar kleins, iets heel erg moois maakt, dat ontzettend leuk is om te lezen. 

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Fief, zo herkenbaar in alles wat de hp overkomt. Heb al meerdere keren gelijkaardige zaken meegemaakt al moet ik toegeven dat het me niet meer overkomen is de laatste winters. Zelfs al lang geleden.

Ik heb je verhaal graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief,

Ik vind dit een herkenbaar verhaal. Zo'n beetje hoe ik zelf over sneeuw dacht eerder. Dus ik vind dit heel echt. Graag gelezen.

Groet,

Madrid

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een fijn verhaal. Al bij de eerste regels neem je de lezer mee met je personage . Als sneeuwliefhebber ( met zon erbij )graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Wilfried: bedankt voor je fijne reactie. Van mij mogen die winters ook wegblijven.

@Madrid: ik ben blij met je reactie.

@Elrie: voor jou hoop ik dat er sneeuw komt, met een zonnetje erbij. Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijne vertelling, Fief. Geen groots drama, maar kleine ijsergernisjes die levensecht voelen. Je geeft het knap weer.

Met plezier gelezen.

Wat de kliko was, kon ik uit de context wel opmaken, maar ik kende het niet. Levenslang leren dankzij schrijvenonline. ;-)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tudor, sorry. Ik dacht dat kliko een algemeen gebruikt woord was. In Nederland in ieder geval wel. Bedankt voor je compliment.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, ik zat wel constant te denken dat het misschien meer zou rocken in vt? of met de ik figuur, nog niet zeker, maar dat zei iets. 

Zonder af te doen aan je vondsten, erg goed verhaal! GG!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, bedankt voor je reactie. Ik vind het zelf in de tt fijner lezen. Ik heb voor de verandering eens geen ik-personage gedaan, omdat ik dat al zo vaak doe. Mochten er meer zijn die de ik-vorm prefereren, dan herschrijf ik het.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor het voorleggen, Fief, want ik durfde er niet over te beginnen. Ik vind verhalen in de ik-vorm doorgaans wel fijn. Je vorige verhaal (#379) had ik juist liever in de zij-vorm geschreven gezien, maar hier had ik dezelfde gedachte als Tony: ik denk dat dit verhaal in de ik-vorm sterker is. Wat vt betreft, daar verschil ik van mening. Mij lijkt de tt, waarin het verhaal nu geschreven is, aansprekender. Ik ben wel benieuwd waarom Tony denkt dat het in de vt meer zou rocken.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tokio. Met een 'i'.

Ik haak een beetje (Kijk, ik gebruik helemaal het Schrijvenonline lingo) op de vele "bijstellingen":

  • de laarzen die het predicaat waterdicht niet mogen hebben.
  • bergwandelschoenen niet echt warm
  • Nou ja, rijden
  • de wolle wanten allesbehalve bestemd...
  • genieten niet direct het woord

Ik ben wel helemaal enthousiast over de tentharing. Die is helemaal het juiste beeld op de juiste plaats.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony en Musonius:  het verhaal staat nu in de ik-vorm.

@Sakura: ik ben zelf wel content met de bijstellingen die je noemt, dus ik laat het zo staan. Tokyo is Tokio geworden. Het kan allebei, maar Tokio heeft blijkbaar de voorkeur. Persoonlijk vind ik Tokyo mooier.
Bedankt voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

@Tony en Musonius:  het verhaal staat nu in de ik-vorm.

Maar wat vind je nu zelf? Daar gaat het tenslotte om.

@Musonius: Ik vind het zelf ook beter. 

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook ik vind je herschreven versie fijner Fief! Leuk verhaal over alledaagse en herkenbare ergernissen in de sneeuw. Ik voel de koude voeten en handen van je hp, nog versterkt door die heerlijke warme koffie in de winkel. Mooi gebruikt om de koude nog meer tastbaar te maken. Ik heb nu het gevoel dat ik natte sokken heb, dus goed beschreven!

Ook bij jou; je eerste zinnen zou ik weglaten. Ze zijn wat uitleggerig. Met deze eerste zin prikkel je de nieuwsgierigheid van de lezer en trek je hem of haar direct het verhaal binnen; ‘Toen ik vanmorgen uit het raam keek, moest ik denken aan mijn lievelingssweater van wit velours waar ik op de middelbare school zowat in woonde tot de stof kale plekken begon te vertonen.’ 

En deze twee zinnen zou ik samen trekken: ‘ Ik had er geen rekening mee gehouden dat ik vandaag op de fiets boodschappen moest doen. Mijn garderobe is er niet op uitgerust, de laatste jaren is het nauwelijks winter geweest.’ Bijvoorbeeld; ‘Mijn garderobe is niet uitgerust op een winterse fietstocht, de laatste jaren zagen we amper winter.’ Kijk in je verhaal nog eens kritisch naar dit soort ‘uitleg’ zinnen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een hoeveelheid sneeuw glijdt net over de rand van mijn bergschoenen naar binnen glijdt.

De laatste 'glijdt' mag weg.

De wollen wanten zijn allesbehalve bestemd tegen de koude wind

Bestemd voor of bestand tegen.

Ik gooit de natte wanten

-t.

Dat waren de zeurtjes. Verder sluit ik me graag bij alle complimenten aan. Als ik niet al zo'n hekel had aan sneeuw dan zou ik het wel krijgen na het lezen van dit verhaal. De tweede versie is ook mijn favoriet, goed gedaan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, ik ben blij met je scherpe blik en je compliment. Aanpassingen moet ik niet meer doen op mijn telefoon. De voutjes zijn er nu uitgehaald, hoop ik.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk verhaal Fief. Ik prefereer de ik-vorm, voel de ergernissen van de sneeuwpret tijdens het lezen dan meteen. 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekkere klaagzang, Fief! Ik ga ook voor de ik.

Zeuri:

- het enige warme gevoel wat (> dat)
- uitgerust op (> voor) (feitelijk 'uitgerust met [bv. open neuzen]', voor zachte winters)
- ik...vogelhuisje loopt (> loop)