Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#231 De laatste mens

De laatste mens Het slangetje onder mijn neus sist onregelmatig. In de stilte van het bos is het goed te horen. Het gesis, mijn voetstappen, het gezoem als ik in beweging ben en zelfs het schuren van mijn kleren. De maan Prope 1 staat op het meest nabije punt van zijn ellips, hier hebben mijn mensen op gewacht. Het zal hun reis vergemakkelijken. Ik wandel graag op deze plek. Het doet me denken aan vroeger. De begroeiing lijkt op de bomen uit mijn jeugd, maar deze gemanipuleerde gewassen weten te overleven met veel minder zuurstof. Blad vormt zich nauwelijks, zelfs het roterende groeilicht dat om de honderd meter geplaatst is en als een vuurtoren het bos beschijnt, heeft ze niet weten aan te zetten tot extra groei. Ik voel hoe Prope 1 aan mij trekt. Het weinige water van Terra Similis, de planeet waar ik nu al een kleine twee decennia verblijf, heeft zich verzameld rond het gebied waar ik nu wandel. Gelukkig bevind ik me op een hoogte die niet onder zal lopen. Bij een volgende omwenteling zal het meest nabije punt van Prope 1 weer wat dichterbij zijn. Dan zal het water en alles wat los aan de oppervlakte aanwezig is naar boven gezogen worden, inclusief ikzelf. Toch zal ik het oppervlakte niet bereiken. Voordat ik aankom zal Terra Similis deze maan niet meer los laten en zullen ze in een enorme botsing met elkaar versmelten. Al het leven zal daarbij verwoest worden. Een Prope 1 maand, duurt drie aardmaanden. De kalender van de aarde hebben we aangehouden. Tijd is daarom bijna niet meer aan de sterrenhemel af te lezen. Maar tijd is voor mij geen factor van belang meer. Ik ben de oudste van de EGens, de Eerste Generatie. Mijn lijf doet aan alle kanten zeer. De jongeren wisten zich beter aan te passen. Ze zijn veel gedisciplineerder dan ik, houden zich aan de strakke diëten en doen hun oefeningen in de strikt voorgeschreven regelmaat. Mijn hart, mijn longen, de bloedsomloop, mijn botten, alles geeft het langzaam op. Met medicijnen en een exoskelet houd ik mezelf letterlijk en figuurlijk overeind. Niemand is ouder dan 55 jaar geworden. Boven mijn hoofd scheren de eerste ruimteschepen voorbij, op weg naar een nieuw onderkomen. Ze laten zich op koers katapulteren door de zwaartekracht van Prope 1 te gebruiken. Ze vertrekken zonder mij. Het is mijn eigen keus. Morgen ben ik jarig. Ik heb het ouderdomsrecord nu al gebroken. Straks zal het sissen stoppen, zal het slangetje geen extra zuurstof meer toevoegen aan de ingeademde lucht. Eerst zal ik in slaap vallen, om daarna langzaam in bewusteloosheid te verglijden. Op mijn verjaardag zal ik waarschijnlijk nog leven, niet lang daarna zal ik sterven. Ik kijk naar boven. Hef mijn hand op. ‘Goede reis,’ fluister ik. 'Goede reis,' spreek ik mezelf moed in.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit in één adem gelezen. Al eerder aangehaald dat dit totaal mijn genre niet is. Ik ben wellicht te aards. Wel heb ik twee uur lang naar de bloedmaan gekeken vorige maand. Ik vind het een heel knap verhaal. Ik blijf dan wel nadenken over 55 jaar. Waarom voor die leeftijd gekozen. Vast weer het aardse in mij.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, wat een futuristisch verhaal, knap bedacht en - geschreven. Ondanks dat het mijn genre niet is, graag gelezen. Ik begrijp dat je met reden EGens schrijft. Toch bleef ik daarop hangen tijdens het lezen, ik heb het gevoel dat dat komt omdat de eerste letter een hoofdletter kan zijn, maar twee achterelkaar dan krijg ik een soort 'fout' reactie. Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien. Fijne avond.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp dat je met reden EGens schrijft. Toch bleef ik daarop hangen tijdens het lezen, ik heb het gevoel dat dat komt omdat de eerste letter een hoofdletter kan zijn, maar twee achterelkaar dan krijg ik een soort 'fout' reactie. Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien.
Ik val er niet over. Stel dat er "Egens" gestaan had, dan had ik er moeite mee gehad, maar met de twee hoofdletters is het duidelijk dat het om iemand van de Eerste Generatie gaat (de laatste zelfs).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, … wat werkt dit bevreemdend. De toekomende tijd ? Echt, ik houd mijn hart vast; je zult toch straks in een ziekenoord voor hoog bejaarden verblijven en een robotverpleegkundige - die net "echt" is, zal met zijn/haar opsnuivende luchtjesneus zeggen; 'Komt u maar even mee, het is tijd voor uw verschoning.' O griezel. Sorry Hadeke, deze reactie klopt helemaal niet met jouw, zeker goed opgebouwde, verhaal, maar dit floepte zo uit mijn vingers. Wellicht gestuwd door de foto van de zilveren maan met ufo's die naast mij ligt. :eek:

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, wat een fantasie, met dat roterende groeilicht, de Probe maan en de EG-ens, je hebt een heel universum gecreëerd in dit korte verhaal. Een geloofwaardig universum ook en dat vind ik knap. Want je legt hier heel veel uit, en toch is je tekst goed leesbaar. Een prima basis voor een langer verhaal. En in een langer verhaal hoef je al die informatie ook niet in een beperkt aantal woorden te 'proppen';-) Een paar suggesties. Ten eerste; werk met alinea's (witregels) om je verhaal meer structuur te geven. Ik zeg dat hier vaker, maar ik weet niet of dit lastig is op de lay out van het forum? Ten tweede, gebruik actieve taal. Zeker in deze tekst waarbij je veel uitlegt en ook wat laat gebeuren (het overlijden van je hp), is dat belangrijk. Bijvoorbeeld: 'Morgen ben ik jarig. Ik heb het ouderdomsrecord nu al gebroken. Straks zal het sissen stoppen, zal het slangetje geen extra zuurstof meer toevoegen aan de ingeademde lucht. Eerst zal ik in slaap vallen, om daarna langzaam in bewusteloosheid te verglijden. Op mijn verjaardag zal ik waarschijnlijk nog leven, niet lang daarna zal ik sterven.' Dit wordt dan: 'Morgen ben ik jarig. Ik heb het ouderdomsrecord nu al gebroken. Straks stopt het sissen en voegt het slangetje geen extra zuurstof meer aan de ingeademde lucht. Eerst val ik in slaap, en verglijd daarna langzaam in bewusteloosheid. Op mijn verjaardag leef ik waarschijnlijk nog, niet lang daarna ga ik sterven.' Ik heb hier 'zal' laten staan in de laatste zin, want soms is de functie daarvan nodig, en/of mooier.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke een fantastisch verhaal. Ik weet nu zeker dat ik niets voor een ruimtereis voel. :nod: Heel goed beschreven toekomstbeeld, al hoop ik dat het bij fantasie blijft. Graag gelezen. fijne avond

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een geloofwaardig universum gecreëerd, met goed gevonden fantasienamen als EGens en Prope 1, gecombineerd met bestaande zaken als ellips en maan. Knap hoor, om dat allemaal bij elkaar te verzinnen en het dus ook geloofwaardig te maken. Je moet inderdaad veel uitleggen, maar het verhaal neemt mij wel mee. Het stemt me verdrietig, omdat de aarde klaarblijkelijk niet meer bestaat of er is geen leven meer mogelijk.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Genieten. Het verdient inderdaad wat meer woorden om het echt tot zijn recht te laten komen. Knap ook hoe je in alle zorgvuldige terminologie het menselijke element in zijn waarde hebt gelaten. De toekomst is het decor, de mens de acteur.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, ondanks dat dit een futuristisch staaltje bij uitstek is, heb je er een prachtig melancholiek sausje overheen gegoten. Dat maakt je verhaal menselijk en echt, ondanks het feit dat het bij mij ook veel vragen oproept. De laatste twee zinnen intrigeren mij. Ik blijf ze maar herlezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank voor jullie reacties. Deze week weer te weinig tijd om op andere verhalen te reageren. Het uitleggerigge snap ik wel, wel fijn dat jullie er niet op afgehaakt zijn. Het meer actieve taalgebruik neem ik mee als aandachtspunt. Wat betreft de witregels, dat vind ik lastiger. Qua layout op deze site verhogen witregels de leesbaarheid. Aan de andere kant vind ik wel dat er een verschil zit in alinea en witregel. Als het verhaal in tijd verandert of in plaats, dan vind ik een witregel passend. Je geeft de lezer de kans om even afstand te nemen van het vorige gedeelte. Blijf je in dezelfde tijd en plaats, dan past een reguliere 'enter' naar mijn idee beter. Ik peins nog even voort.